صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۱۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۷ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) از یک طرف، مظهر تعبّد و تسلیم در مقابل تکلیف الهى و مظهر مجاهدت و مظهر شهادت مظلومانه است؛ از طرف دیگر، مظهر عظمت و شکوه و تنویر افکار عامه ملّت اسلام در طول قرن‌ها است. (۱۳/۱۰/۱۳۶۸) www.basirat.ir *سالروز شهادت مظلومانه دخت گرامی رسول اکرم (ص) تسلیت باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

جنگ در این جبهه سخت است!

حمله آمریکا به ساحت افکار عمومی هرروز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد؛ در شرایطی که نمایندگان کشورمان در حال مذاکره با کشورهای ۱+۴ هستند، دشمن در تلاش است با عملیات رسانه‌ای اهداف خود را محقق کند و کشور را آشوب نما به تصویر بکشد. برای این منظور از ابزارهای متعددی در عملیات روانی و جنگ شناختی بهره می‌گیرد.

نکات تحلیلی: 1- آمریکا وقتی از جنگ نظامی و دیپلماتیک بهره‌ای نمی‌برد، جنگ را به عرصه دیگری که حصار و دیواری ندارد می‌کشاند، یعنی جنگ علیه افکار عمومی. در دهه 1970 و در بحبوحه جنگ سرد با شوروی، یکی از وظایف کمیته‌ای آمریکایی به نام «کمیته خطرات فعلی»، به‌زانو درآوردن دشمن از طریق جنگ نرم و تبلیغات و هجمه‌های رسانه‌ای بود. بعد از فروپاشی شوروی اکنون ده‌ها کمیته و اندیشکده با تئوری «تغییر صلح‌آمیز حکومت در ایران» در حال سناریونویسی، یارگیری، تولید و توزیع محتوا، راه‌اندازی رسانه، تحریک جامعه به اغتشاش آفرینی و حمایت از اغتشاشگران هستند. 2- آمریکا گروه‌های رسانه‌ای معاند را مانند گذشته فقط در آمریکا قرار نداده است و آن‌ها را در میان پایتخت‌های کشورهای همسایه پخش کرده است؛ دبی، استانبول، بغداد، باکو، ابوظبی، ریاض مملو از گروه‌هایی هستند که در قبال دلارهای سیاه واشنگتن به حیات نباتی خود ادامه می‌دهند و با ایجاد شوهای فرهنگی و هنری درصدد هستند که انحطاط اخلاقی را به لبه‌های مرزی کشور بکشانند. 3- گروه دیگری از افراد برانداز در داخل کشور، همان نیات و خواسته‌های آمریکا را نسبت به ایجاد ناامیدی، دعوت به اغتشاش و نافرمانی مدنی، دنبال می‌کنند و خواهان فشار از بیرون بر روی نظام اسلامی می‌شوند. این گروه در سال‌های گذشته در پست‌های حساس کشور نیز نفوذ داشته و دسترسی‌های گسترده‌ای در داخل و خارج برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ارتباط با بیگانگان را به دست آورده است.

نکات راهبردی: 1- این شبکه‌ها هیچ‌گاه از هم جدا نبوده‌اند و همواره در حال تعامل و تضایف برای مقابله با انقلاب اسلامی بوده‌اند و به‌جرئت می‌توان گفت که حتی یک مورد اختلاف‌سلیقه و دیدگاه در مورد عملکرد نظام اسلامی نداشته‌اند اما به‌عکس همواره نظام را متهم به کم‌کاری، فساد، ضدیت با مردم معرفی کرده‌اند. 2- سخنان عناصر وابسته داخلی در مورد اعتراضات، اغتشاش‌ها و گزارش‌های حقوق بشری همواره مورد استناد نیروهای غربی و عربی قرار می‌گیرد. 3- جنگ در این جبهه نرم، بسیار سخت است و قطعاً یکی از راه‌های مبارزه با چنین جریان‌های پیچیده‌ای، جهاد تبیین و ارائه خطوط روشنگری در خصوص ارتباطات معاندین داخلی و خارجی است. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                         

مقاومت پاسخ داده است

مرحله هفتم مذاکرات وین روز جمعه در حالی به پایان رسید که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان اظهار داشت، دیدگاه‌های ایران در دو سند رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به‌عنوان مبنای مذاکرات پذیرفته شده است.

گزاره‌های تحلیلی: هرچند که هیچ‌چیزی قطعی نیست، اما این توافق اولیه بر روی پیش‌نویس جدید که مبنای ادامه مذاکرات خواهد بود، یک پیروزی تلقی می‌گردد. این پیروزی نتیجه ابتکار جمهوری اسلامی در ارائه دو سند رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در این دور از مذاکرات، در کنار مقاومت از طریق دیپلماسی منطقی و مستدل در مواجهه با زیاده‌خواهی‌ها است. همچنین انعطاف جمهوری اسلامی در حل‌وفصل اختلافات باقیمانده با آژانس که نمود آن در توافق برای نصب دوربین‌های آژانس در سایت تسا کرج انجام شد، راه را بر فضاسازی رسانه‌ای و تلاش برای ایجاد شکاف میان ایران، روسیه و چین از ناحیه تروئیکای اروپایی و آمریکا بست. در طول مذاکرات وین ۷ آن‌ها سعی کردند از طریق آژانس و ایجاد عملیات رسانه‌ای به ایران فشار بیاورند تا ایران موضع خود را در مذاکرات تعدیل دهد؛ اما ابتکار، انعطاف و مدیریت محیط امنیتی، اقتصادی و روانی داخلی، سناریوی آنان را خنثی کرد. اکنون مبنای مذاکرات با مذاکرات ژوئن گذشته که دولت سابق ایران آن را دنبال می‌کرد، متفاوت است و راه را بر روی طرف مقابل برای اخذ امتیازات فرابرجامی می‌بندد؛ به عبارتی تقریباً یک ریل‌گذاری جدیدی اتفاق افتاده که در آن، دو طرف می‌دانند در انتها باید به چه چیزی برسند و بر روی چه چیزهایی مذاکره و توافق کنند؛ به‌نوعی مذاکرات در مسیر کانالیزه شده قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که امکان گنجاندن یا درخواست یا طرح موضوعات غیرمرتبط حین مذاکره وجود ندارد. نباید فراموش کرد که هنوز راه زیاد و اختلافات بسیاری باقی‌مانده است. اکنون صرفاً بر روی یک نقشه راه توافق و اجماع شده است که ایران می‌پذیرد در انتهای این راه یک سلسله اقدامات عملی در جهت فریز بخش هسته‌ای و همچنین اقدامات اعتمادساز در سقف آنچه در برجام متعهد شده بود را انجام دهد و طرف مقابل نیز اقدامات دستوری واقعی برای لغو تحریم‌ها انجام دهد، به صورتی که همراه با انتفاع اقتصادی پایدار برای ایران باشد.

جمع‌بندی: در انتهای دور هفتم مذاکرات؛ اولاً مقاومت پاسخ داده و مذاکرات واقعی شده است؛ ثانیاً آمریکا و طرف اروپایی فعلاً پلن جایگزین معتبری ندارند؛ ثالثاً امکان دستیابی به یک توافق مطلوب و پایدار به‌گونه‌ای که لغو تحریم‌ها قابل راستی آزمایی بوده و همچنین تضمین‌کننده عدم امکان بازگشت به نقطه کنونی باشد، وجود دارد؛ اگر کماکان با صیانت از حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و رسانه‌ای در مقابل با چالش‌های احتمالی که می‌تواند توسط طرف مقابل برای فشار بر ایران تدارک دیده شود، از دیپلماسی پشتیبانی لازم انجام گیرد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼خبر ویژه                    

وقتی عشق ضدانقلاب به ماجرای گوهر عشقی رنگ می‌بازد!

به دنبال پخش گزارش جامع و غیرقابل خدشه 20:30 پیرامون پشت پرده فضاسازی‌های چند روز گذشته در ماجرای حمله ادعایی به گوهر عشقی که با استقبال افکار عمومی در فضای مجازی همراه بود، چهره‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب دچار هذیان‌گویی شده و فحاشی به رسانه ملی و سایر رسانه‌های انقلابی را در دستور کار خود قرار دادند. تعداد دیگری از رسانه‌های معاند نیز ادعاهای مضحک و غیرمستند را دراین‌باره منتشر کردند که مؤید حرکت درست صداوسیما در این خصوص بود. عطاالله مهاجرانی (وزیر ارشاد دولت خاتمی) که در چندین موضوع شاهد بیان مواضعی منصفانه از او بوده‌ایم، در موضع جدید خویش به رویکرد حرفه‌ای صداوسیما در این موضوع اشاره‌کرده و در توئیتی نوشت: «گزارش یوسف سلامی از خبرگزاری صداوسیما درباره ماجرای مضروب شدن خانم گوهر عشقی را حتماً ببینید. به نظرم رویکرد جدید صداوسیما بسیار هوشمندانه است. حالا نوبت بی‌بی‌سی و دیگران است که از ماجرا سازی‌شان دفاع کنند. این رویکرد صداوسیما، حرفه‌ای و مؤثر است».

▼ اخبار

تاجیک: روح و کالبد اصلاحات باید تغییر کند!

«محمدرضا تاجیک» استاد دانشگاه و از فعالان سرشناس اصلاح‌طلب معتقد است برای اصلاح جریان اصلاح‌طلبی، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن تغییر روح و کالبد اصلاحات است! وی در پاسخ به این سؤال که، آیا اصلاح‌طلبان توان نمایندگی دوباره مردم را دارند؟ در اصلاح‌طلبان امروزی چنین توان و استعدادی دیده می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «در جریان رسمی اصلاح‌طلبی که خود را در بازی قدرت خلاصه می‌کند، خیر چنین استعداد، انگیزه، امکان و توانی را نمی‌بینم. امروز می‌بینیم که اصلاح‌طلبان هرچند وقت یک‌بار به بهانه‌ای اطلاعیه‌ای می‌دهند و بعد از همه هم آن اطلاعیه را می‌دهند؛ اگر با این توان بخواهند پیش بروند، حتماً نمی‌توانند نماینده جامعه باشند». حجاریان، تئوریسین اصلاحات، در آستانه دور دوم دولت آقای خاتمی گفته بود: «اصلاحات مرد، زنده‌باد اصلاحات». تاجیک در خصوص کارکرد این جمله در 1400 می‌گوید: «آقای حجاریان از این جمله که "انقلاب مرد، زنده‌باد انقلاب" استفاده کرد و در فضای آن سال‌ها این جمله را گفت. ممکن است در بخش اول تشکیک نداشته باشیم، هرچند من نمی‌گویم اصلاحات مرده بلکه رو به احتضار است؛ یعنی در آستانه مرگ است؛ اما درباره بخش دوم یعنی زنده‌باد اصلاحات، تردید دارم که بتوانیم دوباره به نام اصلاحات اتفاقی در جامعه رقم بزنیم. امروز حتی جامعه به نام اصلاحات هم واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین باید به سمت دیگری برویم و اصلاح‌طلبی را با نام و درون‌مایه دیگری معرفی کنیم. پس به قسمت دوم این جمله باور ندارم و با زنده‌باد گفتن ما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. باید تلاش کنیم و ببینیم چطور می‌شود سوژه‌ای جمعی را متولد کنیم؛ سوژه‌ای متفاوت از آنچه در میانه دهه 70 داشتیم؛ سوژه‌ای متناسب با اقتضائات جامعه کنونی و خواسته‌های نسل امروزی و اگر قرار به «زنده‌باد اصلاحات» باشد، با تغییر روح و کالبد اصلاحات این مهم مسیر می‌شود».

گزارشی از درآمدهای مالیاتی کشور در ۸ ماهه 1400

در سال جاری دولت کل درآمد مالیاتی کشور را ۳۲۹ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان در نظر گرفته است که از این مبلغ حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات و نزدیک به ۲۷۴ هزار میلیارد تومان نیز مالیات در اختیار سازمان امور مالیاتی است. از رقم ۲۷۴ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان امور مالیاتی طی ۸ ماهه نخست ۱۹۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان آن محقق شده است که این میزان معادل ۷۰ درصد کل درآمد مالیاتی با مسئولیت سازمان امور مالیاتی است. از درآمدهای مالیاتی کشور در ۸ ماهه نخست، بالاترین مقدار مربوط به مالیات کالا و خدمات با حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان و همچنین مالیات بر اشخاص حقوقی با نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین مالیات اشخاص حقوقی امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در ۸ ماهه نخست رقم محقق شده ۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم پیش‌بینی شده است. ازجمله عجایب درآمدهای مالیاتی کشور درآمد مالیاتی خودروها و خانه لوکس است که فقط ۱۵۶ میلیون تومان از آن محقق شده و این میزان برای خانه‌های خالی نیز صفر است.

روسیه: انگار اروپاییها اولینبارشان است مذاکره می‌کنند!

نماینده روسیه در جریان دور هفتم مذاکرات در وین گفت: «به نظر ما طرف ایرانی آمادگی حداکثری برای مذاکرات دارد اما موضع کشورهای اروپایی تعجب‎آور است. انگار آن‎ها برای اولین‎بار پشت میز مذاکرات نشسته‌اند و تا حدی مواضعشان غیرمنطقی است. آمریکا باید به ایران خسارت بدهد اما بعید می‌دانم هیچ طرفی حاضر شود غرامت بدهد. بهترین راه برای اینکه آمریکا دوباره زیر برجام نزند این است که توافق در پارلمان‎های کشورها تصویب شود اما به‌احتمال‌زیاد این کار برای آمریکا راحت نیست چون در مجلس سنا و نمایندگان آرای کافی برای تصویب توافق وجود ندارد. در جلسه‌ با نماینده آمریکا گفتم که ما از موضع اروپایی‌ها عملاً سر درنمی‌آوریم. ما نمی‎دانیم آن‎ها دقیقاً چه می‌گویند و لذا نمی‌توانیم در چنین اعلام موضعی شرکت کنیم یا از آن حمایت کنیم چون این موضع‌گیری غیرسازنده و مخرب است. ما تصور دیگری از مذاکرات و دیپلماسی داریم».

‌اخبار کوتاه

ارثیه ۲۰۰ هزارمیلیاردی روحانی برای سال آینده رئیسی!/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «سال آینده باید ٢٠٠ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق مالی و وام‌های خارجی از تعهدات دولت قبل پرداخت شود. این در حالی است که دولت سیزدهم سال آینده تنها ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر خواهد کرد؛ یعنی بیش از آنچه منتشر کند، تسویه می‌کند».

اعتراف ظریف به اشتباه دولت روحانی در سیاست خارجی!/ در بخشی از مستند «غرب دور، شرق نزدیک» شبکه ۳ سیما، به بخشی از آخرین گزارش وزیر سابق امور خارجه کشورمان به کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره شده است که در آن آمده است: «اگر در مورد ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به یک اجماع ملی رسیده بودیم و دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از ایران نرنجانده بودیم، دوستانمان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی رهایمان نمی‌کردند!».

پهپادهای ایران مشتریان زیادی دارد/ «خواجه‌فرد» مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در بازدید از تولیدات غرفه وزارت دفاع در نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)، گفت: «مشتریان زیادی برای پهپادهای ایرانی در بازار جهانی وجود دارد. ما توانستیم ترمزهای هوایی را تولید کنیم که امروز کشورهای بسیار صاحب ‌نام از ما درخواست همکاری برای تولید مشترک دارند. این‌ها نشان‌دهنده کشش جهانی نسبت به تولیدات داخلی ما است».

رئیسی: هیچ بانکی حق ندارد تولیدیها را تعطیل کند/ رئیس‌جمهور در بازدید از کارخانه تعطیل‌شده خوش ریس یزد گفت: «بانک‎ها اگر تولیدی را تملک می‎کنند باید یا خودشان آنجا را راه‎اندازی کنند و یا سریعاً به افراد توانمند واگذار کنند. اقدامی که در مورد این تولیدی شده، تعطیل کردن تولید و اشتغال کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این‌ واحد تولیدی است؟».

از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق چه خبر؟!/ «یوسف باپیری» خزانه‌دار اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «صادرات به عراق در دولت رئیسی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. تمام کنسول گری‌های ما در عراق از نظر اقتصادی فعال است. پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق طبق سیاست‌های بانک مرکزی در حال ورود به کشور است. عراقی‌ها بخش زیادی از پول‌های ایران را برگرداندند».

برنامه تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو!/ وزیر صمت با اشاره به بدهی ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی و زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و وجود بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در این صنعت، اعلام کرد: «برنامه‌ای در قالب ۹ محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که همه چالش‌ها و راهکارهای آن را در برمی‌گیرد که این برنامه به‌زودی منتشر می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات