صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۳۹

حرکت امیدآفرین رسانه ملی

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

رئیس‭ ‬تاز‭ ‬نفس‭ ‬صدا‭ ‬و‭ ‬سیما‭ ‬آستین‭ ‬بالا‭ ‬زده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬غول‌های‭ ‬رسانه‌ای‭ ‬ضد‭ ‬ایرانی‭ ‬مبارزه‭ ‬نفس‌گیری‭ ‬را‭ ‬آغاز‭ ‬کند‭. ‬او‭ ‬و‭ ‬همکارانش‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬اول‭ ‬در‭ ‬صدد‭ ‬هستند‭ ‬با‭ ‬سرعت‭ ‬دادن‭ ‬به‭ ‬انتشار‭ ‬خبر‭ ‬و‭ ‬تولید‭ ‬محتوای‭ ‬فاخر‭ ‬و‭ ‬قدرتمند‭ ‬در‭ ‬خدمت‭ ‬به‭ ‬مردم‭ ‬پیشتاز‭ ‬باشند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬دوم‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬شیادان‭ ‬و‭ ‬مهاجمان‭ ‬جنگ‭ ‬نرم‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬دام‌های‭ ‬رسانه‌ای‭ ‬متعدد‭ ‬در‭ ‬اطراف‭ ‬سرزمین‭ ‬افکار‭ ‬عمومی‭ ‬ملت‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬پهن‭ ‬کرده‌اند،‭ ‬بی‌اعتبار‭ ‬کنند‭.‬

در روزهای گذشته، رسانه ملی شاهد یک تحول اساسی بوده است؛ با آمدن آقای جبلی تحول ویژه‌ای در عرصه رسانه صورت گرفته است که باعث شده است در همین مدت کوتاه، موضوعی مانند اختلال در پمپ بنزین‌ها که طراحان این حمله سایبری برای تبعات آن امیدهایی داشتند را با یک روشنگری گسترده و فراگیر به فرصت تبدیل کند. این حرکت جدید و قابل تقدیر صدا و سیما در دوره جدید به دلایل ذیل باید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند:

 

1- در سالیان گذشته به دلیل نبود مدل مناسب خبررسانی، شبکه‌های تلویزیونی در لندن، واشنگتن و ریاض ایجاد شدند که با پروپاگاندای رسانه‌ای زمینه انحراف افکار عمومی در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی را پدید آوردند. صدا و سیما در دوره جدید تصمیم گرفته است که در عرصه نبرد رسانه‌ای این خط رسانه‌ای ضد آگاهی را خنثی کند و با انتشار به موقع خبر و واقعیات مربوط به آن جلوتر از بقیه روایت‌گر واقعی حوادث داخلی و خارجی باشد.

 

2- فقدان منابع خبری پایدار و معتبر سبب شده است، شبکه‌های اجتماعی معاند به قدرت گسترده‌ای در میان مخاطبان خاکستری دست پیدا کنند. برخی از این شبکه‌ها به گونه‌ای واقعیات را وارونه جلوه می‌دادند که دشمنان انقلاب اسلامی با تحلیل محتوای آنها، شمارش معکوس برای براندازی جمهوری اسلامی در بهمن 1397 مصادف با 40 سالگی انقلاب را اعلام کرده بودند و با همین دروغ بزرگ به دنبال شوک‌های اقتصادی و اجتماعی وحشتناک در تهران و شهرستان‌ها بودند. تقویت شبکه‌های تعاملی صدا و سیما و رویکرد انتشار خبرهای اقناعی می‌تواند جامعه تشنه خبر و اطلاعات واقعی را سیراب کرده و آنها را از رسیدن به اهداف‌شان مأیوس کند.

 

3- ضریب نفوذ اینترنت در خرداد 1400 عدد 110 درصد را گذرانده است و تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور ۹۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۵۷۲ مشترک اعلام شد. این مقدار از نفوذ در زمینه‌های سرعت، دامنه دسترسی، ظرفیت ذخیره، دقت، گزینش‌گری، تعامل، نوعی از رقابت دشوار را برای صدا و سیما ایجاد کرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی که از نظر زیرساختی و نیروی انسانی با تراکم بی‌حد و اندازه‌ای مواجه است، باید بخشی از ظرفیت‌های تولیدی خود را وارد عرصه اینترنت کند تا عرصه عمومی که به محتواهای تعاملی عادت کرده است، از آن بهره‌مند شوند.

 

4- فشارهای دولتمردان در سال‌های گذشته یکی از نقاط پر چالش صدا و سیما بوده است؛ به گونه‌ای که دولت روحانی به دلیل پخش فیلم گاندو بخش‌هایی از بودجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد؛ صدا و سیما باید در دوره جدید با حفظ استقلال رسانه‌ای مردم به عنوان چشم و گوش و زبان مردم با دولتمردان سخن بگوید و از رویکرد مخاطب‌‌‌‌محوری خود فاصله نگیرد.

آقای پیمان جبلی رئيس تازه نفس جام جم،  آستین بالا زده است که با غول‌های رسانه‌ای ضد ایرانی مبارزه نفس‌گیری را آغاز کند. او و همکارانش در مرحله اول در صدد هستند با سرعت دادن به انتشار خبر و تولید محتوای فاخر و قدرتمند در خدمت به مردم پیشتاز باشند و در مرحله دوم برخی از شیادان و مهاجمان جنگ نرم را که دام‌های رسانه‌ای متعدد در اطراف سرزمین افکار عمومی ملت ایران را پهن کرده‌اند، بی‌اعتبار کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات