صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۱۵۵
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:  

قادری: مسیر حمایت از تولید، مقصدش توسعه اقتصادی است

وقتی مسیر حمایت از تولید باز شود و در راه درست قرار بگیریم، خود به خود زمینه برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت و دلالی فراهم می شود.

به گزارش بصیرت، یکی از موارد مورد نظر رهبر معظم انقلاب در یک دهه اخیر، مساله حمایت از تولید، رونق و جهش تولید است که در شعارهای سال به شدت خود را نشان داده است. توسعه اقتصاد وابسته به رشد تولید است، موضوعی که در ساختار اقتصادی کشورهای توسعه یافته به شدت پیداست و آثار رشد تولید در رشد اقتصادی هویداست. استاد اقتصاد و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بصیرت به اهمیت موضوع تولید و پیش نیازها و نتایج حمایت از تولید در بخش های مختلف اقتصادی پرداخته است.
 
 
جعفر قادری اقتصاد دان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بصیرت با تاکید بر حمایت از تولید برای پیشبرد توسعه اقتصاد ونقش نظام بانکی در توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت: بی تردید نباید نقش نظام بانکی کشور را در حمایت های همه جانبه از تولید نادیده گرفت. نظام بانکی می تواند بخش قابل توجهی از نیاز مالی بخش های مختلف تولیدی وصنعتی کشور را تامین کند. اگر نظام بانکی ما در چند دهه گذشته در چنین مسیری قدم برمی داشتند و از این موضوع منحرف نمی شدند، قطعا در حال حاضر با اقتصادی توسعه یافته و صنایعی با تولیدات با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای بین المللی مواجه بودیم.


وی دراین باره خاطر نشان کرد: از این منظر انتظار داریم بانک مرکزی و رئیس بانک مرکزی در حمایت مالی وحمایت های همه جانبه از نظام بانکی کشور تجدید نظری اساسی صورت دهد. بانکها در حوزه حمایت از تولید باید مسیر و تعریف تازه ای را در صدر برنامه های کاری و ارتباطی خود با بخش های اقتصادی و تجاری قرار دهند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد دراین باره افزود: اگر رئیس بانک مرکزی بتواند سیاست های پولی بانک مرکزی را به صورتی هدایت کند که در خدمت تولید و حمایت کردن از تولید در رئوس برنامه های پولی و مالی نظام بانکی کشور باشد، قطعا هم به خواسته های رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید جامه عمل پوشانیده شده و هم اینکه قوت قلبی برای کارآفرینان و تولید کنندگان و نخبگان ایجاد می شود.


وی در این باره گفت: ظرفیت های مالی خوبی که متاسفانه در سال های گذشته خرج دلالی و سوداگری شده اگر به بخش تولید هدایت می گردید قطعا امروز وضعیت اقتصاد کشور متفاوت از آنچه که تجربه می کنیم بود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این باره افزود: تمام سیاست های بانک مرکزی اعم از ارزی تا پولی و تمامی سیاست هایی که نهادهای اقتصادی و وزارتخانه های اقتصادی و مرتبط با اقتصاد باید در راستای حمایت از تولید باشد. حمایت از تولید به معنای حمایت از اقتصاد و معیشت همه مردم و تامین منافع عمومی یک کشور است.


وی در این باره افزود: وقتی مسیر حمایت از تولید باز شود و در راه درست قرار بگیریم، خود به خود زمینه برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت و دلالی فراهم می شود. عرصه برای هیچ گونه ویژه خواری باز نیست. کارآفرینان و تولید کنندگان امیدوارانه تر پا در مسیر تولید و فعالیت و اشتغالزایی در کشور می گذارند.

بنابراین امیدواریم دولت در چهار سال آینده در زمینه حمایت های همه جانبه از تولید، دستاوردهای اقتصادی قابل قبولی برای مردم به ارمغان بیاورد.
وی در ادامه خاطر نشان شد: اگر دولت سیاست های اقتصادی را بر پایه حمایت از تولید داخلی و به تبع آن تولید کالای با کیفیت ایرانی بگذارد، اگر در این موضوع بحث رقابت پذیری مطرح شود و تولید کنندگان با کالاهای با کیفیت بدانند که در امر صادرات و توزیع کالا در داخل کشور مورد حمایت دولت قرار دارند قطعا شاهد جهشی در این حوزه و کاهش وابستگی به خارج می شویم.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: برای تحقق این موضوع دولت باید بر روی حمایت از تولید اجماع کند. مردم، کارآفرینان، نخبگان، سرمایه گذاران و تولید کنندگان را برای کلید زدن توسعه تولید کشور به کار دعوت کند. در اینجا هدف غایی تامین منافع عمومی جامعه است. اگر سیاست های دولت بر این موضوع قرار بگیرد قطعا مردم نیز دل به کار می دهند و با دولت در رسیدن به این مسیر مطلوب همراه،  همگام و همدل می شوند. از این منظر امیدواریم دولت زمینه های حضور بخش خصوصی و بخش مردمی را در توسعه اقتصادی فراهم کند تا به تبع آن شاهد کاهش مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی وحتی فرهنگی مردم باشیم.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات