صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۷ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یک بخش مهم جنگ نرم استعمارگران، هم امروز و هم همیشه، عبارت است از اینکه ملّت ما را یا هر ملّتی را که دارای استعدادی است، از استعدادِ خودش غافل کنند یا حتّی به وضعی برسانند که خود او منکر این استعداد بشود؛ این‌قدر بگویند نمی‌توانی، نمی‌توانی که باورش بشود نمی‌توانم. (۲۶/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

تلاش برای مذاکره زیر فشار

فردا شهر وین اتریش میزبان مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا، آنریکه مورا خواهد بود. در این خصوص تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز شنبه وارد وین شد. قرائن فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد طرف مقابل تلاش دارد جهت مذاکره را به نفع خود و به ضرر جمهوری اسلامی به انحراف بکشاند.

نکات تحلیلی: ۱- مذاکرات هسته‌ای در حالی آغاز می‌شود که غربی‌ها با محوریت آمریکا تلاش داشتند تا با اتخاذ سناریویی، جمهوری اسلامی را در موضع ضعف و انفعال قرار دهند. بر همین مبنا سلسله اقدامات صورت گرفته اخیر از ناحیه طرف‌های مقابل، همگی حکایت از این دارد تا نگذارند نمایندگان ایران با دستان پر پای میز مذاکره چانه‌زنی کنند. دوره‌گردی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در منطقه برای هماهنگ‌سازی و متقاعدسازی برخی کشورهای منطقه، صدور بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران، تهدید رژیم صهیونیستی به اقدامات نظامی در کنار تحریم اخیر آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، بخشی از این ماجراست. 2- زمانی درک این مسئله بهتر می‌شود که اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ناآرامی‌های اخیر در اصفهان را در این جورچین قرار دهیم. سفر رافائل گروسی درست چند روز قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای به ایران و اظهارات بعد ایشان که از بی‌نتیجه بودن گفتگو در خصوص مسائل باقیمانده پادمانی خبر داد، دقیقاً در چارچوب انتقال پیام فشار بر ایران از طریق شورای حکام آژانس در صورت ادامه روند موجود تلقی می‌گردد و عملاً ابزاری برای سمت‌وسو دادن به روند مذاکرات مطلوب برای طرف غربی محسوب می‌شود. همچنین نشانه‌های فراوانی وجود دارد که راه انداختن قائله روز جمعه در اصفهان، دقیقاً زمانی که تجمع صنفی و به‌حق کشاورزان اصفهانی به پایان رسیده بود، سازمان‌دهی شده و باهدف توسعه و تسری آن به سایر شهر‌ها تدارک گردیده بود، تا عملاً جورچین فشار بر ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای کامل شده و اجازه ندهند تا نمایندگان کشورمان با دستان پر دور میز مذاکره بنشینند.

نکته حائز اهمیت این است که تیم مذاکره‌کننده نباید با این معرکه‌گیری‌ها از خطوط قرمز ترسیم‌شده عقب بنشیند؛ چراکه این سلسله اقدامات همگی نشان می‌دهند که طرف غربی در موضع ضعف در مذاکرات قرار دارد و به دنبال اتخاذ راه‌حلی است تا دادن امتیاز را به حداقل برساند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼گزارش روز                  

مراقب باشیم! شرایط حساس است

فردا سرآغاز دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای عضو برجام است. طبعاً در هنگام مذاکره همیشه دو ابزار بیشتر وجود ندارد؛ چماق و هویج. هم آن‌ها می‌خواهند چماق و هویج داشته باشند و هم ایران. همه مذاکره‌کنندگان هم مراقب هستند که هویج‌هایشان را بی‌مورد هزینه نکنند؛ اما همه هم متفق‌القول هستند که سر چماق‌هایشان را بزرگ‌تر کنند تا بتوانند امتیاز بیشتر بگیرند. طرف غربی برای این مرحله از مذاکرات همه ابزارها را با خود همراه کرده است که در اولین دور از مذاکرات دولت سیزدهم بتواند با هویج‌های کم و چماق‌های بزرگ دیپلمات‌های ما را مرعوب کند. برای همین منظور متوسل به شیوه‌های تبلیغاتی متعددی شده است.

گزاره‌های خبری: 1- حمایت آشکار از اغتشاشگران؛ در شرایطی که ایران تسلیم تهدیدها و تحریم‌های آمریکا نشده است، آمریکا با صراحت اعلام کرده که از اغتشاشگران حمایت می‌کند؛ در این زمینه، وب‌سایت بخش فارسی «صدای آمریکا» مدعی شده که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا- که خواست نامش فاش نشود - به این رسانه گفته که سوء مدیریت منابع آبی و سهل‌انگاری طی سال‌های متمادی از سوی دولت‌های ایران وضعیت به بار آمده درنتیجه بدترین خشک‌سالی را که ایران در ۵۰ سال گذشته با آن مواجه بوده، وخیم‌تر کرده است. وی تأکید کرده که مردم ایران حق دارند تا آزادانه سرخوردگی و استیصال خود را ابراز داشته و از دولت پاسخ بخواهند. 2- سراسری کردن اعتراضات؛ از روز گذشته کانال‌های تلگرامی معاند با پوشش اعتراضات مردم اصفهان، درصدد تهییج مردم برآمده و با انتشار فراخوان‌هایی، حضور مردم در تجمعات را خواستار شدند. این کانال‌ها با جملاتی همچون «اصفهان را تنها نمی‌گذاریم»، پایتخت‌نشینان را به حضور در فلکه اول تهران‌پارس، فلکه دوم صادقیه و میدان انقلاب در ساعت 10 صبح روز شنبه تشویق کرده و «اعتراضات گسترده، بهترین روش برای نمایش مخالفت با نظام» را مطرح کردند. 3- تلاش برای تشدید اختلافات قومیتی برای ایجاد التهاب در کشور؛ تحریک مردم استان‌های یزد، خوزستان، اصفهان و حتی شهرهای مجاور علیه همدیگر یکی دیگر از حربه‌های رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی برای برهم زدن ثبات امنیت موجود در کشور طی روزهای و هفته‌های اخیر بوده است. 4- شانتاژ سازمان‌های حقوق بشری؛ گزارش سازمان حقوق بشر ایران در خصوص بازداشت‌شدگان اعتراضات اصفهان، موردتوجه و بهره‌برداری رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفته است. بی‌شک این بخش از سناریوی دشمن، خوراک رسانه‌ای چندماهه برای رسانه‌های ضدانقلاب خارج نشین را فراهم خواهد کرد.

نکته پایانی: دولت سیزدهم برای اعاده حقوق ملت ایران مصمم است و تاکنون با وجود اینکه هیچ‌گونه مذاکره‌ای را انجام نداده است، توانسته بیش از 3 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده را آزاد و بیش از 120 میلیون دوز واکسن برای مقابله با کرونا را وارد نماید؛ در این راستا ملت عزیز ایران باید مراقب حیله و مکر دشمن باشند؛ زیرا در این جنگ ترکیبی و هوشمند غرب علیه ایران، دشمن حتی از تجمع جانبازان، تجمع طلاب ضد واکسن، گرانی اجناس، کم‌کاری مسئولان در جلب رضایت مردم هم به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. در برهه کنونی، می‌بایست مراقبت کنیم تا با حفظ و تقویت همبستگی و اتحاد در جامعه، وزنه تیم مذاکره‌کننده کشورمان را اعتبار بخشیم تا چماق ایران بر سر کشورهای بدعهد غربی سنگینی کند و تمام حقوق ملت اعاده شود. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

نقش شهید فخری زاده در تحول صنعت هسته‌ای کشور

«فریدون عباسی»، نماینده مجلس و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی، در گفت‌وگویی پیرامون محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای شهید، به ذکر جزییاتی از زندگی کاری آقای فخری‌زاده پرداخته است. به گفته عباسی «از حدود سال ۷۴ جلساتی با حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف ازجمله شهید شهریاری و شهید علی‌محمدی و با مدیریت شهید فخری‌زاده آغاز شد. تقریباً سه سال طول کشید و خروجی‌اش تهیه یک نقشه راه اولیه برای توسعه صنعت هسته‌ای ایران بود. آقای فخری‌زاده از سال ۷۷ در پروژه تحول صنعت هسته‌ای نقش اساسی داشت. مدیریت توزیع فناوری اتمی در همه دانشگاه‌ها و رشد و تربیت افراد و ساخت آزمایشگاه‌های مختلف، با آقای فخری‌زاده بود». عباسی با اشاره به ترور نافرجام فخری‌زاده در سال ۱۳۸۷ گفته که «از همان زمان نیروهای حفاظت و امنیت ایشان را محافظت می‌کردند. تا این حد که خانه‌اش را عوض کردند و حتی من با همه رفت‌وآمد خانوادگی که داشتیم تا زمانی که شهید شد نمی‌دانستم خانه‌اش کجاست. ایشان ۱۲ سال تحت‌الحفظ بود و محافظ داشت». بنا به ادعای عباسی از «سال ۹۲ که دولت آقای روحانی سر کار آمد، با آقای فخری‌زاده برخورد خوبی نشد».

رکوردهای جدید تجارت خارجی ایران در 1400

رئیس‌کل گمرک اعلام کرد: «تجارت خارجی ایران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ مانند ماه‌های پیش از آن، با رشد قابل‌توجهی همراه بود به‌نحوی‌که در این مدت ۱۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۳ میلیارد و یک‌صد میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد». مهدی میراشرفی اظهار داشت: «مقایسه آمار هشت‌ماهه تجارت خارجی کشور با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 43.5درصد از نظر وزنی و ۴۰ درصدی ازنظر ارزش دلاری کالاها است. ارزش ۳۱ میلیارد و یک‌صد میلیون دلاری صادرات در این مدت، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ازلحاظ وزنی 10.5 درصد و از حیث ارزشی ۴۲ درصد افزایش یافته است. پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی به ترتیب چین با ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و یک‌صد میلیون دلار، عراق با ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتن به ارزش ۶ میلیارد و یک‌صد میلیون دلار، ترکیه با ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۳ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بودند». میراشرفی افزود: «در هشت‌ماهه سال جاری هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالا از ایران ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است که حتی از میزان ترانزیت کل سال ۹۹ یا کل سال ۹۸ هم بیشتر شده است و این امر به‌نوبه خود یک رکورد تازه برای عبور کالا از ایران به ‌حساب می‌آید».

«کولبری» و «ته لنجی»؛ روش‌های جدید قاچاقچیان برای واردات لوازم‌خانگی به کشور

 بنا به گزارش روابط عمومی کل سپاه، «پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه موفق به شناسایی یکی از سرشبکه‌های بزرگ قاچاق سازمان‌یافته لوازم‌خانگی و ضربه به این شبکه شدند. شبکه مذکور در مدت دو سال فعالیت خود اقدام به قاچاق حدود ۳۰ هزار دستگاه انواع لوازم‌خانگی، غالباً با نشان‌های تجاری کشور کره جنوبی به کشور کرده بود. این شبکه با سوءاستفاده از رویه‌های قانونی کولبری و ته‌لنجی که به‌منظور حمایت از معیشت مرزنشینان وضع شده است؛ اقدام به قاچاق کلان این کالاها از مرزهای غربی و بنادر جنوبی کشور می‌کرد. از رویه‌های قانونی کولبری و ته‌لنجی که به‌منظور حمایت از معیشت مرزنشینان وضع شده است؛ اقدام به قاچاق کلان این کالاها از مرزهای غربی و بنادر جنوبی کشور می‌کرد».

مدیرعامل شرکت ملی نفت: صادرات نفت نسبت به قبل افزایش یافته است

«محسن خجسته مهر» در خصوص راه‌های صادراتی نفت ایران، با تأکید بر اینکه توان صادراتی ایران به یک راه ختم نمی‌شود، گفت: «موقعیت جغرافیای سیاسی ایران سهل‌الوصول‌ترین راه را در اختیار کشور برای تجارت نفت و گاز در اختیار ما قرار می‌دهد. ما برای تحریم ازآن‌جهت که صبر کنیم و کاری انجام ندهیم اصالتی قائل نیستیم. صادرات نفت خام و میعانات گازی به نسبت گذشته و قبل از دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا صادرات را به حداکثر برسانیم؛ زیرا پایداری صادرات نفت خام سیاست ما است».

‌اخبار کوتاه

ژنرال صهیونیستی: راهبردی برای مقابله با ایران وجود ندارد/ «ژنرال عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل گفته است: «اظهارات نفتالی بنت لفاظی است و هیچ راهبردی برای مقابله با ایران ندارند. راهبرد آمریکایی‌ها برای مقابله با ایران دیپلماسی است نه نظامی. توافق هسته‌ای پیشرفت ایرانیان را کُند کرد و می‌تواند کُندتر هم بکند اما ما در پست نگهبانی خوابمان برد. ایرانیان باهوش و زرنگ هستند، حتی بیشتر از آنچه شما فکرش را می‌کنید. موضع آن‌ها برای بازگشت به مذاکرات، قدرتمندانه است. آن‌ها نیرومند هستند و اگر الآن به توافقی برسیم این توافق از برجام ضعیف‌تر خواهد بود».

1401؛ سالی متفاوت برای دولت!/ «میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «در ۸ سال گذشته فقیر، فقیرتر شد و دارا، داراتر، این موضوع نباید ادامه پیدا کند. سال آینده برنامه دولت کاملاً متفاوت خواهد بود. حرکت بر مدار قبل جز خسارت بر مردم چیزی به بار ندارد. اگر ۶ سال در کشور نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد باشد تازه شرایط کشور به سال ۱۳۹۰ می‎رسد. ببینید چقدر برای کشور عقب‌ماندگی ایجاد شده است. با تفکر ما می‎توانیم، مشکلات را حل خواهیم کرد».

نفت‌کش‌هایی که به‌موقع به لبنان رسیدند!/ «طلال ارسلان» رئیس حزب دموکرات لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری داخلی کشورمان گفت: «سوریه و محور مقاومت در جنگی که طرف مقابلشان ۸۵ کشور بود، پیروز شدند. این ماهیت و جوهره سیاست تهران است که دست خود را به سمت مستضعفان جهان دراز می‌کند. از رهبران ایران به خاطر حمایت از لبنان و کمک به این کشور در زمینه سوخت در زمان مشکلات و گرفتاری‌های این کشور تشکر کرد. نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت ارسال‌شده به لبنان، در زمان و وقت مناسب به این کشور رسیدند».

اعتراض چین به استاندارد دوگانه غربی‌ها درباره ایران!/ تیم مذاکره‎کننده چین در وین اعلام کرد: «چرا آمریکا و انگلیس می‌گویند ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی‎شده بالای 3.7 درصد تولید کند، در‎حالی‎که از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای ۹۰ درصد را به استرالیا منتقل می‌کنند؟ این استاندارد دوگانه است».

آمریکا: ‌حمله سایبری به جایگاه سوخت کار اسرائیل بود/ روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: «دو مقام دفاعی آمریکا که نامشان فاش نشده حمله سایبری آبان‌ماه به جایگاه‌های سوخت در ایران را کار اسرائیل دانسته‌اند. حمله سایبری فوق با هدف ایجاد یک موج ناآرامی ضددولتی صورت گرفته بود».

اذعان یک مقام صهیونیست به ضعف در برابر ایران/ وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیت آن 9 برابر ما است و در اسرائیل همه‌چیز در مرکز متراکم است اما در ایران فاصله دو کلان‌شهر تهران و مشهد 900 کیلومتر است، گفت: وضعیت ما با ایران کاملاً متفاوت‌ است!

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات