صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۱۵

اهداف آمریکا از لشکرکشی به افغانستان چه بود؟

مهمترین اهداف آمریکا در این خصوص عبارت‌ بودند از:
1. آمریکا براساس یک راهبرد به نام طرح خاورمیانه بزرگ و با شعار مبارزه با تروریسم و محور شرارت به افغانستان حمله کرد. براساس این طرح، آمریکا به دنبال تشکیل منطقه‌ای جدید با مرزهای جدید و با گروه‌های نیابتی و وابسته به خود بود. آمریکا با اشغال افغانستان و سپس عراق، به دنبال تسلط بر کشورهای غرب آسیا و ساختن یک خاورمیانه آمریکایی در راستای نظم نوین مورد نظر خود بود.
2. از سوی دیگر، آمریکا برای مهار چین و روسیه و عدم‌دسترسی این کشورها به منطقه غرب آسیا و همچنین عدم‌دسترسی آنها به آب‌های آزاد و گسترش خطر تروریسم در مناطق همجوار با آنها، اقدام به حمله به افغانستان کرد.
3. همچنین افغانستان به دلیل منابع طبیعی گسترده به ویژه منابع معدنی مورد توجه آمریکا قرار گرفت. اگرچه بهانه‌ی آمریکا برای حمله به افغانستان، مبارزه با القاعده بود. 
4. یکی دیگر از اهداف حمله آمریکا به افغانستان، پیاده‌سازی پروژه دولت- ملت سازی در این کشور برای پیاده کردن ارزش‌های آمریکایی در افغانستان جهت تغییر گسترده فرهنگی در افغانستان. در این راستا، 298 شبکه تلویزیونی، 180 شبکه رادیویی و صدها سایت اینترنتی برای پیشبرد این هدف اساسی آمریکایی‌ها فعالیت می‌کردند که برآیند فعالیت این حجم گسترده از رسانه، تغییر جدی در فرهنگ نسل جدید افغانستان بوده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه آمریکا در مدت زمان حضور خود در افغانستان، لشکری فیس بوکی از جوانان افغانستانی تشکیل داد که اینها وظیفه تطهیر آمریکا و آماده‌سازی و همراه کردن افکار عمومی در افغانستان با مأموریت انجام پروژه‌های آمریکایی را بر عهده داشتند و دارند.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات