صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۵۰۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۱ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست کشور در باب تعامل با طرف‌های برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام شده؛ از این سیاست هیچ تخطّی نباید کرد. آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن‌وقت ما بدون هیچ مشکلی به تعهدات برخواهیم گشت؛ این سیاست قطعی است. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

برد شیرین برای تغییر هندسه مذاکرات!

بنا بر اظهارات منابع آگاه، غربی‌ها پیش‌نویس ایران را در مذاکرات پذیرفته‌اند و این موضوع برد شیرینی است که در سایه سیاست خارجی صحیح دولت سیزدهم و ایستادگی و پایمردی مذاکره‌کنندگان ایرانی به‌دست‌آمده است.

نکات تحلیلی: 1- شکست آمریکا و شرکایش در همراه‌سازی کشورهای منطقه مانند ترکیه و امارات و همچنین چین و روسیه، دو شریک هم‌سوی ایران در مذاکرات پس‌ازآن اتفاق می‌افتد که آمریکایی‌ها تحت‌فشار رژیم صهیونیستی و لابی طرفدار این رژیم راه‌های دیگری را نیز برای جنگ با ایران در عرصه‌هایی نظیر؛ افزایش فشارهای تحریمی، مقصرنمایی رسانه‌ای ایران به‌عنوان عامل شکست مذاکره و تلاش برای تأثیرگذاری بر ایران از طریق به‌اصطلاح معتبرسازی تهدیدات و بی‌ثبات‌سازی‌های امنیتی با عمله‌گری صهیونیستی را نیز آزمودند، اما در همه آن‌ها شکست خوردند. حتی به تعبیر ویلیام برنز، رئیس سیا، آن‌ها مدرک و سندی نیافتند که ذره‌ای انحراف ایران از مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای را مستمسک اجماع‌سازی علیه تهران مورد بهره‌برداری قرار دهند. 2- مهم‌ترین نقطه تمایز این دوره از مذاکرات که دلیل اصلی پیروزی شیرین در مصاف دیپلماتیک اخیر هم هست، این است که «منطق مجاهده برای استیفای حقوق ملت ایران مبتنی بر خوداتکایی داخلی» جایگزین «منطق استیصال» گذشته شد. این منطق بر تارک اصول دیپلماسی دولت و تیم جدید نشست و شجاعانه شروط اصلی ایران برای مذاکرات وین طرح شد. 3- شروط ایران یک ویژگی بزرگ داشت و آن، گره نزدن زلف اقتصاد و معیشت مردم به مذاکره، اعلام و بر اجرای آن اصرار شد: الف) تمام تحریم‌هایی که از سوی ترامپ و اوباما وضع شده‌، باید برداشته شوند و انتفاع اقتصادی ایران تضمین شود؛ ب) نسبت به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای تضمین معتبر داده شود؛ ج) ایران پس از راستی‌آزمایی رفتار آمریکا در لغو تحریم‌ها اقدامات محدودکننده خود را انجام می‌دهد؛ د) ایران سانتریفیوژهای نسل جدید و همچنین مواد غنی‌سازی شده خود را در داخل کشور و زیر نظر مستقیم آژانس انرژی اتمی نگهداری ‌کند.

نکته پایانی: مروری بر کلیات طرح ایران برای مذاکرات وین که امروز به ابزاری برای تضمین رفع تحریم‌ها تبدیل شده است، نشان می‌دهد این شروط درواقع، عصاره و چکیده همان شروط نه‌گانه رهبر معظم انقلاب است. متأسفانه در پرتو منطق استیصال حاکم بر تیم گذشته، به آن‌ها ‌توجه نشد؛ اما امروز دولت مردمی و انقلابی هوشمندانه با بکارگیری به هنگام مؤلفه‌های قدرت در حال تغییر هندسه و نتیجه مذاکرات است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                           

ریسمان پوسیده!

«احمد شیرزاد» از اعضای طیف تندرو اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم، نظام را به کوتاه آمدن در مقابل جبهه استکبار دعوت کرده و نوشته است: «مذاکره‌کنندگان و دستگاه سیاست خارجی باید از حرف‌های غیرمتعارف و هیجانی اجتناب کنند. اگر در داخل کشور خیلی علیه غربی‌ها شعار بدهند فضای منفی ایجاد می‌کند و بلافاصله افکار عمومی داخل کشور دچار نگرانی می‌شود».

گزاره‌های خبری: «محمدتقی فاضل میبدی» فعال اصلاح‌طلب که پیش‌ازاین مدعی شده بود که «چون مرگ بر آمریکا گفتیم، زاینده‌رود خشک شد!»، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اگر مذاکره با آمریکا به‌صورت مستقیم صورت بگیرد، بهتر است. به‌هرحال به‌جای این‌که طرف اصلی را در اتاق دیگری بنشاند و از طریق دیگری پیام برساند، این مذاکره نیست و فایده‌ لازم را هم ندارد». فیاض زاهد، فعال اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «مقامات ایران در مذاکرات نباید به این چوب آن‌قدر فشار بیاورند که بشکند». حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده حامی دولت روحانی در مجلس دهم نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان می‌نویسد: «اشتباه دو طرف ایرانی و آمریکایی این است که با پرهیز از مذاکره مستقیم، زمام این بخش از دیپلماسی را به دست کشورهای واسط قرار داده‌اند که این کشورهای واسط هرکدام موضوع برجام را از زاویه منافع، دغدغه‌ها و سیاست‌های خودشان می‌بینند».

گزاره تحلیلی: در سیاست خارجی، هیچ‌یک از کشورها صد درصد قابل‌اعتماد نیستند؛ اما تجربه ثابت کرده است که آمریکا صد درصد غیرقابل‌اعتماد است. بااین‌حال اصلاح‌طلبان تندرو با ابزار تحریف، دیپلماسی مقتدرانه و عزتمند را غیرمتعارف و هیجانی قلمداد نموده و با چنگ زدن بر ریسمان پوسیده هشت سال گذشته، دیپلماسی منفعلانه را تعامل با جامعه جهانی و برد-برد و تنش‌زدا جا می‌زنند. در جریان مذاکرات ایران و 1+5 در دولت روحانی، همه تلاش‌ها حمايت از رویکرد «امضای توافق به هر قیمت» و «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است» بود و نتيجه اين رويكرد «خسارت محض» به بار آورد. حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مذاکره با کشورهای جهان را کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی و سیاسی در حوزه بین‌الملل دانستند و با طرح اين نكته كه برای مذاکره با جهان، فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی لازم دارد، افزودند: «باید توافقات را به‌گونه‌ای نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند. اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است». ايشان با انتقاد از غفلت از تکیه‌گاهی که در انعقاد برجام محل سوء‌استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود، خاطرنشان کردند: «این یعنی همه جوانب کار دیده نشده بود». (نويسنده: حسين عباسيان)

▼خبر ویژه                                

سن بازنشستگی افزایش می‌یابد؟!

به گزارش تجارت نیوز، یکی از پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش سن بازنشستگی است. در بودجه آمده است: «به‌منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱، سنوات خدمت موردقبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تأمین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد». در بسیاری از کشورها سن بازنشستگی کارمندان بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود تا با افزایش سن امید به زندگی و افزایش شمار بازنشستگان، به‌یک‌باره لیست مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی افزایش نیافته و تعادل منابع و مصارف صندوق‌ها به هم نخورد و صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران نشوند. در ایران به‌جز صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی، بقیه صندوق‌ها ورشکسته هستند و به بودجه دولت وابسته‌اند.

▼ اخبار

اصلاحات بریده از مردم!

«عباس سلیمی‌نمین»، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» با اشاره به مسئله جامعه‌محوری اصلاحات اظهار کرد: «همه قابلیت‌های سیاسی برای جامعه ایران موضوعیت دارند به شرطی که جریانات سیاسی، دچار یک‌سری آفات به‌خصوص آفات روشنفکری نشوند یعنی در یک محدوده مشخص، خودشان شنونده مطالب خودشان نباشند». وی اضافه کرد: «اصلاح‌طلبان به‌خصوص آن‌هایی که جزو جبهه مشارکت بودند، در میزگردها و جلساتشان یکدست هستند و هیچ اندیشه دیگری را به خودشان راه نمی‌دهند و به رسمیت نمی‌شناسند؛ این در نوع خود آفت است. طبیعتاً وقتی یک جریان سیاسی خودش شنونده حرف‌های خودش باشد، آرام از جامعه منزوی و از ذهن مردم محو می‌شود. الآن واقعاً بسیاری از اصلاح‌طلبان از ذهن جامعه محو شده‌اند و جامعه با آن‌ها ارتباطی ندارد». سلیمی‌نمین افزود:  «حرف من به این معنی نیست که اصولگرایان دچار آفت نیستند اما درعین‌حال، اصولگرایان با بخشی از جامعه ارتباط دارند. این انتقاد به اصولگرایان هست که چرا با همه اقشار جامعه ارتباط ندارند اما اصلاح‌طلبان امروز با هیچ بخشی از جامعه جز یک‌سری روشنفکر، ارتباط ندارند». سلیمی‌نمین همچنین با مذمت ارتباط فرصت‌طلبانه اصلاح‌طلبان با توده‌های مردم، افزود: «بعضاً اصلاح‌طلبان حرف‌هایی می‌زنند تا برخی اقشار را که با مواضع اساسی آن‌ها در تضاد هستند نیز جذب خود کنند. اصلاح‌طلبان بعضاً به دنبال جذب اقشاری می‌روند که از اساس با ارزش‌های نظام و انقلاب در تضاد هستند؛ این در نوع خود آفت بزرگی برای جریان اصلاحات است».

عباسی: مازوت نسوزانیم، کشور به خاموشی می‌رود!

عضو کمیسیون انرژی مجلس مصرف روزانه ۳۳ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور را تائید و آن را اجباری برای جلوگیری از کمبود گاز و قطعی برق می‌داند. فریدون عباسی می‌گوید: «در حال حاضر اگر بخواهیم رشد صنعتی و اشتغال  داشته باشیم به برق نیاز داریم، وقتی هم که گاز نداریم به نیروگاه‌ها بدهیم مجبوریم سوخت مایع مصرف کنیم و مثل خیلی از کشور‌های دیگر مازوت می‌سوزانیم، ولی گوگرد مازوت باید پایین آورده و در نیروگاه‌ها فیلتر گذاشته شود». عباسی تأکید می‌کند که دولت در سال‌های گذشته به وظیفه خود برای کاهش آلودگی‌های ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها عمل نکرده، بااین‌حال راهکار فعلی را پای کار آمدن مردم برای کاهش مصرف انرژی می‌داند. به گفته این نماینده مجلس: «در حال حاضر مجبور هستیم مازوت بسوزانیم و آلودگی آن را هم تحمل کنیم. برای جلوگیری از خاموشی در ادارات، صنایع و بیمارستان‌ها نیاز به برق داریم؛ اگر مازوت نسوزانیم کشور به خاموشی فرو می‌رود».

نیویورک‌تایمز: اختلاف اسراییل و آمریکا بر سر ایران بالا گرفته است

روزنامه نیویورک‌تایمز بنا بر حرف‌های بیش از ۱۰ مقام آمریکایی و صهیونیستی گزارش داده میان اسراییل و آمریکا بر سر ادامه مذاکره با ایران اختلاف افتاده است؛ بنابراین گزارش، «ادامه مذاکرات با ایران هم‌زمان با پیشرفت‌های هسته‌ای ایران»، به نگرانی اسراییل درباره رویکرد نرم آمریکا در برابر ایران دامن زده. وزیر دفاع اسرائیل و رئیس موساد، در بازگشت از سفر اخیرشان به آمریکا این نگرانی را داشته‌اند. بنا بر گزارش، پیش از سفر وزیر دفاع اسراییل به واشنگتن، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت‌وگوی تلفنی پر اختلافی درباره برجام داشته‌اند که هردو از نتیجه آن ناخرسند بوده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل به بلینکن گفته ایران می‌خواهد با افزایش درصد غنی‌سازی از آمریکا باج بگیرد». نیویورک‌تایمز نوشته: «درز محتوای جلسه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با رهبران نظامی و امنیتی آمریکا، عامدانه بوده است تا نگرانی‌های اسراییل در آستانه سفر وزیر دفاع اسراییل به آمریکا کم‌تر شود»؛ هفته پیش رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی، مدعی شد که مشاور امنیت ملی آمریکا به دستور جو بایدن، در روز ۲۵ اکتبر جلسه‌ای داشته با مقام‌های امنیتی و نظامی تا در آن گزینه‌های پیش روی آمریکا را برای اقدام نظامی علیه ایران، در صورت شکست مذاکرات وین، بررسی کند. همچنین «شموئل مئیر» خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص در صفحه توییتری خود نوشت: «در اسرائیل نه‌تنها بی‌صبرانه در انتظار شکست مذاکرات وین هستند، بلکه به‌شدت به اقدامات برای مانع‌تراشی در مسیر آن ادامه می‌دهند».

‌اخبار کوتاه

زمینه‌سازی برای آزمایش موشک‌های ایرانی با اهداف واقعی!/ یک مقام ارشد نظامی کشورمان در واکنش به انتشار برخی اخبار رسانه‌ای در خصوص قصد آمریکا و رژیم صهیونیستی برای برگزاری رزمایش حمله به تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران گفت: «فکر نمی‌کنم انبوه سربازانی که در عملیات عین‌الأسد به گفته پنتاگون، ضربه‌مغزی شدند با اعطای نشان نظامی‌، حاضر به پذیرش مجدد ریسک حمله به ایران باشند. فراهم شدن شرایط برای فرماندهان نظامی جهت آزمایش موشک‌های ایرانی با اهداف واقعی، هزینه گزافی برای متجاوزان به حریم جمهوری اسلامی خواهد داشت».

کشورهایی که دیگر محصول کشاورزی ایران را نمی‌خرند!/ «مصطفی دارایی‌نژاد» رئیس اتحادیه بارفروشان کشور گفت: «برخی کشورهای واردکننده محصول ایران، ازجمله عمان، قطر، هند، روسیه، امارات متحده عربی و پاکستان در نامه‌هایی رسمی اعلام کردند از خرداد امسال، دیگر تأییدیه سازمان دولتی «حفظ نباتات ایران» برای ورود محصولات کشاورزی را قبول ندارند و ایران باید بنا به استانداردهای آن‌ها میوه تولید کند». چندی پیش روسیه نیز به‌ دلیل آنچه «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» و «نداشتن گواهی‌نامه باقی‌مانده سموم کشاورزی» خوانده، جلوی واردات فلفل ایران به آن کشور را گرفته است.

درخواست دولت برای حذف ارز رانتی!/ «دهنوی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «لایحه‌ای که دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی دیده به‌غیراز دارو و گندم تقریباً برای سایر کالاها حذف می‌شود. این ارز خیلی حمایت از مردم هم نبوده، سودی بوده که در جیب یک عده دلال و رانت‌خوار می‌رفته».

آمریکا طرح توقف پهپادهای ایران را تصویب کرد/ طرح «توقف پهپادهای ایران» روز جمعه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است. بر اساس این طرح تأکید می‌شود که تحریم‌های آمریکا علیه برنامه تسلیحات متعارف ایران شامل تأمین، فروش یا انتقال پهپاد به یا از ایران می‌شود. پیش‌ازاین مقامات آمریکایی نگرانی خود از پیشرفت‌های پهپادی ایران را علنی کرده بودند که در آخرین مورد از این ابراز نگرانی‌ها، اظهارات مک‌کنزی، رئیس سازمان تروریستی سنتکام بود که در توجیه تداوم حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق گفته بود: «ما نگران توسعه موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین پهپادهای مسلح ایران هستیم».

توطئه ضد لبنانی آمریکا!/ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله گفت: «امروز سفارت آمریکا با بودجه و ائتلاف‌ها و کمپین‌های رسانه‌ای خود که بهای زیادی برای آن‌ها پرداخته است، نبرد انتخابات پارلمانی لبنان را مدیریت می‌کند. چراکه می‌خواهد پارلمان لبنان سکویی برای هدف قرار دادن مقاومت باشد و از این طریق لبنان را به روند عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی بکشاند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات