تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۱۸

اخبار ویژه ۲۷ آذر

روزنامه کیهان**

غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و ژست دفاع از معلمان؟!

مرور رفتار زیگزاگ مدعیان اصلاحات و اعتدال درباره معلمان و فرهنگیان، از بی‌صداقتی این طیف حکایت می‌کند.
فعالان سیاسی و رسانه‌ای این طیف، در حق امانت فرهنگیان خیانت کردند، سپس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ یاد فرهنگیان افتادند و افزایش حقوق آن‌ها را برای مصرف شب انتخاباتی پیش کشیدند، بعد از انتخابات زبان به سرزنش گشودند، اما در آستانه واگذاری دولت ۸ ساله، موضوع رتبه‌بندی معلمان را که خود پشت گوش انداخته بودند، به عنوان یک تکلیف بر زمین مانده (با بار مالی سنگین آن) متوجه دولت جدیدی کردند که وارث ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری دولت روحانی است!
این طیف در حالی خود را مدافع حقوق معلمان و فرهنگیان وانمود می‌کنند که طشت رسوایی آن‌ها در فساد و اختلاس بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومانی «صندوق ذخیره فرهنگیان» توسط باند شهاب غندالی و شرکا بر زمین افتاد و معلوم شد که این جماعت حتی در دزدی‌های خود از دستبرد به صندوق معلمان و فرهنگیان هم دریغ نکرده‌اند. جالب این که برخی گردانندگان این صندوق، از طریق برخی تشکل‌های ظاهرا صنفی، در سازماندهی‌های شب انتخابات معلمان در خدمت اهداف نامشروع خود هم فعالیت داشته‌اند!
اما هر قدر که ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال، نگاه شب انتخاباتی به معلمان و فرهنگیان داشت، پس از آن به مشکلات این صنف- مانند بسیاری از صنوف دیگر - بی‌اعتنایی می‌کرد. بلکه حتی رئیس دولت مدعی تدبیر چندی پس از انتخابات ۹۶ گفت: «برخی کارکنان، اینگونه عنوان می‌کنند که حقوق‌شان به نسبت کاری که انجام می‌دهند، کافی نیست؛ اگر از کار خود رضایت ندارید، چرا آن را انتخاب کردید و اگر کسی راضی نیست می‌تواند برود و این حرف کاملاً غلط است که بگوید، حقوق من نسبت به کاری که انجام می‌دهم کم است.»
دولت روحانی البته در ماه‌های پایانی به فکر موضوع رتبه‌بندی معلمان افتاد که عمدا به مدت ۸ سال آن را پشت گوش انداخته بود. این جا نیز دولت روحانی، مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، بار مالی سنگینی را به دولت بعدی تحمیل کرد. این رفتار به قدری غیراخلاقی بود که ایرج ندیمی از نمایندگان سابق و اصلاح‌طلب مجلس گفت: اقدام دولت روحانی غیراخلاقی بود.
وجه دیگر ماجرا این است که دولت مدعی تدبیر، در طول ۸ سال طبق آمار رسمی خود، تورم ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی را در اقلام مختلف پدید آورد که به معنای کاهش ارزش پول مالی و خدمات خرید مردم بود. در اینجا نیز فشار تورمی به اغلب طبقات جامعه از جمله معلمان و فرهنگیان وارد شد. در واقع مسئولیت اصلی دولت نه افزایش حقوق‌ها (به عنوان اقدامی تورم‌زا و تشدید‌کننده) بلکه مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی بود که در دولت سابق کاملا برعکس عمل شد.
این نکته هم گفتنی است که عناصر غربگرا طی چند ماه اخیر کوشیده‌اند با سوارشدن بر موج مطالبات صنفی و اقتصادی تلنبار شده در دوره مدیریت خود، این مطالبات را سیاسی و اپوزیسیونی کنند و ضمنا از این طریق، عصا زیربغل آمریکا بگذارند که در مذاکرات وین، در موضع انزوا و محکومیت قرار دارد.

یدیعوت آحارونوت: لاف نزنید قدرت حمله به ایران را ندارید

یک روزنامه صهیونیستی تاکید کرد: ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که اسرائیل با وجود لفاظی‌های تهاجمی، قادر به حمله علیه این کشور نیست.
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» درباره لفاظی‌های چند وقت اخیر مقامات صهیونیستی علیه ایران نوشت: اسرائیل، سلاح لازم برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد و برای این منظور باید مدت زیادی به تجهیز ارتش خود بپردازد. کابینه اسرائیل اخیراً مبلغ ۵ میلیارد شکل (۱.۶ میلیارد دلار) را برای خرید تسلیحات جدید به منظور حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تصویب کرد، اما دستیابی به این تسلیحات سال‌ها طول می‌کشد.
این روزنامه می‌افزاید: ایران در سال ۲۰۱۹، یک سال پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرد.
یدیعوت آحارونوت همچنین نوشت: مقامات اسرائیل از تهیه برنامه‌هایی برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای حرف می‌زنند، اما این نوع آماده سازی سال‌ها طول می‌کشد. حتی اگر مقامات کابینه فعلی آنطور که ادعا می‌کنند، شروع به تهیه یک برنامه کنند، عملیاتی شدن آن برای چندین سال طول خواهد کشید و اینجا است که سرزنش اسرائیل شروع می‌شود.
به نوشته این روزنامه، ارتش اسرائیل هرگز دستور تهیه طرحی برای حمله احتمالی نداده و بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفته است و ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند که اسرائیل با وجود لفاظی‌های تهاجمی، در حال حاضر آماده حمله نیست.
تعبیر دیگر گزارش روزنامه صهیونیست این است که ارتش اسرائیل به عنوان متولی میدانی هر نوع درگیری میدانی، بر خلاف لاف زنی مقامات سیاسی این رژیم، کم‌ترین رغبت و آمادگی برای درگیر شدن با توان نظامی ایران را ندارد؛ چه اینکه پیشتر، در برابر مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین، گرفتار سرشکستگی‌های بزرگ شده است.
نکته مهمی که روزنامه صهیونیستی بدان نپرداخته، این است که سران رژیم بی‌بوته صهیونیستی می‌دانند فردای آغاز درگیری نظامی با ایران را نمی‌بینند و با خاک یکسان شدن تل‌آویو و حیفا در صورت ارتکاب چنان خبط بزرگی قطعی است.
در همین حال، روزنامه جروزالم پست هم در تحلیلی خاطر نشان کرد: اسرائیل، نگرانی عمیقی درباره حملات سایبری ایران به مراکز حساس خود دارد.
جروزالم پست به نقل از «متانیاهو انگلمن» بازرس کل اسرائیل نوشت که سازمان تحت تکفل وی، در حال بررسی توانایی‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل است، اما به دلیل حساسیت موضوع، برخی گزارش‌های این سازمان طبقه‌بندی خواهد شد.
انگلمن با اشاره به تهدید‌های ایران و ابراز نگرانی از اینکه اسرائیل قادر به مقابله درست با این تهدیدات نیست، تاکید کرد نگران این هستیم که سازمان مالیات اسرائیل مورد حملات سایبری قرار بگیرد و از طریق آن اطلاعات ذی‌قیمتی به دست دشمنان اسرائیل بیفتد.
به گفته وی، سازمان مالیات یکی از دقیق‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی درباره ساکنان اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) را دارد. این یک پایگاه داده‌ها، برای عملکرد اقتصادی حیاتی است، بنابراین حمله به آن می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد اسرائیل بزند.

خدمتی که نکردند، اما هزینه‌های جاری را به دو برابر رساندند

رشد هزینه‌های جاری در سال پایانی دولت روحانی به ۱۱۱ درصد رسیده بود، اما در اولین لایحه بودجه دولت جدید، به ۵ درصد تقلیل یافت. این کمترین رشد هزینه‌های جاری در ۱۴ سال گذشته است.
در میان بخش‌های مختلف بودجـه، یکی از نکات برجسته و مهـم، مهـار رشـد جهشی هزینه‌هاست.
به گزارش روزنامه ایران، در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بودجـه هزینه‌ای بیش از ۴۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است که در قانون بودجه سال جاری و پس از تغییرات متعدد این رقـم به بیش از ۹۱۸ هـزار میلیارد تومان افزایش یافت که رشـد ۱۱۰/۷ درصد را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که درلایحه بودجه سال آینـده هزینه‌های دولت به بیش از ۹۶۵ هزارمیلیارد تومان رسیده و تنها
۵ درصد افزایش یافته است. بررسی میزان رشد هزینه‌های جاری در بودجه‌هـای سـنواتی نشان می‌دهـد کـه رشـد اعتبارات هزینه‌ای در لایحه سال آینده کمترین رقم از سال ۱۳۸۷ تاکنون بوده است. تنها درسال ۱۳۸۶ رشـد هزینه‌هـای جـاری با ۴ درصـد کمتر از لایحه پیشنهادی دولت سیزدهم بوده است. بر این اساس در دهه ۱۳۹۰ هزینه‌های دولت در بودجه روند صعودی داشته است که در سال جاری و در قالب قانون بودجه ۱۴۰۰ بالاترین رکورد را با رشـد ۱۱۱ درصـدی بـه نـام خود ثبت کرده است. طبق این گزارش در سال ۱۳۹۰ هزینه‌های جاری دولت ۲۳ درصد رشـد داشـته است که در سال بعد این میـزان بـه ۱۳ درصد رسید. اما درسال ۱۳۹۲ نرخ رشـد هزینه‌های جـاری به ۲۷ درصـد جهش کرد. در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز رشـد هزینه‌ها روی ۱۷ درصد ثابت ماند تا اینکه درسال ۱۳۹۵ با رشد دوباره این نرخ به ۲۲ درصد افزایش یافت. درسال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب هزینه‌های جاری دولت ۱۹ و ۱۶ درصد رشـد داشـت، رقمی که در بودجه سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد و در بودجه ۱۳۹۹ به ۲۴ درصد رسید. در قانون بودجه سال جاری هزینه‌های جاری با رقم ۹۱۸ هزارمیلیارد تومانی ۱۱۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد.
انضباط مالی یکی از رویکرد‌های اصلی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که با هدف کنترل رشـد نقدینگی، فراهم کردن بستر‌های رشد اقتصادی
۸ درصدی و مهار تورم در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا، دولت با نگاهی واقع‌بینانه به اعداد و ارقام بودجه جلوی رشد جهشی هزینه‌ها را گرفته است. اگر قرار بـود که رونـد صـعـودی هزینه‌های دولت همانند سال جاری ادامه یابد، با اعدادی به مراتب بالاتر از آنچـه دولت پیشنهاد داده روبه‌رو بودیم که در نهایت به تورمی غیرقابل کنترل و فشار و تنگی معیشت برای مردم منجر می‌شد.
سال گذشته شاهد رشد صد درصدی هزینه‌ها بودیم و دولت برای تأمین منابع این هزینه‌ها ناچار به چاپ اوراق و استقراض از بانک مرکزی شد و برای تأمین افزایش غیرمتعارف هزینه‌هـا ۱۸۲ هـزارمیلیارد تومان اوراق منتشر کرد؛ انتشار اوراق ضمن اینکه هزینه‌های دولت را تا سال‌های آینده بالا برد، بدهی‌های بسیاری برای دولت بالا آورد که دولت تا سال‌ها باید اصل و سود این اوراق را بازپرداخت کند و همین اقدام بازار‌های موازی را تحت‌الشعاع خود قرار داد. کاهش هزینه‌ها در مجموع آثار مثبتی در جلوگیری از خلق پول برای جبران کسری بودجه و کاهش تورم خواهد داشت.
یادآور می‌شود هزینه‌های جاری دولت روحانی درسال پایانی در حالی بیش از دو برابر افزایش یافت که ناکارآمدی این دولت به اوج رسیده و بدترین رکورد‌های منفی اقتصادی را در همین سال پایانی به ثبت رساند.

گزارش واشنگتن پست از شکست رژیم‌های مرتجع در جنگ سوریه

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست معتقد است برخی دولت‌های عربی که در جنگ سوریه از معارضان حمایت می‌کردند، هراسان از نفوذ بی‌بدیل ایران مجبور شده‌اند به عادی سازی روابط با دمشق بپردازند.
این روزنامه نوشت: با ورود ایران به معرکه سوریه؛ ماشین جنگی اسد قوی‌تر شد و پای روسیه را هم به این کشور باز کرد. این جنگ پای انواع قدرت‌های بیگانه را به سوریه باز کرد و از همه مهم‌تر اینکه؛ منطقه خاورمیانه «دوقطبی» شد. اما؛ چند هفته‌ای است که روند طرد اسد در جهان عرب دارد عوض می‌شود. یکی دو ماهی است که کشور‌های کلیدی عرب علاقمند شده‌اند اسد را از انزوا درآورند و به جهان عرب باز گردانند. هفته گذشته «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات با «اسد» در دمشق دیدار کرد. ماه گذشته؛ «ملک عبدالله» پادشاه اردن یک تماس تلفنی با «اسد» برقرار کرد. این، بالاترین سطح تماس میان رهبران سوریه و یک کشور عربی متحد آمریکا ظرف ده سال گذشته تا به امروز بود. دمشق می‌بیند که کم کم دارد از طرد شدگی در میان همسایگانش بیرون می‌آید. امیدوار شده است که سرمایه‌گذاری‌ها به کشور بازمی گردد. زیرساخت‌های ویران از نو ساخته می‌شود. اقتصاد زمین خورده بلند می‌شود و روی پا می‌ایستد. این تماس‌ها گویای آن است که جهان عرب بعد از ده سال راندن اسد از میان خود و اخراج سوریه از «اتحادیه عرب»، امروز به این نتیجه رسیده است که بهتر است اسد را در میان خودش داشته باشد.
عبدالخالق عبدالله تحلیلگر اماراتی می‌گوید: «پس از قریب به ۱۱ سال تحریم و قطع ارتباط، وقت آن است که ورق را برگردانیم و فصل جدیدی را آغاز کنیم و سوریه را به میان اعراب باز گردانیم». البته قطر می‌گوید تا زمانی که اصلاحاتی در سوریه صورت نگرفته و رژیم اسد پاسخگو نشده است، امکان ندارد به کار کردن مجدد با سوریه فکر بکند.
عربستان هم تقریبا موضعی مشابه دارد. البته؛ مقامات اطلاعاتی عربستان و سوریه در چند ماه اخیر بار‌ها با هم دیدار کرده‌اند.
عربستان و قطر؛ هر دو در جنگ داخلی سوریه بزرگ‌ترین حامیان معارضین بودند. مصر؛ که قاعدتاً نقشش در بازگرداندن مجدد اسد به آغوش جهان عرب مهم و کلیدی و غیرقابل انکار می‌تواند باشد، هیچوقت روابط دیپلماتیکش را با دمشق بطور کامل قطع نکرد و در تمام این مدت بطور منظم و مرتب با مقامات دولت سوریه تماس داشت. اما قاهره؛ در عین حال کاملا حواسش جمع است و در تمام این مدت هرگز اجازه نداده است تعامل مجدد جهان عرب با اسد بطور کامل برقرار بشود. مصر؛ تمام اصرارش بر این است تا زمانی که مذاکرات هفت ساله زیر نظر سازمان ملل برای برقراری یک روند اصلاحات سیاسی در سوریه به نتیجه نرسیده؛ مطلقا نباید هیچ کشوری در جهان عرب مثل گذشته و بطور کامل با رژیم اسد کار کند.
بعضی از کشور‌های عرب اصلا راضی نیستند با رژیم سوریه کار کنند. امارات؛ اما دیدگاهش در این زمینه کمی با بقیه فرق دارد. امارات می‌گوید؛ جهان عرب اسد را رها کرد و او به دامن رژیم جمهوری اسلامی افتاد. ایران هم نهایت بهره را از این فرصت برد. در آنجا پایگاه برای خودش ساخت. شبکه‌ای عظیم از شبه نظامیان را ساخت؛ و کمربند «هلال شیعی»‌اش که از بغداد تا مدیترانه امتداد دارد را تقویت کرد و تبدیل شد به بزرگ‌ترین تهدید امنیتی علیه منطقه (اسرائیل). براین مبنا؛ می‌بینیم که خطر نفوذ مخرب ایران علیه ثبات و امنیت کشور‌های منطقه، به مراتب جدی‌تر از خطر رابطه داشتن با اسد است. بزودی سایر کشور‌های عربی هم از امارات پیروی خواهند کرد و دوباره با اسد کار خواهند کرد و بطور نمادین عضویت سوریه در اتحادیه عرب را مجددا برقرار خواهند کرد. به هرحال؛ خطر دورکردن اسد از جهان عرب، مضراتش به مراتب بیش‌تر از منافعش است. اگر طرح تعامل مجدد با اسد طبق برنامه پیش برود، این یعنی کم شدن ردپای آیت‌الله‌های ایران و سرداران شان در سوریه و برعکس حضور پررنگ‌تر اعراب در این کشور. اما آمریکا؛ کاملا مخالف عادی‌سازی اعراب با رژیم سوریه است. وزارت امور خارجه آمریکا به صراحت مخالفت خودش را با سفر وزیر خارجه امارات به دمشق اعلام کرده است. ایالت متحده البته به صراحت اعلام می‌کند که از رویکرد امارات در قبال اسد حمایت نمی‌کند، اما به هرحال تلاشی هم برای جلوگیری از این اقدام امارات نمی‌کند. این یعنی یک «چراغ راهنمای زرد» نشان دادن به اعراب به این معنا که هرطور دلشان می‌خواهد رفتار کنند، اما مراقب رژیم اسد باشند و در قبال او احتیاط کنند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش مطرح بشود‌اشاره می‌کند: «متأسفانه، روند موجود در منطقه به سمت عادی‌سازی پیش می‌رود...، اما ما کار خودمان را می‌کنیم و موضعمان در مورد تحریم‌ها عوض نشده است و سیاست‌هایمان هم در این زمینه تغییر نکرده است».

**************

روزنامه وطن امروز**

خنثی‌سازی تحریم‌ها برای کشور یک اصل است

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: امروز برای کشور موضوع اصلی، خنثی‌سازی تحریم‌ها بر اساس تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است. به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه محور مذاکرات رفع تحریم‌هاست، اظهار داشت: مواضع تهدیدگونه برخی مقامات غربی‌ها شبیه طنز است و خودشان هم می‌دانند که هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. امروز برای ما اصل مساله خنثی‌سازی تحریم‌ها بر اساس تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است. وی افزود: طرف مقابل در روند مذاکرات خط تحریف و برهم زدن تمرکز هیات ایرانی را در پیش گرفته است، آن‌ها باید از حضور ایران در پای میز مذاکره به رغم عهدشکنی‌شان استقبال کنند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: سالانه ۸ و نیم درصد تولید ناخالص داخلی از این بخش است و سالانه ۱۰۰ میلیون نفر و ۵۰۰ میلیون تن کالا از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود؛ لذا باید به معیشت و بیمه رانندگان توجه کرد، بنابراین مجلس و دولت باید به بخش حمل‌و‌نقل درون‌شهری توجه ویژه‌ای داشته باشند.

***

وزیر خارجه چین:
از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود تاکید کرد پکن از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کند و با رویکرد نادرست اعمال فشار مخالف است. به گزارش فارس، «وانگ یی» مشاور دولتی و وزیر خارجه چین پنجشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران بر سر یک تقاطع قرار دارد، افزود: چین از ادامه مذاکرات با هدف احیای توافق ۲۰۱۵ حمایت می‌کند. بنا بر گزارش شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین تاکید کرد این کشور از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کند و با رویکرد نادرست اعمال فشار در هر مرحله مخالف است. به گزارش این رسانه چینی، امیرعبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین در پیشبرد مذاکرات، وانگ را در جریان آخرین تحولات گفتگو‌ها در وین قرار داد. طبق اعلام سی‌جی‌تی‌ان، امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران با صداقت و حسن نیت در مذاکرات حضور دارد و یک سری اقدامات مثبت انجام داده است، گفت: تهران به شکلی منعطف و عمل‌گرایانه به حضور در مذاکرات ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد: ایران گفتگو و همکاری با طرف‌های مربوط را حفظ خواهد کرد، اما هرگز تهدید یا قلدری را نخواهد پذیرفت. ۲ دیپلمات همچنین درباره توافق زیردریایی اتمی بین ایالات‌متحده، انگلیس و استرالیا تبادل نظر کردند. وانگ گفت این توافق سه‌جانبه خطرات اشاعه هسته‌ای را به همراه خواهد داشت و منجر به مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. امیرعبداللهیان هم هشدار داد که اگر کشور‌های شرق و غرب آسیا از آن‌ها الگوبرداری کنند و منجر به اشاعه تسلیحات اتمی شود، آمریکا، انگلیس و استرالیا باید پاسخگو باشند.

***

برگزاری رزمایش نیرو‌های دریایی ایران و سلطنت عمان در خلیج‌فارس

رزمایش نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان، در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد. به گزارش ایسنا، بر اساس توافقات به عمل آمده در کمیسیون‌های مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، نهمین رزمایش امداد و نجات دوجانبه مابین نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان صبح پنجشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد. این رزمایش با مشارکت تعدادی از واحد‌های شناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی انتظامی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سلطنت عمان، با پشتیبانی بالگرد‌هایی از ۲ طرف و پهپاد‌های جمهوری اسلامی ایران، در حضور رؤسای کمیته مشترک دوستی نظامی ۲ کشور و اعضای آن برگزار شد که بیانگر توسعه تعاملات دوجانبه، اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی در دریا، تبادل تجربیات و ارتقای سطح کارآیی کارکنان است.

***

آمریکا چند شرکت را به بهانه فروش اقلام ممنوعه به ایران تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا از وضع محدودیت صادراتی برای چند شرکت خارجی به دلیل آنچه فروش اقلام ممنوعه به ایران خواند، خبر داد. به گزارش تسنیم، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌هایی از چین، مالزی، ترکیه و گرجستان را در ارتباط با فروش اقلام به افراد و نهاد‌های ایرانی تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا، مشمول محدودیت‌های صادراتی کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شد این شرکت‌ها اقدام یا تلاش کرده‌اند اقلام آمریکایی را که می‌توانسته‌اند در برنامه‌های پیشرفته تسلیحات متعارف و برنامه موشکی ایران مورد استفاده قرار گیرند، برای ایران تأمین کنند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده است این شرکت‌ها به عنوان بخشی از یک شبکه در پی تأمین قطعات آمریکایی برای صنایع دفاعی ایران بوده و از این طریق قوانین کنترل صادرات آمریکا را نقض کرده‌اند. هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۸ شخص حقیقی و ۴ نهاد ایرانی از جمله یگان ویژه نیروی انتظامی و نیروی ویژه ضدتروریسم (نوپو) را در بحبوحه مذاکرات وین تحریم کرده بود.

**************

روزنامه خراسان**

افزایش یارانه نقدی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

ایسنا- قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. چهار دهک اول ماهیانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهیانه حدود ۹۰ هزار تومان مازاد بر یارانه قبلی دریافت می‌کنند.

بازپرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل در سال آینده

فارس- سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: سال آینده باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق مالی و وام‌های خارجی از تعهدات دولت قبل پرداخت شود. این در حالی است که دولت سیزدهم سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر خواهد کرد. یعنی بیش از آن چه منتشر کند، تسویه می‌کند.

مهلت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن تا ۱۵ دی تمدید شد

تسنیم- معاون وزیر راه از تمدید مهلت ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن تا ۱۵ دی خبر داد. محمودزاده گفت: ثبت نام برای ۴۶۰ شهر که از ابتدا در طرح نهضت ملی مسکن جانمایی شده بودند، همچنان در سایت امکان پذیر است و این ثبت نام ۴۶۰ شهر برای آخرین بار تا ۱۵ روز بعد از ۳۰ آذر تمدید می‌شود. وی ادامه داد: برای سایر شهر‌هایی که به مرور به سامانه اضافه شدند دو ماه مهلت ثبت نام داده می‌شود. به گفته محمودزاده، برای هر شهر از زمان قرار گرفتن در سامانه، دو ماه مهلت ثبت نام وجود دارد که ممکن است برای برخی از شهر‌ها ۴۰ روز باقی مانده باشد و ممکن است برای برخی ۲۰ روز، که این زمان برای هر شهر متفاوت است. وی بیان کرد: هم اکنون این زمان آخرین مهلت برای ثبت نام است و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ثبت نام کنندگان پالایش شده اند. از ابتدای دی ماه به مرور پیامک تایید به متقاضیان واجد شرایط ارسال خواهد شد و افراد باید برای تکمیل مدارک خود اقدام کنند. وی افزود: تاکنون بیش از دو میلیون و ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که با توجه به درخواستی که وجود دارد این ثبت نام‌ها همچنان ادامه دارد.

**************

روزنامه ایران**

امام جمعه اهل سنت آزادشهر برکنار شد

خبر اول اینکه، پس از آنکه برخی سخنان مولوی گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در هفته گذشته باعث اعتراض و گلایه مسلمانان شیعه و سنی شده بود، نماینده، ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان طی حکمی امام جمعه جدید اهل سنت آزادشهر را منصوب کرد. به گزارش ایرنا، براساس حکم آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، مولوی نعمت‌الله مشعوف به سمت امام جمعه جدید شهرستان آزادشهر در شرق گلستان منصوب شد. آیت‌الله نورمفیدی در حکم خود خطاب به مولوی مشعوف یادآور شده: بدیهی است توجه ویژه شما به موقعیت خطیر جهان اسلام و ضرورت وحدت اسلامی و شرایط حساس کشور و تبیین صحیح آن برای مردم، رضایت خداوند متعال را در پی داشته و موجب یأس دشمنان خواهد گردید.

مستندی که صدای غربگرایان را درآورد

دست آخر اینکه، پنجشنبه شب مستندی با عنوان «غرب دور، شرق نزدیک» از شبکه سوم سیما پخش شد. این مستند به یک فرصت‌سوزی دیپلماتیک در دولت حسن روحانی پرداخته و عدم توجه دولت پیشین به کشور‌های غیرغربی را مورد انتقاد قرار داده است. در عین استقبال مخاطبین و مردم، اما این بازخوانی سیاسی و تاریخی از عدم توازن در سیاست خارجی دولت قبل، واکنش‌های مخالفی را هم به همراه داشت. اکبر گنجی از افراد ضدانقلاب ساکن لندن این مستند را به مثابه خواندن فاتحه مسئولین سابق کشور معرفی کرد! گفتنی است «غرب دور، شرق نزدیک» به واکاوی ابعاد تاریخی این صحبت محمدجواد ظریف که گفته بود در پسابرجام «دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از ایران رنجانده بودیم»، پرداخته است.

**************

روزنامه شرق**

آمریکا در خلیج عدن سلاح لیزری آزمایش کرد

آمریکا از آزمایش موفقیت‌آمیز یک سلاح لیزری در خلیج عدن خبر داد و به گفته مقامات آمریکایی، سلاح لیزری برای انهدام یک شناور در آب‌های خلیج عدن تست شده است. به گزارش دویچه‌وله، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای که چهارشنبه گذشته در تارنمای خود منتشر کرد، اعلام کرد ناو «یو‌اس‌اس پورتلند» در خلیج عدن یک سلاح لیزری با انرژی بالا را برای نشانه‌گیری روی آب با موفقیت مورد استفاده قرار داده است. خلیج فارس و دریای عرب از حوزه‌های عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شوند. این ناوگان در ماه می‌سال ۲۰۲۱ مدعی کشف و ضبط یک محموله بزرگ تسلیحاتی در آب‌های واقع در شمال دریای عرب شده بود. این اولین‌بار نیست که تسلیحات لیزری در خلیج فارس و منطقه آزمایش می‌شود؛ آمریکا در گذشته نیز از انجام موفقیت‌آمیز این‌گونه آزمایش‌ها خبر داده بود. نیروی دریایی آمریکا در ماه می ۲۰۲۰ مدعی شده بود توانسته از روی عرشه ناو پورتلند با موفقیت یک پهپاد در مقیاس کوچک را در اقیانوس آرام مورد هدف قرار دهد و منهدم کند. منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا شامل خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عدن، خلیج عمان و بخش‌هایی از اقیانوس هند است. جغرافیا، آب‌و‌هوا و اهمیت استراتژیک منطقه امکانات مناسبی برای نوآوری در فناوری نظامی فراهم می‌کند؛ اما یکی دیگر از دلایل مهم این‌گونه آزمایش‌ها در منطقه، مقابله با تهدید‌های انصارالله ذکر شده است.

توافق رهبران اروپا درباره تحریم‌های سخت علیه روسیه

رهبران اتحادیه اروپا در تازه‌ترین نشست خود با صدور بیانیه‌ای گفتند: هر‌گونه تهاجم از سوی روسیه علیه اوکراین، «پیامد‌های سنگینی» در پی خواهد داشت و با همکاری آمریکا و بریتانیا به‌عنوان متحدانمان، «اقدامات محدودکننده‌ای» علیه روسیه انجام خواهیم داد. پیش از این، تحریم‌های اقتصادی به علت الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و اقداماتی که غرب آن‌ها را به‌عنوان «تهاجم فزاینده» روسیه می‌بیند، اقتصاد روسیه، انرژی و بخش‌هایی از این کشور را هدف قرار داده است. گرچه نوع تحریم‌ها علیه روسیه در این نشست مورد بحث قرار نگرفت، اما دیپلمات‌ها گفته‌اند اقدامات جدید می‌تواند هدف گیری الیگارش‌های روسیه، ممنوعیت معاملات اتحادیه اروپا با بانک‌های خصوصی روسیه و احتمالا قطع ارتباط تمامی بانک‌های روسیه با سیستم «سوئیفت» را که حیاتی‌ترین نقل‌وانتقال بین‌المللی است، شامل شود. رهبران اتحادیه اروپا با اشاره به توافق‌های صلح ۲۰۱۴-۲۰۱۵ که با آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه به دست آمد، گفتند این اتحادیه «تلاش‌های دیپلماتیک» را تشویق کرده و از فرمت «نرماندی» برای دستیابی به اجرای کامل «توافق‌نامه‌های مینسک» حمایت می‌کند. همان‌طور که آمریکا و متحدانش در ناتو به‌دنبال جلوگیری از هرگونه «حمله احتمالی» روسیه به اوکراین و «کاهش» خطر روسیه برای غافلگیری هستند، هشدار‌ها در نشست اتحادیه اروپا از «مستقیم‌ترین» هشدار‌ها در هفته‌های اخیر بود. خیلی از متحدان ناتو همچنین از اعضای اتحادیه اروپا هستند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: من نمی‌توانم بگویم چه نوع تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد، اما در حال آماده‌سازی مجموعه کاملی از تحریم‌ها علیه این کشور هستیم. هنگامی که از بورل درخصوص اینکه آیا کشور‌های اتحادیه اروپا درخصوص این مسئله به توافق رسیده‌اند یا خیر، پرسیده شد، پاسخ داد: بله. این بار بله. در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنجشبه اظهار کرد روسیه در حال افزایش سربازانش در مرز است. استولتنبرگ گفت تجهیزات روسیه در مرز شامل سربازان، تانک‌ها، توپ، زره‌پوشان، هواپیما‌های بدون سرنشین و سیستم‌های جنگ الکترونیک است. اکنون هرگونه تحریم هماهنگ اتحادیه اروپا احتمالا به آلمان بستگی خواهد داشت؛ اولاف شولتس، صدراعظم چپ میانه جدید این کشور، سیاست و خط‌مشی «سخت‌تری» را نسبت به آنگلا مرکل، صدراعظم سابق راست میانه آلمان، اتخاذ کرده است.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات