صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۰۴
نشست هم اندیشی سازمان برنامه و بودجه

دولت بودجه 1401 را چگونه بست؟

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت بررسی‌ وضعیت تدوین بودجه سال 1401 نشان می‌دهد با بهبود اوضاع صادرات نفت حداقل 27.5 و حداکثر 36.3 میلیارد دلار درآمد ارزی از این محل به دست می‌آید.از وزارت نفت خبر می‌رسد صادرات نفت خام از 1.5 میلیون بشکه در روز فراتر رفته و سقف اول بودجه سال جاری را پر کرده است. بنابراین با فرض 1.5 میلیون بشکه صادرات نفت خام و قیمت 60 دلار به غیر از درآمد صادرات گاز (3.5 میلیارد دلار)، 32.8 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب خواهد کرد. با فرض 1.2 میلیون بشکه و قیمت هر بشکه 60 دلار، درآمدی حدود 26.2 میلیارد دلار ارز در اختیار دولت قرار می‌گیرد.
پیش بینی می‌شود نرخ تسعیر ارز 20 تا 23 هزار تومان باشد.با این وصف می‌توان امیدوار بود 1.5 میلیون بشکه صادرات نفت با قیمت هر بشکه 60 دلار و نرخ تسعیر 23 هزار تومانی در بودجه سال آینده را شاهد بود. با فرض 3.5 میلیارد دلار خالص صادرات گاز که درآمدی معادل 835 هزار میلیارد تومان وصول شود.
سرپرست بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: اختصاص ارز ۴۲۰۰برای واردات نهاده‌های دامی، روغن، گندم و دارو همچنان و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. فعلا تصمیم جدیدی درباره حذف این ارز گرفته نشده و احتمال دارد، ادامه پیدا کند و یا قبل از پایان سال حذف شود. احمد امیرآبادی، نماینده مجلس گفته بود: ارز 4200 تومانی را در برخی از اقلام مصرفی حذف کردیم، ولی کسی متوجه نشد!
در نشست هم اندیشی سازمان برنامه چه گذشتبه گزارش سازمان برنامه و بودجه، نشست هم اندیشی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور و استانداران، در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.
مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در این نشست اظهارداشت: سیاست قطعی دولت اصلاح ساختار بودجه بر اساس دستورات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و تمرکززدایی است؛ ‌با این سیاست‌ها اختیارات استانداران به‌ویژه در منابع مالی، رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت اما آنها باید در قبال این اختیار نسبت به شاخص‌های کلان اقتصادی حوزه خود پاسخگو باشند.
وی افزود: در گذشته زیرساخت‌های متعددی در کشور ایجاد شده اما نتیجه، رشد نامتوازن مناطق و البته وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی شده است. ‌در بودجه ۱۴۰۱ بر رشد اقتصادی تمرکز شده است؛‌ طرح‌هایی که باعث ایجاد رشد می‌شوند در زیر بخش‌های مختلف تا سطح شهرستان شناسایی شده‌اند اجرای این طرح‌ها در دستور کار دولت و استانداران قرار می‌گیرد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این طرح براساس سند آمایش شناسایی شده، تاکید کرد: ما از مجامع استانی نمایندگان مجلس و استانداران می‌خواهیم با مطالعه اسناد آمایش سرزمین و این طرح‌ها نظرات تکمیلی خود را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند.
میرکاظمی ادامه داد: از زمانی که دولت سیزدهم آغاز به کار کرده است به هیچ عنوان خلق پول نکرده و این روند موجب کاهش نرخ تورم نقطه‌ای در مهر و آبان شده است؛ بودجه سال آینده بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شده و مجلس هم از این سیاست دولت حمایت کرد.
وی با اشاره به اینکه کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات کشور است، افزود: وقتی بدون داشتن منبع دولتی حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند؛ یعنی یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، سه میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است. دولت سیزدهم با ایجاد ثبات و رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد. 
احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این نشست گفت: کشور در دولت سیزدهم استان محور اداره می شود و البته استانداران باید در راستای تحقق سیاست های کلان کشور کوشا باشند.
وی با بیان اینکه کشور چاره‌ای جز تغییر ریل اقتصادی ندارد، افزود: با ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری استانی دولت سعی دارد علاوه بر رشد اقتصادی به مقوله عدالت بر اساس سند آمایش سرزمین تمرکز کند.
در این نشست استانداران هم نظرات خود در مورد اصلاح ساختار بودجه را تشریح و بر اجرای طرح های اقتصادی دولت تاکید کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات