صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۶۶
افزایش نیروهای نظامی ایالات متحده در تایوان

اعزام مخفیانه

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

باوجود اینکه رؤسای‌جمهور ایالات‌متحده و چین چندی پیش در تماس تصویری با یکدیگر لحن ملایم‌تری به خود گرفته و اعلام کردند دیپلماسی و مذاکره تنها راه‌حل مشکلات و سوء‌تفاهم‌های به‌وجودآمده در مسئله تایوان است، خبرگزاری‌های آمریکایی از افزایش میزان نیروهای نظامی آمریکا در تایوان خبر داده‌اند. این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، دولت بایدن در طول چند ماه گذشته به‌صورت مخفیانه تعداد نیروهای نظامی در تایوان را افزایش داده و نزدیک به ۴۰ گردان نظامی را در نزدیکی ساختمان کنسولگری آمریکا در تایوان مستقر کرده و تلاش دارد به آموزش نظامی نیروهای تایوانی ادامه دهد. این افزایش تدریجی و مخفیانه نیروهای آمریکایی در نهایت منجر به این شده‌ که براساس آمار و داده‌های وزارت دفاع این کشور، تعداد نیروهای آمریکا در تایوان نسبت ‌به سال گذشته حدود دو برابر شده ‌است. به‌همین‌ترتیب، نگرانی‌ها در کاخ‌ سفید و پنتاگون درباره سرنوشت تایوان و همچنین امکان رویارویی نظامی آمریکا با نیروهای چینی را افزایش داده ‌است. با وجود آنکه بیشتر مقامات نظامی آمریکا معتقدند، چین تصمیم ندارد به تایوان حمله کند؛ اما بالا رفتن میزان تولیدات نظامی چین و همچنین تولید موشک‌های پرسنل سبب شده‌ است که توازن نظامی موجود بین چین و تایوان برهم خورده و در عین ‌حال نیروهای دفاعی تایوان احساس ضعف بیشتری در مقابل پکن داشته باشند. صحبت‌های شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین برای حفظ اتحاد چین و تایوان و همچنین بازگشت تایوان به سرزمین مادری، نگرانی‌ها در خصوص اقدامات بعدی پکن را افزایش داده ‌است. با این‌ حال، بسیاری از رسانه‌های چینی معتقدند، چنین ادبیاتی پیش ‌از این نیز وجود داشته ‌است و حالا به این دلیل مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته که دولت بایدن تلاش دارد توجه خود را از مسائل دیگر دنیا دور کرده و تنها به مباحث مرتبط با چین بپردازد.

تماس تصویری بایدن و شی جین پینگ با این ‌حال نتایج خوبی برای هر دو طرف به دنبال داشت؛ در شرایطی که هر دو طرف خود را پیروز میدان مذاکره دیپلماتیک می‌دانستند، اما اذعان بایدن به اینکه آمریکا فعلاً استقلال کامل تایوان را به رسمیت نخواهد شناخت، سبب شد رسانه‌های چینی اعلام کنند لحن سخت و تهاجمی آمریکا در برابر پکن دچار تغییر شده ‌است. برخی تحلیلگران حوزه بین‌المللی معتقدند، اگر قرار باشد اتفاقی در رابطه آمریکا و رابطه چین و تایوان بیفتد، حمله نظامی به تایوان تا سال 2022 یا 2025 طول خواهد کشید و به ‌همین دلیل آمریکا زمان لازم برای پیگیری دیپلماسی و تلاش برای جلوگیری از این اتفاق را در دست دارد.

دولت شی جین پینگ نیز از این فرصت قرار است برای افزایش میزان دیپلماسی عمومی خود در تایوان استفاده کند و شرایط را به ‌نحوی پیش ببرد که اگر قرار باشد استقلال تایوان ازبین‌رفته و دوباره این کشور تحت کنترل پکن قرار گیرد، افکار عمومی با این مسئله موافق باشد؛ بنابراین لحن مقامات چینی در مقابل مردم تایوان بسیار مسالمت‌جویانه است. در شرایطی که آمریکا با توجه به حوزه شرق آسیا به‌دنبال استفاده از تمام مسائل موجود برای مقابله با پیشرفت‌های اقتصادی چین است، به‌نظر می‌رسد اقدامات غیرنظامی نتیجه نهایی را در این خصوص مشخص خواهد کرد. اگر چین بتواند از طریق دیپلماسی عمومی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی اهداف خود در تایوان را دنبال کند، آمریکا نیز دیگر نمی‌تواند اقدامی در این زمینه در مقابله با پکن انجام دهد. معمولاً توجه و حضور ویژه آمریکا در مناطق مختلف دنیا، حضور نظامی بوده است؛ در صورتی که پکن بتواند در خصوص اختلافاتش با تایوان به راه حلی دیپلماتیک برسد، نمی‌توان تصور کرد آمریکا نیز راهی برای بهانه‌جویی‌های سیاسی و بیشتر کردن حضور نظامی‌اش در منطقه پیدا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات