صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این‌که پیامبر هیبت الهی و طبیعی داشت و در حضور او مردم دست و پای خودشان را گم می‌کردند، اما او با مردم ملاطفت و خوش‌اخلاقی می‌کرد. وقتی در جمعی نشسته بود، شناخته نمی‌شد که او پیامبر و فرمانده و بزرگ این جمعیت است. (۰۵/۰۷/۱۳۷۰) www.basirat.ir *سالروز میلاد با سعادت رسول خاتم (ص) و ولادت امام صادق (ع) مبارک باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

این است پیامبر ما!

پیامبر اسلام نزد خداوند متعال آن‌گونه عزیز و ستوده است که در قرآن با بیش از پنج اسم؛ "محمد"، "احمد"، "عبدالله"، "یس"، "ن و طه" از او یاد کرده است. 1- مقام «خُلق عظیم»: در جامعه مشرک و بت‌پرست که فرزندان دختر خود را زنده‌به‌گور می‌کردند، پیامبری مبعوث می‌شود که تنها فرزندش دختری است به نام فاطمه. او آن‌قدر عزیز پدر است که او را «امّ ابیها»، مادرِ پدر صدا می‌زند. رسول‌الله نوه‌های دختری‌اش را بر دوش سوار می‌کند و در کوچه‌های پر از جهالت با آن‌ها هم‌بازی می‌شود؛ این اخلاق پیامبر را خدا نیز می‌ستاید: «وَ اُنَّکَ لَعلَی خُلِقٍ عَظیمٍ»؛ و تو دارای اخلاق عظیمی هستی. 2- رئوف و رحیم: پیامبر خاتم بسیار رئوف و رحیم است؛ او حتی راضی نمی‌شود که یکی از آحاد بشر از مسیر هدایت الهی دور افتد، تا جایی که خداوند از اصرار حضرت در هدایت مردم به «حریصّ علیکم» تعبیر کرده است. پیامبر مهربان اسلام برای هدایت مردم تا جایی جلو می‌رود که خالق نیز نگران حالش می‌شود و می‌فرماید: «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلی ءاثرِهِمْ اِنْ لَمْ تُؤْمِنواْ بِهذا اْلْحَدیثْ أَسِفا»؛ گویی ـ اگر آن‌ها به این گفتار ایمان نیاورند ـ می‌خواهی خود را از غم و اندوه به جهت اعمال آن‌ها هلاک کنی! 3- وحی شنو و وحی گوی: پیامبر اکرم ـ صلی‌الله علیه و آله ـ کلام نورانی‌اش از وحی گرفته شده بود و جز از وحی تبعیت نمی‌کرد: «اِنْ اَتَّبِعُ اِلاّ ما یوحی اِلَیَّ». پیامبر اعظم حتی اجازه نمی‌دادند از کسی در نزدش بدگویی بشود؛ «هیچ‌کس درباره اصحابم به من چیزی نگوید؛ دائماً نزد من نیایید و از هم دیگر بدگویی کنید. من مایلم وقتی‌که میان مردم ظاهر می‌شوم و به میان اصحاب خود می‌روم، «سلیم الصدر» باشم (بدون هیچ ذهنیت منفی و بدبینی به میان اصحاب بروم).

نکته پایانی: پیامبری با این‌همه ویژگی‌های حسنه، از صدر اسلام تاکنون مورد غضب و کینه مسیحیت صهیونیسم بوده است؛ آن‌ها با عملیات‌های رسانه‌ای و انواع تکنیک‌های خبری، چهره‌ای خشن، خون‌ریز و ضد انسانی از اسلام و پیامبر اکرم نشان داده‌اند. این رفتارهای ضد اسلامی از 11 سپتامبر 2001 افزایش محسوسی داشت و باعث افزایش حملات نظامی، تبعیض نژادی و تخریب مساجد، ترسیم کاریکاتورهای موهن از اسلام و حتی مهاجرت مسلمانان شد. اکنون ما مانده‌ایم و پشتوانه‌ای قرآنی و الهی از اسلام و پیامبر اعظمش؛ و اگر در روشنگری واقعیات دین مبین اسلام و حضرت محمد(ص) در میان جهانیان نکوشیم، چه تفاوتی با دشمنان صدر اسلام و جاهلان مدرن داریم؟!

(نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                         

دست برتر در اختیار کیست؟!

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی هفته گذشته با دبیر کل سازمان ملل به موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت «مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه با انریکه مورا مثبت بوده است و در هفته‌اینده در بروکسل به این گفتگوها ادامه خواهند داد و جمهوری اسلامی ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد، حمایت می‌کند و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.» دولت تازه‌نفس رئیسی در حالی قصد آغاز مذاکرات با سیاست عمل‌گرا را دارد که دست برتر در همه سطوح دارد.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- افکار عمومی در ایران به دلیل تجربه تلخی که از برجام داشته، اکنون بر بدعهدی‌های طرف آمریکایی و کشورهای غربی عضو برجام اجماع دارند و شکافی در این خصوص درون جامعه وجود ندارد. ۲- ایران اراده کرده است نگاه به شرق به‌ویژه نسبت به روسیه و چین را توسعه داده و آن را تبدیل به تعاملات راهبردی نماید.۳- دولت آقای رئیسی نگاه و رویکرد متفاوتی نسبت به دولت آقای روحانی در خصوص سیاست خارجی، به‌ویژه در موضوع غرب دارد و تعامل آمیخته با وادادگی را تبدیل به تعامل آمیخته با مقاومت کرده است. ۴- جبهه استکبار در منطقه تضعیف شده و رو به افول گذاشته و فاقد راهبرد شده است. در مقابل، جبهه مقاومت در منطقه، در همه سطوح پیروزی و پیش‌روندگی داشته و رو به اوج گذاشته است. ۵- دولت کنونی تصمیم گرفته است رویه غلط گذشته در اداره کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی را اصلاح کند و مبنای عمل خود در این حوزه را بر مبنای اقتصاد درون‌زا و مقاومتی گذاشته است. ۶- فشار‌ها علیه ایران اکنون در سقف قرار داشته و ابزاری برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران در دست امریکا نیست. ۷- جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات هسته‌ای سعی کرده است به برجام توازن بخشیده و آن را از توافق یک‌طرفه خارج کند.

جمع‌بندی: همه مؤلفه و شاخصه‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی اکنون نسبت به آمریکا در موضع برتری قرار دارد. این شرایط، دست بالا در مذاکرات را در اختیار ایران قرار می‌دهد و توان چانه‌‌زنی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را برای دفاع از حقوق و منافع ملی افزایش می‌دهد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                       

نگاه روشن رئیس‌جمهور به آینده کشور

آیت‌الله رئیسی در سفر آخر هفته‌ای خود به استان اردبیل، بار دیگر از روشن بودن آینده کشور و گشایش در حوزه‌های مختلف سخن گفت و افزود: «دولت در شروع کارش با مشکلاتی مواجه بوده است که شما باخبر هستید اما ما هیچ‌گاه وضعیتی که دولت را به ما تحویل دادند و مشکلات و دغدغه‌ها را به شما منتقل نکرده و نخواهیم کرد». این سخن رئیس‌جمهور را در کنار سخنان هشت‌ساله دولت سابق اگر بگذاریم، تفاوت معنادار مدیریت اجرایی سابق که مدام از خزانه خالی کشور سخن می‌گفت و دولت قبل از خود را متهم وقایع کشور معرفی می‌کرد را با نگاه و رویه تیم اجرایی کنونی، به‌خوبی درک می‌کنیم؛ ناگفته پیداست که تنها راه پیشرفت و آبادانی کشور، حرکت در همین مسیری است که دولت رئیسی در پیش گرفته است، نه متهم کردن این‌وآن که جز منافع کوتاه‌مدت حزبی و جناحی، آورده‌ای برای مردم و منافع ملی ندارد. رئیس‌جمهور در این سفر طبق شعارهای انتخاباتی خویش و به‌منظور برداشتن گام‌های جدی برای استقلال و قدرت مانور بیشتر استان‌ها، به استاندارانی که در مناطق مرزی مأموریت دارند، اختیار داد که با استان‌های هم‌جوار کشورهای همسایه در زمینه تبادلات تجاری، تردد و امنیت مرزی ارتباط برقرار کنند.

▼ اخبار

قیمت نفت رکورد می‌شکند!

شبکه خبری راشاتودی روسیه گزارش داد: «در حالی قیمت نفت طی روزهای اخیر به بالاترین قیمت خود در چند سال اخیر رسیده که برخی معامله‌گران بازار نفت می‌گویند نه‌تنها ممکن است قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور کند، بلکه ممکن است تا پایان ۲۰۲۲ قیمت نفت ۲۰۰ دلار را هم ببیند». روززنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال هم در گزارشی آورد، در هفته‌های گذشته پیشنهاد‌های قیمتی برای نفت آمریکا بر رقم‌های حدود ۱۰۰ دلار برای تحویل در دسامبر امسال و پیشنهاد‌ات ۲۰۰ دلاری برای تحویل در دسامبر سال آینده ارائه شده است». بر این پیش‌بینی‌های نفتی، افزایش فروش نفت ایران را هم باید اضافه کرد که در آینده بدون کرونا، اقتصاد جهانی نیاز شدیدی به آن خواهد داشت؛ واردکنندگان نفت در بخش خصوصی چین قصد دارند در ۳ ماه آینده اقدام به واردات بیشتر نفت از ایران و روسیه کنند».

چاره‌ای جز حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست!

«مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: «وضعیت اقتصادی به‌گونه‌ای است که چاره‌ای جز حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم جز ‌در موارد ضروری خرید دارو». حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس نیز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «از سال ۹۷ تاکنون به خاطر ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط از پول نفت حداقل حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان از دست داده‌ایم». درحالی‌که موافقان سیاست حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بر چالش توزیع رانت ارزی و عدم استفاده بخش مهمی از مردم از منافع آن تأکید دارند، برخی مخالفان نیز به موضوع خسارت معیشتی و اجتماعی ناشی از حذف یک‌باره این ارز اصرار دارند. بااین‌حال رئیس‌جمهور چندی پیش با اعلام این خبر که دولت در حال بررسی نحوه برداشتن این ارز رانتی است، خاطرنشان کرد، هیچ تصمیمی با نوسان قیمتی کالاها در بازار و بدون اطلاع به مردم، در دولت اجرایی نخواهد شد.

لزوم حساسیت اجتماعی به کشفیات خاص!

با تلاش اداره کل اطلاعات البرز، باند قاچاق اسلحه در این استان متلاشی شد. در این عملیات تعداد قابل‌توجهی اسلحه کلاشینکف و سلاح کمری به همراه مهمات آن‌ها کشف شد. یکی از اعضای این باند پس از دستگیری اعتراف کرد که قرار بود حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسلحه در استان البرز به یک مشتری بفروشند. همچنین گمرک از کشف ۴ هزار و ۳۴۸ فشنگ جنگی کلاشینکف از دو کامیون ورودی از مرز میلک خبر داد. طی ماه‌های اخیر کشفیات مهمات جنگی در مبادی ورودی و در برخی استان‌های کشور افزایش یافته که نشان‌دهنده دسیسه‌های ضدانقلاب برای برهم زدن امنیت کشور با بهره‌گیری از سلاح گرم است.

موسسه آمریکایی: رضایت از عملکرد رئیسی بسیار بالاست

72 درصد از ایرانیان شرکت‌کننده در نظرسنجی مرکز افکارسنجی گالوپ از عملکرد آقای رئیسی ابزار رضایت کرده‌اند. گالوپ نوشته با آنکه حسن روحانی در رسانه‌های غربی به‌عنوان رئیس‌جمهور میانه‌رو شناخته می‌شود، رضایت از عملکرد او در هیچ‌یک از نظرسنجی‌های این مرکز به بالاتر از ۵۰ درصد نرسید. در آخرین نظرسنجی از مقبولیت دولت روحانی که در نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد تنها یک‌سوم ایرانی‌ها از عملکرد او ابراز رضایت کردند. این موسسه نظرسنجی درباره دلیل اقبال عمومی به دولت آیت‌الله رئیسی نوشته، فراهم کردن زمینه دسترسی مردم به واکسن‌ از منابع غیرغربی یکی از دلایل جهش در اعتماد به او در این نظرسنجی بوده است.

سرنخ موج‌های کرونایی در آمار گمرک!

تجارت کالایی ایران (بدون احتساب نفت خام) طی نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۷۹ میلیون تن کالا به ارزش 44.9 میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود 21.9 میلیارد دلار مربوط به صادرات و حدود ۲۳ میلیارد دلار آن مربوط به واردات ایران است. از میان ۴۳۲۵ ردیف تعرفه کالاهای وارداتی طی نیمه نخست ۱۴۰۰، تعداد ۱۰ ردیف تعرفه عمده واردات ایران را با مجموع ارزشی  8.2 میلیارد دلار سهم حدود 35.4 درصد از کل ارزش واردات تشکیل می‌دهند. یک نکته جالب اما در میان این آمارها، آمار مربوط به واردات واکسن است که نشان می‌دهد حتی از روغن خام سویا هم در این مدت گذشته از سال کمتر وارد شده است! شاید دلیل موج‌های ۴ و ۵ و ۶ کرونا و این تعداد فوتی و مبتلا را بهتر باشد در لابه‌لای آمار گمرک جستجو کنیم!

‌اخبار کوتاه

میرکاظمی: سال بعد ارزش پول ملی کم نمی‌شود/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «با تغییر ریل اقتصادی کشور، قطعاً شرایط رو به بهبود و تغییر خواهد رفت ولی طراحی جدید و تغییر ساختار، بی‌تردید زمان نیاز دارد. در دو ماه اخیر پرداخت‌های دولت بدون خلق پول صورت گرفته است. دولت تلاش می‎کند که در بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای تنظیم شود تا در هیچ جا ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند. اولین گام تغییرات اساسی و ثبات اقتصادی، خروج دولت از اقتصاد است».

حمایت روسیه از منافع ایران در مرز قفقاز/ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «با توجه به روح حُسن هم‌جواری، ما از طرف خود در تلاش هستیم تا تمام مسیرهای اقتصادی و ترابری در قفقاز جنوبی را باز کنیم. در این زمینه باید منافع تمام کشورهای منطقه ازجمله ایران تأمین شود».

محرابیان: خشک‌سالی مهرماه بی‌سابقه است/ وزیر نیرو گفت: «خشک‌سالی که در یک ماه اخیر از سال آبی جاری رخ‌داده در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است. نسبت به ۵۰ سال گذشته کاهش بارندگی‌ها در کشور محسوس بوده و در برخی از استان‌ها تا ۴۰ درصد رقم خورده است».

پیشروی‌های انصارالله در جنگ نابرابر با آل سعود/ منابع یمنی از آزادی منطقه راهبردی «نجا» در جنوب شهر مأرب خبر دادند. با آزادی این منطقه، ارتباط کوه‌ها و ارتفاعات بسیار مهم «جبل مراد» از شهر مأرب قطع می‌شود. همچنین یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد: «نیروهای یمنی موفق شدند طی یک عملیات دقیق موشکی، مقر فرماندهی، انبار مهمات، آشیانه بالگرد‌های آپاچی متجاوزان در جیزان را هدف قرار دهند. این عملیات سبب کشته و زخمی شدن ۳۵ سعودی ازجمله یک افسر بلندپایه سعودی و یک خلبان شد».

پوتین: حزب‌الله قدرت سیاسی مهمی در لبنان است/ رئیس‌جمهور روسیه طی اظهاراتی در خصوص جایگاه حزب‌الله در لبنان گفت: «نظرها درباره حزب‌الله از یک کشور به کشور دیگر فرق می‌کند اما ما آن را یک جریان سیاسی مهم در لبنان می‌دانیم».

تجارت ۱۶ میلیارد دلاری با اعضای شانگهای/ در نیمه نخست امسال، بیش از ۲۶ میلیون تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار بین ایران و اعضای پیمان شانگهای تبادل شد که 9.5 میلیارد دلار سهم صادرات و 6.5 میلیارد دلار آن سهم واردات بود.

درخواست غرامت طالبان از آمریکا!/ سخنگوی طالبان درباره حمله پهپادی اخیر آمریکا در کابل که به جان باختن شماری از شهروندان منجر شد، گفت: «این اولین جنایتی نیست که آمریکایی‌ها با بی‌رحمی در افغانستان مرتکب شده‌اند. آمریکا تمام بیست سال گذشته چنین اقداماتی انجام داده است». مجاهد افزود: «چهره واقعی آمریکا برای مردم کشور ما و جهان به نمایش درآمده است و آمریکا در هرکجا که این جنایات را انجام دهد محکوم است و باید به مردم افغانستان غرامت پرداخت کند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات