صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۱۶

دست برتر در اختیار کیست؟!

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی هفته گذشته با دبیر کل سازمان ملل به موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت «مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه با انریکه مورا مثبت بوده است و در هفته‌اینده در بروکسل به این گفتگوها ادامه خواهند داد و جمهوری اسلامی ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد، حمایت می‌کند و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.» دولت تازه‌نفس رئیسی در حالی قصد آغاز مذاکرات با سیاست عمل‌گرا را دارد که دست برتر در همه سطوح دارد.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- افکار عمومی در ایران به دلیل تجربه تلخی که از برجام داشته، اکنون بر بدعهدی‌های طرف آمریکایی و کشورهای غربی عضو برجام اجماع دارند و شکافی در این خصوص درون جامعه وجود ندارد. ۲- ایران اراده کرده است نگاه به شرق به‌ویژه نسبت به روسیه و چین را توسعه داده و آن را تبدیل به تعاملات راهبردی نماید.۳- دولت آقای رئیسی نگاه و رویکرد متفاوتی نسبت به دولت آقای روحانی در خصوص سیاست خارجی، به‌ویژه در موضوع غرب دارد و تعامل آمیخته با وادادگی را تبدیل به تعامل آمیخته با مقاومت کرده است. ۴- جبهه استکبار در منطقه تضعیف شده و رو به افول گذاشته و فاقد راهبرد شده است. در مقابل، جبهه مقاومت در منطقه، در همه سطوح پیروزی و پیش‌روندگی داشته و رو به اوج گذاشته است. ۵- دولت کنونی تصمیم گرفته است رویه غلط گذشته در اداره کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی را اصلاح کند و مبنای عمل خود در این حوزه را بر مبنای اقتصاد درون‌زا و مقاومتی گذاشته است. ۶- فشار‌ها علیه ایران اکنون در سقف قرار داشته و ابزاری برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران در دست امریکا نیست. ۷- جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات هسته‌ای سعی کرده است به برجام توازن بخشیده و آن را از توافق یک‌طرفه خارج کند.

جمع‌بندی: همه مؤلفه و شاخصه‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی اکنون نسبت به آمریکا در موضع برتری قرار دارد. این شرایط، دست بالا در مذاکرات را در اختیار ایران قرار می‌دهد و توان چانه‌‌زنی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را برای دفاع از حقوق و منافع ملی افزایش می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات