صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۸۵

اخبار ویژه ۱۷ مرداد

روزنامه کیهان **

کاش خودت می‌فهمیدی چه می‌گویی!

یکی از خبرنگاران غربگرا که به قول خودش وقتی جوان بود برای ۳ توئیت، سفارش دستمزد ۵ میلیون تومانی دریافت می‌کرد! (این قیمت به‌خاطر هنجارشکنی بود که خبرنگاران دیگر برای حفظ شخصیت خود حاضر به انجام آن نبودند)، اخیراً به خیال خودش کلک مرغابی! زده و توئیت زیر را منتشر کرده است؛
«جان انسان ارزشمند‌ترین سرمایه‌اش هست. هم جان خودش، هم جان عزیزانش. آقای رئیسی؛ این روز‌ها جان ما مردم در خطره و این چیزی نیست که سرش کوتاه بیاییم. می‌فهمید سُرم نیست؟ می‌فهمید در تهران هیچ تخت خالی نیست. بابا خجالت بکشید برای مملکت‌داری باید التماستون کنیم؟»
تردیدی نیست که این خانم به اصطلاح خبرنگار (!) می‌داند آقای رئیسی فقط ۳ روز است که کارش را به‌عنوان رئیس‌جمهور شروع کرده و هنوز کابینه و دولتش را نیز معرفی نکرده است و حتماً می‌داند که کمبود سرم به ایشان مربوط نمی‌شود و اگر قصور و یا تقصیری در میان باشد به دولتی مربوط است که این خانم خبرنگار در حمایت از آن سر از پا نمی‌شناخت و به قول خودش در آن روز‌ها که جوان بود برای ۳ توئیت هنجارشکنانه سفارش دستمزد‌های چند میلیون تومانی دریافت می‌کرد و...
اکنون سوال این است که آیا او آن‌قدر عوام است که قادر به درک این مسائل ابتدایی و پیش‌پا افتاده هم نیست؟! بسیار بعید است نداند انتظارش از رئیس‌جمهوری که تنها سه روز است روی کار آمده بسیار عوامانه است؛ بنابراین سوال بعدی این است که توئیت مورد اشاره را چرا و با سفارش چه کسی یا کسانی نوشته و منتشر کرده است؟! و به چه قیمتی حاضر شده است حیثیت (احتمالی) حرفه‌ای خود را بر باد بدهد؟! و آیا هزینه توئیت افتضاح کنونی را هم از همان درگاه قبلی دریافت کرده و یا اساساًً این توئیت را برای جلب نظر کسانی نوشته است که دیگر به او محلی نمی‌گذارند؟!
نکته درخور توجه و خنده‌دار که ضمناً نشان‌دهنده میزان سواد اوست، اینکه خطاب به آقای رئیسی نوشته است «می‌فهمید سُرم نیست»! و نمی‌داند که تلفظ علمی آن «سِرُم» است و نه سُرم! و جالب آنکه روی حرف س، ضمه گذاشته که به خیال خود تلفظ صحیح را ارائه داده باشد!
و بالاخره با این همه افتضاح باید به ایشان گفت کاش خودت می‌فهمیدی چه می‌گویی!

با وجود رکود سرمایه‌گذاری و تولید بیکاری را چگونه کم کردید؟!

با وجود پایین بودن متغیر‌های سرمایه‌گذاری و تولید، مدیران دولت دوازدهم چگونه ادعا می‌کند که بیکاری کاهش یافته است؟
این سوال را روزنامه اقتصادی تعادل (دوقلوی روزنامه اعتماد) پیش کشیده و نوشته است: مرکز آمار می‌گوید نرخ بیکاری در سه ماه گذشته پایین آمده است. اعلام چنین آماری در شرایط کرونا که نزدیک به دو سال تمام است زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری را آشفته کرده است، برای هیچ‌کس نمی‌تواند قابل باور باشد، چرا که در این مدت بسیاری از مشاغل یا از بین رفته‌اند یا مجبور شده‌اند برای ادامه حیات خود تعداد نیروی خود را تعدیل کنند. حال با در نظر گرفتن تمام این اتفاقات چطور می‌توان گفت که نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال گذشته با کاهش مواجه بوده است؟
مسئله اینجاست که در سرشماری‌های انجام‌شده از سوی این مرکز حتی افرادی که در هفته تنها ۲ ساعت کار انجام می‌دهند هم شاغل به حساب می‌آیند. در چنین شرایطی شاید بتوان گفت که نرخ بیکاری روند نزولی داشته است، اما این مسئله تا زمانی که نمود عینی در زندگی مردم نداشته باشد چندان مورد توجه نیست و همین امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن چگونگی محاسبه این آمار و ارقام از پایه و اساس به این آمار‌ها شک کنند. در واقع اشتغال ناقص هم جزو اشتغال به حساب می‌آید و در آمار‌های رسمی گنجانده می‌شود.
بر اساس اعلام نظر مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در بهار امسال با کاهش ۱/۵ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ۸/۸ درصد رسیده است.
اما مسئله اینجاست که چطور در بهار ۱۴۰۰ که کرونا همچنان می‌تازد و آمار مبتلایان و درگذشتگان هرازگاهی با اوج و فرود‌های فراوان همراه است و البته از سویی هم اعمال قرنطینه‌ها تاثیر بسیار زیادی بر مشاغل گذاشته تا آنجا که برخی مشاغل تعطیل شده و تعداد زیادی از افراد شغل‌های خود را از دست داده‌اند، نرخ بیکاری با کاهش مواجه شده باشد.
یک کارشناس اقتصادی در این‌باره می‌گوید: بین تمامی متغیر‌های کلان اقتصادی باید یک رابطه منطقی برقرار باشد بنابراین سه متغیر مهم تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال به هم کاملا مرتبط هستند به‌طوری که هرقدر سرمایه‌گذاری در کشوری کاهش یابد رشد تولید نیز منفی شده و بالطبع نرخ بیکاری افزایش می‌یابد. نرخ سرمایه‌گذاری در سالیان گذشته منفی بوده و رشد اقتصادی نیز همین‌طور شده، از طرف دیگر با شیوع بیماری کرونا در کشورمان شاهد نیمه‌تعطیل شدن بسیاری از کارخانجات، کسب‌وکار‌ها و واحد‌های تولید بوده‌ایم که طبیعتا خروجی این امر افزایش نرخ بیکاری است. اما نرخ بیکاری بهار امسال که توسط مرکز آمار اعلام شده، کاملا برعکس و خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
آلبرت بغزیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم درخصوص نرخ بیکاری اعلامی مرکز آمار می‌گوید: به هیچ وجه اعتقادی ندارم که نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است، امکان ندارد در شرایطی که تمام کارخانجات و کارگران از وضعیت خود گلایه دارند نرخ اشتغال بیشتر شده باشد، آن هم در شرایط کرونا که باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسب‌وکار‌های کوچک و بزرگ شده است. البته ممکن است مرکز آمار دست به خلاقیتی زده و تعریف نرخ بیکاری را تغییر داده است که این امر مستلزم آن است که با همین تعریف جدید نرخ بیکاری دیگر سال‌ها را نیز محاسبه کنیم. احتمالا تعریف نرخ بیکاری و صورت و مخرج کسر آن تغییر زیادی پیدا کرده است، بنابراین، این نرخ با توجه به وضعیت تورمی و رکود کشورمان مشکوک است و حتی برای آحاد مردم ملموس نیست.

استقراض از بانک مرکزی که شاخ و دُم ندارد!

برخلاف ادعای حسن روحانی در آخرین روز‌های کاری، آمار رسمی بانک مرکزی حکایت از استقراض گسترده دولت از این بانک می‌کند.
دو ماه قبل، عبدالناصر همتی رئیس وقت بانک مرکزی در پاسخ انکار نوبخت تاکید کرد که دولت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به شکل تنخواه از این بانک گرفته و استقراض کرده است.
حالا هم گزارش رسمی بانک مرکزی می‌گوید در سه ماه اول سال جاری، مجموعه دولت، ۵۵/۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در قالب تنخواه استفاده کرده که این امر دلیل افزایش پایه پولی بوده است. بر اساس این گزارش، عمده افزایش پایه پولی ناشی از دو مسیر «افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی» و «افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی» صورت گرفته است.
به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی در پایان خردادماه ۱۴۰۰، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی است که با ۶۳/۳ هزار میلیارد تومان افزایش روبه‌رو شده است.
البته این گزارش سه دلیل را نیز برای عدم جذابیت اوراق مالی برشمرده که شامل «عدم جذابیت نرخ اوراق، «بالا بودن دوره سررسید» و «وضعیت نقدشوندگی آن‌ها در بازار بدهی» است.
به گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان خردادماه سال جاری به رقم ۳۷۰۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به پایان سال گذشته معادل ۶/۶ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به پایان خردادماه سال جاری معادل ۳۹/۴ درصد رشد کرد که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۴/۲ درصد)، ۵/۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
عامل اصلی رشد نقدینگی در پایان خردادماه سال جاری نسبت به پایان سال قبل، رشد ۹/۲ درصدی پایه پولی بوده و مهم‌ترین عامل رشد پایه پولی در پایان خردادماه، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی است که با ۶۳/۳ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ (در نتیجه استفاده از تنخواه‌گردان و کاهش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی)، سهمی فزاینده معادل ۱۳/۸ واحد درصد در رشد پایه پولی داشته است. دلیل اصلی افزایش مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در دوره مذکور، استفاده دولت از وجوه تنخواه‌گردان (جمعا به میزان ۵۵/۵ هزار میلیارد تومان) است.
یادآور می‌شود آقای روحانی در آخرین روز‌های دولتش در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن انکار استقراض از بانک مرکزی گفته بود از مردم قرض کردیم و در سررسید اوراق، آن را بازمی‌گردانیم (!)

دولت روحانی تمام شد، اما بهانه‌جویی‌ها تمام نشد!

مردم در حالی شاهد پرواز گاه به گاه قیمت‌ها در دولت روحانی هستند که دولتمردان به جای پذیرش مسئولیت خود، همواره مدعی شده‌اند اگر فلان و بهمان عامل نبود، موفق شده بودند به وعده‌ها عمل کنند. این فرافکنی در حالی است که هر مدیریتی با عملکردش در حل چالش‌ها ارزیابی می‌شود و نه وعده‌ها و آرزواندیشی‌ها.
به گزارش جهان نیوز، دولت روحانی در حالی به پایان راه رسید که چالش مردم در هفته‌های اخیر، گرانی‌های دنباله‌دار است. از افزایش ۴۱ درصدی روغن ماشین، تا گران شدن آب معدنی، ماکارونی، سیمان و انواع آهن‌آلات.
بهای مرغ هم هر روز در حال گران شدن است و جالب اینجاست که مسئولان ذی‌ربط به جای پاسخگویی به این که چرا قیمت این محصول پرمصرف روزانه در حال گران شدن است آن را طبیعی و قابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند. این موارد تنها بخشی از موج گرانی‌های اخیر است. این درحالی است که در اوایل سال هم با وجود اینکه رئیس‌جمهور مطرح کرد هرچه باید گران شده باشد در سال ۹۹ گران شده و دیگر در سال جاری نباید گران شود بسیاری از اجناس رنگ رشد قیمت شدید را به خود دیدند.
در واقع این موج گرانی‌های اخیر دومین موج سهمگین گرانی‌ها در سالی است که هنوز ۵ ماه از آن نگذشته است. وضعیت به گونه‌ای است که دولت روحانی قرارگاه مرغ تشکیل داده، کمیته متشکل از چند وزیر راه اندازی می‌کند تا به مشکل برق رسیدگی کنند و حالا صحبت از صدور کارت لبنیات برای اقشار کم‌درآمد برای تامین لبنیات مورد نیاز آن‌ها در محافل خبری است. در دولت روحانی قوت غالب مردم یعنی نان نیز گران شد.
آنچه امروز کشور درگیر آن است یک بی‌تدبیر و ناامیدی مهم است که دولتی که مدعی تدبیر و امید بود رقم زده است. بعد از بادکردن‌های برجام و آفتاب تابان و فتح‌الفتوح نامیدن آن، حالا کشور درگیر مشکلات معیشتی شده است. اما دولتمردان هنوز به جای پاسخگویی و عذرخواهی از مردم مشکلات را به گردن دیگران می‌اندازند. دولتمردان با وجود همه وعده‌ها، در وقت پاسخگویی، از «اگر نبودها» سخن می‌گویند. اگر تحریم‌ها نبود، اگر ترامپ نبود، اگر کرونا نبود و... در پاسخ به مشکلاتی که به طور عملیاتی باید حل شود، ارائه می‌شود. این درحالی است که بسیاری از مسائل به عملکرد ضعیف مدیریت اقتصادی دولت برمی‌گردد.

گزارش دنیای اقتصاد از مقصد نامعلوم ۴/۶ میلیارد دلار ارز دولتی

روزنامه اقتصادی حامی دولت روحانی تصریح کرد مقصد میلیارد‌ها دلار ارز اختصاص یافته برای تأمین کالا‌های اساسی نامعلوم است!
دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: بانک مرکزی آمار‌های مربوط به تأمین ارز کالا‌های وارداتی و نیز کالا‌های اساسی را در چهار ماه نخست سال منتشر کرد. براین اساس در مدت مذکور به منظور واردات کالا‌های اساسی و ضروری حدود
۱۵ میلیارد دلار تأمین ارز شده است. افزون بر این تأمین ارز به منظور واردات کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو (با نرخ ترجیحی) با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به عدد ۴/۶ میلیارد دلار رسیده است.
نکته‌ای که باید در این خصوص به آن توجه کرد اینکه تخصیص ارز ترجیحی به منظور کنترل قیمت کالا‌های اساسی و اقلام پرمصرف خانوار انجام می‌شود، در حالی که بررسی آمار‌های منتشر شده از سوی مراکز آمار، مربوط به تورم ماهانه و نقطه‌ای، حاکی از آن است که این سیاست علاوه بر شکست در سال‌های گذشته، در سال جدید نیز کاری از پیش نبرده و اثر آن در کنترل قیمت کالا‌های اساسی را می‌توان به نوعی صفر دانست. سؤال مشخص این است که اگر این دلار‌ها باعث کنترل تورم نشده، مقصد این مبالغ کجاست؟ بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد که اختلاف ریالی دلار ۴۲۰۰ و بازار، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد می‌کند. اصرار بر این سیاست شکست خورده در سال جاری در شرایطی است که کشور درگیر تحریم و بحران کرونا و کسری بودجه گسترده است.
در کنار آمار‌های بانک مرکزی بررسی آمار‌های تورم خوراکی‌ها خالی از لطف نیست. بررسی آمار‌های تورم ماهانه مربوط به کالا‌های خوراکی در نخستین ماه تابستان نشان می‌دهد که برخی از کالا‌های اساسی که بخش مهمی از سفره خانوار‌های ایرانی را تشکیل می‌دهند شاهد رشد قیمت‌های قابل توجهی بوده‌اند. این در حالی است که در همین مدت به میزان ۴/۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کنترل قیمت همین کالا‌ها از سوی بانک مرکزی پرداخت شده است.

مدعیان تدبیر، کشور خودکفا را واردکننده گندم کردند

خودکفایی در تولید گندم کشور، دستاورد مهمی بود که در دولت مدعی تدبیر و امید از بین رفت.
در این زمینه روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی و تشویق گندم‌کاران به کاشت کلزا موجب شده آمار تولید گندم به شدت کاهش یابد. به‌طوری که در سال جاری از استان خوزستان فقط ۳/۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.
در هشت سال گذشته، خودکفایی در تولید گندم یکی از افتخارات دولت تدبیر به شمار می‌رفت، اما بی‌توجهی دولت به گندم‌کاران و از همه مهم‌تر ضعف مدیریت در وزارت جهاد کشاورزی موجب شد در سال‌های اخیر تولید کاهش یابد. یک سال شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی را پایین‌تر از قیمت تمام‌شده آن محاسبه می‌کرد و سال بعد پرداخت پول گندم‌کاران با تاخیر پرداخت می‌شد.
سال گذشته که به دلیل گرانی قیمت کود و سم، شورای اقتصاد با خرید تضمینی گندم با قیمت ۴ هزار تومان موافقت کرد، تصور می‌شد که دولت بتواند گندم بیشتری نسبت به سال‌های قبل خریداری کند، اما دسته‌گل وزارت جهاد کشاورزی و تشویق گندم‌کاران برای کاشت کلزا با قیمت بالاتر موجب شد تولید گندم در سال پایانی دولت روحانی کاهش یابد، به‌طوری که دولت جدید پیش از شروع به کار خود به‌طور رسمی به‌دنبال رایزنی برای جبران کمبود گندم است.
هر ساله تولید گندم در کشور به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن می‌رسید و به‌رغم تکمیل بودن ذخایر استراتژیک گندم، دولت در بهترین حالت ۹/۵ تا ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی انجام می‌داد. در استان خوزستان به تنهایی ۵ میلیون تن گندم وارد انبار‌های شرکت غله می‌شد و دولت نگرانی بابت تامین یک‌ساله گندم و آرد مصرفی نداشت، اما امسال از استان خوزستان فقط ۳/۵ میلیون تن گندم خریداری شده و در سایر استان‌ها نیز وضع به همین منوال بوده است. کارشناسان اداره غله پیش‌بینی می‌کنند در سال جاری دولت جدید باید حدود ۸ تا ۹ میلیون تن گندم وارد کند. گندمی که اصلا کیفیت گندم ایرانی را ندارد و قیمت آن حداقل دو برابر قیمت داخلی است.

********************

روزنامه وطن امروز**

سخنگوی شورای نگهبان:
دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده است

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود درباره علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، گفت: دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی اعلام شده است. به گزارش فارس، هادی طحان‌نظیف درباره علت ردصلاحیت برخی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ️آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته است، در اختیار خود آنان قرار می‌دهیم. اینکه مبنای عدم احراز چه بوده است، به دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست. طحان‌نظیف گفت: بعضی افراد به شورای نگهبان مراجعه کردند و بعضی هم غیر از مراجعه حضوری پاسخ گرفتند و شورای نگهبان هر پاسخی داشته باشد اعلام می‌کند و تا اینجا هم اعلام شده، اما اینکه دلیل عدم احراز چه بوده، چون رای مخفی بوده ما هم نمی‌دانیم و دلیل عدم اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها نیز این است که منع شرعی و قانونی داریم، نمی‌توانیم آن‌ها را اعلام کنیم.

* واکنش لاریجانی

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود «دلایل عدم احراز صلاحیت به لاریجانی اعلام شده»، در توئیتی بیان داشت: مهر محرمانه نامه عدم احراز صلاحیت من را بردارید تا نامه را برای عموم علنی کنم. در متن این واکنش آمده است: شورای محترم نگهبان با سلام؛ احتراما سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده‌اید. متاسفانه نامه‌ای که اخیرا برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم.

***

بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از بند‌های امنیتی و موقت زندان اوین

رئیس قوه قضائیه عصر جمعه با حضور در زندان اوین به مدت چند ساعت از بند‌های امنیتی و بازداشت موقت این زندان بازدید کرد. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای در مدت حضور خود در زندان اوین، عمدتاً با «متهمان بازداشت‌شده تحت قرار تامین» به صورت چهره به چهره دیدار و گفتگو کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای هنگام حضور در بند‌های امنیتی زندان اوین، تعداد روز‌های بازداشت متهمان را از آن‌ها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطان شد. رئیس دستگاه قضا در گفت‌وگوی چهره به چهره با متهمان از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی زندان سوال کرد. در جریان این بازدید تعدادی از متهمان تقاضا کردند به تنهایی با رئیس قوه قضائیه گفتگو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آن‌ها به گفتگو نشست. رئیس قوه قضائیه در ادامه درباره یکی از پرونده‌های مهمی که اخیرا تشکیل شده و ۶ بازداشتی دارد، با قاضی و کارشناسان پرونده که به فوریت به زندان دعوت شده بودند، به صورت تفصیلی به گفتگو پرداخت. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پایان حضور خود در زندان به زندانبانان و نگهبانان توصیه کرد پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند حق کسی ضایع نگردد و به کسی ظلم نشود. بازدید سرزده از اوین سومین بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان‌ها در سی‌و‌پنجمین روز خدمت در کسوت قاضی‌القضاتی است.

***

قالیباف:
ملت لبنان با مدیریت مقاومت توانسته توطئه‌های دشمنان را خنثی کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقاومت ملت لبنان در مقابل حملات رژیم صهیونیستی، گفت: ملت لبنان با مدیریت مقاومت تاکنون توانسته است با هوشمندی و خرد جمعی، توطئه‌های دشمنان را شناسایی و خنثی کند. به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در دیدار ایوب حمید، فرستاده ویژه نبیه بری، رئیس مجلس جمهوری لبنان تصریح کرد: «هرچند دشمنان لبنان درصددند ضربه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی مهلکی به لبنان وارد کنند، اما توطئه‌ها و فشار‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه لبنان با تدبیر گروه‌های سیاسی ناکام مانده است». رئیس مجلس شورای اسلامی تحریم‌های اقتصادی و ایجاد بحران تحمیلی بر لبنان را عامل مشکلات مردم دانست و گفت: «امروز آمریکا، برخی کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی مشکلات ساختاری، اقتصادی و اختلافات دیدگاهی لبنان را ابزاری برای تشدید فشار بر مردم قرار داده‌اند که باید فکری اساسی در این مورد اندیشید». قالیباف درباره تحولات منطقه نیز گفت: «بحران داخلی رژیم صهیونیستی جدی است و صهیونیست‌ها برای فرار از وضعیت موجود در صدد ایجاد چالش و تنش جدید در منطقه هستند که با هوشیاری کامل با آن مقابله می‌شود».

***

هشدار فرمانده هوافضای سپاه به تهدید‌های اخیر رژیم صهیونیستی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در واکنش به ادعای دست داشتن ایران درباره هدف قرار گرفتن کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی و تهدید‌های اخیر مطرح‌شده از سوی سران این رژیم، تصریح کرد: آن‌ها پیش از این ما را آزمایش کرده‌اند و می‌دانند با چه پاسخی روبه‌رو خواهند بود؛ ما هم قدرت و هم اراده به‌کارگیری قدرت را داریم، بنابراین بدانند اگر بخواهند جسارتی کنند، حتما جواب سختی خواهیم داد. به گزارش ایسنا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در واکنش به ادعای رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها درباره نقش داشتن جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار گرفتن کشتی متعلق به این رژیم در دریای عمان و تهدید عنوان شده مبنی بر اینکه «به این حمله پاسخ قریب‌الوقوعی می‌دهیم»، تصریح کرد: ایران امتحان پس داده است و نیازی به آزمایش مجدد ندارد؛ اگر دوست دارند ایران را آزمایش کنند. وی گفت: آن‌ها پیش از این ما را آزمایش کردند و می‌دانند با چه پاسخی روبه‌رو خواهند بود؛ ما هم قدرت و هم اراده به‌کارگیری قدرت را داریم؛ بنابراین بدانند اگر بخواهند جسارتی [علیه جمهوری اسلامی ایران]بکنند، حتما جواب سختی خواهیم داد و آن‌ها چنین غلطی نخواهند کرد.

********************

روزنامه خراسان**

وب سایت ثبت نام وام اجاره مسکن مجدد فعال شد

مهر - سامانه طرح اقدام ملی مسکن و همچنین دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که یک ماه قبل از دسترس خارج شده بود، بار دیگر به نشانی tem.erud.ir در دسترس کاربران قرار گرفت. سقف تسهیلات ودیعه مسکن بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران ۷۰، کلان شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۴۰ و دیگر شهر‌ها ۲۵ میلیون تومان است. بازپرداخت تسهیلات برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای دیگر شهروندان ۳ ساله است؛ نرخ سود این تسهیلات برای همه متقاضیان، ۱۳ درصد خواهد بود. متقاضیان فرصت دارند تا پایان شهریور درخواست خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.

کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو و سودی که دلال‌ها بردند

مهر - رسول سلیمانی، کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تولید خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶، ۴۳ درصد کاهش یافت، اظهار کرد: فرایند معیوب تولید و عرضه در صنعت خودرو طی این سال‌ها فقط به نفع دلال و واسطه بوده است. وی افزود: میزان تولید خودرو در سال ۹۶ حدود ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این میزان در سال ۹۹ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که نشان دهنده کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو است.

تولید گندم ۳۰ درصد و خرید تضمینی ۵۰ درصد کاهش یافت

مهر - نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران از کاهش ۳۰ درصدی تولید و همچنین افت ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم خبر داد. علیقلی ایمانی با بیان این که تاکنون حدود ۶/۴ تا ۷/۴ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، اظهار کرد: با توجه به این که برداشت این محصول هنوز به طور کامل انجام نشده و حدود ۸ درصد از برداشت در اراضی استان‌های سردسیر باقی مانده است، احتمال می‌دهیم که میزان نهایی خرید به ۵ میلیون تن برسد. وی تصریح کرد: تا این تاریخ میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و میزان تولید آن ۳۰ درصد کاهش دارد.

افزایش تا بیش از ۷۰ درصدی قیمت ماهی و کنسرو

ایسنا - آخرین وضعیت تورمی درباره ماهی نشان می‌دهد که ماهی قزل آلا حداقل ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته گران شده است. در بین ماهی‌های موجود در بازار، ماهی قزل آلا معمولا قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر انواع ماهی دارد. این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درخصوص وضعیت قیمت اقلام خوراکی در تیر ماه نشان می‌دهد که همین ماهی نیز افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل دارد به گونه‌ای که هر کیلو ماهی قزل آلا به صورت متوسط ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسیده و حتی تا بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان نیز قیمت خورده است، اما کنسرو ماهی تن دیگر کالایی است که افزایش قیمت آن به بیش از ۶۹ درصد نسبت به تیر سال گذشته می‌رسد. هر قوطی ۱۸۰ گرمی ماهی تن در سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشته که در تیر امسال به حداقل ۲۴ هزار و ۵۰۰ و حداکثر بیش از ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

تورم ۱۰۰ درصدی ساخت و ساز مسکن

اقتصاد نیوز - قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران در مقایسه با سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. صعودی بودن هزینه ساخت و ساز مسکن در هر سه قاب تورمی نشان می‌دهد کاهش قیمت مسکن حداقل در آینده‌ای نزدیک در پایتخت دور از انتظار به نظر می‌رسد. این تورم اکنون در نهاده‌های ساختمانی شهر تهران به دومین رکورد نقطه‌ای خود در دهه ۹۰ دست یافته است.

********************

روزنامه ایران**

موضع آیت‌الله جوادی آملی درباره طرح صیانت

خبر اول اینکه، روز گذشته حساب توئیتر منتسب به آیت‌الله عبدالله جوادی آملی مطلبی درباره فضای مجازی منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در این مطلب آمده است: «اگر واقعاً ما آدم‌های درستی باشیم ترسی نداریم که فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهد منتشر کند. اگر کسی چیز‌های دروغی را منتشر کرد، محاکمه بشود، اما ما اگر با طهارت زندگی بکنیم، از دنیای مجازی باکی نیست.» دیروز همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح تقاضای مسکوت ماندن طرح صیانت خبر داد. بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ۱۵ نفر از نمایندگان می‌توانند قبل از تأیید شورای نگهبان تقاضای لغو رسیدگی به طرح‌ها و لوایح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی را بدهند. جلیل رحیمی جهان آبادی در توئیتی نوشت: «طرح صیانت فضای مجازی غیر کارشناسی و چالش زاست، براساس تبصره ۲ ماده ۱۶۷ قانون آیین‌نامه داخلی، درخواست توقف رسیدگی در کمیسیون را ارائه نموده و آن را به صحن برمی‌گردانیم، بدان امید که با همراهی سایر نمایندگان محترم، طرح را مسکوت بگذاریم. اولویت کشور واکسن و مسأله معیشت است نه اینترنت.» دو روز پیش نیز سید غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایرنا گفته بود: بزودی عده‌ای از نمایندگان بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، تقاضای مسکوت گذاشتن طرح صیانت را تقدیم هیأت رئیسه خواهند کرد.

توصیه امام جمعه اصفهان برای عزاداری محرم

خبر دیگر اینکه، نماز جمعه ۱۵ مرداد اصفهان به علت قرار گرفتن این شهر در وضعیت قرمز کرونایی ملغی شده بود. امام جمعه اصفهان هم با انتشار ویدیویی توصیه‌هایی را به مردم در ایام عزاداری محرم مطرح کرده است. به‌گزارش جماران آیت‌الله طباطبایی گفته است: اگر به ما گفته بودند برای امام حسین عزاداری کنید ولو کشته شوید ما عزاداری می‌کردیم، اما اینکه روی احساسات و عقل شخصی برای مردم دستورالعمل صادر کنیم، نخیر. اینکه بگوییم با اطلاع از وجود کرونا می‌رویم که در راه امام حسین جان بدهیم کلاه سر مردم گذاشتن و فریب‌دادن مردم است. کجای قرآن و روایت این حرف‌ها زده شده است.
نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان افزوده: اگر کسی بدون استناد به قرآن و روایات خواست حرفی بزند یعنی دارد افراد را به ضلالت می‌کشاند. اگر جان انسانی در خطر باشد که ما باعث‌اش شویم آن عزاداری برای ما جایز نیست. شاید کسی بگوید من می‌روم. خب تو با هوای نفس خودت برو کشته بشو، اما شاید تو این ویروس را داشته باشی و باعث کشته‌شدن دیگران شوی. با همه اهمیت و عظمت عزاداری امام حسین (ع) و عاشورا درصورتی‌که باعث مرگ یک انسان باشد هیچ مجوز شرعی ندارد. نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان هم گفته است: تمامی هیأت‌های مذهبی در ایام محرم باید پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین شکل و در بالاترین سطح ممکن رعایت کنند. نماینده، ولی فقیه و امام جمعه کرمان هم از همگان خواست که در زمان اوج همه‌گیری کرونا با شدت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و گفت: برگزاری بسیاری از جلسات ضرورتی ندارد و نباید برگزار کنیم. می‌توانیم حجمشان را کم کنیم و با تعداد کمتری برگزار کنیم نه اینکه بی‌تفاوت باشیم.

توضیح خطیب‌زاده درباره پرچم اقلیم کردستان

دست آخر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم، آن را یک اشتباه از سوی تیم اجرایی استقبال دانست. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، تأکید کرد: ایران همواره به وحدت سرزمینی و تمامیت ارضی عراق احترام گذاشته و در این خصوص سیاست غیرقابل تغییری دارد. گفتنی است برافراشته کردن پرچم اقلیم کردستان در مراسم استقبال از رئیس اقلیم که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری به ایران سفر کرده بود و در حالی که رئیس جمهوری عراق هم در این مراسم حضور داشت، واکنش‌هایی را در پی داشت.

********************

روزنامه شرق**

‌بازگشت فرماندهان سرشناس به جبهه جنگ با طالبان

خطر بازگشت طالبان، تصرف کابل و برقراری دوباره حکومت این گروه در سراسر افغانستان بار دیگر باعث شده است مردم به فرماندهان سرشناس مجاهدین روی بیاورند؛ فرماندهانی که در ۲۰ سال گذشته برخی از آن‌ها هدف انتقاد مردم به‌ویژه نسل جدید افغانستان بوده‌اند و حتی گاه تا مرز بازداشت و زندان هم رفته‌اند، اما حالا که خطر بازگشت حکومت طالبان جدی شده است، هر‌کدام بار دیگر فرماندهی مقاومت در برابر حملات طالبان را در یک گوشه از کشور برعهده گرفته‌اند. به گزارش ایندیپندنت، هر‌یک از این فرماندهان حالا به مناطقی رفته‌اند که به‌طور سنتی آنجا نفوذ دارند. اسماعیل‌خان، چهره سرشناس هرات، به این شهر بازگشته است و فرماندهی اهالی شهر و نیرو‌های مسلح دولتی را در منطقه برعهده گرفته است تا مانع سقوط شهر هرات شود؛ استانی که اکثر ولسؤالی‌هایش (شهرستان‌ها) حالا در تصرف طالبان است و خود شهر هرات در محاصره طالبان است که بر دروازه‌های آن اردو زده‌اند. در شمال افغانستان نیز مارشال عبدالرشید دوستم در مناطق ازبک‌نشین به‌ویژه جوزجان فرماندهی مقابله با دور جدید حملات طالبان را برعهده گرفته است و عطا محمد نور، فرمانده سرشناس جمعیت اسلامی، در منطقه بلخ و مزار‌شریف نیز فرمانده مقابله با طالبان در این مناطق شده است. در مناطق هزاره‌نشین مانند بامیان و سرپل و بلخاب نیز فرماندهانی، چون محمد محقق علیه طالبان فعال شده‌اند. در کابل فرماندهی نیرو‌های مسلح با بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع است که از فرماندهان سرشناس مجاهدین افغانستان است که در دوران مبارزه مردم افغانستان علیه اشغال اتحاد شوروی به بسم‌الله‌خان معروف و از فرماندهان ارشد تحت امر احمد‌شاه مسعود بود. امید بسیاری از مردم در مناطق تحت حمله طالبان این است که فرماندهان پیشین مجاهدین که تجربه جنگی و توان بسیج جنگجویان محلی را دارند، مانع از پیشروی طالبان شوند. این رویکرد دست‌کم در مورد هرات و مناطق ازبک‌نشین و بامیان و مزارشریف تاکنون موفق و بازدارنده هم بوده است. واقعیت این است که دولت‌های کرزی و غنی در ۲۰ سال گذشته تلاش کردند تا آنجا که ممکن است، از دست فرماندهان قدرتمند محلی رها شوند. سیاست راهبردی کرزی و غنی تضعیف قدرت و نفوذ این فرماندهان محلی تا حد ممکن بود؛ اگرچه هرگاه قدرت دولت مرکزی زیاد نبود یا زمان انتخابات بود، با این فرماندهان به بده‌بستان سیاسی وارد می‌شدند و هرگاه احساس می‌کردند رئیس‌جمهوری و دولت قدرت کافی دارد، شروع به محدودسازی قدرت آن‌ها می‌کردند.

جلسه شورای امنیت

همچنین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست ویژه‌ای برای افغانستان به اتفاق آرا جنایت جنگی در افغانستان را محکوم کردند و هشدار دادند که اگر طالبان با توسل به زور بخواهد به قدرت برسد، جامعه جهانی این گروه را منزوی خواهد کرد. این نشست جمعه به خواست افغانستان و با مدیریت هند در نیویورک برگزار شد تا اوضاع بحرانی افغانستان را مورد بررسی قرار دهد. نشست شورای امنیت در‌حالی شکل گرفت که گروه طالبان با نفوذ به شهر زرنج در ولایت نیمروز و شبرغان در ولایت جوزجان با نیرو‌های امنیتی افغان و مقاومت مردمی درگیر شدند و صد‌ها نفر را از خانه‌هایشان آواره کردند. دبورا لوینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها و مهاجرت‌های اجباری، گفت افغانستان در نقطه خطرناکی قرار گرفته است و از شورای امنیت خواست که نقش فعال‌تری برای گفتگو‌های صلح ایفا کند. طالبان تاکنون واکنشی به این خواسته‌های نمایندگان جامعه جهانی نشان نداده است و شعله‌های آتش همچنان بلند است. دولت افغانستان از نشست فوق‌العاده شورای امنیت و موضع‌گیری‌های اعضای شورا به گرمی استقبال کرده است.

نگرانی آمریکا از رشد زرادخانه هسته‌ای چین

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در دیدار با وزرای خارجه کشور‌های آسیایی و متحدان ایالات متحده، نگرانی عمیق خود را درباره افزایش زرادخانه هسته‌ای چین ابراز کرده است. به نوشته رویترز، بلینکن در نشست مجازی انجمن منطقه‌ای آ‌سه‌آن، از چین خواست تا رفتار‌های تحریک‌آمیز خود در دریای چین جنوبی را متوقف کند و به نگرانی‌های جدی در مورد نقض مداوم حقوق بشر در تبت، هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ پاسخ دهد. او همچنین با ابراز نگرانی عمیق از رشد سریع زرادخانه هسته‌ای جمهوری خلق چین گفت این موضوع نشان می‌دهد چگونه پکن از استراتژی هسته‌ای چند‌دهه‌ای گذشته خود که مبنای آن «حداقل بازدارندگی» بوده، منحرف شده است. هم پنتاگون و هم وزارت خارجه ایالات متحده درپی گزارش‌هایی که براساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده است، از روندی که چین در حال پیمودن آن است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات