صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۰۸۹

سازمان ملل تنها هشدار می دهد!/ تراژدی تمام عیار در یمن

امروز مقاومت یمن پس از موفقیت در نبرد نظامی و گفتمانی با دشمنان عبری، عربی و غربی توانسته است فصل نوینی را در معادلات این کشور ایجاد کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

در حالی که از بحران انسانی اخیر در یمن به عنوان بزرگ ترین بحران جمعی قرن جدید نام برده می شود، سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای به اصطلاح بین المللی کمترین اقدامی در مسیر حل و فصل واقعی بحران در این کشور صورت نمی دهند. از سوی دیگر، رژیم سعودی به بمباران مناطق مختلف یمن ادامه می دهد.این در حالیست که هرگونه دفاع مشروع مقاومت یمن از سوی غرب و حامیان رژیم سعودی تعبیر به تهاجم می شود.


گزاشی تکان دهنده از یمن
بر پایه برآورد سازمان ملل پس از هفت جنگ داخلی در یمن دو سوم جمعیت این کشور محتاج دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه هستند. گسترش دامنه درگیری‌ها به خصوص در جنوب یمن وضعیت را برای میلیون‌ها نفر غیرقابل تحمل‌تر کرده است.هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن می‌گوید حدود ۲۰ میلیون نفر که دو سوم کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند در وضعیتی بحرانی به سر می‌برند و نیازمند دریافت کمک هستند.به گزارش خبرگزاری آلمان دیوید گرسلی در ژنو گفت، خطر گرسنگی جان حدود ۴۰۰ هزار کودک یمنی را تهدید می‌کند.بیش از هفت سال از آغاز جنگ داخلی یمن می‌گذرد و درگیری‌های نظامی در این کشور نه تنها کاهش نیافته که از ماه‌ها قبل، به خصوص در مناطق جنوبی تشدید شده و گسترش یافته است.


فاجعه‌بارترین بحران انسانی جهان
به گفته گرسلی گسترش درگیری‌های نظامی وضعیت انسان‌های بی‌شماری در این کشور شبه جزیره عربستان را وخیم‌تر کرده و یمن را به سمت فاجعه‌بارترین بحران انسانی جهان سوق داده است.ائتلاف متجاوز سعودی با حمایت واشنگتن و تل آویو  برای حمایت از دولت عبدربه منصور هادی ، جنگ علیه شهروندان یمنی  را آغاز کرد.در طول هفت  سال اخیر صدها هزار یمنی بر اثر بمباران سعودیها و اماراتی ها شهید، زخمی یا آواره شده اند.

در کنفرانسی که به ابتکار سازمان ملل تشکیل شد بسیاری از کشورها وعده دادند کمک‌های انسان‌دوستانه خود برای مردم یمن را افزایش دهند.

دیوید گرسلی ضمن تقدیر از "کمک‌های سخاوتمندانه آلمان" ابراز تاسف کرده که از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری که وعده داده شد تنها دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن در اختیار سازمان ملل قرار گرفته است.

معضل اصلی تر این است که سازمان ملل نیز این کمکها را به شهروندان یمنی نرسانده و در پازل غرب و سعودیها بازی می کند. بی دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران، ساختار فعلی سازمان ملل را یکی از عوامل مولد بحران در یمن تلقی می کنند. به عبارت بهتر در این معادله نه تنها سازمان ملل متحد نقش بازدارنده را ایفا نمی کند بلکه خود در کسوت مولد بحران ایقای نقش می کند.


آتش بس با طعم تسلیم!
مقامات سازمان ملل متحد در صدد القای این گزاره هستند که تنها راه حل مواجهه با بحران در یمن، تسلیم شدن مقاومت و در مقابل، تسلط مطلق سعودیها بر این کشور است! هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران یمن پیش می‌رود اما آغاز بازسازی این کشور پیش از برقراری آتش‌بس امکان‌پذیر نیست.

او هشدار داد جامعه جهانی نباید اجازه بدهد که یک نسل از شهروندان یمنی در شرایطی رشد کنند که هیچ تجربه‌ای غیر از جنگ و بحران نداشته‌اند.اما این مقام سازمان ملل متحد از نقش بازدارنده خود در این معادله کمترین سخنی به میان نیاورده اند! آنها اعلام نکرده اند که در مسیر توزیع کمکهای جهانی به ملت یمن و فراتر از آن، در راستای جلوگیری از تشدید حملات سعودیها و اماراتی ها به یمن چه اقدامی صورت داده اند! البته مشخص است که سازمان ملل متحد پاسخی در این خصوص برای افکار عمومی دنیا ندارد.
 
 
شراکت سازمان ملل در بحران یمن
در حالی که مسئله فوری اغلب شهروندان یمنی دسترسی به ابتدایی‌ترین نیازمندی‌ها، از جمله مواد غذایی و دارو و خدمات بهداشتی است، برای بازسازی این کشور بحران‌زده به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در زیرساخت‌ها و تمام بخش‌های اجتماعی و اقتصادی نیاز است که طی هفت سال جنگ و درگیری کاملا ویران شده‌اند.میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل چندی پیش گفته بود، یمن همچنان درگیر شدیدترین بحران انسانی جهان است و از بیش از ۲۰ میلیون نفری که در آن نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند، وضعیت ۱۲ میلیون نفر بسیار وخیم ارزیابی می‌شود.او می‌گوید طی هفت سال جنگ داخلی حدود چهار میلیون نفر از خانه و کاشانه خود رانده و آواره شده‌اند که فراتر از ۸۰ درصد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. آیا سازمانهای بین المللی در قبال این فاجعه توجیه و توضیحی برای افکار عمومی دنیا خواهند داشت؟!

بدون شک در این میان سازمان ملل ، خود مسئول است و ابراز تاسف آن در قبال آنچه در یمن می گذرد، کمترین اهمیتی برای مردم رنج دیده این کشور و افکار عمومی جهان نخواهد داشت.


سعودیها هزینه سنگینی می پردازند
تقابل ریاض با مقامت یمن، نتیجه ای جز شکست و تباهی برای عربستان سعودی و هم پیمانان آن ندارد. آنچه امروز در یمن می گذرد یک تراژدی تمام عیار است.

عربستان به عنوان کشوری که طی نیم قرن گذشته حتی یک گلوله مشقی به سمت اشغالگر اصلی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی شلیک نکرده است، هزاران موشک و میلیونها عدد سلاح را در منطقه جا به جا نموده و به نسل کشی پیروان آخرین و کامل‌ترین دین الهی روی آورده است.

عربستان سعودی هم اکنون در تقابل مستقیم با انقلاب ملت یمن و خواسته های مشروع آنها مبنی بر رهایی از چنگال دیکتاتوری به نام منصور هادی قرار گرفته است. آیا سزای این آزادیخواهی، گلوله و کشتار است ؟به نظر می رسد محاسبات غلط و فاجعه‌بار راهبردی و تاکتیکی مقامات آل سعود تاریخ انقضایی ندارد اما نتیجه این روند، چیزی جز سقوط و شکست نخواهد بود.

امروز مقاومت یمن پس از موفقیت در نبرد نظامی و گفتمانی با دشمنان عبری، عربی و غربی توانسته است فصل نوینی را در معادلات این کشور ایجاد کنند. بدون شک این روند تا زمان پیروزی کامل مقاومت و شکست نهایی سعودیها و حامیان آنها ادامه خواهد داشت.
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات