صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۴۷

مراقب باشیم! شرایط حساس است

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

فردا سرآغاز دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام است. طبعاً در هنگام مذاکره همیشه دو ابزار بیشتر وجود ندارد؛ چماق و هویج. هم آن‌ها می‌خواهند چماق و هویج داشته باشند و هم ایران. همه مذاکره‌کنندگان هم مراقب هستند که هویج‌هایشان را بی‌مورد هزینه نکنند؛ اما همه هم متفق‌القول هستند که سر چماق‌هایشان را بزرگ‌تر کنند تا بتوانند امتیاز بیشتر بگیرند. طرف غربی برای این مرحله از مذاکرات همه ابزارها را با خود همراه کرده است که در اولین دور از مذاکرات دولت سیزدهم بتواند با هویج‌های کم و چماق‌های بزرگ دیپلمات‌های ما را مرعوب کند. برای همین منظور متوسل به شیوه‌های تبلیغاتی متعددی شده است.

گزاره‌های خبری: 1- حمایت آشکار از اغتشاشگران؛ در شرایطی که ایران تسلیم تهدیدها و تحریم‌های آمریکا نشده است، آمریکا با صراحت اعلام کرده که از اغتشاشگران حمایت می‌کند؛ در این زمینه، وب‌سایت بخش فارسی «صدای آمریکا» مدعی شده که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- که خواست نامش فاش نشود - به این رسانه گفته که سوء مدیریت منابع آبی و سهل‌انگاری طی سال‌های متمادی از سوی دولت‌های ایران وضعیت به بار آمده درنتیجه بدترین خشک‌سالی را که ایران در ۵۰ سال گذشته با آن مواجه بوده، وخیم‌تر کرده است. وی تأکید کرده که مردم ایران حق دارند تا آزادانه سرخوردگی و استیصال خود را ابراز داشته و از دولت پاسخ بخواهند. 2- سراسری کردن اعتراضات؛ از روز گذشته کانال‌های تلگرامی معاند با پوشش اعتراضات مردم اصفهان، درصدد تهییج مردم برآمده و با انتشار فراخوان‌هایی، حضور مردم در تجمعات را خواستار شدند. این کانال‌ها با جملاتی همچون «اصفهان را تنها نمی‌گذاریم»، پایتخت‌نشینان را به حضور در فلکه اول تهران‌پارس، فلکه دوم صادقیه و میدان انقلاب در ساعت 10 صبح روز شنبه تشویق کرده و «اعتراضات گسترده، بهترین روش برای نمایش مخالفت با نظام» را مطرح کردند. 3- تلاش برای تشدید اختلافات قومیتی برای ایجاد التهاب در کشور؛ تحریک مردم استان‌های یزد، خوزستان، اصفهان و حتی شهرهای مجاور علیه همدیگر یکی دیگر از حربه‌های رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی برای برهم زدن ثبات امنیت موجود در کشور طی روزهای و هفته‌های اخیر بوده است. 4- شانتاژ سازمان‌های حقوق بشری؛ گزارش سازمان حقوق بشر ایران در خصوص بازداشت‌شدگان اعتراضات اصفهان، موردتوجه و بهره‌برداری رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفته است. بی‌شک این بخش از سناریوی دشمن، خوراک رسانه‌ای چندماهه برای رسانه‌های ضدانقلاب خارج نشین را فراهم خواهد کرد.

نکته پایانی: دولت سیزدهم برای اعاده حقوق ملت ایران مصمم است و تاکنون با وجود اینکه هیچ‌گونه مذاکره‌ای را انجام نداده است، توانسته بیش از 3 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده را آزاد و بیش از 120 میلیون دوز واکسن برای مقابله با کرونا را وارد نماید؛ در این راستا ملت عزیز ایران باید مراقب حیله و مکر دشمن باشند؛ زیرا در این جنگ ترکیبی و هوشمند غرب علیه ایران، دشمن حتی از تجمع جانبازان، تجمع طلاب ضد واکسن، گرانی اجناس، کم‌کاری مسئولان در جلب رضایت مردم هم به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. در برهه کنونی، می‌بایست مراقبت کنیم تا با حفظ و تقویت همبستگی و اتحاد در جامعه، وزنه تیم مذاکره‌کننده کشورمان را اعتبار بخشیم تا چماق ایران بر سر کشورهای بدعهد غربی سنگینی کند و تمام حقوق ملت اعاده شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات