صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۰۷
السيد صفي الدين:

ناامنی در لبنان یکی از اقدامات سفارت آمریکا بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان با بیان اینکه خون شهدای حادثه روز گذشته در بیروت پایمال نخواهد شد، گفت که حادثه دیروز یکی از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در بیروت آن را مدیریت می‌کند.
«هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان، عصر جمعه، در مراسم تشییع شهدای روز گذشته حادثه تیراندازی بیروت سخنرانی کرد.
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با اشاره به اینکه نمی‌توان در برابر خون‌های ریخته شده سکوت کرد، گفت: «ما در خصوص خون‌هایی که در کشتار روز گذشته ریخته شده، به حق خود خواهیم رسید».
هاشم صفی‌الدین اضافه کرد:‌ «تظاهرات روز گذشته ما مسالمت‌آمیز و علیه سیاست‌زدگی دستگاه قضایی و ظلم آن بود. این حق طبیعی ماست. در میان افرادی که در تظاهرات روز گذشته مشارکت داشتند، برخی وکیل و از نخبگان بودند. آن‌ها برای بیان موضع حق‌دار آمدند».
صفی‌الدین ادامه داد: «ما در جنبش امل و حزب‌الله برای مشارکت [در تظاهرات] فراخوان رسمی ندادیم در غیر این صورت، تعداد بسیار بیشتر از این‌ها بود. تجمع روز گذشته می‌توانست عادی بماند البته اگر نقشه‌‌ای از‌پیش‌تعیین‌شده برای حمله به آن در کار نبود».
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله افزود: «نیروهای امنیتی به ما اطلاع دادند که همه چیز رو به راه و امنیت برقرار است به همین خاطر ما به حرکت‌مان ادامه دادیم. آنچه پیش‌بینی نشده بود، این بود که یک گروه یا حزبی با کمین‌گرفتن تصمیم به کشتار گرفته بود. اینکه تک‌تیراندازان سرها و سینه‌ها را نشانه گرفته بودند، اتفاقی نبود بلکه یک تصمیم‌ از‌پیش‌اتخاذ‌شده و برنامه بود».
هاشم صفی‌الدین در ادامه با بزدلانه خواندن اقدام روز گذشته، گفت: «چنانچه می‌دانستند که وارد جنگ خواهیم شد، جرأت تعرض به خود نمی‌دادند. تعرض‌کنندگان حقیرتر و کوچک‌تر از مردان ما هستند که اشغالگران را به چالش کشیدند و بر آن‌ها پیروز شدند».
صفی‌الدین همچنین اظهار داشت: «حزب "القوات اللبنانیه" (حزب سمیر جعجع) در تلاش بود تا یک بار دیگر در لبنان جنگ داخلی به راه بیندازد. به رغم تحریک‌ها، ما در گذشته بدون نام بردن [از آن‌ها] هشدار می‌دادیم؛ اما اکنون حزب القوات چهره واقعی خود را نشان داده است. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها برای ایجاد جنگ داخلی این حزب را به عجله واداشتند».
رئیس شورای اجرای حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش گفت: «حزب القوات اللبنانیه خواست لبنان را به آن جنگ داخلی پلید بازگرداند. این حزب عامل این کشتارهاست و با آن رشد می‌کند. حزب القوات اللبنانیه به ازای یک مشت پول به خواسته‌ آمریکایی‌ها پاسخ مثبت می‌دهد».
هاشم صفی‌الدین افزود: «آنچه روز گذشته شاهدش بودیم، یک قسمت از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در لبنان آن را مدیریت می‌کند و برخی طرف‌های عربی آن را تأمین مالی می‌نمایند».
وی در بخش دیگری همچنین اعلام کرد: «ما نه به جنگ مذهبی کشیده خواهیم شد و نه جنگی داخلی؛ اما نمی‌توانیم اجازه دهیم خون شهدایمان پایمال شود».
رئیس شورای اجرایی حزب‌الله همچنین گفت:‌ «تمامی احزاب در لبنان بدانند که باید با حقیقت وجود یک حزب که برای خارج می‌کند، مقابله کنند. گروه‌های لبنانی باید در برابر حزبی که می‌خواهد لبنان را به جنگ داخلی بکشاند، موضع‌گیری کنند. لبنانی‌ها و خصوصا مسیحی‌ها، حواستان به کسی که در راستای منافع‌اش می‌خواهد شعارهای مذهبی و واهی سر دهد، باشد. از حالا به بعد باید در قبال این حزب مسئولیت‌پذیر باشید تا در آینده پیشمان نشوید».
هاشم صفی‌الدین تأکید کرد:‌ «قاتلان باید زندانی شوند و ما هر گونه تعلل را شراکت در جرم تلقی خواهیم کرد. آمریکا تمام مصیبت‌ها را به جهان آورد و چه‌بسا هم‌اکنون به این فکر باشد که مصیبتی جدید به لبنان بیاورد. همانطور که داعش و "جبهه النصره" برای لبنان خطر‌آفرین بودند، خطر دیگری نیز وجود دارد که منبع آن طرح جدید آمریکاست».
منابع لبنانی، روز گذشته، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند.
لحظاتی پس از انتشار این گزارش، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و کشته و مجروح شدن شماری از آن‌ها خبر دادند.
بر اساس گزارش منابع خبری لبنان، در پی حادثه روز گذشته، هفت نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۶۰ نفر مجروح شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات