صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۲۱

سوق دادن لبنان به جنگ داخلی

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

در روزهای اخیر لبنان شاهد درگیری‌های خون‌بار بود؛ برخی مردم معترض که به‌صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری تظاهراتی علیه روند قضایی حادثه بندر بیروت بودند، توسط حزب لبنانی قوات وابسته به سمیر جعجع موردحمله قرار گرفتند که به شهادت و زخمی شدن چند تن از تظاهرکنندگان و شهروندان لبنانی انجامید.

گزاره‌های خبری: 1- درحالی‌که چند ماه به انتخابات پارلمانی لبنان مانده است، برخی احزاب در این کشور سعی در ناامن جلوه دادن این کشور با موضوعات امنیتی و نظامی دارند. 2- تیراندازی در محله‌ای اتفاق افتاد که جنگ خونین 15 ساله لبنان از همین منطقه شروع شد؛ محله‌ای مابین شیعیان و مسیحیان لبنان که هدف حمله‌کنندگان دقیقاً منطبق با همین رویداد بوده است. 3- حمله توسط هواداران سمیر جعجع یا همان فالانژها صورت گرفته و این گروه همواره در تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در لبنان نقش اساسی داشته است. البته وابستگی سمیر جعجع به برخی کشورهای منطقه‎ای و فرامنطقه‌ای آشکار است.

گزاره‌های راهبردی: 1- هدف برخی گروه‌ها در لبنان در وهله اول ایجاد تنش در این کشور و در وهله دوم ایجاد بحران داخلی با چاشنی جنگ است. اخیراً حزب‌الله لبنان دستاوردهای بزرگی به‌خصوص در بحث انتقال سوخت از ایران کسب کرد که همین گروه‎های مخالف حزب‌الله عاملان اصلی بحران سوخت کنونی بودند و با این اقدام، جهت‌گیری‌های مثبتی نسبت به حزب‌الله ایجاد شد. از سوی دیگر حزب‌الله با برخی احزاب مسیحی لبنان همچون جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل (یکی از مهم‌ترین متحدان مقاومت) طی چند وقت اخیر در بحث مواجهه با انفجار بندر بیروت دچار اختلاف‌نظر شدند و همین امر منجر به این شد که برخی گروه‌های مسیحی دیگر همچون سمیر جعجع به فکر سوءاستفاده از این اختلاف‌نظر بیفتند. 2- برخی گروه‌ها همچون قوات لبنانی خواهان بازیگری برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در لبنان هستند. به همین منظور با همکاری این کشورها روند پرونده قضایی انفجار بندر بیروت را مسکوت گذاشته‌اند و خواهان قضاوت بین‌المللی در رابطه با آن هستند. این در حالی است که تجربه نشان داده که حضور این کشورها منجر به مسکوت گذاشتن اتفاقات خواهد شد و نمونه بارز آن در پرونده ترور رفیق حریری قابل‌مشاهده است. از سوی دیگر برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که عامل انفجار بیروت نیروهای تکفیری بوده‌اند که در همان مقطع نیروهای فالانژ هم در آنجا نفوذ داشته‌اند. همه این موارد نشان می‌دهد که سناریوی غربی- عربی با محوریت برخی گروه‎های داخلی برای درگیرکردن حزب‌الله در لبنان وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات