تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۹۵

اخبار ویژه ۲۴ آبان

روزنامه کیهان**

انزوای حقوقی آمریکا و ماله‌کشی سیاسی یک غربگرا

کارشناس کم‌سواد نشریات زنجیره‌ای مدعی شد جمهوری اسلامی قبلاً می‌گفت مذاکره نمی‌کند، اما حالا وارد مذاکره شده است.
علی بیگدلی در گفتگو با نامه‌نیوز و درباره تیم مذاکره‌کننده جدید گفت: «ترکیب هیئت دیپلماتیک ما غیر از اینکه در توانایی دیپلماسی ضعف دارد، به این جهت مورد نقد است که این‌ها همان کسانی هستند که در گذشته هر نوع مذاکره با آمریکا و در ارتباط با برجام را کار خیانت‌آمیزی می‌دانستند. الان که خودشان مسئول شده‌اند می‌بینند که راهی غیر از مذاکره وجود ندارد، اما این تعللی که صورت می‌گیرد به این خاطر است که این‌ها با توجه به پایبندی به اظهار نظر‌های گذشته خود نمی‌توانند به سرعت وارد مذاکره شوند.»
بیگدلی در پاسخ به اینکه ایران در این مذاکره چطور می‌تواند موفق باشد و چه تصویری باید از خود ارائه دهد؟ گفت: «اگر قرار باشد با آن استراتژی‌های قبلی وارد مذاکره شویم، قطعا به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. یک روز گفتیم که نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگ می‌شود. اکنون، اما وارد مذاکره شدیم و آقای امیرعبداللهیان هم گفته که آمریکا ۱۰ میلیارد دلار به عنوان حسن نیت به ما بپردازد و آن‌ها هم نپذیرفتند. من قبلا هم گفته‌ام که به هیچ وجه آمریکا این پیشنهادات قبل از مذاکره مثل لغو تحریم را نمی‌پذیرد؛ لذا ما بایستی سطح انتظارات را کاهش دهیم».
درباره این سخنان گفتنی است؛ اولاً آقای بیگدلی در حالی تیم جدید را پیش از شروع مذاکرات دارای ضعف خوانده که دربست از تیم قبلی جانبداری می‌کرد و شاهکار آن تیم در قالب برجام فاقد ضمانت، آشکار است.
ثانیاً هر قدر بی‌میلی نشان دادن در مذاکرات موجب افزایش قدرت چانه‌زنی است، رفتار ملتمسانه و مشتاقانه و عطش‌آمیز، قدرت چانه‌زنی را نابود می‌کند و متأسفانه در دوره گذشته، بعضاً شاهد ارسال این پاس اشتباه به طرف غربی بودیم و نتیجه آن را در عدم توازن داده‌ها و ستانده‌های برجام مشاهده می‌کنیم. ثالثاً تعبیر «نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگ می‌شود»، بیان دقیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره آمریکا و به اعتبار عهدنشناسی این دولت است؛ و همچنان سیاست جمهوری اسلامی ایران است. حالا هم تیم مذاکره کننده ما، قرار نیست مذاکره‌ای با دولت و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی داشته باشد. در واقع پس از خروج گستاخانه از برجام، آمریکا دیگر عضو توافق محسوب نمی‌شود و با تأکید ایران، حق شرکت در مذاکرات ایران با ۴+۱ را ندارد. این هم نوعی تنبیه و تنبه و مجازات دیپلماتیک نسبت به دولت یاغی آمریکاست تا دیگر غلط قبلی را در گردن‌کشی و زورگویی تکرار نکند.
رابعاً آقای بیگدلی و برخی مشابه‌های او چنان در زمینه لزوم کاهش انتظارات طرف ایرانی حرف می‌زنند که اگر نام گوینده را حذف کنیم، مخاطب تصور می‌کند یکی از سخنگویان یا دیلماج‌های دولت آمریکا اظهار نظر کرده‌اند! و این در حالی است که طرف ایرانی در دولت سابق، هر چه تخفیف و تنازل -نادرست- بوده، انجام داده و با این همه، با عهدشکنی دولت آمریکا روبه‌رو شده است. بنابراین، مذاکره به مفهوم رایج چانه‌زنی و توافق جدید در وین هیچ معنایی ندارد و صرفاً برای مجبور کردن طرف یاغی برای لغو تحریم‌ها و دادن تضمین معتبر است؛ اگر که می‌خواهد برجام احیا شود.

اقتصاد کشور در حال خروج از رکود است

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است اقتصاد کشور به تدریج در حال رشد و خروج از رکود است.
ابتکار می‌نویسد: اقتصادی که سه فصل پیاپی رشد را تجربه کند در آن شرایط می‌توانیم بگوییم اقتصاد کشور از رکود خارج شده است. چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای با اشاره به وضعیت رکود در اقتصاد کشور گفته بود: با وجود آسیب‌های همه گیری کرونا، اقتصاد ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۱ رشد داشته و این نشان‌دهنده خروج ایران از رکود و حرکت آن به سمت بهبود است. آخرین آمار‌های منتشره حاکی از رشد ۶/۲ درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در فصل دوم سال ۲۰۲۱ است که دستاورد قابل توجهی با وجود محدودیت شدید ایران در دسترسی به منابع خارجی خود و در نتیجه عدم امکان خرید واکسن از خارج به‌دلیل تحریم‌های آمریکا است. بخش غیرنفتی در همان دوره ۴/۷ درصد رشد کرده که نشان‌دهنده آن است که اقتصاد ایران به‌طور قابل توجهی از رکود خارج شده و به سمت بهبود حرکت کرده است.
پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در گفت وگویی به جزییات خروج اقتصاد ایران از رکود اشاره کرده و گفته است: اقتصاد کشور از بهار سال گذشته تا بهار ۱۴۰۰ رشد اقتصادی مثبت داشته و از رکود خارج شده است. وقتی اقتصاد کشوری دو فصل متوالی رشد مثبت داشته باشد، می‌گوییم از رکود خارج شده است. در ایران هم از فصل دوم سال ۹۹ تا فصل اول سال ۱۴۰۰ بطور مستمر رشد اقتصادی مثبت را شاهد بوده‌ایم. در فصل تابستان ۹۹ رشد اقتصادی ۳/۵ درصد، پاییز سال گذشته رشد ۳ درصد و زمستان رشد اقتصادی ۵/۴ درصد و در بهار امسال نیز رشد ۶/۲ درصد را در کشور تجربه کردیم. البته ما در سال‌های گذشته بحث تحریم و بیماری کرونا را داشتیم که بیماری کرونا موجب شد رشد اقتصادی در بیشتر کشور‌ها منفی شود، اما در کشور ما این رشد منفی مهار شده و اقتصاد در مسیر مثبتی گام برداشته است.
صحبت خروج اقتصاد ایران از رکود در حالی است که برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نمی‌توان با چند ماه رشد اقتصادی مثبت گفت که اقتصاد از رکود خارج شده است. البته عده‌ای دیگر از کارشناسان بر این باورند که وقتی اقتصادی سه فصل پیاپی رشد را تجربه کند می‌توانیم بگوییم اقتصاد از رکود خارج شده است. در این راستا، هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به خروج اقتصاد از رکود به ابتکار گفت: ما یک تعریف علمی از رکود داریم که با تعریف عامه مردم از رکود متفاوت است. دقیقاً همانند تورم که یک تعریف رسمی نرخ تورم داریم، اما تورم در نظر مردم به خصوص دهک‌های پایین به گونه دیگری تعریف می‌شود؛ بنابراین رشد اقتصادی نیز دارای دو تعریف است، اما در کل اقتصادی که سه فصل پیاپی رشد را تجربه کند در آن شرایط می‌توانیم بگوییم اقتصاد از رکود خارج شده است.

واقعا هم تیم اقتصادی دولت سابق نابغه بودند!

برخی حامیان دولت روحانی، ضمن تحریف واقعیت‌ها، بی‌کفایتی‌های دولت سابق را به دولت جدید که دو ماه بیش‌تر از تشکیل آن نمی‌گذرد، نسبت می‌دهند.
در این زمینه محمدجواد حق‌شناس (از مدیران وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای سابق) به نامه نیوز گفت: در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی متأسفانه شاهد رنج بخش قابل توجهی از اقشار جامعه هستیم. امروز فشار تورم لجام گیسخته مثل یک آوار بر دوش خانوار‌های دهک‌های پایین جامعه سنگینی می‌کند، این امید وجود داشت که این مسئله کنترل شود، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و ما همچنان شاهد افزایش فشار تورم هستیم و اقلام غذایی و کالا‌های اساسی به طور روزافزون گران می‌شوند.
این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: کسانی که به آقای رئیسی رأی دادند و حتی کسانی که به ایشان رأی ندادند، حداقل انتظارشان از دولت و رئیس‌جمهور این است که مراقبت کنند و بیش از این مشکلات حاصل از تورم به جامعه منتقل نشوند.
وی افزود: از طرفی به نظر می‌رسد دولت در حوزه‌هایی درگیر شده است که جزء اولویت‌های جامعه نیست. تحریم‌ها روی جامعه اثر گذاشته است. متأسفانه حل و فصل تحریم‌ها با طرف‌های برجامی و رسیدن به موضعی که آثار مثبتی را برای جامعه به ارمغان آورد، با، اما و اگر‌های قابل توجهی روبه‌رو است و ما شاهد یک بی‌تصمیمی و بلاتکلیفی دولت در این حوزه هستیم.
وی مدعی شد: در خلال این چند ماه شاهد یک یأس و ناامیدی گسترده‌ای بودیم که نتیجه‌اش منجر به مهاجرت نخبگان، کارشناسان، متخصصان مانند پرستاران و پزشکان و حتی تولیدکنندگان شده است.
همچنین هادی حق‌شناس (استاندار گلستان در دولت روحانی که نامه‌نیوز از وی صرفا به عنوان «کارشناس اقتصادی» یاد کرده) مدعی شد: در اینکه آقای رئیس‌جمهور اراده و عزم راسخی برای حل مشکلات اقتصادی دارد و همه تلاشش را به کار گرفته است تا شرایط بهتر شود، شکی نیست، اما دولت فعلا و بعد از گذشت سه ماه هنوز مشغول عزل و نصب است و می‌بینیم که هنوز استاندار‌ها و معاون وزیر‌ها می‌روند و می‌آیند و تا اینجای کار هیچ اتفاق خاصی در حوزه اقتصادی رخ نداده است.
وی افزود: «کسانی مانند آقای نیلی که پشت دولت آقای روحانی بودند باور داشتند که اقتصاد باید باز باشد و دولت کمترین دخالت را در بازار داشته باشد. این نظریه تا سال ۹۶ هم جواب داد. اکنون اقتصاددان‌های برجسته‌ای در دولت آقای رئیسی نمی‌بینیم و نمی‌توانیم بگوییم که دولت سیزدهم قائل به اقتصاد آزاد است، قائل به اقتصاد دولتی است یا می‌خواهد ترکیبی از این دو را به کار گیرد. هنوز ستاد اقتصادی برجسته‌ای در دولت نمی‌بینیم که از یک نظریه مستحکم اقتصادی پیروی کنند.»
درباره این اظهارات شایان ذکر است میزان تورم رسمی در دولت روحانی (بنابر اذعان خبرگزاری خبر آن‌لاین) حداقل ۱/۳۰ درصد افزایش داشته که یک رکورد بی‌سابقه است و رکورد تورم در ماه‌های پایانی دولت سابق به نزدیک ۵۰ درصد رسید؛ همچنان که نقدینگی به عنوان عامل مهم تورم‌زا در همان دولت از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان (نزدیک ۱۰ برابر) افزایش پیدا کرد.
ثانیا نظرسنجی‌ها می‌گویند مردم برخلاف اشرافیت سیاسی مقصر در وضع موجود، به آینده و اصلاحات دولت جدید امید دارند و اتفاقا اشرافیت خاص یا مقصر، همین سرمایه امید اجتماعی را هدف گرفته، تا خیانت‌ها و سوء مدیریت خود را توجیه کند.
ثالثا تحریم‌ها با وعده لغو شدن در روند برجام، بیش از دو برابر افزایش یافت.
رابعا جابه‌جایی مدیران در چند ماه اول اتفاقی طبیعی- بلکه به اعتبار ساختار معیوب دولت سابق- ضروری است. اما تمجید امثال آقای حق‌شناس از تیم اقتصادی دولت سابق، در نوع خود سوژه طنز و خنده و شاید گریه! است. چه این که سوغات هنرنمایی همان تیم با منطق «برجام و دیگر هیچ»، به جابه‌جایی رکورد‌های رکود و تورم، نقدینگی، ضریب جینی (شکاف طبقاتی)، بیکاری، کاهش سرمایه‌گذاری مولد، گسترش واردات بی‌رویه قاچاق، تعطیلی تولید و ۶ رتبه افول رتبه اقتصادی ایران در جهان ختم شد و با این همه آقای حق‌شناس ادعا می‌کند دولت رئیسی برخلاف دولت نابغه روحانی، دارای اقتصاددان‌های برجسته (!) و از این دست نیست!

ایران برخلاف آمریکا از عهده مهار کرونا برآمد

همبستگی و روح جمعی در ایران و از هم گسیختگی اجتماعی در آمریکا موجب شد همزمان با کاهش تلفات کرونا در ایران به ۱۲۰ نفر، تعداد مرگ و میر‌های کرونایی در آمریکا به بیش از ۱۲۰۰ نفر برسد.
روزنامه جام جم در این باره نوشت: آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از جمعیت آمریکا واکسن زده‌اند. این در حالی است که دولت این کشور از همان ابتدای ماجرای کرونا تلاش داشت تا بر شرایط تحمیلی کرونا به هر روشی غلبه کند. حتی اگر یادتان باشد ماسک‌های دولت آلمان - متحد خودشان- را روی هوا دزدیدند و به آمریکا فرستادند.
آن‌ها با فایزر و جانسون‌اندجانسون و مدرنا اولین تولیدکننده‌ها و عرضه‌کنندگان واکسن بودند. اما با همه این حرف‌ها امروز میزان تلفات ناشی از کرونا روزانه ۱۲۰۰ نفر در این کشور است و این عدد تلفات در روز در حالی است که در آمریکا مشکلی به نام کمبود واکسن وجود ندارد. اما از سوی دیگر در جامعه ایرانی امروز ۸۰ درصد دوز اول واکسن را زده‌اند. ایرانی‌ها از همان روز اول کرونا بر سر ماجرای ماسک با تغییر رفتارشان در کارخانه‌ها، خیریه‌ها و جهادی‌ها ماسک به اندازه کافی تولید کردند. برای معضل اقتصاد و گرفتاری خانواده‌ها انواع و اقسام طرح‌های خیریه‌ای مانند مواسات را اجرا کردند.
نویسنده می‌افزاید: ایران با تولید و واردات واکسن توانست به میزان کافی جامعه را ایمن کند که دیگر بعد از ادارات دولتی، صحبت از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌شود.
فارغ از مسائل پزشکی، اعداد در این دو جامعه به ما چه می‌گویند؟ امروز با آمریکایی‌هایی روبه‌رو هستیم که مشکل بزرگشان برای کنترل پاندمی در سطح ملی واکسن‌نزدن است. امروز آمریکا ۲۰ درصد با استاندارد جهانی برای اینکه زنجیره کرونا در سرزمین‌اش قطع شود فاصله دارد. جامعه آمریکایی زود به هسته سخت مخالفت در یک حرکت جمعی رسید. شبیه این اتفاق‌ها در ماجرا‌های دیگری مثل انتخابات ریاست‌جمهوری‌شان هم افتاد. نماد مهم آن روز‌ها اشغال کنگره شد. پایین آوردن و شکستن مجسمه‌های فرماندهان جنگ‌های داخلی و... نیز نمونه‌های مشابهی از نمایش حرکت‌های جمعی جامعه می‌کند. شهید مطهری از این پدیده به نام روح جمعی یاد می‌کند. روح جمعی چیزی است که بر تمام اعضای جامعه حاکم است و بر همه گرایش‌ها، عواطف و تفکرات انسانی از زندگی اثر می‌گذارد.
روحی جمعی است که سه عنصر مهم وحدت، پیوند نسلی و رفتار جمعی را در جامعه شکل می‌دهد و وقتی ناتوان می‌شود موجب فروپاشی فرهنگی و از بین رفتن هویت جمعی می‌شود. فروپاشی فرهنگی موجب گسست اجتماعی و آغازگر دومینوی سقوط یک کشور است و برعکس آنکه روح جمعی بالایی دارد به قول فوکو وقتی «همه ملت» با هم هستند توانایی غلبه بر سخت‌ترین مشکلات را خواهد داشت. حالا فارغ از پمپاژ‌های رسانه‌های سیاه، کدام جامعه در حال پیشروی است؟

**************

روزنامه وطن امروز**

رئیس‌جمهور برای دفاع از «فیاضی» به مجلس می‌رود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در مجلس حضور می‌یابد. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهور (سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه) برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی در جلسه رأی اعتماد، در مجلس حضور می‌یابد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در همین باره اضافه کرد: آقای فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش نیز در جلسات امروز و فردای کمیسیون‌های تخصصی جهت ارائه برنامه‌های خود حاضر می‌شود. رئیس‌جمهور شنبه ۱۵ آبان‌ماه نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش را به مجلس ارسال کرد که نامه معرفی فیاضی در جلسه علنی یکشنبه از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش فردا سه‌شنبه ۲۵ آبان برگزار می‌شود.

***

تشریح سیاست ایران در گفتگو‌های آتی وین توسط امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه ایران در نشست شنبه‌شب خود سیاست کشورمان در از سرگیری گفتگو‌ها به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا را تشریح کرد. به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در این نشست میزبان جمعی از تحلیلگران، اساتید دانشگاه، فعالان حوزه رسانه و سفیران کشورمان بود. وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست با تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم و با تاکید بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در ورود به گفتگو‌های وین به‌رغم نقض تعهدات برجامی و خروج از آن و همچنین نقض قطعنامه ٢٢٣١ از سوی آمریکا و همچنین بی‌عملی کشور‌های اروپایی عضو برجام در انجام تعهدات خود، سیاست کشورمان در از سرگیری گفتگو‌ها به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه آمریکا را تشریح کرد. علی باقری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان نیز در ادامه ضمن تبیین مواضع و اقدامات صورت‌گرفته تاکنون، ابعاد مختلف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره این گفتگو‌ها را تشریح کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست نیز در ادامه به ارائه دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخته و پیشنهاداتی را درباره تداوم چنین نشست‌هایی ارائه کردند.

***

بررسی ظرفیت‌های ترانزیتی در نشست معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه

پنجمین نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل‌و‌نقل و ترانزیت به ریاست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی حوزه ترانزیت کشور برگزار شد. به گزارش فارس، در این جلسه ابتدا حاضران تحولات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه، نماینده سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار گزارشی از آخرین اقدامات مربوط به توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر مهم اقیانوسی را به جلسه ارائه کرد. در پی آن موضوعاتی همچون ضرورت برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی بین‌المللی به چابهار، تسریع در تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان، تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در چابهار و ادامه همکاری با اپراتور هندی از جمله مواردی بود که مورد تبادل نظر و تاکید «کارگروه ملی» قرار گرفت. همچنین نمایندگان سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از آخرین اقدامات در راستای گسترش ترانزیت کالا از طریق دریای خزر و نیز تجهیز بنادر شمالی به امکانات پهلوگیری کشتی‌های رو- رو ریلی و همچنین اتصال راه‌آهن بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور به کارگروه ملی ارائه کردند و تصمیماتی در این باره اتخاذ شد. نمایندگان سازمان راهداری و وزارت نفت نیز در این نشست گزارشی از هماهنگی‌های به عمل آمده برای رفع مشکلات سوخت‌رسانی به کامیون‌های خارجی در کریدور جاده‌ای پاکستان- ایران- ترکیه ارائه کردند. این کریدور اخیرا در چارچوب سازمان اکو راه‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ترانزیت ۱۵ هزار کامیون در سال را داشته باشد.

***

نارضایتی ایران از پیش‌نویس توافق نهایی نشست گلاسکو

هیات ایران در نشست آب و هوایی سازمان ملل در گلاسگو از پیش‌نویس توافق نهایی ابراز نارضایتی کرد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، هیات ایرانی در نشست آب و هوایی سازمان ملل اعلام کرد: ما از پاراگراف ۳۶ درباره حذف یارانه‌های سوخت فسیلی راضی نیستیم و از هیات هندی در رابطه با سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کنیم. بوپندر یاداو، وزیر محیط‌زیست هند گفته بود اجماع بر سر این مساله دشوار است و سوخت‌های فسیلی به بخش‌هایی از جهان اجازه می‌دهد تا به ثروت و استاندارد‌های بالای زندگی دست یابند. وی این سوال را مطرح کرد: چگونه می‌توان انتظار داشت کشور‌های در حال توسعه وعده حذف تدریجی یارانه‌های زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی را بدهند؟ این وزیر هندی اضافه کرد کشور‌های در حال توسعه باید با ریشه‌کن کردن فقر دست و پنجه نرم کنند. وی با بیان مثالی از نحوه استفاده هند از یارانه برای تامین گاز طبیعی مایع خانوار‌های کم‌درآمد گفت: یارانه‌ها حمایت و امنیت اجتماعی مورد نیاز را فراهم می‌کند. در تمام ۲۵ نشست قبل از گلاسکو، با وجود داده‌های روشن درباره اینکه زغال‌سنگ، نفت و گاز بزرگ‌ترین عوامل در تغییرات اقلیمی دست انسان هستند، هرگز به توافقی حتی درباره سوخت‌های فسیلی به عنوان محرک‌های بحران آب و هوایی اشاره نشده است. منابع خبری به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند متن پیش‌نویس خواستار حذف تدریجی یارانه‌های زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی است و همچنین چند اخطار بین پیش‌نویس‌ها اضافه شده بود تا سوخت‌های فسیلی اصلی کاهش یابد.

**************

روزنامه خراسان**

زمزمه دوباره افزایش قیمت خودرو

تسنیم- مدیر روابط عمومی سازمان بورس از مطرح شدن مجدد اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار و اعمال آن خبر داد. سلیمی زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: «موضوع اصلاح قیمت خودرو طی چند روز آینده مصوب می‌شود. با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و ریاست سازمان بورس، پس از جلسات فشرده دیروز با وزارت صمت و امروز با ریاست جمهور و معاون اول، مقرر شد اصلاح قیمت خودرو طی چند روز آینده مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی و اعمال شود.»

دلار ۴۲۰۰ تومانی طعمه حشره‌ها شد!

اقتصادنیوز- ️طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، هزاران تن ذرت و جو در گمرک نوشهر به دلیل تعیین تکلیف نشدن کالا طی دو سال گذشته، طعمه حشره‌ها شده است. ️حدود ۲۸۱۷ تن جو دامی متعلق که اواخر سال ۱۳۹۹ وارد و در ابتدای سال ۱۴۰۰ به گمرک اظهار شده بود، در تیرماه امسال فاسد شده است.

عقب نشینی دلار

آخرین خبر- نرخ دلار در بازار آزاد، دیروز با کاهش ۱۳۷ تومانی روبه رو شد و تا بعد از ظهر، به ۲۸ هزار و ۵۰۳ تومان رسید. به موازات، سکه امامی با کاهش ۱۲۱ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۶ هزار تومانی، به یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

**************

روزنامه ایران**

انتشار وصیتنامه حاج حیدر رحیم‌پور

خبــــــر اول اینکــــه، رجانیوز وصیتنامه نویسنده مبارز انقلابی و منتقد حوزه عدالت، استاد حیدر رحیم پور ازغدی را منتشر کرد. در بخشی از این وصیت‌نامه آمده است: «تصمیم گیران کشور را دعوت می‌کنم به خواندن آن نقد‌ها که در این ۴۰ سال از باب نصیحت ائمه مسلمین کردم و آن هزاران برگ که با سه قوه و دانشگاه و حوزه، باخون دل نوشتم تا بفهمند تولید کار و شغل، بدون اصلاحات انقلابی نمی‌شود و تا ادارات دولتی و دستگاه قضا، بازنگری و بازسازی نشوند، بخدا سوگند انقلاب اسلامی در خطر است و ناکارآمدی و بی‌عدالتی، علاج نمی‌شود.»

حمایت جامعه کلیمیان ایران از ورزشکاران حامی فلسطین

خبر دیگر اینکه، همایون سامه یح، نماینده کلیمیان ایرانی در مجلس در گفتگو با فارس گفت: رژیم صهیونیستی امروز با نفوذ در فدراسیون‌های ورزشی و میادین جهانی در این حوزه سعی دارد تا با اعمال فشار علیه ورزشکاران ایرانی به زعم خود موفقیت‌هایی را کسب کند. سامه یح همچنین با تقدیر از اقدام ورزشکاران ایرانی و سایر کشور‌ها در عدم رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد که جامعه کلیمیان ایران از این روند حمایت می‌کند.

مصاحبه دوستانه یک سایت داخلی با یک اسرائیلی!

دست آخر اینکه، روزنامه کیهان در واکنش به مصاحبه یک سایت خبری با یکی از صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی نوشت: تلاش رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان که از طرق مختلف - از میادین ورزشی گرفته تا هنری و... - عجیب نبوده و نیست، اما آنچه جای تعجب دارد این است که چگونه یک رسانه رسمی داخلی وارد این بازی شده و عملاً به ابزاری در این بازی تبدیل می‌شود؛ اینکه چه کسانی و از چه طریقی این مأموریت را به سایت «انصاف‌نیوز» (!) سپرده‌اند، جای تأمل و پیگیری دارد.

**************

روزنامه شرق**

درخواست علاوی از بایدن:
برای کنترل اوضاع عراق مداخله کنید

ایاد علاوی، رئیس جبهه ملی مدنی عراق، درباره ناآرامی‌های امنیتی خطرناک که خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کند، هشدار داد و از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست برای متوقف‌کردن وخامت اوضاع مداخله کند. علاوی در نامه‌ای خطاب به بایدن نوشت: ناآرامی‌های مخاطره‌آمیزی امنیت و ثبات خاورمیانه و همه جهان را تهدید می‌کند؛ امری که مستلزم تحلیل فوری و واقع‌بینانه و بازبینی همه‌جانبه در اوضاع جاری است. او افزود: عراق با وجود اینکه بخش کوچکی از چالش جهانی کنونی است؛ اما نقطه روشنایی برای منطقه آسیا و دیگر مناطق به شمار می‌رود و تأثیری پررنگ بر امنیت و ثبات جهان دارد؛ بنابراین عراق نیازمند راهکار‌های ویژه است. علاوی اظهار کرد: اعزام دو فرستاده قابل اعتماد به منطقه می‌تواند امکان تحقق حکمرانی کارآمد و خوب در عراق و منطقه را تقویت کند و به بازیابی اعتماد مردمی در فرایند انتخابات و افزایش اقبال رأی‌دهندگان به مشارکت گسترده در آن بینجامد. رئیس جبهه ملی مدنی عراق پیش‌از‌این در نامه به آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع عالی‌قدر این کشور، خواستار دخالت فوری ایشان برای حفظ صلح داخلی و توافق ملی در عراق شده بود. او از آیت‌الله سیستانی خواستار اقدامات مؤثر مرجعیت برای انتقال فضای داخلی از وضعیت التهاب و تنش به وضعیت آرامش و توافق ملی شده است.

کمک روسیه به ترکیه برای ساخت جنگنده‌های نسل پنجم

دمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی روسیه، به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که مسکو در حال مذاکره با آنکارا درباره کمک به توسعه هواپیمای جنگنده نسل پنجم است. شوگایف در نمایشگاه هوایی دوبی گفت: روسیه بار‌ها برای کمک به جمهوری ترکیه [در توسعه هواپیمای جنگنده نسل پنجم]ابراز آمادگی کرده است و اکنون در حال مذاکره درباره این پروژه هستیم. در ماه اکتبر، آنکارا گفت که ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد خرید جت‌های اف-۱۶ را پس از حذف از برنامه تأمین اف-۳۵ داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه آوریل، ایالات متحده یک اطلاعیه رسمی به ترکیه درباره حذف این کشور از برنامه تولید جدیدترین جت‌های جنگنده اف-۳۵ به دلیل خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه از سوی آنکارا ارسال کرد. پیش‌تر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز شنبه در مصاحبه‌ای مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه ابراز کرد. باب منندز در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی گفت: «من واقعا یک مشکل دارم. این ترکیه‌ای نیست که ما آرزویش را داریم، از آن نوع متحد ناتو نیست که بتوانیم پیش برویم و برخی از پیچیده‌ترین تجهیزات جنگی را به آن کشور بدهیم». کنگره آمریکا قرار است درباره فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه تصمیم‌گیری کند. منندز، قانون‌گذار دموکرات نیوجرسی، این قدرت را دارد که فروش نظامی خارجی را متوقف کند. اوایل ماه نوامبر ده‌ها عضو مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه مخالفت کردند. ترکیه تهدید کرده که در صورت رد درخواست خود از آمریکا درباره اف-۱۶، از روسیه جنگنده خریداری خواهد کرد. اسماعیل دمیر، رئیس صنایع دفاعی ترکیه به‌تازگی گفت: اگر ایالات متحده پس از وضعیت هواپیما‌های اف-۳۵، قرارداد
اف-۱۶ را تأیید نکند، ترکیه بدون جایگزین نخواهد ماند. موضوع هواپیما‌های سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ ممکن است در هر زمانی دوباره ظاهر شود.

*************************************************************

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات