صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۲۹

افزایش واردات نفت چین از ایران

بنابر گزارش بلومبرگ، چین در نوامبر ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت وارد کرد که ۴۰ درصد نسبت به اکتبر افزایش یافت و بزرگترین حجم واردات از اوت بود. با این حال واردات چین از همه منابع کند، خواهد شد زیرا چین در واکنش به شیوع واریانت اُمیکرون محدودیتها را تشدید می کند و پکن به نظارت بر فعالیت پالایشگاههای خصوصی ادامه می دهد. تلاش برای مقابله با آلودگی هوا در آستانه برگزاری بازیهای المپیک زمستانی و تعطیلات سال نوی چینی هم تاثیر منفی بر واردات خواهد گذاشت.
طبق برآورد شرکت مشاوره FGE، واردات چین در مارس سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از واردات مارس امسال خواهد بود.
آمار اداره کل گمرک چین نشان می دهد واردات نفت به چین امسال کاهش سالانه در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خواهد داشت و نخستین کاهش میانگین واردات سالانه نفت از سال ۲۰۰۴ خواهد بود.
با این حال واردات نفت ایران از سوی پالایشگاههای خصوصی به دلیل قیمت رقابتی که به خصوص در مقایسه با نفت عربستان سعودی دارد، قوی است. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت به چین است، قیمت فروش رسمی نفت خود به مشتریان آسیایی را افزایش داده است. به گفته معامله گران، ایران نفت خود را چهار دلار در هر بشکه ارزانتر از قیمت معاملات نفت برنت ICE می فروشد.
به گزارش ایسنا و بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه پالایشگاههای دولتی چین به دلیل تحریمهای آمریکا حداقل به شکل علنی از ایران نفت خریداری نمی کنند اما پالایشگاههای خصوصی در معرض تفحص بین المللی قرار ندارند و هرگز خرید نفت ایران را متوقف نکردند. همچنین این پالایشگاهها برخلاف همتایان دولتی خود قراردادهای بلندمدت خرید با صادرکنندگان دیگر ندارند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات