صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۷۴

اخبار ویژه ۳۰ آذر

روزنامه کیهان**

اشک تمساح بانیان تورم برای عدم افزایش حقوق‌ها

روزنامه زنجیره‌ای حامی دولت سابق بدون احساس شرمندگی نسبت به میراث اقتصادی آن دولت نوشت: چرا حقوق‌های دریافتی باید ۴۰ درصد از تورم عقب بیفتد؟ (!)
در حالی که دولت روحانی رکورد تورمی ۴۹/۶ درصدی دولت سازندگی را هم پشت سر گذاشت و اقتصاد کشور را با به‌هم‌ریختگی بی‌سابقه تحویل دولت جدید داد، روزنامه آرمان با ژستی مثلا مردم‌دارانه می‌نویسد: علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس در مورد افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ اعلام می‌کند: متأسفانه دولت دوازدهم به‌صورت غیرقانونی ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه حقوق برخی وزارتخانه‌ها را افزایش داده که این مسئله زمینه نارضایتی برخی کارکنان دیگر شده و به همین منظور از دولت و سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود حقوق کارکنان در سال آینده ۱۰ درصد افزایش یابد تا نسبت به کنترل تورم و کاهش قیمت برخی کالا‌های اساسی اقدامات لازم انجام یابد.
آنچه مسلم است طبق قانون برنامه ششم توسعه باید افزایش حقوق‌ها بر اساس میزان تورم باشد؛ وقتی حقوق‌ها کمتر از میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، حقوق‌بگیران ثابت، کارمندان دولت و بازنشستگان بیشترین ضرر را می‌کنند و مشکلات اقتصادی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
بعد از مدتی و در راستای مخالفت با این موضوع صحبت از افزایش پلکانی حقوق‌ها شد و میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ اظهار می‌دارد: کسانی که حقوق‌های پایین می‌گیرند بیش از ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و کسانی هم که چندین‌بار افزایش حقوق داشته‌اند، کمترین افزایش حقوق شامل آن‌ها شود، یعنی همه کارمندان ۱۰ درصد افزایش حقوق نخواهند داشت.
آرمان می‌افزاید: «در شرایط کنونی که تورم بالای ۵۰ درصد است، چطور می‌شود حقوق کارمندان ۱۰ درصد افزایش یابد و انتظار هم داشته باشیم که اعتراضی صورت نگیرد و همه راضی باشند. اگر قرار باشد طبقه حقوق‌بگیر تورم ۵۰ درصدی را تحمل کنند و فقط ۱۰ درصد به حقوق‌شان اضافه شود، یعنی ۴۰ درصد از قدرت خرید آن‌ها کم و مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود و با افزایش ضریب جینی فاصله طبقاتی نیز بیشتر شده و عده کثیری به خط فقر نزدیک می‌شوند. کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که دولت باید در بودجه ۱۴۰۱ با استفاده از درآمد‌های مالیاتی، صرفه‌جویی منابع انرژی، جمع‌آوری یا ادغام شرکت‌های دولتی زیان‌ده، عدم وابستگی به فروش نفت و فروش دارایی‌های مازاد در دولت و کاهش حقوق‌های نجومی و جلوگیری از پرداخت‌های غیرمتعارف، کسری بودجه کشور را جبران نمایند و علاوه بر افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان بر اساس نرخ تورم و شرایط فعلی کشور، جهت کمک به معیشت آنان نیز بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود. اگر تورم و گرانی در کشور نباشد افزایش کم حقوق‌ها نیز خیلی نگران‌کننده نیست و امید است که دولت و مجلس در شرایط سخت اقتصادی در بودجه سال آینده مهار تورم و گرانی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا مجبور نشوند برای جبران کسری بودجه اموال دولتی را بفروشند و یا دست در جیب مردم و کارمندان دولت کنند»!
یادآور می‌شود در منطق اقتصادی بدیهی، مهار تورم بر افزایش حقوق‌ها اولویت دارد و در غیر این صورت، افزایش حقوق‌ها صرفا موجب افزایش نقدینگی می‌شود که هم تامین آن در شرایط کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی، برای دولت دشوار است و هم خود این افزایش نقدینگی، به افزایش تورم و فشار بیشتر بر مردم می‌انجامد و در واقع، چنان افزایش ناچیزی- به قیمت رهاشدگی تورم - جفا در حق مردم است و نه خدمت به آنها.
البته باید از گردانندگان روزنامه آرمان پرسید در حالی که آقای روحانی ادعا می‌کرد با رونق اقتصاد و معیشت، مردم را از درآمد سرشار و از پول ناچیز یارانه بی‌نیاز می‌کند، چرا عملا مردم گرفتار تورم ۵۰ درصدی و کاهش ارزش پول ملی شدند؟!

آفتاب یزد: سفر‌های استانی امیدوارکننده است

سردبیر روزنامه آفتاب یزد درباره سفر‌های استانی رئیس‌جمهور می‌گوید: باید انصاف به خرج داد و به رئیس‌جمهور به خاطر این سفر‌های فشرده خداقوت گفت.
سردبیر این روزنامه اصلاح‌طلب که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان یزد، همراه هیئت بوده، در سرمقاله‌ای نوشت: حضور سرزده سید ابراهیم رئیسی در بخش نخست سفر‌های استانی و بازدید از کارخانه‌های متروکه و تعطیل شده واقعاً سرزده است! هماهنگی‌هایی قطعا صورت می‌گیرد، اما این هماهنگی‌ها در حدی است که صرفا لطمه‌ای به جریـان بازدید نخورد. مانند اینکه مگر می‌شود رئیس‌جمهور به کارخانه تعطیل شده برود و صاحب آن آنجا نباشد تا توضیح دهد ماجرا چیست؟! و یا مگر می‌شود تیم‌های حفاظت شخصی رئیس‌جمهور اطلاع نداشته و آمادگی لازم را نداشته باشند. برخی هماهنگی‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اما به واقع در جریان آغاز بازدید‌های سرزده حتی برخی همراهان و همکاران رئیس‌جمهور هم وقتی از آنان سؤال می‌شد مقصد کجاست اطلاع نداشتند.
آیا وعده‌های رئیسی در این بازدید‌ها وعده ســرخرمن است؟ طبق بررسی‌های من این‌گونه به‌نظر نمی‌رسد. یعنی رئیس‌جمهور به‌صورت بداهه وعده نمی‌دهد بلکه حداقل ۳۰ روز کاری بـر روی وعده‌هــا تحقیق و کارشناسی شده و سپس از لسان رئیس دولت خارج می‌شود. فلذا برخلاف ادوار قبل با عقبه کارشناسی، مردم امیدوار می‌شوند.
نکته سوم: دولتی که واقعاً در تنگنای بودجه‌ای است چگونه می‌خواهد از پس این وعده بربیاید؟ سؤال مهم و پاسخ مهم‌تر است. آن‌طور که بنده پرس و جو کردم اتفاق مهم در این دولت آن بوده که نهاد‌های مختلف حاکمیتی نیز پای کار آمده و از سـوی دولت مکلف می‌شوند در پروژه‌ها یاری‌رسـان باشند. در دولت‌های قبلی تقریبا چنین هماهنگی و همراهی وجود نداشته اسـت. اما اکنون در همان بررسی‌های کارشناسی بعد از آنکه الزام اجرای پروژه‌ای مصوب می‌شود در کنار آن نهاد‌های مختلف حاکمیتی نیز برای تامین بودجه پای کار می‌آیند.
نویسنده می‌افزاید: سفر‌های استانی طاقت‌فرساست. چه برای رئیس‌جمهور و چه برای هیئت همراه. اگر روال طبیعی طی شود زمان لازم برای انجام چنین سفر‌هایی حداقل سه روز کاری است که دولت طی یک روز از ساعت ۷ صبح الی ٢٤ انجام می‌دهد. صبح تا ظهر بازدید‌های میدانی وسـرزده و از بعدازظهر تا شــب جلسات مختلف برگزار می‌شود. این سفر‌ها انرژی زیادی را از دولتی‌ها می‌گیرد که باید انصاف به خرج داد و خدا قوت گفت.
آفتاب یزد با طرح این سؤال که «آیا سفر‌های استانی هزینه‌زاست و در آن ریخت و پاش می‌شود؟»، پاسخ می‌دهد: عطف به تعداد همراهان رئیس‌جمهور و نوع برگزاری جلسات و پذیرایی‌ها بسیار بعید است این سفر‌ها هزینه‌های زیادی داشته باشد. مشاهدات من هرگونه ریخت و پاش را رد می‌کند.
نکته بعدی اینکه به‌نظر می‌رسد در سفر‌های استانی سید ابراهیم رئیسی از تجربه‌های موفق دولت احمدی‌نژاد سـود برده شده و نواقص آن سـفر‌ها برطرف گردیده است. فی‌المثل در زمینه نامه‌های مردمی سازماندهی خوبی از طرف دولت صورت گرفته بود که هم نظم رعایت می‌شد و هم نامه‌ها به نتیجه می‌رسند. این‌طور نیست که نامه‌ها نافرجام باشند. مگر اینکه درخواست غیرمعقولی مطرح شده باشد.
نکته هشتم: رئیس‌جمهور در بازدید‌های میدانی و در میان مردم معقول و مناسب رفتار می‌کند. برای نمونه حضور رئیسی در برخی مغازه‌ها و گپ زدن با فروشـنده‌ها و کسبه در مورد قیمت‌ها ومیزان فروش اطلاعات بی‌واسطه خوبی را برای رئیس دولت به ارمغان می‌آورد.
نکته نهم: آن‌طور که اطلاع پیدا کردم دولت مکانیزم مشخصی را برای بررسی پیشرفت وعده‌ها مشخص کرده است. اگر به واقع چنین باشد بسیار خوب است، اما کامل نیست. برای چنین مکانیزمی به ضمیمه رسانه‌ای نیز لازم اسـت تا بتوان مردم را هم مطلع کرد این سفر‌های استانی نمایشی نیست و واقعاً سودمند است. اگر در دولت میزان پیشرفت و سـرانجام وعده‌ها در فاصله‌های زمانی مشخص بررسی می‌شود لازم است رسانه‌ها نیز با همکاری تیم اطلاع‌رسانی دولت رصد دقیقی از موضوع داشته باشند. این پیشنهاد اگر اجرایی شود نتایج صوابی دارد.
نکته دهـم و نتیجه‌گیری: بخش جذاب این سـفر‌ها مواجهه نزدیک و رودرروی مردم با رئیس‌جمهور است. مردم غالباً با فریاد و بغض با رئیس دولت از گرفتاری‌های‌شان می‌گویند. این نشان می‌دهد مردم درد زیادی دارند و همین که یک مقام عالی را از نزدیک مشاهده کرده و حرف خود را به او می‌رسـانند تا حدودی درد مذکور تسکین می‌یابد. هر چند این موضوع موقتی باشد، اما مهم و مفید است. این سفر‌ها حتما باگ‌هایی دارد، ولی انجام آن لازم به‌نظر می‌رسد. شکاف میان قدرت و جامعه زیاد است و چنین سفر‌هایی اگر منتج به نتیجه شود می‌تواند این شکاف را در حد زیادی ترمیم کند. ان‌شاءالله این‌طور باشد.

کشور‌های خلیج فارس ناچارند مشکلاتشان را با ایران حل کنند

روزنامه واشنگتن پست می‌گوید کشور‌های عرب خلیج فارس، در دوره عدم اطمینان به آمریکا، تلاش‌ها برای تعامل با تهران را آغاز کرده‌اند.
این روزنامه آمریکایی بدون آن که به نقش تغییر دولت در ایران اشاره کند، نوشت: کشور‌های حاشیه خلیج فارس در گذشته با توافق برجام مخالفت می‌کردند، اما اکنون می‌گویند از احیای دوباره آن حمایت می‌کنند. آن‌ها در عین حال تلاش به تعامل با تهران را در دوره بی‌اطمینانی نسبت به حفظ قدرت آمریکا در منطقه آغاز کرده‌اند.
این دولت‌ها در حالی که حامی ممانعت از دستیابی ایران بر سلاح هسته‌ای هستند به حذف تحریم‌های تهران علاقمندی دارند. سیاستمداران و تحلیل‌گران منطقه‌ای معتقدند تغییر در دیدگاه این کشور‌ها به همان اندازه که به روابطشان با تهران مرتبط است، به ناراحتی از واشنگتن نیز ارتباط دارد.
عربستان و امارات نگران هستند که عدم دستیابی به توافق برای بازگشت به برجام می‌تواند منجر به رویارویی مستقیم آمریکا و اسرائیل با ایران شود که در چنین سناریویی، آن‌ها بیشترین بار درگیری را متحمل خواهند شد.
تصور اولیه مبنی بر اینکه آمریکا از آن‌ها حفاظت می‌کند در دوران ترامپ رنگ باخت. شواهد نشان می‌داد که واشنگتن علاقه‌ای به حمایت از این کشور‌ها ندارد. به نظر می‌رسداین علاقه در دوران بایدن کمتر هم شده است.
کشور‌های عربی خلیج فارس مدت‌هاست که بیشتر نگران جنگ‌های نیابتی ایران در منطقه و توسعه موشک‌های بالستیک این کشور که می‌توانند به قلمروشان برسند هستند تا برنامه هسته‌ای تهران این موضوعات در طول بحث بر سر برجام اولیه کنار گذاشته شد، ایالات متحده و شرکای آن در مذاکرات فعلی نیز گفته‌اند که اولویت اول آن‌ها بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای است و امیدوارند که بعداً به نگرانی‌های دیگر بپردازند. این در حالی است که ایران گفته هرگز قصد ندارد درباره این موضوعات منطقه‌ای مذاکره کند.
مقامات این کشور‌ها می‌گویند که به دلیل بی‌اعتنایی آمریکا به نگرانی‌های‌شان آن‌ها تلاش جدیدی را برای کنار گذاشتن دشمنی‌های چند دهه‌ای با ایران که به دامن زدن به درگیری بین آن‌ها کمک کرده آغاز کرده‌اند.
مهم‌ترین تعامل در هفته گذشته با سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران رخ داد. این بالاترین سطح تماس بین مقامات ایرانی و اماراتی در یک دهه گذشته بود.
انور قرقاش، مشاور ارشد سیاست خارجی امارات متحده عربی در کنفرانس مناظره استراتژیک ابوظبی پیش از این نشست گفت: ما اقداماتی را برای تنش‌زدایی انجام داده‌ایم، زیرا هیچ علاقه‌ای به رویارویی نداریم. کل منطقه بهای چنین رویارویی‌ای را پرداخت خواهد کرد.
«ریاض کهویجا» مشاور دفاعی مستقر در دبی می‌گوید: خروج بی‌قاعده و شلخته ایالات متحده از افغانستان، انفعال آمریکا در پاسخ به حملات پهپادی حوثی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان، همراه با سیگنال‌های بی‌توجهی واشنگتن به خاورمیانه، همگی به ایجاد این احساس برای کشور‌های عربی کمک کرده‌اند که باید اقدام پیشگیرانه انجام داد. هر کشوری در تلاش است تا سیاست‌هایی اتخاذ کند که منافع خودش را تأمین کند. این کشور‌ها دیگر به امید آمریکا نیستند.

دبیرکلیِ محکوم دادگاه در یک حزب غیرقانونی است

افرادی که محکومیت دادگاه داشته باشند، نمی‌توانند عضو احزاب شوند، اما یک محکوم دادگاه علاوه بر عضویت در حزب اتحاد ملت، دبیرکل آن هم شده است.
مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس، درباره غیرقانونی بودن دبیرکلی آذر منصوری در حزب اتحاد ملت تأکید کرد: «به‌عنوان عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب عرض می‌کنم، به علت حکم قطعی دادگاه و وفق قانون، خانم آذر منصوری صلاحیت فعالیت حزبی ندارد. این مسئله را دبیرخانه کمیسیون به ایشان و حزب اتحاد ملت ابلاغ کرد که متأسفانه توجهی نشد.»
به گزارش جهان نیوز، وی با بیان اینکه فعالیت منصوری به‌عنوان دبیرکل حزب طبق قانون تخلف است، گفت: خانم منصوری با حکم دادگاه محرومیت اجتماعی داشته و فعالیت وی در این حزب غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر اساس قانون نظر می‌دهد، ادامه داد: «پس از اینکه مجمع عمومی حزب اتحاد ملت برگزار شد. پرونده این حزب در کمیسیون ماده ۱۰ بررسی شد و طبق نظراتی که از دستگاه‌های نظارتی مختلفی همچون قوه قضائیه و دادستانی اخذ شده و طبق اعلام نماینده دادستانی در جلسه کمیسیون خانم آذر منصوری محکومیت قطعی دارد و نمی‌تواند فعالیت حزبی داشته باشد».
عضو مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون طی نامه‌ای به حزب اتحاد ملت، این موضع را منعکس کرده، تصریح کرد: حتی جلسه‌ای با اعضای حزب اتحاد ملت برگزار شده و نظرات کمیسیون نیز به‌صورت شفاهی به حزب اعلام شده است. به خود خانم منصوری نیز اعلام شده که فعالیت حزبی وی غیرقانونی است و حزب، باید فرد دیگری را به‌عنوان دبیرکل این حزب به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب معرفی کند.

**************

روزنامه وطن امروز**

جوانان هر استان پیشگام ارائه راه‌حل مسائل باشند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جوانان و متخصصان هر استان در طرح و ارائه راهکار مسائل خود، پیشگام باشند. 
سعید جلیلی در دیدار مجازی با جمعی از فعالان استان کهگیلویه‌وبویراحمد تاکید کرد: فعالان استان‌های مختلف با استفاده از فرصت بسیار خوب فضای مجازی می‌توانند جلسات مستمری برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای حل آنها تشکیل داده و در میان‌مدت به صورت جدی بر روند اداره استان خود تاثیر مثبت بگذارند. وی خاطرنشان کرد: یکی از تاکیدات ما همواره این بوده است که متخصصان، جوانان و پیشکسوتان هر استان باید در شناخت و طرح مسائل خود پیشگام شوند و در جلسات مشترک با یکدیگر راه‌حل‌ها را به اشتراک بگذارند تا پاسخ صحیح مسائل به صورت جمعی معین شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این پیشگامی و رسیدن به راهکار مشترک توسط نخبگان مورد استقبال مسؤولان کشور است و می‌تواند مصداق روشن مشارکت دادن مردم در اداره کشور تلقی شود. جلیلی با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین سوال جمع‌های مختلف دغدغه‌مند این است که چگونه می‌توان به وضعیت مطلوب استان رسید، تصریح کرد: پیش از طرح این سوال، باید وضعیت مطلوب را شناخت؛ اگر وضعیت مطلوب -که به صورت واقعی امکان رسیدن به آن وجود داشته باشد- شناخته شود، آنگاه می‌توان روند اداره استان را مورد نقد قرار داد و نقاط مثبت یا ضعف آن را تایید، تصحیح یا تکمیل کرد. وی با اشاره به مفهوم «کار قرارگاهی» در استان‌ها افزود: جلسات همفکری حتما باید به خروجی مشخص ختم شود. فعالان استانی نباید به حداقل‌ها و گعده‌ها اکتفا کنند، بلکه باید با دعوت از متخصصان و رسیدن به راهکار‌های متقن و مشخص، به هدایت عملیاتی موضوعات جاری کمک کنند. 
***
واشنگتن هیچ پیشنهاد ملموسی را به ۱+۴ ارائه نکرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده و تنها برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ها هم درجا داده شده است. 
سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم آمریکا به ایران درباره برنامه هسته‌ای گفت: درباره گفت‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است. برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درباره موضوعات مذاکراتی و نه چیزی بیش از آن دریافت شده و جواب‌ها هم درجا داده شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد و تحرکات منفی ۳ کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: در طول مذاکرات بیش از هر دوره دیگر مذاکرات مواجه با دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای علیه آنچه در اتاق‌های گفت‌وگوها انجام می‌شود، از سوی برخی از این کشورها بودیم. بویژه ۳ کشور اروپایی متاسفانه به جای اینکه وقت و انرژی خود را معطوف به مذاکرات کنند، بعضا دیده شده وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته داده شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح فضای کنونی در وین اظهار داشت: ما امروز ۲ متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. اینها متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که بر اساس آن می‌توانیم به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم. وی گفت: اگر طرف‌های مقابل از روز اول با همین رویکردی که در روز آخر به گفت‌وگوها پیوستند، وارد می‌شدند، بسیار زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت‌وگوهای آتی برسیم. 
***
دشمن اگر حرکتی کند، به سرنوشت دفاع‌مقدس گرفتار می‌شود
معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: دشمنان ما باید بفهمند اگر بخواهند حرف بزنند یا حرکتی کنند، همان‌طور که دشمنان در ۸ سال دفاع‌مقدس آسیب دیدند، مجددا به سرنوشت آنان گرفتار خواهند شد. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در جمع تیپ یکم تکاوران دریایی امام حسین(ع) اظهار کرد: تیپ یکم تکاوران دریایی امام حسین(ع) جزو یکی از توانمندترین تیپ‌های رزمی در نیروی دریایی ارتش است و شما جوانان و فرماندهان باید به حضور و خدمت در این تیپ افتخار کنید و بدانید فرماندهان و کارکنانی در این تیپ خدمت کرده‌اند و آن را به شما تحویل داده‌اند و شما باید ادامه‌دهندگان راه آنان باشید. وی ادامه داد: شما که در حال حاضر این مسؤولیت را دارید به عنوان سربازان مخلص ولایت با آموزش‌های نظامی و با قدرت ایمان خود طوری عمل کنید که دشمن جرأت تعرض به خاک ایران اسلامی را نداشته باشد. دریادار سیاری همچنین تصریح کرد: همین حضور، آمادگی، تجهیزات رزمی و همین شعار «راه ما راه حسین(ع) است» در واقع نشان‌دهنده قدرت بالا و قدرت دفاعی کشور است که دشمنان ما باید بفهمند اگر بخواهند حرفی بزنند یا حرکتی کنند، همان‌طور دشمنان در ۸ سال دفاع‌مقدس آسیب دیدند، مجددا به سرنوشت آنان گرفتار خواهند شد و این فقط با وجود قدرت بالای دفاعی شما جوانان برومند میسر خواهد شد. 

**************

روزنامه خراسان**

اختلاف «فاحش» قیمت تمام شده تخم مرغ وارداتی، با نرخ بازار
مهر- رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با انتقاد از تداوم واردات تخم مرغ به رغم رسیدن قیمت آن به 25 درصد زیر نرخ مصوب (18 هزار و 300 تومان) گفت: واردات هر کیلو تخم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی درنهایت  هفت هزار تومان تمام می‌شود در حالی که آن را بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند. خسارت این کار در نهایت به تولید کننده وارد می شود.
 
مراقب سوء استفاده کنندگان از کارت مجازی خزانه باشید!
تسنیم- خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه ای از اقدام افرادی سودجو خبر داد که به عناوین مختلف با افراد تماس می گیرند و به منظور تحویل جایزه، شماره کارت مجازی خزانه داری کل کشور را اعلام می کنند!
 
چگونگی اجرای دوشنبه های خودرویی
ایسنا- هفته گذشته ایران‌خودرو به دنبال اعمال افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد که در راستای عمل به قول افزایش تولید و عرضه خودروها و اجرای برنامه‌های فروش به صورت هفتگی پس از اصلاح قیمت‌ها، قصد دارد برنامه‌های فروش هفتگی محصولات خود را دوشنبه‌های هر هفته به مرحله اجرا درآورد. در این  خصوص هم اینک مشخص شده است که دوشنبه‌ها احتمالاً برنامه فروش برای هفته اعلام می‌شود، اما زمان اجرا سه‌شنبه و به مدت سه‌ روز خواهد بود.
 
برنج در سربالایی قیمت!

ایسنا- بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح تهران، قیمت انواع مختلف برنج دستخوش افزایش شده، به طوری که هر کیلوگرم برنج دم سیاه صدری و همچنین طارم محلی کشت دوم به ۷۰ هزار تومان هم رسیده است.

دوران تولید ارزان نفت ایران گذشته است
فارس – مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میزان تولید از هر چاه در گذشته روزانه 30 هزار بشکه بود ولی اکنون روزانه به دو هزار بشکه رسیده است. یعنی ما باید 15 حلقه چاه حفاری کنیم تا به تولید گذشته برسیم. دوران تولید ارزان نفت گذشته است.

**************

روزنامه ایران**

وزارت امور خارجه: گفت‌وگوی مستقیمی با امریکا نداشته‌ایم

خبر اول اینکه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا در خصوص ارسال پیام مستقیم به تهران گفت: در خصوص گفتگو‌های وین هیچ صحبت مستقیمی با امریکا طی این ماه‌ها که مذاکرات در وین در جریان بوده، انجام نشده است. وی ادامه داد: برخی پیام‌ها به واسطه آقای «انریکه مورا» به‌صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای مذاکرات در وین درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب آن‌ها نیز در جا داده شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشنهادات امریکا در مذاکرات وین افزود: بر خلاف آنچه امروز امریکا بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی به ۱+۴ ارائه نکرده است. این مسأله روی نیت امریکا علامت سؤال بزرگی می‌گذارد. خطیب‌زاده تصریح کرد: در خصوص آغاز گفتگو‌های وین، ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و «انریکه مورا» اعلام می‌کند به گفتگو‌ها ادامه دهد. ما تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم که به توافق برسیم. وی افزود: اگر طرف مقابل با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

وقتی اصلاح‌طلبان مسئولیت دولت قبل را برعهده نمی‌گیرند

خبر دیگر اینکه، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در نطقی تلاش کرده وانمود کند که عملکرد هشت ساله حسن روحانی به محمد خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی که قبلاً از وی اعلام حمایت کرده بودند، ربطی ندارد. مرعشی گفته است: «کار به جایی رسیده بود که مع الاسف اگر آقای هاشمی با آقای روحانی تماس می‌گرفت، پشت خط نمی‌آمد و آقای نهاوندیان را می‌فرستاد که پیام آقای هاشمی را بشنود و به ایشان برساند.» وی همچنین مدعی شده که رئیس دولت پیشین حتی معاون اول خود را در بسیاری از تصمیمات مثل انتخاب وزرا حذف کرده بود. این سخنان درحالی مطرح می‌شود که جهانگیری هشت سال در سمت معاون اولی دولت قرار داشت و حتی در دولت دوم روحانی نیز این مسئولیت را بار دیگر برعهده گرفت و مرحوم رفسنجانی نیز تا روز آخر حیات از دولت مطلوب خود حمایت کرده بود. همچنین اصلاح‌طلبان که بار‌ها برای قدرت گرفتن رئیس دولت یازدهم و دوازدهم «تکرار» کرده بودند، در تمام طول هشت سال در مقابل تصمیمات فاجعه آفرین وی سکوت کرده و هرگاه برای انتقاد از وضع موجود به صحنه می‌آمدند نیز دولت را فاقد اختیارات لازم معرفی می‌کردند تا آن را تبرئه کنند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تلاش دارند با سفیدسازی خود و فاصله‌گذاری با روحانی عرصه را برای حضور مجدد در قدرت فراهم کنند.

برخورد قضایی با ۵۶ نفر از وکلا، کارچاق‌کن‌ها و کارشناسان ثبت

شنیدیم که، رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه اعلام کرد که با تعدادی از وکلا و کارچاق کن‌ها برخورد قضایی شده است. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عبداللهی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه از برخورد قضایی با ۵۶ نفر از وکلا، کارچاق‌کن‌ها، کارمندان و کارشناسان ثبت و نیرو‌های مؤسسات حقوقی طی هفته گذشته خبر داد.

انهدام باند قاچاق سلاح جنگی در خوزستان

با خبر شدیم که، اداره کل اطلاعات خوزستان خبر داد سربازان گمنام امام زمان (عج) طی روز‌های گذشته با رصد اطلاعاتی، یک تیم ضد امنیتی قاچاق سلاح و مهمات را در مرز‌های جنوب غربی کشور شناسایی و متلاشی کردند. از این باند ضدامنیتی قاچاق سلاح و مهمات که مورد ضربه قرار گرفت ده‌ها قبضه سلاح جنگی کشف و ضبط شد. وزارت اطلاعات ضمن تشکر و قدردانی از مردم عزیز و فهیم کشور بویژه مرزنشینان شریف، اعلام کرد هموطنان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک امنیتی، مراتب را با شماره تلفن ۱۱۳ستاد خبری وزارت اطلاعات اعلام کنند.

مشارکت رژیم صهیونیستی در ترور شهید سلیمانی

دست آخر اینکه، رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای اعتراف کرد موساد در ترور فرمانده سابق سپاه قدس ایران دست داشته است. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به‌نقل از رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، «تامیر هیمن» رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با مجله «مرکز میراث اطلاعاتی» این رژیم موسوم به «مابات مالام» اعتراف کرد سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در ترور دو تن از ژنرال‌های بزرگ محور مقاومت دست داشته است. هیمن در این خصوص اعتراف کرد: در دوران تصدی من بر این منصب موساد در ترور دو تن از فرماندهان بزرگ دست داشته است. یکی ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده ایرانی و دیگری «بهاء ابو العطا» فرمانده جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در نوامبر سال ۲۰۱۹ ترور شد.

**************

روزنامه شرق**

سودانی‌ها بازهم به خیابان آمدند

مبارزه مردم سودان با حکومت نظامی و برای ادامه روند انتقال دموکراتیک همچنان ادامه دارد. به گزارش ایندیپندنت، روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر در آن کشور به میدان آمدند تا خواستی آشنا را تکرار کنند؛ بازگشت دولت غیرنظامی‌ها که بتواند روند انتقال دموکراتیکی را به انجام برساند که سه سال پیش در چنین روزی در پی اعتراض‌های مردمی آغاز شد؛ اعتراض‌هایی که نخستین پیروزی آن سرنگونی عمر البشیر، دیکتاتور دیرپای سودان بود. به میدان آمدن معترضان اتفاقی نیست. این روز از یک سو سالگرد آغاز جنبش دموکراسی‌خواهی در سال ۲۰۱۸ است و از سوی دیگر یادآور ۱۹ دسامبر ۱۹۵۵؛ زمانی که قانون‌گذاران سودان، استقلال آن کشور از بریتانیا را اعلام کردند. در تظاهرات یکشنبه، نیرو‌های امنیتی با گاز اشک‌آور و بمب صوتی به تظاهرات‌کنندگان حمله کردند. به گفته شاهدان، چند نفر زخمی شدند. در خارطوم، پایتخت سودان، تظاهرات‌کنندگان مقابل قصر ریاست‌جمهوری شعار‌هایی دادند که یک نفر را هدف می‌گرفت؛ عبدالفتاح البرهان؛ رهبر کودتای نظامی روز ۲۵ اکتبر که دولت غیرنظامی‌ها را کنار زد. طبق برخی گزارش‌ها، معترضان حتی توانستند به دروازه‌های جنوبی کاخ ریاست‌جمهوری هم برسند، اما با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله عقب رانده شدند. مردم در مقابل شعار دادند: «مردم قوی‌ترند و عقب‌نشینی غیرممکن است». از فیلم‌هایی که منتشر شده است، می‌توان برداشت کرد که پرتکرارترین شعار تظاهرات یکشنبه این بود: «الشعب یرید اسقاط البرهان»؛ یعنی مردم سقوط البرهان را می‌خواهند. در ضمن، تظاهرات‌کنندگان بیش از هر نشانه دیگری، از پرچم سودان استفاده کردند. در پی کودتای ژنرال‌های سودان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر دولت انتقالی پیشین، کنار زده شد. او هفته‌ها در حصر خانگی بود، اما در روز ۲۱ نوامبر آزاد شد و به سمت خود بازگردانده شد. قبول این سمت جدید از سوی حمدوک باعث شد بسیاری از چهره‌های جنبش دموکراسی‌خواهی به مخالفت با او برخیزند و آن را تلاش رژیم کودتا برای مشروعیت‌بخشیدن به خود بخوانند. حمدوک می‌گوید بازگشت به سمت نخست‌وزیری را برای جلوگیری از خون‌ریزی پذیرفته و خواهان خودداری معترضان از تظاهرات شد. در مقابل معترضان شعار دادند «نه مذاکره و نه همکاری» با رهبران نظامی کنونی را می‌پذیرند و «نه مشروعیت» آن را.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات