تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۶۳

اخبار ویژه ۲۹ آذر

روزنامه کیهان**

دو دوزه بازی افراطیون مدعی اصلاحات با لاریجانی

بازی هر چند وقت یک بار غربگرایان و افراطیون مدعی اصلاحات با سوژه «علی لاریجانی»، در نهایت بی‌صداقتی انجام می‌شود.
اخیرا نامه محرمانه شورای نگهبان به آقای لاریجانی (درباره دلایل عدم احراز صلاحیت وی در انتخابات ریاست جمهوری) و پاسخ وی به این نامه، در فضای مجازی منتشر شد. گفته می‌شود منتشر‌کننده نامه محرمانه و پاسخ آن، همان فرد (سعید. آ/ از عناصر فراری مقیم فنلاند) و شبکه‌ای است که پیش از این، فایل صوتی و محرمانه مصاحبه آقای ظریف با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را درز داده و منتشر کرده بود. البته جای سؤال است که نامه محرمانه شورای نگهبان به یک نامزد، چرا و چگونه از رسانه‌های بیگانه سر در می‌آورد؟ اما پرسش مهم این است که افراطیون غربگرا و مدعیان دروغین اصلاحات و اعتدال، از پنهان شدن پشت سوژه آقای لاریجانی کدام مقاصد را دنبال می‌کنند؟ آن‌ها همان طیفی هستند که پس از پخش برنامه‌های روشنگرانه‌ای مثل هویت و کنفرانس برلین و... در سیمای جمهوری اسلامی، در مجلس وقت و کف خیابان شعار می‌دادند «سیمای لاریجانی، تعطیل باید گردد». لاریجانی ضمنا همان کسی بود که در انتقاد به توافق نامتوازن روحانی با تروئیکای اروپایی در قالب توافقات سعدآباد و پاریس و بروکس (دولت اصلاحات) گفته بود «دُرّ غلطان دادیم و آب نبات گرفتیم». افراطیون مدعی اعتدال و اصلاحات به همین دلایل، کینه لاریجانی را در دل داشتند او، اما به تدریج از میانه دهه ۸۰ احساس کردند می‌توانند به لاریجانی نزدیک شده و از ظرفیت وی استفاده کنند که اوج آن در درگیری میان مجلس به ریاست لاریجانی و دولت احمدی‌نژاد، و سپس حمایت و همراهی با روحانی در ماجرای برجام و تایید‌های بعدی دولت وی بود. در چنین فرآیندی بود که غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران آذر ۹۴ در مصاحبه با شرق، ضمن نام بردن از لاریجانی گفت» ما بعد از پیروزی در انتخابات ۹۲ روش نامعقولی به کار نگرفتیم. دولت از طرف مقابل یارگیری کرده، مثلا در سیاست خارجی و برجام. در مجموع بازی طرفداران دولت در گروه‌های سیاسی به واسطه همین سربازگیری از جبهه مقابل بوده و در مجلس هم می‌تواند اتفاق بیفتد».
مشابه همین حرف را عباس «ع» (عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت) درباره آقای ناطق نوری، به تاریخ ۵ مهر ۹۱ به «عصر ایران» گفته بود: «آقای ناطق اگر از جایگاه فعلی اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح‌طلبان بپیوندد، چیزی به آن‌ها اضافه نمی‌کند. اهمیت او در این است که در آن سو قرار دارد نه در این‌سو! ناطق اگر به این سو بیاید، جایگاهش را در آن سو از دست می‌دهد. ناطق باید در آن‌سو خوب بازی کند»! هدف چه بود هم او ۲۱ شهریور ۹۶ در نشریه کارگزارانی «صدا» نوشت «مهم‌ترین هدف اصلاح‌طلبان، تعمیق شکاف در حاکمیت است. مهم‌ترین عاملی که در شرایط کنونی به عنوان پیشران فرآیند ما عمل خواهد کرد، جلوگیری از وحدت میان اصولگرایان تندرو با سایر اصولگرایان است. نهایی کردن شکاف میان جناح حاکم، بسیار جدی و به لحاظ تاریخی مهم است. اصلاح‌طلبان باید نقش گُوهِ را بازی و این شکاف را به مرز جدایی کامل برسانند. دولت به دلایل گوناگون، حتی بهتر از اصلاح‌طلبان می‌تواند بخشی از این اهداف را محقق کند».
اگر کرباسچی سال ۹۴ مدعی یارگیری (سربازگیری از امثال لاریجانی) بود، چهار سال بعد، حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران (دبیرکل فعلی حزب) درباره احتمال حمایت انتخاباتی از آقای لاریجانی به روزنامه اعتماد گفت «چه لزومی دارد به سمت اصولگرایان معتدل برویم؟ در دنیا مرسوم است که روی اسب برنده شرط می‌بندند. کارگزاران هم روی اسب بازنده شرط بندی نمی‌کند. آن‌ها بازارشان را از دست داده‌اند».
افراطیون مدعی اصلاحات، همان دوزیست‌هایی هستند که از روحانی و دولت او با ادبیات موهن «نامزد اجاره‌ای» و «رحم اجاره‌ای» یاد کرده‌اند، هاشمی را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای نامیده‌اند، درباره ناطق نوری شعار داده‌اند «ناطق نوری نمی‌خایم، مجلس زوری نمیخایم»، و محمدرضا عارف را اصلاح‌طلب بدلی و قلابی خوانده‌اند؛ و البته به وقتش هم، ژست هوادارای سینه چاک همین چهره‌های سیاسی را گرفته‌اند.
اما چرایی پنهان شدن طیف مذکور پشت سوژه آقای لاریجانی را باید در ناکامی مطلق این طیف در انتخابات امسال جست و جو کرد. این طیف
(از خاتمی و کروبی و جهانگیری و... گرفته تا ۱۶ گروه اصلاح‌طلب، در انتخابات اخیر از آقای همتی حمایت کردند، اما نتوانستند بیش از ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی (حدود ۸ درصد کل آراء ماخوذه) را در مقابل ۱۸.۰۲۱.۹۴۵ رای آقای رئیسی، به خود جلب کنند. این یک آزمون جدی بر سر مقبولیت آن‌ها نزد مردم بود. در عین حال باید توجه داشت که فارغ از تصمیم شورای نگهبان، بر اساس اغلب نظرسنجی‌ها، آقای لاریجانی هم فاقد رای چشمگیر بود. چنانکه طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا (نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان) که ۲۵ اردیبهشت انجام شد، ۷ درصد گفته بودند قطعا و به احتمال زیاد، و ۱۶ درصد تا حدودی احتمال دارد به آقای لاریجانی رای بدهند. آن‌ها هم که اصلا به او رای نمی‌دادند (رای منفی)، بالای ۴۱ درصد بود. همچنین اصلاح‌طلبان متعددی مثل آقای زیباکلام بار‌ها گفته‌اند «مردم دیگر به اصلاح‌طلبان رای نمی‌دهند. لاریجانی تایید صلاحیت هم می‌شد، رای نداشت. دلم می‌خواست از لاریجانی بپرسیم به چه امیدی نامزد شده است؟».

ناکارآمدی دولت برجام را با خدمات دولت قبل از آن مقایسه نکنید

یک روزنامه زنجیره‌ای تصریح کرد: در دوره دولت روحانی، دولت بزرگ‌تر، اما رفاه عمومی کمتر شد.
«اعتماد» که برای خجالت کمتر، معمولا به جای ۸ سال، از عبارت
«۱۰ سال» در گزارش‌های اقتصادی خود استفاده می‌کند و با عنوان «دولت‌ها» و «دهه گذشته» به موضوعات می‌پردازد، در گزارشی آمیخته با مغالطه نوشت: «بودجه عمومی دولت‌ها در ۱۰ سال گذشته بالاتر رفته و اثری روی زندگی مردم نداشته است. دولت‌ها در ایران چقدر بزرگ هستند و آیا این میزان بزرگی دولت‌ها توانسته اقتصاد کشور را در روز‌های سخت به مسیر درستی هدایت کند یا در مسیر درستی نگه دارد؟ آیا اساسا دولت‌ها برای پیشبرد اهداف اقتصادی مهم هستند یا تمام آن چیزی که کشور کم دارد، منابع مالی برای «قرار گرفتن» در مسیر توسعه است؟ برای پاسخ به این سوال‌ها مقایسه‌ای میان منابع بودجه عمومی دولت‌ها، میزان تولید ناخالص داخلی براساس آنچه مرکز آمار از تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی منتشر کرده، در سال ۹۰ تا نیمه نخست سال جاری؛ تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در بهترین حالت ۶۲۹ هزار میلیارد تومان و در بدترین حالت نیز ۵۰۴/۴ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.
با نگاهی به متغیر‌های اقتصادی، منابع بودجه عمومی دولت و آنچه در واقع در کف جامعه حس می‌شود، می‌توان دریافت که با وجود افزایش رشد تولید ناخالص داخلی، اما این متغیر مهم اقتصادی ارتباط خود را با مقوله‌هایی همچون «رفاه و توسعه اجتماعی» از دست داده است. چرا که بالا رفتن تولید ناخالص داخلی الزاما به معنای بهبود معیشت، کاهش فاصله طبقاتی و شکاف بین فقرا و ثروتمندان نبوده است. شاید لازم است صورت مساله را به گونه دیگری بازنویسی کرد؛ اگر افزایش منابع بودجه عمومی دولت در نهایت به تولید ناخالص بیشتر نینجامد، پس در اقتصاد به چه شکلی ظاهر می‌شود؟ بررسی داده‌های وزارت کار نشان می‌دهد در دهه ۹۰ نسبت جمعیت زیر خط فقر به کل جمعیت از ۲۲ درصد در سال ۹۰ به ۳۲ درصد در سال ۹۸ رسید. البته که پیش‌بینی‌ها بر افزایش این نسبت در سال ۹۹ است.
دهه ۹۰ با تجربه دو تحریم و کاهش شدید درآمد‌های نفتی، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و البته افزایش شکاف طبقاتی اگر بدترین دهه تاریخ معاصر ایران نباشد، قطعا یکی از آنهاست. در این دهه دولت‌ها سعی داشتند با افزایش منابع عمومی بودجه به بهبود معیشت کمک کرده و از آسیب‌پذیری اقتصاد کشور بکاهند. البته که در اولین سال از دهه جدید و در شرایطی که بیش از چهار سال از بازگشت تحریم‌ها گذشته به نظر نمی‌رسد دولت‌ها به این هدف رسیده یا حتی به آن نزدیک شده باشند.
بررسی داده‌های رسمی نشان می‌دهد در دهه ۹۰ تولید ناخالص داخلی روند افزایش داشته و از ۶۵۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به ۷۰۱.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید؛ ۶ درصد افزایش. البته که این میزان افزایش در مقابل رشد ۲۳۷ درصدی منابع بودجه عمومی بسیار ناچیز است. کنار هم قرار دادن داده مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی و منابع بودجه عمومی دولت نشان می‌دهد که دولت‌ها در دهه گذشته بزرگ‌تر شده‌اند بدون اینکه بتوانند کاری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور انجام دهند. بالا بردن منابع بودجه عمومی آن هم در شرایط فعلی، به گسترش فقر می‌انجامد. نمود عینی این شرایط را می‌توان در داده‌های وزارت کار دید. در واقع این وزارتخانه نشان داد طی یک دهه نسبت جمعیت زیر خط فقر به کل جمعیت ۱۰ درصد افزایش داشته و به ۳۲ درصد رسیده، از سوی دیگر پیش‌بینی شده که در سال ۹۹ از هر سه ایرانی، یک نفر زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کند که این به معنای در فقر مطلق بودن حدود ۳۰ میلیون نفر است».
مغالطه روزنامه اعتماد از چند جهت است. یکی اینکه می‌کوشد با به‌کار بردن تعابیری مانند دولت‌ها، دهه گذشته و...، عملکرد افتضاح دولت روحانی را با عملکرد دولت قبل از آن یکی نشان دهد و نوعی این همانی برقرار کند و به شکل غیرمستقیم، ناکارآمدی نظام را نتیجه بگیرد و حال آنکه چنانکه گفته خواهد شد، عملکرد دولت‌ها با هم متفاوت است.
مغالطه دوم این است که اعتماد سعی می‌کند مسئولیت بی‌کفایتی و سوءمدیریت دولت روحانی را هم پای تحریم‌ها بنویسد.
یادآور می‌شود دولت قبل از روحانی نیز درگیرتحریم‌های فلج‌کننده بود و ضمنا خود را وارد برخی حاشیه‌های سیاسی غلط کرد. اما در عین حال برآیند عملکرد ۸ ساله دولت‌های نهم و دهم، موفقیت چشمگیر در کاهش ضریب جینی (نشانگر شکاف طبقاتی) به زیر ۳/۴ درصد بود و حال آنکه این رویکرد بهبودخواهانه، در دولت یازدهم و دوازدهم برعکس شد و ضریب جینی به بالای ۴/۴ درصد افزایش یافت. این اتفاق در حالی بود که دولت پیش از دولت دوازدهم، به نام برداشتن تحریم‌ها، مانند دولت روحانی موجب نشده بود هم برنامه هسته‌ای تعطیل شود و هم تحریم‌ها از ۷۰۰ مورد به ۱۵۰۰ مورد افزایش یابد.
ضمنا ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم در این دو دوره اصلا قابل مقایسه نیست. به نحوی که مثلا پول یارانه پرداختی در آن سال‌ها، بخش مهمی از گرفتاری‌های اقتصادی طبقات پایین را برطرف می‌کرد و حال آنکه رقم ۴۵ هزار تومان، اکنون فاقد ارزشمندی آنچنانی است. همچنین حداقلی که در دولت نهم و دهم به مناطق محروم داده شد، حتی یک‌دهم آن در دولت بعدی تکرار نشد.
این نکته هم گفتنی است که طبق اعترافات برخی دولتمردان سابق و حامیان اقتصادی آنها، ۵-۶ سال زمان لازم است تا در صورت رونق، اقتصاد کشور به شرایط پیش از تشکیل دولت روحانی و وضعیت اقتصادی ۹۰-۹۲ برگردد!

مرکز بلفر: قدرت سایبری ایران می‌تواند اسرائیل را فلج کند

«ساده‌انگاری‌های مقام‌های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا تهران بتواند از این مسئله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاطی نفوذ کند که آمریکایی‌ها و اسرائیل، حتی تصور آن را نیز نمی‌توانستند بکنند».
«مرکز بلفِر برای علم و امور بین‌المللی»، در دانشکده هاروارد در گزارشی راهبردی با عنوانِ «ارزیابی مجدد در مورد راهبردهایِ سایبری ایران»، به بررسی قدرت و توان سایبری ایران پرداخت و نوشت: اساسا بسیاری از رهبران غربی به اشتباه، ماهیت توان سایبری ایران را «واکنشی» ارزیابی می‌کنند. همین تصورِ اشتباه، در ذهنِ بسیاری از تصمیم سازان غربی به باوری غالب تبدیل شده و عملا موجب شده تا آن‌ها خلاقیت‌های قابل توجه و پیشرفت‌های سریعِ توان و قدرت سایبری ایران را نبینند.
بسیاری از سیاست سازان غربی، تصوری ابتدایی از قدرت سایبری ایران دارند. آن‌ها معتقدند ایران به گزینه انجام اقدامات سایبری تنها در صورتی می‌اندیشد که بخواهد پاسخی برای اقدامات علیه خود ارائه کند. ایده دیگری هم در این زمینه مطرح است و آن اینکه اساسا رهبران غربی سعی دارند با هماهنگ سازی جریان‌های رسانه‌ای خود علیه توان سایبری ایران و تصویر‌سازی از ایران به عنوان بازیگری که در حوزه سایبر، رویه‌های غیرمنطقی را در پیش می‌گیرد، عملا فضا را برای توجیه اقداماتِ نادرست و تهاجمی خود علیه ایران فراهم کنند و در عین حال تا جای ممکن از انتقادات گسترده افکار عمومی جهانی علیه خود نیز در امان باشند.
اما ایران رویه‌ها و راهبرد‌های هوشمندانه‌ای را در عرصه مسائل سایبری در پیش گرفته و عملا از توان خود برای جمع‌آوری اطلاعات، و همچنین ترویج روایت‌ها و گفتمان‌هایی که به عنوان نماد آن در عرصه بین‌المللی شناخته می‌شود استفاده می‌کند. از این منظر، قدرت سایبری ایران از ماهیتی چند لایه برخوردار است.
آنچه در شرایط کنونی بازیگران منطقه‌ای، مخصوصا اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه را نگران کرده این است که ایران به نحو فزاینده‌ای در محیط سایبری قدرت می‌گیرد و عملا قادر است آن‌ها را با چالش‌هایی اساسی رو به رو سازد. در این راستا، بسیاری از نهاد‌های تحقیقاتی اسرائیل به مقام‌های تل‌آویوهشدار داده‌اند که اگر ایران بخواهد دست به تشدید نزاع‌های سایبری با اسرائیل بزند، بدون تردید این اسرائیل خواهد بود که بازنده بازی است. دلیل اصلی این مسئله نیز کاملا روشن است، زیرا ایران به صورت هدفمند می‌تواند بانک‌ها، مراکز تجاری و اقتصادی و بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل را هدفِ حملات سایبری قرار دهد که این مسئله در نوع خود خسارت‌های جبران ناپذیری را برای تل‌آویو به همراه خواهد داشت. موضوعی که حتی می‌تواند اقتصاد اسرائیل را نیز تا حد زیادی فلج سازد.
ساده انگاری‌های مقام‌های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا ایران بتواند از این مسئله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاط نفوذ کند که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حتی تصور آن را نیز نمی‌توانستند بکنند. رهبران غربی باید برنامه و قدرت سایبری ایران را در قالبی منسجم و کاملا عقلانی و هدفمند ارزیابی کنند و تفاسیر کهنه خود را دراین رابطه دور بیندازند تا یتوانند توانمندی‌های سایبری ایران را مهار کنند.

**************

روزنامه وطن امروز**

حکمرانی نوین یکی از مسائل جدی و اساسی کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت‌: بدون شک مبدا تحول جوامع و ملت‌ها بیش از آنکه از علم و تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است و این مساله است که می‌تواند اساس کار باشد و دیگر نهاد‌های علمی تحت تاثیر علوم انسانی هستند.
محمدباقر قالیباف در آیین گشایش ششمین گردهمایی بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: بحث حکمرانی نوین امروز یکی از مسائل جدی و اساسی کشور است که باید مورد توجه ما قرار گیرد. وی افزود: بدون شک مبدا تحول جوامع و ملت‌ها بیش از آنکه از علم و تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است و این مساله است که می‌تواند اساس کار باشد و دیگر نهاد‌های علمی تحت تاثیر علوم انسانی هستند، بویژه اگر بخواهیم تحول بنیادی در جامعه داشته باشیم و مکتب سیاسی امام خمینی و یک نظام دینی و ولایی را پیش ببریم که علاوه بر انطباق بر زیست‌بوم ایران عزیز، درونمایه و اساس آن برخاسته از اسلام و مکتب اهل‌بیت باشد، باید از ابتدای انقلاب به شکل هوشمندانه به این حوزه توجه می‌کردیم. رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی سریع و برق‌آسا به رهبری داهیانه امام (ره) محقق شد و ایشان جز برای خدا کلامی نگفت و گامی برنداشت و با همه وجود به سنت‌های الهی اعتقاد داشت و ملت عزیز نیز خالصانه و مجاهدانه در این مسیر حرکت کرد، گفت: انقلاب ما با یک حرکت عظیم مردمی، جوشیده از مکتب قرآنی شکل گرفت و درست در زمانی بود که دین و اسلام و معنویت در چنبره مکاتب انسان ساخت و مادی محاصره بود، کسی تصور نمی‌کرد دین چنین حرکتی کند. وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب زمانی به وقوع پیوست که تفکر اسلامی و ناب، عقلانیت متصل به وحی بود، عنوان کرد: مکاتب زمان جنگ سرد در دهه ۷۰ میلادی را ببینید که هیچ اتفاق سیاسی، فرهنگی و جنگی در هیچ کشوری نمی‌افتاد مگر اینکه در چنبره ۲ ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق بود و جایی برای نفس کشیدن نبود؛ حال بروز و ظهور انقلاب اسلامی را ببینید، لذا باید به این عناصر در حکمرانی نوین امروز توجه کنیم که چه شد انقلاب اسلامی در اوج قدرتی که هیچ جنبنده‌ای در هیچ عرصه‌ای نمی‌توانست ابراز وجود کند و در کشوری که در همه ابعاد از یک سو در سیطره امپریالیسم غرب و از سوی دیگر تحت فشار و مبارزه با شوروی و جبهه شرق بود، به وقوع پیوست.

***

معاون وزیر خارجه اعلام کرد
گسترش همکاری‌های ایران و هند در چابهار

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: همکاری‌های تجاری ایران و هند در منطقه چابهار گسترش می‌یابد. مهدی صفری پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با بیان اینکه موضوع این جلسه درباره روابط با هند بود، گفت: یکی از مسائل مهم سرمایه‌گذاری در چابهار است که این موضوع در حال «رفعِ موانع» است. وی ادامه داد: مساله بعدی درباره سرمایه‌گذاری برخی کشور‌ها در چابهار است که کشور‌های همسایه از جمله افغانستان بتوانند شرکت‌های «جوینت ونچر» (مشارکتی) ایجاد و محصولات آن را به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و هند صادر کنند. صفری با اشاره به اینکه در جلسه دیروز تاکید بر تهاتر با هند شد، گفت: هندی‌ها اخیرا تقاضای خرید میعانات داشتند که ما گفتیم به صورت تهاتر این کار را انجام می‌دهیم؛ همچنین ما مقدار زیادی مواد اولیه دارو از هند وارد می‌کنیم که برای این واردات باید ارز مورد نیاز از طریق تهاتر تأمین شود. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین رشد صادرات ایران به هند را زمینه‌ساز تهاتر با این کشور دانست. صفری در ادامه با اشاره به اینکه یک «ساپلای کریدیت» (خط اعتباری) هم فراهم شده است، افزود: این در زمینه غذا و دارو است که هفته پیش نهایی شد. وی همچنین تاکید کرد: هند توانست از فرصت چابهار استفاده کند، ما به سرمایه‌گذاران سایر کشور‌ها هم پیشنهاد کرده‌ایم که در چابهار سرمایه‌گذاری داشته باشند؛ چابهار فاصله کمی با پاکستان دارد و ما تلاش داریم این کریدور را هم فعال کنیم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره میزان تعرفه کالا‌ها در تجارت با هند اظهار کرد: امیدواریم این تعرفه‌ها با توافق انجام شده، بتواند رشد روابط تجاری را فراهم کند.

***

ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین کاملا جدیت دارد

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: تردیدی ندارم تهران درباره حصول توافقی برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها بسیار جدی است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات ایران و ١+٤ در وین در پیامی توئیتری تاکید کرد ایران برای دستیابی به توافق در مذاکرات وین کاملا جدیت دارد. اولیانوف نوشت: به عنوان رئیس هیات روسی در گفتگو‌های وین که از نزدیک با هیات ایران در ارتباط بوده ام، تردیدی ندارم تهران درباره دستیابی به توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها در مدت زمانی کوتاه بسیار جدی است.

***

راه‌اندازی کریدور جدید «ایران، آذربایجان، گرجستان و اروپا»

سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در صفحه شخصی خود در توئیتر از فعال شدن یک کریدور جدید در منطقه قفقاز میان ایران و اروپا خبر داد و نوشت: «بعد از احیای کریدور اکو (پاکستان، ایران، ترکیه) و نیز راه‌اندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال - جنوب (فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران، خلیج‌فارس و هند)، این هفته شاهد فعال شدن کریدور جدید ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا خواهیم بود».

**************

روزنامه خراسان**

شناسایی ۵ هزار شرکت کاغذی

تسنیم - محمد مسیحی، معاون سازمان مالیاتی گفت: ما همزمان با پذیرش خود اظهاری‌ها وظیفه داریم انرژی خود را بر فرار مالیاتی متمرکز کنیم. چند سالی است که سازمان امور مالیاتی تراکنش‌های بانکی را رصد می‌کند و هم اکنون بیش از پنج هزار شرکت صوری و کاغذی شناسایی کردیم. این شرکت‌ها نه فقط نظام مالیاتی، بلکه بعضاً سیستم بانکی را دور می‌زنند.

عرضه روزانه ۱۸۰ خودروی دوگانه‌سوز به بازار مصرف

ایسنا - در پی امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی تاکسی و ون دوگانه‌سوز به طور متوسط روزانه ۱۸۰ خودرو به بازار مصرف تحویل می‌شود که طی چهار سال در حدود ۳۰۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی بنزین را در برخواهد داشت.

**************

روزنامه ایران**

واکنش استاندار تهران به یک نماینده:
شما که جای من نباید فرماندار منصوب کنید!

خبر اول اینکه، مراسم معرفی یازدهمین فرماندار شهرستان رباط کریم در حالی برگزار شد که حسن نوروزی نماینده مجلس نسبت به عدم انتخاب گزینه مطرح شده از سوی خود در حین جلسه به محسن منصوری استاندار تهران اعتراض کرد. استاندار تهران بعد از شنیدن این اعتراض و در توضیح به حضار نشست گفت: گزینه‌هایی که به عنوان فرماندار بومی معرفی شده بودند هر کدام به نوعی شرایط احراز صلاحیت برای این پست را نداشتند. منصوری همچنین خطاب به نماینده رباط‌ کریم تأکید کرد که شما نباید به جای استاندار، فرماندار منصوب کنید. گفتنی است رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس نسبت به دخالت برخی نمایندگان در انتصابات محلی واکنش نشان داده و فرموده بودند: «نمایندگان مجلس در انتخاب استانداران، فرمانداران و مسائل اجرایی دخالت نکنند.»

جسارت مجدد مجید انصاری علیه هیئات مذهبی

خبر دیگر اینکه، مجید انصاری از چهره‌های سرشناس جریان اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با یک رسانه تلگرامی با ادبیاتی تند نسبت به گسترش فعالیت هیئات مذهبی و پوشش رسانه‌ای آنها صحبت کرد. این اظهارات انصاری که به نوعی جریان‌های عزاداری را بیزینسی معرفی کرده است، منجر به واکنش طیف وسیعی از جوانان در فضای مجازی شد. همچنین انصاری سه سال پیش نیز پیرامون فعالیت سیاسی هیئات مذهبی در مصاحبه با روزنامه اعتماد مطالبی را مطرح کرده بود که همان زمان نیز با واکنش جامعه مذهبی کشور روبه‌رو شد.

اجرای حکم اعدام عضو گروهک تروریستی

دست آخر اینکه، حکم اعدام یک عضو گروهک تروریستی دموکرات که در قتل سه نفر از شهروندان کرد و یک مورد آدم ربایی نقش داشته، دیروز اجرا شد. به‌گزارش میزان، دادگستری کل استان کردستان در اطلاعیه‌ای درباره اجرای حکم «حیدر قربانی» معروف به راننده مرگ، اعلام کرد: این فرد در سال ۹۵، به عضویت مخفی گروهک تروریستی دموکرات درآمده و نسبت به اخاذی از برخی از مردم در مناطق کردنشین و تهدید آنها اقدام کرده و درهمان سال مستقیماً در قتل سه نفر از شهروندان کرد و یک مورد آدم ربایی نقش داشته است. ۱۹ مهرماه سال ۹۵ بود که گزارش یک تیراندازی در شهر کامیاران به پلیس رسید و تعقیب متهمان و پیگیری پرونده آغاز شد. تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت که در ساعت ۲۱:۳۰ در حالی که شاهو کریمیان در مقابل درِ منزل خود بوده یک دستگاه پژو نقره‌ای رنگ به سمت آنها حرکت و اقدام به تیراندازی می‌کند و از محل تیراندازی می‌گریزد. در تاریخ ۹ مهرماه سال ۹۵، در پی حمله مسلحانه، دو نفر دیگر به نام‌های جبار ابراهیمی و صدیق امینی در روستای تخته زنگی به شهادت رسیدند. همچنین در تاریخ سوم مهر ماه سال ۹۵، در کامیاران در پی شلیک گلوله فرد دیگری مجروح شد. در هر سه محل جنایت، شخصی به‌نام حیدرقربانی حضور داشته و هر سه جنایت نیز با تکیه بر شیوه‌ای واحد صورت گرفته است.

**************

روزنامه شرق**

دمشق و آنکارا دوباره مذاکره می‌کنند
بازنگری توافق آدانا

توافق آدانا که در سال ۱۹۹۸ میلادی میان آنکارا و دمشق امضا شده، بنا بر اطلاعاتی با توجه به تحولات میدانی و نظامی شمال شرق سوریه اکنون بار دیگر مورد بازبینی دو کشور قرار گرفته است. مناطق شمالی و شمال شرقی سوریه اکنون تحت سیطره گروه‌های مختلفی ازجمله نیرو‌های دموکراتیک کُرد سوریه (قسد)، نیرو‌های آمریکایی، ترکیه و گروه‌های هم‌پیمان و روسیه قرار دارد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع نظامی سوریه خبر داد که دمشق و آنکارا در‌حال مذاکره درخصوص منطقه شرق فرات هستند. این افسر ارتش سوریه که سرگرد حیدره جواد نام دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین موارد مذاکره درباره منطقه شرق فرات و حضور نظامی ارتش ترکیه و مناطق تحت سلطه قسد و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و نیز فعال‌سازی توافق آدانا میان آنکارا و دمشق است که بر ورود ارتش ترکیه به عمق ۳۵‌کیلومتری اراضی سوریه در صورت بروز هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه تصریح دارد. او افزود: در مذاکرات یادشده پیشرفت‌هایی حاصل شده است و امیدواریم که به راهکاری برای حل این بحران دست یابیم. ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از عملیات «سرچشمه صلح» علیه کُرد‌های مسلح و مخالف به دو توافق جداگانه با روسیه و آمریکا دست یافت که بر ورود ارتش ترکیه به عمق ۳۲ تا ۳۵ کیلومتری سوریه برای تضمین امنیت مرزهایش تصریح داشت. ترکیه اکنون در مذاکرات آتی به دنبال آن است که پیوست چهارم توافق آدانا را اصلاح کرده و حق ورود ارتش خود به عمق ۳۵‌کیلومتری سوریه را مورد تضمین قرار دهد. در همین رابطه، «طه عوده اوغلو»، پژوهشگر امور روابط بین‌الملل ترکیه اظهار کرد: درحالی‌که آنکارا چند ماه پیش درپی سفر هیئت روسیه از تعلیق عملیات نظامی علیه قسد در شرق فرات خبر داده است، پشت در‌های بسته در‌حال مذاکره با دولت سوریه درخصوص وضعیت شرق فرات و اجرائی‌سازی توافق آدانا است. عوده اوغلو در گفتگو با العربی الجدید تصریح کرد: باوجود اینکه رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه این تحولات را پوشش نداده‌اند، اما تحولات میدانی (به‌ویژه پس از دیدار اردوغان و بایدن در حاشیه نشست گروه ۲۰ که ترکیه موفق به کسب حمایت آمریکا برای عملیات نظامی علیه قسد نشد) بیانگر آن است که آنکارا در تلاش برای انعقاد توافق با دولت سوریه است؛ توافقی که شامل دورسازی عناصر قسد از مناطق مرزی به‌ویژه پس از مانع‌تراشی روسیه و آمریکا برای عملیات نظامی آنکارا در شمال شرق سوریه است.

حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد
منابع عراقی بامداد یکشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار و حمله موشکی به منطقه سبز در بغداد، پایتخت عراق خبر دادند. در‌همین‌حال، یک افسر ارتش عراق از تدابیر و آماده‌باش نیرو‌های امنیتی کشورش در منطقه سبز بغداد برای دفع هرگونه حمله احتمالی جدید به این منطقه خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، تیم رسانه امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که منطقه سبز بغداد مورد اصابت دو موشک کاتیوشا قرار گرفت و درپی آن آژیر‌های هشدار در داخل منطقه سبز به‌صدا درآمده و سامانه پدافند هوایی سفارت آمریکا در بغداد نیز فعال شد. صابرین‌نیوز هم با تأیید این خبر گزارش داد دو فروند موشک نزدیک پایگاه سوم توحید در داخل سفارت آمریکا در منطقه سبز سقوط کرده است. منابع امنیتی گزارش دادند موشک اول با استفاده از سامانه سرام در هوا رهگیری و منفجر شد و داخل محوطه سفارت آمریکا سقوط کرد و موشک دوم در نزدیکی میدان محل برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها واقع در حدود ۵۰۰ متری سفارت فرود آمد و به دو خودروی غیرنظامی آسیب وارد کرد. این افسر فرماندهی ارتش عراق که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کرد که پس از حمله موشکی بامداد روز گذشته به منطقه سبز بغداد، نیرو‌های امنیتی در این منطقه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. عراق هفته گذشته پایان «مأموریت‌های رزمی» نیرو‌های ائتلاف ضد‌داعش به رهبری واشنگتن در خاک خود را اعلام کرد و وظایف نیرو‌های حاضر به آموزش و مشاوره محدود شد. حدود دوهزارو ۵۰۰ نیروی آمریکایی به همراه هزار نیروی ائتلاف ضدداعش در عراق باقی خواهند ماند که از تابستان ۲۰۲۰ نقش مستشاری و آموزشی را ایفا می‌کنند.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات