صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۸۲۲

اصفهان واقدامات موردنیاز

پس از آنکه اعضای صنف کشاورزی اصفهان، شورای میراب شرق و شورای آب بران غرب به نمایندگی از جمعیت حدود۴۰۰ هزار نفری از کشاورزان اصفهان پنج شنبه ، با استاندار جدید و پا درمیانی آیت ا... سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان به توافق رسیدند و بیانیه‌ای در هفت بند تنظیم کردند که منتج به توافق پیگیری مطالبات شان و همچنین جمع آوری چادر‌ها و پایان دادن به تجمع مسالمت آمیز ایشان شد. متاسفانه ای عده ای باهدایت و به  نمایندگی از رسانه ها و گروه های  معاند به جهت امنیتی کردن اوضاع اقدام به آتش زدن چادر کشاورزان در بستر زاینده رود کردند،پس از آن حوضچه های 327 و 330  درشرق اصفهان (شهر زیار)که خطوط لوله انتقال آب به میبد و اردکان یزد بود توسط عده ای ، با لودر قطع شد.به دنبال آن از صبح روزجمعه عده دیگری که از کشاورزان هم نبودند و اتفاقا مورد برائت کشاورزان هم قرار گرفتند؛ در دسته های 40 و 50 نفره وارد صحنه شده و اعتراضاتی را شکل دادند.درحالیکه فرمانده انتظامی اصفهان از کشف 7قبضه سلاح کمری کلت و وینچستر در مبادی شمالی ورودی به اصفهان و از مجروح شدن چند نیروی نظامی و انتظامی با ضربات چاقو و شلیک ساچمه خبر داد، امام جمعه اصفهان نیز در خطبه های نماز جمعه ضمن اشاره تلویحی به سوء مدیریت های صورت گرفته قبل ، به این نکته اشاره کردند که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست.

سخنی با مردم اصفهان: مردم فهیم اصفهان خود کاملاً آگاه هستند که مشکلاتی که در حال حاضر در بخش آب دارند در برهه زمانی ۲دهه‌ای ایجاد شده است وضعیت فعلی حاصل بی عملی مسئولین مربوطه طی۲۰سال گذشته و تعلل در احیای زاینده رود بوده و نباید توقع داشت یک شبه حل شود. لذا حال که دولت مصمم به حل مشکلات مردم کشور است باید فرصت برای حل مشکل داده شود. در حالی که به گفته مسئولان، ۸۵ درصد سد زاینده رود خالی ا‌ست و حتی دیروز نیز استاندار اصفهان خبر داد، داده‌های آماری نشان می‌دهد آب پشت سد زاینده رود تنها کفاف حدود ۱۰۰ روز را می‌دهد، ممکن است مسئولی برای کاهش فشار افکار عمومی دستور بازگشایی سد را بدهد و در نتیجه حتی آب شرب مردم هم مشکل دار شود؛ لذا به نظر می رسد مردم اصفهان  می توانند در مرحله اول معترضان را قانع کنند و فرصت دهند تا این مشکل تاریخی درفضایی آرام، مسالمت آمیز و به صورت کارشناسی و ریشه‌ای حل شود و از تصمیمات عجولانه و راهکار‌های مقطعی و دستورات بالا به پایین و مأموریت‌های ویژه و فوری و آنی نیز فاصله گیرند. ودر مرحله دوم با اغتشاش گران که بدنبال بهره گیری مطامع شخصی خود هستند برخورد نمایند‌. داده کاوی ها از فعال شدن منافقین ،لیدرهای فتنه های 88 و 98 در بسترهای فضای مجازی خبر می دهد. چهره های نشان دار ضد انقلاب و صهیونیستی و رسانه های آنها از جمله BBC، اینترنشنال ،منوتو ،VOAنیزبا۲هدف  وارد صحنه شده اند تا در آستانه۳روز مانده به  شروع جدید مذاکرات رفع تحریمی ، دست ایران را خالی نشان داده و پیروزی های اخیر در عرصه میدان؛ از مشارکت مردمی در انتخابات گرفته تا مقابله جانانه وعزت مندانه با دزدی نفتی آمریکایی ها در دریای عمان و... را تحت تاثیر قرار داده و اوضاع کشور را وارونه جلوه دهند، تا همچنان تحریم را بعنوان شاخص اثر گذار معرفی کرده و نظر بایدن را که در فکر تحقق فشار هوشمندانه است برادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ  متقاعد نمایند تا از یک طرف مذاکرات رفع تحریمی بی نتیجه شود و از طرفی دیگر به برافروختن جنگ ترکیبی با بهانه آب در کشور دامن زده باشند.

مردمی که به مسائل فوق واقف هستند می دانند که نمی‌توان انتظار داشت این میراث ۲۰ساله، ظرف چند ماه و در حالی که پژوهشگران از ورشکستگی آبی نام می‌برند، به یکباره حل شود. متأسفانه بالغ بر شش سال بود که وزیران وقت نیرو به استان اصفهان سفررسمی نداشتند ولی با همت همه عزیزان بویژه کشاورزان در دولت جدید، این رخداد رقم خورد و حتی وزیر محترم پس از بازدیدهای میدانی، معاون خود را به‌عنوان معین حوزه زاینده رود برای بازدیدهای هفتگی منصوب کردند واین می تواند نویدبخش آینده ی روشنی باشدکه رئیس جمهور در دیدار بابسیجیان نهاد ریاست جمهوری نیز به آن اشاره کردند.

سخنی با مسئولین: به نظر می رسد مسئولین امر می توانند ضمن تشریح وبیان مشکلات بامردم به جهت همراهی کردن در رفع شدن بحران آبی ؛ می بایست این اطمینان را به مردم بدهند که  بحران آب از سوی حاکمیت بررسی خواهدشد تا از کشاندن این بحران بین مردم واستان ها که نتیجه ای جز تبدیل شدن مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی و هزینه سازی برای نظام ندارد، جلوگیری کنند. بسیار شفاف ومبرهن است که دشمن مترصد فرصت بوده تا درگیری ها وتنش های قومی قبیله ای را راه بیندازد و ایده ی شوم جنگ های نیابتی را عملیاتی کند.  دولتمردان می توانند علاوه بر در نظر گرفتن مورد فوق،همزمان طی دومرحله اولا با تخصیص مناسب وکارشناسی محورِ اعتبار برای کشاورزانی که ازکمبودآب متضرر شده اند دلجویی بعمل آورده وجبران خسارت نماید و درمرحله دوم؛ با تعریف کشت اصولی مطابق با آمایش سرزمینی و تغییر الگوی کشت یا شغل جایگزین برای تامین معیشت کشاورزان اقداماتی را انجام دهند.همان طور که در بحران آبی اخیر خوزستان طی مطلبی با عنوان(پیداو پنهان خوزستان) نوشتم؛ سیاست گذار باید با انجام اموراتی نشان دهد عهده دار تامین آب شرب و آب شغل مورد نیاز استان هاست ونشان دهد تدبیر لازم را عملیاتی خواهد کرد. البته این دولت نشان داده  تاکنون خود را ملزم به رعایت همین اصول کرده و استمداد و استفاده از نظرکارشناسان وتعیین نماینده ویژه بعنوان معین حوزه زاینده رود ورصد هفته ای این حوزه در همین راستا تفسیر می شود.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات