صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۲۱

اخبار ویژه ۴ دی

روزنامه کیهان**

به رکود کشاندن اقتصاد با برجام نمی‌تواند تصادفی باشد
بررسی آمار‌ها و عملکرد دولت قبل، احتمال تصادفی بودن بروز مشکلات اقتصادی را کمرنگ می‌کند.
این ارزیابی را روزنامه جام‌جم درباره «معمای تدبیر‌های مشکوک اقتصادی» منتشر کرد و نوشته است: آیا دست‌هایی در کار بوده تا به نام تحریم‌ها، سقوط اقتصادی کشور را مطالبه کنند؟
قطعی برق در تابستان امسال تا ۱۷ درصد موجب کاهش متوسط تولید واحد‌های بزرگ صنعتی شده است. هنوز هم گزارش دقیقی در دست نداریم تا بدانیم چرا تا این حد قطعی برق در تابستان امسال به‌وجود آمده است. برخی از دستگاه قضایی انتظار دارند این موضوع را بررسی کنند. قطعا اگر تابستان را بدون قطعی برق سپری می‌کردیم، الان رشد بهتری را تجربه می‌کردیم. بسیاری از واحد‌های تولیدی کوچک عملاً با قطعی‌های تابستان به نابودی نزدیک شدند.
از سوی دیگر، در یک بازه ۱۰ ساله (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷) حدود پنج میلیارد دلار از سرمایه ایرانی‌ها به ترکیه هدایت شده است. این عدد برای اروپا در بازه هشت ساله (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸) حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است. حجم کل این دارایی‌ها در این هشت الی ۱۰ سال حدود ۶۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ یعنی بیش از نیمی از بودجه مملکت در سال ۱۴۰۰ در این ۱۰ سال از کشور خارج شده است.
کارشناسان چالش‌هایی را پیش روی اقتصاد ایران می‌بینند. آن‌ها می‌گویند نسبت نقدینگی به تولید در کشور بالاست یعنی به نسبت پولی که در بازار حاضر است تولید صورت نمی‌گیرد.
کارشناسان بودجه سال ۱۴۰۰ را هم مشکل آفرین توصیف کرده‌اند. آن‌ها کسری بودجه ۵۰ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. به نظر آن‌ها با توجه به بودجه ۱۴۰۰، ناپایداری درآمد‌ها و پایداری تورم در نرخ حداقل ۴۰ درصد نگران‌کننده است. پرسش اینجاست آیا هر نوع تخصیص بودجه و بودجه‌نویسی تنها به راهبرد‌های اقتصادی دولت بستگی دارد؟ یعنی امکان ندارد در بودجه‌نویسی هم تعمدا کاری کرد تا چرخ اقتصاد نچرخد؟ اگر عمدی در کار باشد. این خیانت‌ها چگونه راستی‌آزمایی می‌شود؟
تعداد اتفاقات مضر در این سه سال کم نبوده است. شرطی شدن بازار به ماجرای برجام هم خطرناک است. تردیدی نیست که توافق هسته‌ای با غرب قطعا بر بازار اثر می‌گذارد، اما دلیلی وجود ندارد سیاست‌های دولتی تماما به این توافق حقوقی و سیاسی گره زده شود. با این کار عملاً راهبرد‌های اقتصادی کشور به رفتار‌های ملون و گاه ریاکارانه طرف‌های مقابل متصل می‌شود، کدام کشور در جهان راهبرد‌های مدیریتی‌اش را به تصمیم‌های هسته‌ای‌اش گره زده است؟ ولی ما بازار و اقتصاد و سیاست و حتی آب خوردن‌مان را به تصمیم‌های هسته‌ای گره زده‌ایم. عدد‌های مربوط به سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در اقتصاد کشور نشان می‌دهد شرطی کردن بازار به یک توافق متزلزل با دولت قلدر و بدعهدی مثل آمریکا برای کشور زیان‌های اقتصادی به بار خواهد آورد.
خیلی از رفتار‌های اقتصادی و مدیریتی نمی‌تواند ارتباطی به برجام و توافق داشته باشد. این یک سوءمدیریت آشکار است که باعث می‌شود تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی از خیر کار بگذرند، طلا و سکه و دلار بخرند و به گوشه‌ای بخزند، در آن صورت هیچ‌کسی نیست که آن‌ها را بازخواست کند؛ این کشور مسئولانی داشته است که با دشمن یا رقیب خارجی مذاکره می‌کرد، ولی با مردم خودش حرف نمی‌زد. اعتماد کردن به قدرت‌ها نتیجه‌ای نداشته است. ولی قطعا با اعتمادسازی بین مردم و فعالان اقتصادی کشور، فضای کار رونق خواهد گرفت. گزارش‌ها می‌گوید.

۱۲ اقدام دولت برای آرامش بازار و جمع شدن صف‌ها
تدابیر چندگانه دولت در سه ماه اخیر توانسته ضمن برچیدن صف‌های خرید کالا، آرامش و ثبات نسبی را به بازار و قیمت‌ها برگرداند.
در پایان کار دولت روحانی، بازار با تنش‌های متعددی روبه‌رو بود، قیمت‌ها مرتب تغییر می‌کرد و مردم از آنکه قیمت‌ها ثبات ندارد، گلایه می‌کردند. از همین رو دولـت سیزدهم تصمیم گرفت ۱۲ اقدام کلیدی را برای آرامش بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها در پیش بگیرد.
به گزارش روزنامه ایران، جلوگیری از رشد قیمت کالا‌های اساسی دغدغـه جدی بود که دولت سیزدهم از روز اول فعالیت خود داشت. بدین جهت وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی موظـف شـدند که در تأمیـن کالا‌های اساسی و آرامـش بـازار ضـمـن همکاری با یکدیگر فضایی را فراهـم کنند که عرضـه کالا زیـاد شـود.
طی ۸ سال گذشته یکی از بخش‌هایی که در بازار تقویت شـد، واسطه‌گری بود؛ واسطه‌ها در تمـام بخش‌های توزیع کالا رخنه کرده‌اند و به نوعی تصمیم‌گیر بازار شده‌اند. بارزترین اتفاق در این بخش سود‌های چند میلیارد تومانی برخی از توزیع‌کنندگان و واسطه‌ها است. واسطه‌ها کالا را از تولیدکنندگان دریافت می‌کردند و با تبانی با یکدیگر، قیمت‌های بسیار بالا بـرای یک کالا تعیین می‌کردند. فعـالان اقتصادی می‌گویند که مصرف کننـده ۶۰ درصد از قیمتی را که پرداخت می‌کنـد مـربـوط بـه توزیع‌کنندگان است در این میـان دستگاه‌های دولتی این عدد را بین ۳۰ تا ۳۵ درصـد می‌دانند. این اعداد و درصد‌ها نشـان می‌دهـد کـه واسـطه‌ها به خوبی از جیـب مـردم سوءاستفاده کردند. حـال وزارت صمـت بـرای پایان دادن به این موضـوع تصمیم گرفت که در فـاز اول ۸ قلـم کالا و در فاز دوم ۶ قلم کالا را از دسترس سودجویان خارج کند. ایـن اتـفـاق قـرار است تا پایان سال جاری به سایر کالا‌ها تسـری پیدا کند.
یکی از این ابزار‌های شفافیت بازار کالا درج قیمت تولیدکننده جهـت ایجـاد رقابـت بیـن تولیدکنندگان بـرای افزایـش سـهـم بـازار از طریـق قیمت ارزان‌تر و کیفیت بالاتر و ایجـاد رقابت بیـن توزیع‌کنندگان از طریـق اعـمـال ضریب سـود کمتر بـرای جذب مشتری به‌واسطه مؤلفه قیمت ارزان‌تر است. از مهم‌تریـن اقدامات و دستاورد‌های وزارت صمت در سـه ماهـه سـال جاری برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایـی بـرای تکمیـل سامانه جامع تجارت است؛ این امر که با همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال دنبال شـدن است می‌تواند امکان رصد کالا در طول زنجیره، نظارت بر نظام توزیع و کنترل موجودی کالا در کشور را میسر کند. پروژه شفافیت جریان کالا و خدمات هم از دیگر اقداماتی است که وزارت صمت در حال پیگیری آن است. با اجرای پروژه‌هایی نظیر مدیریت بازار کالا‌های واسطه‌ای و نهایی که دستورالعمل آن طی مدت ۳ ماه تهیه و ابلاغ شد، میزان شفافیت عملکـرد حلقه‌هـای زنجیره تأمیـن و توزیـع کالا افزایش یافتـه و ضمن کاهش قاچـاق، تقلب و حذف واسطه‌های غیرضـروری، کسب‌وکار‌های غیرشفاف نیز در فعالیت به‌صورت سیستمی محدود و زنجیره تأمین و توزیع کالا کنترل می‌شود. آنگونـه کـه وزارت صمت اعلام کرده است ایجاد داشبورد‌های اطلاعاتی مدیریت هوشمند تنظیم بـازار و بهره‌برداری از اطلاعات سامانه جامع تجارت به منظور اعتبارسنجی و رتبه‌بندی عادلانه فعالان تجاری توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مراحل باقی مانده از تکمیل سامانه جامع تجارت است که تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.
همچنین طی چند ماه گذشته مواردی مانند ایجاد بستر‌های تعاملی از جمله نرم‌افزار تلفن همراه، کد دستوری، فایل اکسل و سرویس‌های اطلاعاتی، توسعه زیرساخت عملیات لجستیک داخلی شامل اتصال به بارنامه و سامانه جامع انبارها، ارائه سرویس به بورس کالا جهـت ارسـال شـاخص‌های مقاطع فلـزی، ارائه سـرویس استعلام اسناد تجاری به بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات، پیاده‌سازی سرویس‌های سامانه مؤدیان مالیاتی در سامانه جامع تجارت، تهیه و ارائه گزارش و داشبورد‌های مـورد نیاز به متولیان رصد کالا، پیاده‌سازی گزارش‌های موارد مشکوک بازرسی و... بـه سـامانه افـزوده شـده و موجـب ساماندهی بیشتر اطلاعات فرایند‌های ورود، توزیع وعرضـه کالا در زنجیره تجـاری کشور و نظـارت سیستمی‌جهت جلوگیری از گرانفروشی، احتکار و قاچاق کالا شده است.

افزایش بی‌اعتمادی به ارتش؛ مردم آمریکا احساس شکست می‌کنند
ارتش، قابل اعتمادترین نهاد در ایالات متحده محسوب می‌شد، اما اکنون ۵۵ درصد مردم آمریکا به ارتش اعتماد ندارند و احساس خیانت می‌کنند.
این خبر را پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل اسنیت کرفت» وابسته به‌اندیشکده آمریکایی کوئینسی» منتشر کرده و نوشت: نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط یک سازمان مطرح محافظه‌کار از حزب جمهوری‌خواه صورت گرفته، نشان می‌دهد که اعتماد آمریکایی‌ها به آنچه که پیشتر قابل اعتمادترین نهاد به‌شمار می‌رفت، یعنی ارتش، به شدت کاهش یافته و به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.
طبق نتایج نظرسنجی بنیاد و موسسه ریاست جمهوری رونالد ریگان، تنها ۴۵ درصد از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی «اعتماد زیادی» به ارتش دارند و این در حالی است که این رقم دو سال پیش ۷۰ درصد و ۹ ماه پیش در ماه مارس ۵۶ درصد بود.
ریچارد زاخیم، مدیر اجرایی این بنیاد، با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجی به دلایل کاهش اعتماد آمریکایی‌ها به ارتش در این روز‌ها اشاره‌ای ندارد، گفت اتفاقاتی مانند رویداد‌های پس از قتل جورج فلوید توسط نیرو‌های پلیس و اعزام نیرو‌های گارد ملی به شهر‌های آمریکا در سرکوب اعتراض‌ها، به‌ویژه در واشنگتن دی سی، در این کاهش اعتماد عمومی موثر بوده‌اند. او به وال استریت ژورنال گفت: «این حس منفی عمومی به ارتش و نیرو‌های نظامی بیشتر از رهبری سیاسی ناشی می‌شود.
اگرچه همان‌طور که زاخیم اشاره کرد، استفاده از نیرو‌های ارتش در داخل ایالات متحده و در مقابله با تظاهرات احتمالا در کاهش اعتماد عمومی به نیرو‌های نظامی نقش داشته، اما مسائل دیگری نیز بر این مسئله تاثیر داشته است. بار‌ها درباره احساس فزاینده مورد خیانت قرار گرفتن و واکنش‌های منفی و نارضایتی به فرماندهان نظامی در طی ۲۰ سال گذشته و از زمان شروع جنگ‌های بی‌پایان آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مطلب نوشته شده است؛ نارضایتی و احساسات منفی که با خروج ناگهانی نیرو‌ها از افغانستان و هرج و مرج متعاقب آن در این کشور و قدرت گرفتن دوباره طالبان به اوج خود رسید. شکست این جنگ‌ها (نظرسنجی‌های متعددی نشان دادند که آمریکایی‌ها این جنگ‌ها را یک شکست تمام عیار برای کشور خود می‌دانند)، به علاوه مسئله سیاسی شدن روزافزون ارتش به ویژه در سال‌های اخیر، اعتماد مردم به نهاد نظامی را تا‌اندازه زیادی از بین برده است. تنها ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی موسسه ریگان گفتند که به فرماندهی ارتش و ریاست جمهوری اعتماد دارند که به شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای، و نه سیاسی، عمل می‌کند.
نتایج نظرسنجی بنیاد ریگان همچنین نشان داد که ۵۹ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند جنگ اساسا «یک شکست» بوده که نمی‌تواند یک نتیجه تصادفی باشد. در ماه فوریه گذشته ۵۰ درصد مردم جنگ را شکست می‌دانستند. به رغم این مسئله، جالب است که ۴۹ درصد شرکت کنندگان رئیس‌جمهوری جو بایدن را به دلیل مدیریت و اجرای بد خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان مقصر می‌دانند و شماتت می‌کنند. ۲۰ درصد هم معتقدند که این خروج نتیجه برنامه‌ریزی ضعیف نظامی بوده است. ۱۳ نیروی آمریکایی در جریان خروج از افغانستان کشته شدند.
در همین حال که بسیاری از مردم آمریکا اعتماد خود را به ارتش از دست داده‌اند، ۴۰ درصد از شرکت کنندگان گفتند باور دارند ایالات متحده باید نیرو‌های خود را به تایوان بفرستد و از آن در برابر حمله چین دفاع کند. این، به این دلیل است که اکثریت ۵۲ درصدی شرکت کنندگان در نظرسنجی چین را بزرگ‌ترین تهدید امنیت ملی حال حاضر برای ایالات متحده می‌دانند. چهار سال پیش تنها ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها به چین به چشم یک تهدید می‌نگریستند.

دویچه وله: سوآپ گازی سه جانبه می‌تواند برای ایران پر درآمد باشد
دویچه وله آلمان تصریح کرد قرارداد سوآپ گازی سه جانبه می‌تواند برای ایران پر درآمد باشد.
وبسایت دویچه وله با اشاره به اجرایی شدن قرارداد مذکور در چند روز آینده نوشت: «طبق این قرارداد ایران در مرز ترکمنستان گاز صادراتی از این کشور را تحویل گرفته و به ازای آن در مرز جمهوری آذربایجان گاز تحویل خواهد داد. ایران بخشی از گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت خواهند کرد. چند سال است ساخت خط لوله سراسری که گاز پارس جنوبی را به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد، به تعویق افتاده و در حال حاضر گازرسانی به این مناطق، نیز مشکل است.
ایران با دریافت سالانه یک و نیم تا دو میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان می‌تواند تا حدودی کسری گاز در این مناطق را جبران کند، همین هم سودی برای ایران است. حق سوآپ ایران پنج درصد از حجم گازی است که دریافت می‌کند، یعنی سالی ۱۰۰ میلیون متر مکعب و بقیه گاز دریافتی را در شمال‌غرب کشور تحویل آذربایجان خواهد داد.
سال ۲۰۱۶ نیز قرارداد مشابهی برای یک سال امضا شد و آذربایجان یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را از طریق سوآپ با گاز ایران دریافت کرد.
ترانزیت گاز ترکمنستان به آذربایجان می‌تواند برای اقتصاد ایران سودمند و پردرآمد باشد و تمایل ایران برای بهره‌برداری از امکانات جغرافیایی و استراتژیک برای انتقال انرژی منطقه را نیز بیشتر کند».
یادآور می‌شود متاسفانه قرارداد گازی با ترکمنستان به مدت پنج سال در دوره مدیریت دولت سابق، متوقف شده بود، اما در جریان مذاکرات آقای رئیسی با همتای ترکمنستانی و جمهوری آذربایجان، قرارداد سوآپ گازی -با وجود تداوم تحریم‌ها و دو دوزه بازی FATF- احیا شد.

****************

روزنامه وطن امروز**

رئیسی در دیدار وزیر خارجه عراق:
سیاست اصولی ایران حمایت از ثبات و امنیت عراق است
رئیس جمهور در دیدار «فواد حسین» وزیر خارجه عراق با ابراز خرسندی از برگزاری آرام و امن انتخابات پارلمانی در عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی تشکیل مجلس و دولت قوی و مقتدر در عراق بوده است. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: اعتراض به انتخابات در هر نظام دموکراتیک و مردمسالارانه ممکن است پیش بیاید و مهم این است که هم اعتراضات و هم رسیدگی به آن‌ها در فرآیند‌های قانونی انجام شود. رئیسی با تاکید بر اینکه هر گونه ناامنی در عراق را به مثابه ناامنی در کشور خود می‌دانیم، اظهار داشت: ایجاد ناامنی و تهدید ثبات در عراق قابل قبول نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات در عراق و اقتدار دولت این کشور است. رئیس‌جمهور با اشاره به خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از این کشور تصریح کرد: این موفقیت ناشی از مقاومت ملت و مسؤولان عراق است، اگرنه آمریکایی‌ها هر جا ورود نظامی کرده‌اند، خارج نشده‌اند، مگر در مواردی که با مقاومت ملت‌ها مواجه شده‌اند.

* در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با فواد حسین با اشاره به دعوت عراق برای حضور ایران در دور پنجم گفتگو‌ها با عربستان در بغداد گفت: به کوشش آقای فواد حسین و آقای مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد. از مساعی جمیله دولت عراق برای کمک به رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی تشکر می‌کنم. آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است در آخرین دور مذاکرات مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه دادیم و در مذاکرات امروز با آقای فواد حسین مطلع شدم طرف سعودی پیشنهادات ایران را با نگاه مثبت مورد بررسی قرار داده و ان‌شاءالله هیأت‌های ۲ کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند و درباره عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهند کرد.
***
خطیب موقت جمعه تهران:
نظام بودجه‌ای و بانکی غلط ریشه مشکلات امروز است
خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: ناکارآمدی امروز اقتصاد کشور به ۲ اصل مهم برمی‌گردد؛ فقدان نظام مالی و بودجه‌ای صحیح و فقدان نظام بانکی کارآمد. حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته گفت: در حوزه اصلاح نظام تامین مالی و بودجه‌ای باید اذعان کرد در طول ۳ دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشده است. با اینکه در ۴ دهه، نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی، رشد علمی، دستیابی به فناوری‌های نوین و کاهش معنادار فاصله علم با تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و قدرت دفاعی و ارتقای وحدت ملی و زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه قدم‌های بلندی برداشته، اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، درآمد سرانه، ضریب جینی و بیکاری هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است، قرار نداشته است.
***
مذاکرات وین ششم دی از سر گرفته می‌شود
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام روز پنجشنبه در پیامی توئیتری درباره دور جدید مذاکرات وین توضیحاتی داد. انریکه مورا در این توئیت نوشت: «مذاکرات وین از دوشنبه (ششم دی) از سر گرفته می‌شود. کمیسیون مشترک برجام برای گفتگو و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد». نماینده اتحادیه اروپایی در مذاکرات وین افزود: «این مهم است که سرعت [حل]مسائل کلیدی باقیمانده را افزایش دهیم و با همکاری نزدیک با ایالات متحده به جلو برویم. به دور هشتم خوش آمدید».
***
سخنگوی وزارت خارجه چین:
آمریکا باید همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارد
سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن استقبال از مشخص شدن تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین، تاکید کرد آمریکا به عنوان مقصر خروج از برجام، باید سیاست اشتباه فشار حداکثری را تغییر دهد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارد. «ژائو لیجیان» در واکنش به اعلام تاریخ دور جدید مذاکرات در وین گفت: چین از دور هشتم مذاکرات در وین درباره ازسرگیری پایبندی به برجام استقبال می‌کند. وی افزود: امیدواریم همه طرف‌ها نگرشی جدی اتخاذ و بر مسائل باقیمانده تمرکز کنند و به پیش بردن مذاکرات برای به دست آمدن نتایج سریع ادامه دهند. دیپلمات چینی تاکید کرد: مایلم تکرار کنم آمریکا به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران باید سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه این کشور را تغییر دهد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و دست‌درازی‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را بردارد.
***
خشم انگلیس از شلیک موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای خشم خود را از شلیک همزمان ۱۶ موشک بالستیک در رزمایش بزرگ «پیامبر اعظم ۱۷» در ایران ابراز کرد. در این بیانیه آمده است: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم». وزارت خارجه انگلیس مدعی شد: «این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد».

**************

روزنامه خراسان**

کاهش ۳۰ درصدی خرید میوه در شب یلدای امسال!
ایسنا-اظهارات نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نشان می‌دهد که میزان خرید میوه مردم در شب یلدای امسال کاهش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. مرادیان، در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل مردم برای خرید میوه در شب یلدا کاهش یافته است؟ گفت: میزان خرید میوه نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافت و می‌توان گفت ۳۰ درصد افت خرید میوه در شب یلدا را داشتیم.

ترس بازار نفت از اُمیکرون ریخت
فارس - در حالی که تمرکز بازار نفت به گام‌های بعدی اوپک پلاس معطوف شده است، هر بشکه نفت در بازار ۷۶.۱۸ دلار فروخته شد.

تحرک نسبی بازار مسکن در آذر
ایسنا - اطلاعات غیر رسمی نشان می‌دهد بازار مسکن شهر تهران در آذرماه به لحاظ حجم عرضه و تقاضا با تحرک حدود ۳۰ درصدی مواجه شده و متوسط قیمت‌ها در عین حال که از کانال ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع فراتر نرفته مقدار اندکی افزایش یافته است.

مهلت تمام شد و خانه خالی معرفی نشد! ‍
ایسنا - طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی برای معرفی خانه‌های خالی تا پایان آذر امسال فرصت داشت در حالی‌که این وزارتخانه ادعای ارسال اطلاعات ۲.۳ میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی داشته، اما سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند که این اطلاعات را دریافت نکرده است.

ماجرای ارسال پیامکی درباره حساب‌های مازاد بانکی
ایسنا - در روز‌های اخیر پیامکی از سوی بانک‌ها مبنی بر این که در صورت داشتن حساب مازاد درخصوص تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کنید، به برخی از مردم ارسال شده که طبق دستورالعمل بانک مرکزی، داشتن بیش از یک حساب جاری در هر بانک برای هر شخص حقیقی ممنوع است و به این منظور باید برای تعیین تکلیف حساب مازاد خود اقدام کند زیرا، در غیر این صورت بانک باید اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد.

*************

روزنامه ایران**

رهن خانه یک میلیاردی برای شهردار تازه وارد رباط کریم!

خبر اول اینکه، رسانه‌های محلی رباط کریم تصویری از نامه درخواست شهردار رباط کریم از شورای شهر منتشر کردند که نشان می‌دهد وی جهت تأمین مبلغ رهن یک منزل مسکونی، یک میلیارد تومان از شورای شهر این شهرستان خواسته است! این درحالی است که رسانه‌های محلی با انتقاد از این درخواست عجیب گفته‌اند که شهردار جدید رباط کریم کمتر از یک ماه است که از سوی شورای شهر به این سمت منصوب شده است.

ممانعت انگلیسی‌ها از ساخت یادبود سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد

خبر دیگر اینکه، به گزارش تابناک، منابع عراقی شامگاه چهارشنبه، خبر دادند که شرکت مجری طرح ساخت بنای یادبود برای شهید حاج «قاسم سلیمانی» و شهید «ابومهدی المهندس» در فرودگاه بغداد از تعویق ساخت این یادواره خبر داده است. شرکت مجری طرح در این خصوص گفته است: «ما از حضور یک سری شرکت خارجی در محل که مانع اجرای دستور و [مفاد] سند قانونی شدند، غافلگیر شدیم». طبق این گزارش، شرکت مذکور خبر داده است که حین حضور در محل برای اجرای طرح به‌رغم آن‌که تمام مجوزهای رسمی لازم برای ساخت یادواره را در اختیار داشته است، گروهی انگلیسی وابسته به شرکت «G4S» و گروهی دیگر وابسته به چند شرکت امریکایی از آنها خواسته اند که فوراً محل را ترک کنند.

خودکشی عضوفرقه تروریستی منافقین در آلبانی

شنیدیم که، یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین که در کمپ موسوم به اشرف 3 این گروهک در مانزا مستقر بوده است به‌دلیل فشارهای روحی و روانی و فضای ایجاد شده در کمپ پس از مرگ ۲۰نفر از اعضای این گروهک بر اثر کرونا و عدم رسیدگی این گروهک به وضعیت بهداشتی و سلامتی افراد مستقر در این کمپ اقدام به خودکشی (زدن رگ دست راست خود) کرده و در حال حاضر در بیمارستان مادر ترزا در تیرانا تحت مراقبت‌های ویژه بستری است. به‌گزارش فارس، گفتنی است همچنین هفته قبل گزارشی در خصوص وضعیت بحرانی اعضای مستقر در کمپ گروهک منافقین و مرگ ۲۰ نفر از اعضای این گروهک در یک ماه اخیر در سایت خبری اشرف نیوز منتشر شده بود.

روزنامه پاکستانی:حق ایران برای انتقام از اقدامات اسرائیل محفوظ است

دست آخر اینکه، روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان اعتراف رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس را بیانگر تبانی واشنگتن و تل‌آویو برای جنگ افروزی در جهان تعبیر کرد و نوشت: حق جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از اعمال تروریستی اسرائیل محفوظ است. به‌گزارش ایرنا، در این سرمقاله آمده است: اعتراف اخیر صهیونیست‌ها به همدستی در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی به‌معنای کیفر خواست اسرائیل است و در طرف دیگر، ایران از حق مشروع و کامل برای انتقام از اسرائیل برخوردار است.

**************

روزنامه شرق**

ارتش هکرها در خدمت  پروژه هسته‌ای کره شمالی
گزارش‌ها حاکی از آن است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از هکرها برای تأمین بودجه سلاح‌های هسته‌ای و کمک به اقتصاد در حال شکست این کشور استفاده کرده است. طبق گزارشی که از طرف آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده منتشر شده است، دولت کره شمالی در تعدادی از «فعالیت‌های سایبری مخرب» مشارکت داشته است. به نوشته روزنامه سان، فهرست جرائم سایبری کره شمالی شامل هدف قرار‌دادن بانک‌ها در سراسر جهان، سرقت اسرار دفاعی، اخاذی از طریق باج‌افزار، ربودن ارز دیجیتال استخراج‌شده و پول‌شویی ارزهای دیجیتال است. در این گزارش آمده است: «برنامه سایبری کره شمالی یک تهدید جاسوسی، سرقت و حمله است». این گزارش می‌افزاید: کره شمالی از طریق سرقت سایبری، صدها میلیون دلار از مؤسسات مالی و مبادلات ارزهای دیجیتال در سراسر جهان را به سرقت برده است که احتمالا از آن برای تأمین مالی اولویت‌های حکومت این کشور، یعنی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی استفاده شده است. به گفته بازرسان ایالات متحده و سازمان ملل، رژیم کیم که به‌تازگی ۱۰‌ساله شده است، در‌حال‌حاضر حداقل ۲.۳ میلیارد دلار از طریق فعالیت‌های غیرقانونی سایبری به دست آورده است و احتمالا منابع مالی بیشتری نیز به‌زودی به دست می‌آورد. حداقل ۳۱۶.۴ میلیون دلار از این رقم مربوط به بدافزاری به نام اپل جئوس (AppleJeus) است که به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود؛ اما درواقع از کاربرانش پول می‌دزدد. به نوشته بلومبرگ، در یک نمونه، ارتش سایبری کره شمالی تلاش کرد تا دو‌میلیارد دلار از سیستم تراکنش‌های مالی سوئیفت (انجمن جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی در سراسر جهان) را سرقت کند. به گفته شورای امنیت سازمان ملل، این کشور همچنین سعی کرده است از فناوری نظامی، برای منافع مالی استفاده کند.

پوتین خطاب به غرب:
ما کسی را تهدید نمی‌کنیم
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پنجشنبه گذشته از غرب خواست که با تضمین‌های امنیتی درخواستی این کشور بی‌درنگ موافقت کند. روسیه از ناتو تضمین می‌خواهد که اوکراین هیچ‌گاه به این سازمان نخواهد پیوست. به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری روسیه که در نشست رسانه‌ای سالانه خود با خبرنگاران خارجی سخن می‌گفت، از آغاز گفت‌وگوها میان روسیه و آمریکا که قرار است ماه آینده در ژنو برگزار شود، استقبال کرد و آن‌ را حرکتی مثبت خواند؛ اما تأکید کرد که مسکو انتظار دارد گفت‌وگوها به‌سرعت به نتیجه برسد. هفته گذشته، مسکو پیش‌نویس اسنادی امنیتی را ارائه کرد که در آنها از ناتو خواسته شده بود اوکراین و دیگر جمهوری‌های سابق شوروی به عضویت این سازمان درنیایند و تسلیحات نظامی ناتو از شرق و مرکز اروپا برچیده شوند؛ اما ناتو بر یکی از اصول بنیادین خود که بر‌اساس‌آن اعلام شده درهای این سازمان به روی هر کشور واجد شرایطی باز است، پافشاری می‌کند. ولادیمیر پوتین در این نشست خبری گفت: «آیا ما موشک‌های‌مان را نزدیک مرز ایالات‌ متحده مستقر کردیم؟ نه! این آمریکا است که با موشک‌هایش به خانه ما آمده است. آنها اکنون در آستانه در خانه ما ایستاده‌اند. آیا درخواست زیادی است اگر بخواهیم هیچ سامانه‌ تسلیحاتی هجومی نزدیک خانه‌ ما نصب نشود؟». مسکو زمانی این درخواست را مطرح کرده که غرب به دلیل تجمیع سربازان روسی در نزدیک مرزهای اوکراین، از حمله نظامی روسیه به این کشور نگران است. آمریکا درباره «عواقب شدید» هرگونه حمله نظامی به روسیه هشدار داده و روسیه هم گسترش ناتو و استقرار سلاح‌های این سازمان در اوکراین را «خط قرمز» خود خوانده است.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات