صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۱۷

دستور کار تغییر نکرده است!

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه (پنجم آبان ماه) در نشست خبری تصریح کرد: «ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل‌گرفته را قبول داریم».

گزاره‌های خبری: ۱-همان‌طور که معاون سیاسی وزیر خارجه گفته است، مذاکرات جمهوری اسلامی با ۴+۱ در نوامبر (اوایل آذرماه) بدون حضور آمریکایی‌ها آغاز خواهد شد؛ بنابراین ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر از سرگیری مذاکرات برجامی با حضور آمریکا، ادعای پوچی بوده و صرفاً یک شیطنت رسانه‌ای است. در شرایط کنونی، آمریکا خارج از برجام بوده و ایران مذاکره‌ای را با این عضو بدعهد خارج شده از برجام نخواهد داشت.۲- جمهوری اسلامی بر اساس دستور کار قبلی وارد مذاکرات خواهد شد؛ اینکه وزیر امورخارجه کشورمان اشاره‌کرده که ما نمی‌خواهیم از نقطه بن‌بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، نشان می‌دهد که ایران بر مواضع خود پافشاری دارد و از خطوط ترسیمی در چارچوب منافع ملی، عدول نکرده است.۳- آنچه امیرعبدالهیان از نقطه بن‌بست می‌گوید، درواقع موضوع مهم انتفاع اقتصادی ایران از برجام است که اگر محقق نشود، ماهیت مذاکرات و توافق را به چالش می‌کشد؛ در این مسیر، عمل طرف‌های برجامی به تعهدات اقتصادی خود با ایران و بعلاوه پذیرش لغو تحریم‌ها از سوی آمریکائی‌ها و عدم امکان بازگشت‌پذیری مجدد تحریم‌ها مورد تأکید تیم جدید سیاست خارجی کشورمان خواهد بود. در شش دور مذاکرات قبلی در وین، برداشته شدن تحریم‌های ایران تبدیل به گره مذاکرات گردید و با کارشکنی طرف آمریکایی، توافقی که تضمین‌کننده انتفاع پایدار اقتصادی ایران باشد، انجام نگرفت؛ موضوعی که به اذعان طرف‌های برجامی، یک حق معقول و لازم برای ایران است و آمریکا می‌بایست به آن عمل کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در آخرین موضع خود در همین زمینه، با استقبال از اعلام ایران برای بازگشت به مذاکرات وین قبل از نوامبر، تأکید کرد، «آمریکا بایستی سیاست اشتباه فشار حداکثری در قبال ایران را اصلاح کند». 4- معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در سفر مسکو، تأکید کرد، «آنچه در دور جدید مذاکرات اهمیت دارد، آمادگی طرف مقابل برای اتخاذ تصمیم جدی در زمینه رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است. در بروکسل گفتگوهای صریحی با آقای انریکه مورا در مورد شکل‌گیری چارچوب مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی داشتیم و الزامات و اقتضائات مورد نظر خود را مطرح کردیم. قرار شد وی این موضوعات را با طرف‌های دیگر مطرح کند».

جمع‌بندی: گزاره‌های خبری، هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی دولت رئیسی نسبت به مواضع خود برای مذاکرات آتی با ۴+۱ نشان نمی‌دهد؛ منطق جمهوری اسلامی مستدل، مستحکم و با پشتوانه فنی، حقوقی، سیاسی و آمیخته با تجربه است؛ این شرایط در کنار مؤلفه‌های بسیاری که دست برتر را اکنون در اختیار ایران قرار داده، نشان می‌دهد که ایران بر دو موضوع لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آن به‌عنوان تضمین، همچنان اصرار دارد و تیم مذاکره‌کننده بر مبنای همین دستور کار پای میز مذاکره خواهد رفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات