تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۰۸۲

اخبار ویژه ۲۴ آذر

روزنامه کیهان**

هیل: در تحریم ایران شکست خوردیم آمریکا جنگ اراده‌ها را می‌بازد

نشریه کنگره آمریکا معتقد است: بایدن نتیجه جنگ اراده‌ها را به ایران واگذار می‌کند.
تارنمای هیل در تحلیلی به قلم جان بولتون مشاور ورشکسته امنیت ملی پیشین در دولت ترامپ نوشت: ما با ۲ پرسش کاملاً مرتبط روبه رو هستیم؛ چرا آمریکا نتوانست برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را متوقف کند و با توجه به گذشت سریع زمان، چگونه می‌تواند از شکست پایانی خود جلوگیری کند.
خطای اصلی توافق هسته‌ای، اجازه دادن به ادامه توانایی غنی‌سازی اورانیوم ایران بود که تا پیش از روی کارآمدن باراک اوباما خط قرمز آشکاری بود. اوباما به شرط توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی تهران، ادامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را تا سطوح مناسب برای راکتور‌های هسته‌ای پذیرفت. این نرمش براساس تفسیر نادرستی از معنای سطوح مختلف غنی‌سازی، اشتباه بسیار بزرگی است که نباید در جهان پسابرجام، تکرار شود.
رئیسان جمهوری ایالات متحده که در چندین دهه، داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط ایران را غیرقابل پذیرش دانسته‌اند، همین موضع را در‌باره کره شمالی در پیش گرفته بودند که به شدت شکست خوردند و اکنون در معرض شکست خوردن از ایران هستند. تحریم‌های اقتصادی بدون اقدامات دیگر، شکست خورده، به‌ویژه که چین آماده خرید همه نفت قابل ایران و وتو کردن یا نادیده گرفتن تحریم‌های آینده شورای امنیت است.
در صورتی که واقعاً ایران هسته‌ای، غیرقابل پذیرش باشد، تنها مسیر باز، تغییر حکومت تهران و اجرای اقدامات نظامی و اطلاعاتی برای بی‌اثر کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران است. واشنگتن باید در مورد تعیین برنده در رقابت و جنگ اراده‌ها پیروز شود. آقای بایدن! تهران جلو افتاده است و پیروزی آمریکا به تو بستگی دارد.

برنامه اصلاح ساختار بودجه و نعل وارونه جریان تحریف

تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس، با واکنش‌های متفاوتی در میان نشریات طیف اصلاح‌طلب روبه‌رو شد.
اغلب رسانه‌های طیف حامی دولت سابق، بی‌آنکه به وضعیت بحرانی بودجه‌نویسی در دولت روحانی بپردازند، به لایحه بودجه ۱۴۰۱ حمله کرده و سعی کردند با سیاسی‌کاری، آن را مقابل معیشت مردم قرار دهند.
این حملات قالبی و سازمان‌یافته در حالی است که دولت جدید سعی کرده با ایجاد شفافیت و واقع‌گرایی در تنظیم بودجه، نابسامانی اقتصادی حاصل از شیوه نادرست بودجه و عدم اجرای آن را اصلاح کند.
مطابق گزارش‌های تفریغ بودجه چند سال گذشته، دولت روحانی به بیش از ۷۵ درصد احکام بودجه بی‌اعتنایی یا از آن‌ها سرپیچی می‌کرد؛ و این در حالی بود که تدوین بودجه در دولت سابق به‌ویژه در سال‌های آخر، براساس پیش‌بینی‌های غیرواقعی (خیالی) درآمدی و هزینه‌تراشی‌های واقعی انجام می‌شد و در همین امسال به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی انجامید. دولت هم در ادامه برای جبران کسری، به استقراض‌های جدید و درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی یا پیش‌خور کردن درآمد‌های پیش‌بینی شده برای یک سال مبادرت کرد و در حقیقت دست دولت جدیدی را که از شهریورماه آغاز به کار می‌کرد، اصطلاحا در پوست گردو گذاشت.
به عنوان یک نمونه از شلختگی‌های بودجه‌نویسی در دولت سابق، می‌توان به ادبیات مسموم و غلط آقای نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد که در تابستان سال ۹۹ مدعی شد «حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم»، اما سه ماه بعد، لایحه بودجه ۱۴۰۰ را براساس درآمد (خیالی) فروش ۲/۳ میلیون بشکه تنظیم کرد و به دولت و مجلس فرستاد!
با وجود این واقعیات تلخ که خود را در قالب افزایش نقدینگی بی‌پشتوانه و کسری بودجه و... در سال جاری نشان داده، روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی نعل وارونه زده و تلاش دولت رئیسی برای اصلاح آن روند ضدکارشناسی را به شکل وارونه روایت می‌کنند. چنانکه روزنامه همدلی و مردم‌سالاری تیتر‌های غلط‌انداز «انقباضی برای مردم، انضباطی برای نهادها» و «کوچکتر شدن سفره کارمندان» را برای گزارش‌های خود اختصاص دادند. روزنامه اعتماد هم مدعی شد لایحه بودجه سال آینده «رکود اقتصادی را عمیق‌تر می‌کند» و حال آنکه طولانی‌ترین و بدترین دوره رکود اقتصادی، در دولت روحانی و در شرایطی رخ داد که همین روزنامه چند سال پیاپی، به بزک کردن عملکرد اقتصادی و بودجه‌ای دولت انفعال داشت!
اما روزنامه آفتاب یزد، برخلاف برخی هم‌طیفان خود، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را امیدوارکننده توصیف کرده و می‌نویسد: ارسال به موقع لایحه بودجه، اقدامی نیک از سوی دولت بود. نکته بعدی آنکه لایحه بودجه ١٤٠١ به درستی انقباضی بسته شده اسـت. شرایط اقتصادی و فشار تحریم چاره‌ای نگذاشته تا دولت در مخارج بسیار محتاط عمل کند و سعی نماید از راه‌های جایگزین نفت، بودجه خود را محقق سازد. فی‌المثل درخصوص درآمد‌های مالیاتی به عدد بالای ۵۰ درصد اشاره شده است که اگر محقق شود قطعا گام بزرگی برای اتکای دولت به درآمد‌های مشخص و سالم است. همچنین در میان سخنان رئیس‌جمهور به هنگام ارائه لایحه، جمله‌ای طرح شد که امیدوارکننده است. سهم بزرگی از آسیب‌های اقتصادی که متحمل می‌شویم بودجه وصله‌وپینه‌ای است و جبران کسری‌ها با چاپ پول. لیکن سید ابراهیم رئیسی تأکید ویژه‌ای بر موضوع واقعی بودن لایحه و عدم کسری و چاپ پول داشت که جای امیدواری دارد.
از سوی دیگر، روزنامه دنیای اقتصاد در همین زمینه خاطرنشان کرد:
بر اساس آمار‌ها بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به منابع بودجه عمومی سال جاری به میزان ۷ درصد رشد داشته است. این میزان رشد از سال ۱۳۹۳ یعنی اولین سال تدوین بودجه دولت روحانی کمترین میزان بوده و نشان از حرکت توام با احتیاط دولت در سال نخست دارد. بر اساس سخنان کارشناسان سازمان برنامه، دولت با ۷ ابزار قصد ثبات بخشیدن به شاخص‌های کلان اقتصاد را دارد. اولین ابزار دولت در لایحه بودجه، کاهش کسری تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند میزان کسری بودجه و نااطمینانی در فضای اقتصاد را کاهش دهد. کاهش خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به منفی ۴۰ هزار میلیارد تومان به باور سازمان برنامه و بودجه ریسک‌های موجود در بازار مالی را کاهش می‌دهد. افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از ۵/۴ درصد به ۶/۹ درصد و کاهش رشد هزینه‌های دولت از ۱۰۴ درصد در قانون بودجه سال جاری به ۵ درصد در لایحه سال آینده دو عامل دیگری هستند که کسری بودجه را در سال آینده کاهش می‌دهند. کاهش ۵ واحددرصد از مالیات واحد‌های تولیدی و کاهش ۵ واحددرصد از مالیات واحد‌های صنفی آسیب‌دیده از کرونا، حذف ارز‌ترجیحی و جایگزینی و جبران مابه‌التفاوت آن با یارانه، تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های دولت به نظام بانکی، حذف تسهیلات تکلیفی و افزایش توان تسهیلات‌گیری بخش خصوصی از ابزار‌های دیگر موجود در لایحه بودجه هستند.

با برجام تحریم شدیم بدون آن، تحریم‌ها را شکستیم

یک سایت غربگرا مدعی شد در صورت شکست برجام، سیاست دولت ایران برای توسعه روابط با همسایگان تا حد زیادی بی‌اثر خواهد شد.
انتخاب از قول قاسم محبعلی (دیپلمات اسبق) نوشت: آغاز مذاکرات احیای برجام با توجه به پیوستگی همه‌جانبه مسائل خاورمیانه به یکدیگر روی هم تأثیرگذار است چرا که اگر مناسبات ایران در صورت امکان با اروپا و آمریکا بهبود پیدا کند، این تلاشی که در دوران ترامپ شروع شده بود که یک جبهه ائتلاف بهم پیوسته از کشور‌های عربی، اسرائیل و آمریکا به‌وجود بیاورد، بی‌معنا خواهد بود. طبیعی است که آن‌ها هم در این چارچوب تلاش می‌کنند که از تحولات عقب نمانند.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر برجام شکست بخورد چه تأثیری در این روند دارد، گفت: با توجه به اینکه آن طرف دارند با هم نزدیک می‌شوند و اختلافات‌شان را کاهش می‌دهند، در صورتی که برجام شکست بخورد باید دید چه اتفاقی می‌افتد (!) اگر پرونده ایران به شورای امنیت برگردد و تحریم‌های بین‌المللی دوباره علیه ایران برقرار شود، طبیعتاً مجموع این کشور‌ها در کنار پنج قدرت بزرگ و در مقابل ایران قرار خواهند گرفت و آن سیاستی که دولت جدید ایران مبنی بر توسعه مناسبات با همسایگان اعلام کرد، تا حد زیادی بی‌اثر خواهد شد و ایران با مجموعه‌ای از همسایگان و کشور‌های منطقه رو‌به‌رو خواهد شد که ناچار هستند با شورای امنیت همکاری کنند.
وی گفت: «مناسبات منطقه‌ای ما با مسئله برجام کاملاً به هم پیوسته هستند و همین‌طور که برجام و اقتصاد ما ارتباط مستقیم دارد و اگر تحریم‌ها برداشته شود اقتصاد ما هم شروع به رشد می‌کند، اگر برجام احیا شود روابط ما با خاورمیانه و کشور‌های منطقه شروع به بهبود می‌کند. در غیر این صورت، هم اقتصاد ما دچار بحران می‌شود و هم روابط ما با کشور‌های منطقه.»
اظهارات این شبه کارشناس غربگرا در حالی است که ایران با وجود تعلیق شدگی برجام و بازگشت دو برابری تحریم‌ها ظرف چند سال گذشته، در همین سه ماهه پس از تشکیل دولت جدید، هم به عضویت پیمان شانگ‌های درآمد، هم بالغ بر ۱۵۰ میلیون دُز واکسن وارد کرد، هم به انعقاد سوآپ گازی با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پرداخت، هم صادرات نفتی و غیرنفتی را به کشور‌های همسایه و فرامنطقه‌ای (از چین تا لبنان و سوریه و ونزوئلا و... گسترش داد، و هم توانست صادرات به کشور‌های همسایه را در مقایسه با یک سال قبل، تا ۴۰ درصد افزایش دهد و البته قرارداده‌های اقتصادی جدیدی هم در آستانه نهایی شدن و امضاست.
نکته بعدی این است که همین حالا چند برابر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم علیه ایران از سوی آمریکا اجرا می‌شود، اما کشور‌های متعدد نسبت به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. در واقع، اتفاق مهم، معطل نماندن دولت جدید برخلاف دولت سابق است وگرنه آمریکا در دوره دولت روحانی توانست با وجود برجام، تحریم‌ها را دو برابر کند و به اجرا بگذارد که به فشار حداکثری موسوم بود.

حالتان بد نشد این همه ملاحظه آمریکایی‌ها را کردید؟!

یک سایت غربگرا می‌گوید: تیم مذاکره‌کننده ایرانی ملاحظه فضای داخلی سیاست آمریکا را هم بکند (!)
«انتخاب» از قول کارشناس خود نوشت: «در دولت قبل، هر بار تیم مذاکره‌کننده تلاش می‌کرد از یک تاکتیک مذاکراتی خاص یا از یک ترفند روانشناسی برای کسب امتیاز استفاده کند، در داخل کشور از اظهارات و مواضع او برای تخریب و تخطئه خودش بهره‌برداری می‌شد. مثلا اگر یکی از مقامات کشور از یک تریبون بین‌المللی نسبت از کم‌کاری طرف مقابل سخن به میان می‌آورد تا او را در محذوریت قرار دهد یا اگر یک دیپلمات ارشد به‌خاطر ملاحظات و محاسبات حقوقی جمله‌ای در باب الزام‌آور بودن تعهدات وزیر امور خارجه آمریکا بیان می‌کرد، در داخل کشور از اظهارات او برای تخریب برجام، وزیر امور خارجه و اصل مذاکرات استفاده می‌شد و با تیتر‌های درشت «تقریبا هیچ» و «امضای کری تضمین است» به استقبال او می‌رفتند. طبیعتاًً، مبادرت به همین روش‌ها در مورد دولت و تیم مذاکره‌کننده جدید با منافع ملی هیچ تناسبی نخواهد داشت.»
انتخاب می‌افزاید: «در مقطع فعلی، تنها توصیه یا نکته‌ای که می‌شود بیان کرد این است که امیدوارم تیم جدید در اجرای استراتژی مذاکراتی خود، به فضای سیاست داخلی در آمریکا که برای مخالفان برجام در کنگره یک فاکتور تعیین‌کننده است و همچنین به تبعات حقوقی هرکدام از اقدام خود توجه ویژه‌ای داشته باشد. مثلا ممکن است اعمال یک تغییر خاص در متن توافق شده به کنگره فرصت دهد قانون (INARA مصوب مارس ۲۰۱۵ دولت را ملزم به ارائه توافق با ایران به کنگره برای بررسی و رد یا قبول آن با دو سوم آرا کرد) را مجدداً زنده کند و از این طریق راه را برای دخل و تصرف کنگره هموار سازد. در هر حال، آقایان دکتر ظریف و عراقچی به تمام این ظرافت‌ها و زوایا توجه داشتند و مهم است در دوره جدید نیز آن ملاحظات لحاظ شود.»
درباره این تحلیل سایت انتخاب گفتنی است؛ اولا؛ تیتر «امضای کری تضمین است» را منتقدان نزده بودند بلکه روزنامه همسوی «شرق» زده بود تا به اذعان مدیرمسئول آن، برجام را بزک کند. اما متاسفانه نظر منتقدان درست از آب درآمد که هیچ اعتمادی به وعده‌های دولتمردان آمریکایی نمی‌شود.
ثانیا؛ تعبیر «تقریباً هیچ» از زبان رئیس وقت بانک مرکزی هم تعبیری خوش‌بینانه بود وگرنه برآیند برجام، نه تنها عائدی برای کشورمان نداشت بلکه روند مهندسی‌شده برای زدن خسارت‌های بزرگ - هم به برنامه هسته‌ای و هم اقتصاد و امنیت و پیشرفت ایران - بود.
ثالثا؛ بعید است بتوان به برخی ادبیات تلخ و زننده و خسارت‌آفرین، نام «تاکتیک مذاکراتی» با «ترفند روانشناسی برای کسب امتیاز» استفاده کرد. مثلا گفتن این جملات که «خزانه خالی است»، «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام توان دفاعی ما را نابود کند»، «(خطاب به شورای روابط خارجی آمریکا) اگر توافق نشود، مردم در انتخابات آینده تصمیم دیگری می‌گیرند، همان‌گونه که در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد و موجب شد من هم بازنشسته شوم»، «هیچ توافقی بدتر از توافق نکردن نیست» (پوستر سفارشی وزارت خارجه به اسم ۶ سینماگر)، «حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌ها را برگرداند، ایران از برجام خارج نمی‌شود» (تضمین روحانی، بنابر اذعان فدریکا موگرینی) و...
رابعا؛ با همین فضاسازی غلط که جمهوری‌خواهان در آمریکا مخالف توافق هستند، به تله دموکرات‌ها افتادند و توافقی فاقد «توازن، تضمین، و مکانیسم شکایت و پرداخت خسارت» را امضا کردند که پس از واگذاری امتیازات نقد و آنی از سوی ایران، تبدیل به کاغذپاره شده است.
عجیب‌تر اینکه کسی در تیم مذاکره‌کننده نگفت وقتی قانون «اینارا» در کنگره تصویب و دولت را موظف به ارائه گزارش‌های ۹۰ روزه مبنی بر پایبندی ایران (برای ادامه تعلیق تحریم‌ها) کرده، برجام در زمینه سرمایه‌گذاری و تعاملات تجاری - حتی کوتاه‌مدت - به چه دردی می‌خورد و همواره گروگان اخم و تخم آمریکایی‌هاست؟!
در حقیقت، در حالی که دولت روحانی با جنجال و هوچیگری در حال خلع‌ید از مجلس شورای اسلامی در زمینه بررسی خردمندانه برجام بود، در آمریکا اجماع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس نمایندگان و سنا بر این شد که با سخت‌گیری بیشتر، امکان چانه‌زنی و فشار دولت آمریکا بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی را افزایش دهند و بنابراین آنچه پخت و پز شد، همین برجامی است که مایه عبرت آیندگان شده است.
با وجود این واقعیت، عجیب و سوال‌برانگیز است که کارشناس سایت غربگرا مجددا از تیم مذاکره‌کننده جدید می‌خواهد ملاحظات داخلی آمریکا را مدنظر داشته باشد (لابد مانند گذشته از خطوط قرمز منافع ملی عقب‌نشینی کند).

**************

روزنامه وطن امروز**

گروسی ستون پنجم آمریکا

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گفتگو‌ها با آژانس در پی سفر اخیر گروسی هنوز به انتها نرسیده، تصریح کرد: موارد ادعایی و مجتمع تسای کرج در یک بسته قرار دارند و به هم پیوسته‌اند و باید با هم
حل و فصل شوند.
محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس قوانین، اساسنامه آژانس، پادمان و «ان‌پی‌تی» باشد. در چارچوب قوانین روابط‌مان با آژانس برقرار است و متاثر از همین ضوابط قانونی در تعامل هستیم و آژانس هم طبق قوانین و موازین بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت دارد.
وی سپس با اشاره به همکاری ایران و آژانس ادامه داد: آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مباحث مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی است. جریان مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در جمهوری اسلامی ایران را بر نمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد اشکال و جوسازی‌ها و عملیات روانی، اینگونه القا می‌کند که ما هدف غیرموجه داریم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیستیم که هیچ‌کدام از اینها، هیچ‌گاه وارد نبوده و نیست و اتهاماتی است که بویژه رژیم صهیونیستی خیلی به آن دامن می‌زند.
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: نسبت به این عملیات‌های روانی و هیاهوها، هیچ‌گونه خللی به خودمان راه نمی‌دهیم و راه‌مان را می‌رویم و امیدواریم ان‌شاءالله از این مرحله نیز عبور کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات ایران با آژانس و اینکه آیا در پی سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس توافقی که قرار بود حاصل شود، محقق شده است، گفت: گفتگو‌هایی که با گروسی کردیم مربوط به همان بحث کرج است که در حال گفتگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط.

***
همه تحریم‌های مغایر با برجام فوراً باید برداشته شود

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ اعلام کرد در صورت اراده طرف مقابل امکان توافق در مذاکرات وین ظرف یک مدت کوتاه وجود دارد.
علی باقری در گفتگو با پرس‌تی‌وی گفت: آن چیزی که ما روی آن تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و بازاعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.
باقری درباره برداشتن تحریم‌ها گفت: هنوز درباره موضوع تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌ها، فرآیند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها شروع نشده است، البته چند پیش‌نویس بین ۲ طرف رد و بدل شده است، اما آنچه مشخص است از نظر ما هر تحریمی که مغایر برجام است باید فورا برداشته شود، خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آن‌ها باید برداشته شود. این موضوع شامل همه تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام است. آن‌ها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همه تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شد هم باید برداشته شود، چرا که آن‌ها مرتبط با برجام بوده است.

***

واشنگتن‌پست:
خروج از برجام، بدترین اشتباه محاسباتی آمریکا بود

روزنامه واشنگتن‌پست در نوشتاری عنوان کرد تصمیم آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران شاید بدترین اشتباه محاسباتی این کشور در زمینه سیاست خارجی از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بوده باشد.
این روزنامه در ادامه نوشت: خروج آمریکا از برجام به ایران امکان داد برنامه هسته‌ای‌اش را پیش ببرد. این رسانه آمریکایی می‌نویسد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد ایران ۱۲ برابر مقدار مجاز اورانیوم غنی شده طبق این توافق در اختیار دارد. این کشور همچنین امروز می‌تواند اورانیوم را با درجه خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی کند. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، حتی مقام‌های امنیتی سابق اسرائیلی که اکثرشان با توافق هسته‌ای مخالف بودند، اکنون اذعان می‌کنند خروج از برجام، نتیجه معکوس داشته است.
واشنگتن‌پست در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی، غیرقابل مقایسه و بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تر از آن‌هایی است که آمریکا نتوانست آن‌ها را در عراق و افغانستان شکست دهد. این روزنامه نوشت: مراکز هسته‌ای ایران در مکان‌های مخفی پراکنده است که همگی با سیستم‌های پدافند هوایی پیشرفته محافظت می‌شوند.
واشنگتن‌پست به ضعف رژیم صهیونیستی در برابر ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو در لابه‌لای کوه‌ها قرار دارد. برای از بین بردن فردو البته اگر امکان‌پذیر باشد، به یک سیستم تسلیحاتی ۳۰ هزار پوندی نیاز است که اسرائیل این بمب یا بمب‌افکن برای پرتاب آن را در اختیار ندارد. به نوشته این رسانه آمریکایی، اما حتی حملات موفقیت‌آمیز هم فقط شاید بتواند برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر اندازد. در واقع شاید بتوان تاسیسات هسته‌ای ایران را برچید، اما نمی‌توان دانش هسته‌ای آن را از میان برد.

**************

روزنامه خراسان**

قیمت نفت ایران در آبان ۸۰.۵ دلار شد

فارس - بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، قیمت نفت تمامی اعضای اوپک در آبان ماه کاهش یافته و قیمت نفت ایران به ۸۰.۵ دلار در هر بشکه رسیده است.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن توسط قرارگاه خاتم

فارس - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با اشاره به تحویل یک فروند کشتی افراماکس ساخته شده در شرکت صدرا تا پایان سال، از ورود قرارگاه خاتم به ساخت و صنعتی‌سازی ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

رشد تولید صنعتی باز هم منفی شد

ایسنا - پژوهشکده پولی و بانکی کشور با انتشار گزارشی اعلام کرد: در هشتمین ماه امسال نیز شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد منفی ۱٫۱ درصدی را ثبت کرده و رشد منفی تولید صنایع فلزات اساسی بیشترین سهم را در ماندگاری رشد منفی شاخص تولید صنعتی در این ماه داشته است.

۱۲۰۰ میلیارد تومان کالای اموال تملیکی حراج شد

ایرنا- عضو هیئت مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و اموال تملیکی گفت: هزار و ۲۱۷ پارت کالا از ۲۸ استان کشور به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حراج گذاشته شد.

پسته شب یلدایی حداکثر ۴۳۰ هزار تومان

خراسان - در حالی که برخی کانال‌های خبری مدعی افزایش قیمت پسته به بیش از ۵۰۰ هزار تومان شده اند، بررسی خراسان نشان می‌دهد که قیمت این محصول در فروشگاه‌های آنلاین عرضه آجیل برای بهترین نوع پسته ۴۳۰ هزار تومان است.

**************

روزنامه ایران**

هرگونه توهین به مقدسات مذاهب حرام است

خبر اول اینکه، فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی درباره انتشار کلیپی مبنی بر اهانت به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) از سوی امام جمعه اهل سنت شهرستان آزادشهر بیانیه‌ای صادر کرد. به‌گزارش خانه ملت، متن کامل این بیانیه به این شرح است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
ندای وحدت و دوستی مردم عزیز ایران اسلامی، همواره بر سپهر جهان، طنین افکن بوده است و خواهد بود. بی گمان رسالت رسول الله (ص) و پیام اهل بیت (ع) و صحابه گرامی آن یگانه آفرینش، جز وحدت و تشکیل امت واحده نبوده است و هرگونه خدشه به این مأموریت الهی، خسارت محض می‌باشد. امت پیامبر (ص) هیچگاه به مقدسات مذاهب اسلامی جسارت نمی‌کند و در بیان خود می‌کوشد تا زمینه سوء‌استفاده دشمنان را فراهم نکند. وحدت اسلامی و انسجام ملی معطوف به دین مبین اسلام، خط قرمز فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی می‌باشد و پیام نمایندگان اهل سنت در طول ادوار گذشته و حال، جز این نبوده است؛ بنابراین ضمن توصیه دلسوزانه و مشفقانه به متولیان منابر و سخنوران مذهبی درخصوص توجه به محتوای خطابه‌ها؛ قاطعانه هرگونه توهین به مقدسات مذاهب را به تأسی از مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) حرام می‌دانیم و آرزومندیم تکرار این آسیب‌ها هرگز محقق نشود.»

اعلام آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی‌های گازی ایران

دست آخر اینکه، سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به تشکیل هیأت عراقی و ایرانی از آمادگی این وزارتخانه برای پرداخت بدهی‌های گازی به تهران خبر داد. «احمد موسی» گفت در هیأتی که با طرف ایرانی تشکیل شده، چندین موضوع و پیشنهاد از جمله لزوم بازپرداخت بدهی‌ها به ایران مورد بحث قرار گرفته؛ این موضوع نشانگر آمادگی وزارت برق عراق برای پرداخت بدهی‌هاست.
به‌گزارش فارس به‌نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع) احمد موسی با بیان اینکه کاهش صادرات گاز ایران به عراق ارتباطی به بدهی‌ها ندارد و شاید مربوط به نیاز داخلی در ایران باشد، افزود: «وزارت برق عراق از طرف ایرانی در خصوص علل کاهش میزان صادرات گاز و مقدار بدهی‌های بغداد به تهران سؤال کرده است.»
وی همچنین یادآور شد که در صورت مواجهه با روز‌های بسیار سرد زمستان، عراق نیاز مبرمی به گاز پیدا خواهد کرد و رایزنی با طرف ایرانی همچنان درباره پایبندی به قرارداد‌های منعقدشده ادامه دارد. سخنگوی وزارت برق عراق در پایان خبر داد که هماهنگی با وزارت نفت برای رفع کمبود گاز در جریان است. پیش‌تر، وزارت برق عراق اعلام کرده بود که مقامات این کشور برای پرداخت زمان‌بندی‌شده بدهی‌های برقی به ایران به توافق رسیده‌اند.

**************

روزنامه شرق**

سکوت آمریکا درباره گزارش‌ها از حملات اسرائیل به سوریه

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره تازه‌ترین گزارش «واشنگتن‌پست» مبنی بر حملات اسرائیل به «تأسیسات شیمیایی» در سوریه خودداری کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: طبعا ما گزارش‌های حملات هوایی را دیده‌ایم، اما نمی‌توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. این اظهارات پورتر در واکنش به گزارشی از روزنامه واشنگتن‌پست بیان شد که در آن ادعا شده نیروی هوایی اسرائیل در دو نوبت سایت‌هایی را در سوریه هدف قرار دادند که تل‌آویو مدعی بود ممکن است برای «ساخت سلاح‌های شیمیایی» از آن‌ها استفاده شود. سوریه در سال ۲۰۱۳ کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را امضا کرد و شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را درمورد انهدام زرادخانه شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی تصویب کرد. همچنین در عملیاتی که ۹ کشور از جمله روسیه در آن شرکت داشتند، حدود هزارو ۲۰۰ تُن مواد سمی از سوریه خارج و منهدم شد. طبق ادعای واشنگتن‌پست اسرائیل در فروردین ۱۳۹۹ و سپس در خرداد ۱۴۰۰ سه واحد تأسیسات شیمیایی در دمشق و حمص در سوریه را بمباران کرده است. حمله نخست در کابینه بنیامین نتانیاهو در فروردین ۱۳۹۹ و زمانی انجام شد که دونالد ترامپ قدرت را در کاخ سفید در اختیار داشت. اما حمله دوم پنج ماه پس از روی‌کارآمدن دولت جو بایدن صورت گرفت. به نوشته واشنگتن‌پست، اسرائیل هم دولت ترامپ و هم دولت بایدن را پیش از حمله، از نیت خود آگاه کرده بود. مقامات رسمی اسرائیل با تأیید این مطلب مدعی شدند که دلیل تصمیم آن‌ها برای بمباران این تأسیسات این بود که نظام سوریه در نظر داشت تولید جنگ‌افزار شیمیایی را از سر بگیرد.

هند اولین خریدار سامانه اس-۵۰۰

معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای، هند را به عنوان اولین خریدار خارجی احتمالی سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس-۵۰۰ مطرح کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه آر‌بی‌سی و در پاسخ به این سؤال که آیا هند قرار است اولین کشور خریدار سامانه اس-۵۰۰ ساخت روسیه باشد، بیان کرد: تردیدی نیست که به مجرد تحویل این سامانه به سربازان ارتش ما، هند در صورت ابراز تمایل برای خرید این سلاح پیشرفته، در صدر فهرست فروش قرار خواهد گرفت. در همین حال معاون نخست‌وزیر روسیه تأکید کرد ارزیابی اخیر کارشناسان اندیشکده موسوم به «مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» (سیپری) مبنی بر افول فروش بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سلاح در روسیه در بازار جهانی تسلیحات را قبول ندارد. این معاون نخست‌وزیر روسیه تأکید کرد: من در این پیش‌زمینه با نتایج اتخاذ‌شده از سوی آن‌ها موافق نیستم، زیرا آن‌ها خیلی چیز‌هایی که من درباره آن‌ها می‌دانم را لحاظ نکرده‌اند. ثانیا اینکه داده‌های آماری ما نشان می‌دهند که ما دفتر پایداری برای قرارداد‌های بلندمدت با میزان ارزش ۵۰ میلیارد دلار داریم و براساس جدیدترین آمار صادرات سالانه ما، رقمی معادل ۱۳ تا ۱۵ میلیارد دلار بوده است. واردکننده‌های سرشناس اقلام ما، قرارداد‌هایی بلندمدت با ما دارند. بوریسوف خاطرنشان کرد: روسیه برای ارائه‌کردن تسلیحات اساسا جدید به بازار جهانی تسلیحات آمادگی دارد. مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، گزارش سالانه ۲۰۲۰ خود را در ششم دسامبر منتشر کرد که در آن مسئله فروش تسلیحات و خدمات نظامی توسط صد شرکت برتر این صنعت را پوشش داد. این گزارش نشان می‌دهد سطح فروش شرکت‌های روس که در میان این صد شرکت برتر قرار دارند برای سومین سال متوالی کاهش یافته است.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات