صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۳۹

اخبار ویژه روزنامه‌های ۵ دی

روزنامه کیهان**

تو که گزینه معتبر نداری غلط می‌کنی لاف حمله می‌زنی!
بعد از چند هفته لافزنی مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله نظامی علیه ایران، وزیر خارجه این رژیم گفت: به یک گزینه نظامی باورپذیر علیه ایران نیاز است (!)
یائیر لاپید چند روز قبل در گفتگو با روزنامه آلمانی دی ولت اظهار داشت: زمان آن فرا رسیده است که یک جایگزین نظامی باورپذیر برای مقابله با تهدید‌های ایران روی میز قرار گیرد. اگر ایرانی‌ها به این باور برسند که جهان به طور جدی قصد ندارد آن‌ها را متوقف کند به سمت بمب هسته‌ای خواهند رفت.
وزیر خارجه اسرائیل افزود: یک توافق خوب توافقی است که به طور دائم و همه‌جانبه تهدید هسته‌ای ایران را از بین ببرد و همچنین ایران را از تولید موشک‌های بالستیک، انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته به سازمان‌های تروریستی و سایر فعالیت‌های خرابکارانه در منطقه باز دارد. ایران علاقه‌ای به چنین توافقی ندارد و تنها خواستی که دارد، لغو تحریم‌هاست تا بتواند به تامین مالی عوامل تروریستی خود در سراسر خاورمیانه و پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود ادامه دهد.
خبرنگار دی‌ولت از وزیر خارجه اسرائیل پرسید در صورت شکست مذاکرات گزینه مورد نظر اسرائیل چه مشخصاتی دارد؟ و او در پاسخ، از نقشه‌ای بدیل و ترکیبی متشکل از «چهار اهرم» سخن گفته که بتوان با آن‌ها برای ایران روشن کرد، چاره‌ای جز دست کشیدن از اهداف غیرقانونی هسته‌ای خود ندارد. لاپید چهار اهرم «فشار اقتصادی در قالب تشدید تحریم‌ها. انزوای سیاسی کامل ایران، وجود یک اتحاد جدید منطقه‌ای و نهایتا گزینه‌ای نظامی» توصیف کرد.
او تصریح کرد: «ایران باید بفهمد که اتحاد جدیدی از میانه‌رو‌ها در منطقه وجود دارد که با هم به نفع همه مردم منطقه همکاری می‌کنند و با تروریسم ایران و سرسپردگان آن مخالف هستند. در نهایت، یک تهدید نظامی باورپذیر باید ارائه شده باشد. اگر ایرانی‌ها به این نتیجه برسند که دنیا قصد جدی برای متوقف کردن آن‌ها ندارد، به سمت بمب می‌روند. ما باید روشن کنیم که دنیا چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.»
تأکید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بر لزوم ایجاد تهدید نظامی معتبر، اعتراف ضمنی به این واقعیت است که تمام تهدید‌های دو دهه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی به اقدام نظامی علیه ایران، لاف گزاف و بلوف توخالی بوده و در مقابل، ایران به قدری خود را قدرتمند می‌بیند که اصطلاحاً برای چنان تهدید‌هایی تره هم خرد نمی‌کند.
از طرف دیگر طی چند دهه اخیر به تجربه ثابت شده که معمولاً صهیونیست‌ها رفتار سینوسی دارند. یعنی مثلاً در بحبوحه هر مذاکره میان ایران و برخی دولت‌های غربی، ابتدا تهدید به اقدام نظامی می‌کند تا مثلاً مسیر مذاکرات را منحرف کند، اما سپس به اذعان به این که از عهده هماوردی با ایران برنمی‌آید، از آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی می‌خواهد که گزینه نظامی معتبری را روی میز بگذارند و ایران را از این طریق بترسانند (!)
جالب این که اخیراً پس از برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) و شلیک همزمان ده‌ها موشک بالستیک و از جمله شبیه‌سازی و تمرین چگونگی انهدام تأسیسات هسته‌ای دیمونا، مقامات رژیم صهیونیستی، ترجیح دادند خفه خون بگیرند.

اعتماد: لاریجانی تایید هم می‌شد رای نمی‌آورد
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد می‌گوید: علی لاریجانی به علل گوناگون فاقد توانایی حتی کسب ۳۰ تا ۳۵ درصد آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.
این روزنامه در یادداشتی به قلم عباس عبدی، به نقد رد صلاحیت لاریجانی توسط شورای نگهبان پرداخت و نوشت: هدف از این نوشته‌ها دفاع از آقای لاریجانی نیست، چون نقد‌ها به او و سایر اعضای خانواده در جای خود محفوظ است. هدف اصلی فهم بخشی از مساله سیاست در ایران و عملکرد شورای نگهبان است که از خلال ردصلاحیت اعلام شده علیه آقای لاریجانی مشهود است. اولین نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود، علت حضور آقای لاریجانی در انتخابات بود. آنچه بنده می‌خواهم به عنوان علت این حضور بگویم، لزوما از طرف خود وی گفته نشده است. آقای لاریجانی در اظهارات عمومی و حتی خصوصی نیز تاکید کرده است که برای رییس‌جمهور شدن می‌آید. البته بیان عمومی چنین موضعی نه فقط از جانب او، بلکه از طرف هر نامزد دیگری معقول است.
نویسنده می‌افزاید: لاریجانی در وضعیتی بود که اگر می‌آمد و با فاصله زیاد می‌باخت طبعا یک هزینه سیاسی جدی محسوب می‌شد، ضمن اینکه به دلیل جایگاه ریاست مجلس وی، بی‌معناست که گمان شود برای افزایش رتبه سیاسی از طریق انتخابات آمده است. پس آیا باید بپذیریم که برای انتخاب شدن آمده است؟ منظور از انتخاب شدن نیز یک احتمال متعارف و جدی است، مثلا حداقل بتواند ۳۰ تا ۳۵ درصد آرا را به دست آورد و الا کسب ۵ درصد رای که همان نامزد‌های پوششی هم می‌آورند! به نظر بنده اگر برای انتخاب شدن با یک احتمال معقول آمده بود، قطعا دچار اشتباه فاحش سیاسی شده بود، زیرا او به علل گوناگون فاقد زمینه برای کسب چنین رایی بود. این را به بدی یا خوبی نمی‌گویم، واقعیت است. بعید هم می‌دانم هیچ ناظر آگاهی حتی از دوستان وی نیز چنین موفقیتی را محتمل می‌دانستند. احتمال تغییر شرایط نیز برای او متصور نبود، زیرا وی چهره شناخته‌شده‌ای بود، نمی‌توانست اقدامی چشمگیر برای تغییر فضا کند. حداکثر می‌توانست در نفی و نقد دیگران سخن بگوید که قطعا از این نظر دست خودش بیشتر زیر ساطور بود و سمبه طرف مقابل برای تخریب او پرزورتر بود. از سطح درک و فهم سیاسی لاریجانی نیز بعید است که به چنین گزاره‌ای اعتقاد داشته باشد که شانسی برای انتخاب شدن خود قائل است، هر چند انتخاب ریاست‌جمهوری می‌تواند مثل مواد مخدر عمل کند، همچنانکه آقای هاشمی در سال ۱۳۸۴ دچار چنین برداشت عجیبی شد و گام در راهی گذاشت که نتیجه‌اش ریاست‌جمهوری بدترین و کم‌احتمال‌ترین گزینه‌ای بود که او گمان می‌کرد.

همکاران روزنامه فائزه هاشمی به اصل خود بازگشتند
عضو مرکزیت حزب کارگزاران می‌گوید: اغلب همکاران وی در انتشار روزنامه‌اش در دوره موسوم به اصلاحات، جذب رسانه‌های بیگانه مانند بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال شده‌اند.
فائزه هاشمی در گفتگو با انصاف‌نیوز، اظهار داشت: مسعود بهنود هم مشاور من در روزنامه زن بود. ایشان مدت‌ها قبل از انتشار زن، کلاس‌های آموزشی برای تحریریه گذاشت و اصول روزنامه‌نگاری را به آن‌ها آموخت.
وی در پاسخ به این سوال که «سرنوشت تیم روزنامه زن چه شد؟»، گفت: عده‌ای در جا‌های دیگر مشغول شدند، اما اغلب در خارج از کشور مشغول به کار شدند. فرناز قاضی‌زاده و فرج بال‌افکن برای بی‌بی‌سی کار می‌کنند و آقای بهنود و ابراهیم نبوی هم خارج از ایران کار می‌کنند. علی‌اصغر رمضان‌پور سردبیر ایران اینترنشنال و کاملیا انتخابی‌فرد سردبیر ایندیپندنت فارسی است.
به گزارش جهان‌نیوز، فائزه هاشمی همچنین گفته است: من ذاتا تند هستم و قابل کنترل نیستم. اعتقاد دارم که باید حقیقت را بگویم حتی اگر گزنده باشد.
وی می‌افزاید: اگر اصلاح‌طلبان بابا را تخریب می‌کردند، من از ایشان دفاع می‌کردم. ولی هیچ‌وقت از مشی اصلاح‌طلبی خود فاصله نمی‌گرفتم.
وی با بیان اینکه «عیسی سحرخیز و عطاءالله مهاجرانی کمک زیادی به من کردند تا روزنامه زن پا بگیرد»، افزود: همان موقع که زن را توقیف کردند، آقای یزدی رئیس وقت قوه قضائیه در نماز جمعه به من حمله و مرا سلطنت‌طلب خواند. بابا اصرار داشت که من باید جواب ایشان را بدهم. من متن تند و تیزی تهیه کردم و به بابا دادم تا آن را بخواند. بابا مواردی را به این جوابیه اضافه کرد که وقتی آن را خواندم دیدم متن نه تنها تعدیل نشده، بلکه به مراتب تندتر شده است.
یادآور می‌شود روزنامه زن با بیوه شاه معدوم مصاحبه ترتیب داده بود و پیوستن برخی همکاران این نشریه به رسانه‌های ضدانقلاب و سلطنت‌طلب که با پول و امکانات رژیم سعودی اداره می‌شوند، ثابت کرد که مسئله آلودگی گردانندگان روزنامه مذکور به نفوذ چقدر جدی بوده است.
فائزه هاشمی چند سال قبل هم از دوستان خوب بهایی و سازمان مجاهدین (منافقین) خودش در زندان خبر داده بود.
او سال گذشته پس از شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، از تحریم حداکثری ترامپ دفاع کرده و به انصاف‌نیوز گفته بود: دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود به خاطر فشار‌هایی که بر ایران می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاسی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشار‌های آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره مجبور می‌شویم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.

۱۰ درصد پول‌های سرازیر شده به بورس هم صرف سرمایه‌گذاری ملی نشد
روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب می‌گوید: رشد بورس در دولت سابق، خلاف واقعیت‌های اقتصادی بود و حتی ۱۰ درصد پول‌هایی که وارد بورس شد، به شرکت‌های نیازمند سرمایه‌گذاری اختصاص نیافت.
دنیای اقتصاد با اشاره به سخنان آسیب‌شناسانه رئیس قوه قضائیه درباره بورس نوشت: اینکه رئیس قوه قضـائیه و زیرمجموعه‌های مهم وی به مسائل بورس ورود پیدا کرده‌اند جای خوشحالی دارد؛ به‌ویژه وقتی مشاهده می‌شود که نگاه کارشناسانه ناشی از کسب اطلاعات نسبتاً دقیق و بررسی شخصی در مواجهه ایشان با این مسائل وجود دارد. از جملـه مـوارد بااهمیتـی که توسـط عالی‌ترین مقام قضایی کشـور در نشست اخیر مطرح شـد، اذعان رسمی به افزایش غیرمتعارف و غیرمنطقی شاخص بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹، وجود مزیت رانـت اطلاعاتی کارگزاران نسبت به متقاضیان خرید و فروش سهام، استفاده صندوق‌های سرمایه‌گذاری از کدهای اشخاص حقیقی و مداخله بی‌دلیل و دلبخـواه ناظر بازار که بیشتر از آنکه متوجه سلامت و شفافیت معاملات باشد به مصالح اداری متولیان بورس و حفظ تصنعی قیمت‌ها مربوط است، قابل تأمل است.
نویسنده می‌افزاید: طی سـال‌ها و به‌ویژه چند سال اخیر چه از طرف نهاد‌های اقتصادی و چه اقتصادخوانده‌های مجلس و حتی بعضی از اقتصاددانان این‌گونه وانمود شده که بورس نهادی مستقل از بخش واقعی اقتصاد بوده و به تنهایی قادر اسـت تمام یا بخش مهمی از نابسامانی‌های اقتصادی را رفع کند و موجبات رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم سازد. همین برداشت سبب شد تا در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دولت وقت و مجلس (دهم- همسو با دولت) امید زیادی به بورس به‌عنوان ناجی اقتصاد ایران پیدا کنند و مردم عادی را ترغیب و حتی تهییج به ورود به بورس کنند.
البته همان‌گونه که ریاست قوه قضائیه به درستی بیان کردند تعدادی از کارشناسان و دلسوزان مملکت در همان زمان هشدار‌های لازم را دادنـد؛ ولی متأسفانه نه تنها به فریادهـای آن‌ها توجهی نشـد، بلکه مورد حمله قرار گرفتند.
(هیچ‌کس هم امروز پاسخگوی زیان آن ۶۰ میلیون کد جدید مورد اشـاره رئیس قوه قضا نیست.)
واقعیت این اسـت کـه از نظر علمی این امکان که بورس سهام بر عکس رشـد منفی بخش واقعی اقتصاد با چنین افزایشی در شاخص قیمت‌ها مواجه شود، پذیرفتنی نیست.
دنیای اقتصاد در پایان نوشت: حتی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که تازه‌واردان به بازار برای عرضه‌های اولیه ولع داشتند، عرضه‌کنندگان سهام با جیره‌بندی و تزریق قطره‌ای سهام جدید، فرصت پیش‌آمده برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها را ضایع کردند. باورکردنی نیست؛ ولی حقیقت دارد که از هزاران میلیارد تومان پول واردشده به بازار سهام طی آن مدت کوتاه حتی ۱۰ درصد آن هم از طریق بازار اولیه به شـرکت‌های نیازمند افزایش سرمایه نقدی وارد نشد. بی‌دلیل نیست با هجوم این حجم سرمایه عظیم مردمی به بازار سرمایه رشد خالص سرمایه‌گذاری ملی در همین مدت منفی است.

اهتمام دولت به انضباط مالی در بودجه ۱۴۰۱
کاهش روند تند افزایش هزینه‌های جاری در لایحه بودجه ۱۴۰۱، نشانگر اهتمام دولت به انضباط مالی حداکثری است.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه عمرانی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. این مسئله نشان می‌دهد کاهش مصارف از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها اتفاق افتاده است. در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصارف عمومی بودجه ۱۶۳ درصد رشد داشت، رشد مصارف عمومی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۷ درصد بوده است.
در کنار افزایش سهم مالیات در درآمد‌های لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ که جزو منابع پایدار محسوب می‌شود، یکی از ویژگی‌های مهم نخستین بودجه دولت سیزدهم، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. دولت درلایحه خود با تجمیع بسیاری از ردیف‌های بودجه توانسته است تا کمترین میزان رشد هزینه‌ها در۱۴ سال اخیر را عملیاتی کند و در مصارف عمومی نیز رشد اندکی را محقق کند.
در ادبیات بودجه، مصارف عمومی دولت شامل هزینه‌های جاری (حقوق و روزمره)، تملک دارایی‌های مالی (بدهی‌های عمده دولت مربوط به پرداخت سود و اصل پول اوراق مشارکت فروخته شده در سال‌های قبل، تسویه اصل و سود وام‌های داخلی و خارجی و تعهدات مالی سال‌های قبل) و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) می‌شود. این در شرایطی است که دولت درلایحه ۱۴۰۱، بودجه عمرانی را بیش از ۴۰ درصد افزایش داده و کاهش مصارف از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها اتفاق افتاده است. در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ مجموع مصارف بودجه کل کشور ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال جاری ۲۵ درصد رشد دارد، اما مقایسه مصارف عمومی و مصارف بودجه عمومی دولت با سال جاری حاکی از رشد بسیار اندکی است.
به گفته سامان شاه‌ویسی، استاد دانشگاه تهران این‌که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصارف عمومی را فقط ۷ درصد افزایش داده حکایت از این دارد که رویکرد انضباط مالی حداکثری را با هدف ضد تورمی کردن بودجه در نظر گرفته است.
متأسفانه بودجه سال‌جاری و سال گذشته با تمام مخالفت‌ها و انتقاداتی که کارشناسان به آن داشتند به تصویب رسید و برآیند آن چیزی شد که حالا در گزارش‌های دیوان محاسبات از عملکرد بودجه سال‌جاری و تفریغ بودجه سال گذشته می‌بینیم و بی‌انضباطی شدید و تورم بالا منبعث از بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است. هدف دولت در بودجه ۱۴۰۱ انضباط بخشی به سیاست‌های مالی و پولی و نظامات حاکم بر هزینه‌ها و درآمد‌ها است و واقعی دیدن منابع، راستی آزمایی ازعملکرد‌های مالی و هزینه‌ها و بی‌حد و حصر نشان ندادن منابع در نخستین سند مالی دولت نشان‌دهنده این رویکرد است. سند مالی سال اول دولت نشان‌دهنده حرکت عمومی در جهت تقویت بنیه کارآمدی و چابکی از یک طرف و منابع و مصارف سازنده از سوی دیگر است. اینکه منابع در بودجه غیرواقعی و مصارف غیرمنطقی و غیرسازنده دیده شود و با وجود تمام هشدار‌ها کسری انکار شود، نتیجه آن اتفاقی است که در بودجه سال‌جاری رخ داد یعنی ایجاد کسری بودجه، به‌دنبال آن استقراض از بانک مرکزی و در نهایت تورم؛ چنین بودجه‌ای بیش از آنکه قابلیت اجرایی داشته باشد، تبعات منفی داشت. اما دولت در سند مالی ۱۴۰۱ با نگاه به درآمد‌های واقعی و پایدار و مصارف سازنده به بودجه‌ریزی نگاه کرده است.

********

روزنامه وطن امروز**

قالیباف: 
تعامل سازنده پیروان ادیان الهی منجر به تحقق عدالت می‌شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی خطاب به رؤسای مجالس کشورهای مسیحی، میلاد حضرت عیسی مسیح (علیه‌‌السلام) را تبریک گفت. محمدباقر قالیباف، با صدور پیامی خطاب به رؤسای مجالس کشورهای مسیحی، میلاد حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) را تبریک گفت و آمادگی مجلس جهت گسترش و تقویت مراودات پارلمانی فی‌مابین، رایزنی و تبادل‌ نظر درباره موضوعات مورد علاقه طرفین را اعلام کرد. متن پیام تبریک رئیس مجلس شورای اسلامی به رؤسای مجالس کشورهای مسیحی به مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام به این شرح است: خرسندم صمیمانه‌ترین تبریکات و تهنیت‌های خود را به مناسبت زادروز خجسته و مبارک حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) پیامبر بزرگ الهی و فرا رسیدن سال جدید میلادی ابراز نمایم. بر این باورم همان‌گونه که حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) نیکبختی انسان‌ها را در تقویت صلح، محبت و دوستی بشارت داده است؛ تعامل سازنده پیروان ادیان الهی به تحقق عدالت و پیشرفت جامعه بشری منجر خواهد شد. در همین راستا مایلم بر اراده و آمادگی مجلس شورای اسلامی جهت گسترش و تقویت مراودات پارلمانی فی‌مابین و رایزنی و تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه طرفین تأکید نمایم. با اغتنام از فرصت؛ از درگاه خداوند متعال، سعادت و موفقیت روزافزون جناب‎عالی و نمایندگان محترم پارلمان را خواستارم. 
***
امیرعبداللهیان: 
ایران پایبند به گفت‌وگو برای مشکلات منطقه‌ای است
شیخ خلیفه الحارثی، معاون امور دیپلماتیک وزارت خارجه عمان که برای شرکت در نشست کمیته مشترک مشورت‌های راهبردی در تهران به سر می‌برد، دیروز با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، بهبود و گسترش روابط با همسایگان را اولویت سیاست خارجی دولت آقای رئیسی دانست و در این میان جایگاه ویژه عمان در میان همسایگان را مورد تأکید قرار داد. امیرعبداللهیان در این دیدار بر ضرورت تلاش ۲ طرف برای ارتقای حجم روابط تجاری میان ۲ کشور در سطح روابط دوستانه فی‌مابین تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی را پایبند به گفت‌وگو و اتخاذ راه‌حل‌های سیاسی برای حل مشکلات دوجانبه و منطقه‌ای دانست و بر آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه در راه ارتقای روابط دوجانبه تصریح کرد. امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد با تلاش‌های همه کشورهای منطقه بویژه ایران و عمان، زمینه لازم برای پایان بحران یمن فراهم شود. الحارثی، معاون وزارت خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری برای پایان هر چه سریع‌تر بحران یمن، اعلام کرد کشورش از مسیرهای صلح‌آمیز و مذاکره برای کاهش مشکلات منطقه‌ای استقبال و حمایت می‌کند. 
***
پایگاه خبری دولتی چین: 
آمریکا همچنان مانع پیشرفت مذاکرات وین است
پایگاه خبری دولتی چین با بررسی اظهارنظرهای منفی طرف‌های غربی بویژه آمریکایی بعد از آخرین دور مذاکرات وین به‌رغم پیشرفت حاصل‌شده در این دور، چنین مواضعی را مانع‌تراشی در مسیر احیای برجام تعبیر کرد. به گزارش فارس، «چاینا میلیتری» در ابتدای گزارشی درباره مواضع طرف‌های غربی در مذاکرات اخیر وین، به سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به فلسطین اشغالی در روزهای گذشته و دیدار و رایزنی وی با مقامات رژیم صهیونیستی با محور ایران اشاره کرد و نوشت: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در زمانی که تلاش‌های بین‌المللی در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران به گفته او به یک «نقطه حساس» رسیده، گفت‌وگو کرد. این رسانه دولتی چین در ادامه نوشت: آخرین دور گفت‌وگوها در وین اتریش که ۲۹ نوامبر آغاز شد، با نظرات مثبت اتحادیه اروپایی، ایران، چین و روسیه به پایان رسید، در حالی که ایالات‌متحده، انگلیس، فرانسه و آلمان ابراز بدبینی کردند. طبق این گزارش، در حالی که انگلیس، فرانسه و آلمان اذعان داشتند پیشرفت‌های فنی در مذاکرات صورت گرفته است، ایالات‌متحده تاکید کرد هیچ «مسیری برای بازگشت» به توافق هسته‌ای با ایران نمی‌بیند و سالیوان گفت که «بازگرداندن پایبندی متقابل به توافق در طول این سال نسبت به آنچه ما دوست داشتیم ببینیم دشوارتر شده است». این گزارش می‌افزاید سالیوان در سفر هفته جاری خود به فلسطین اشغالی حتی گفت ممکن است تنها چند هفته تا زمانی که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران امکان موفقیت داشته باشد، باقی مانده باشد. 
***
هیأت مذاکره‌کننده ایران فردا وارد وین می‌شود
دور هشتم گفت‌و‌گوهای نمایندگان ایران و ۱+۴ دوشنبه (فردا) در وین آغاز می‌شود. به گزارش ایرنا، علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به همراه بقیه اعضای این هیات، صبح فردا برای حضور در هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای وارد وین می‌شود. قرار است هشتمین دور مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها دوشنبه این هفته در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه پنجشنبه گذشته در نشست خبری مشترک با فواد حسین، وزیر خارجه عراق خطاب به طرف‌های غربی گفت: اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با منطق قوی خود مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه می‌دهد، گفت: زمانی که طرف‌های مقابل اراده جدی خودشان را نشان دهند، روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام سخن بگوییم. 

**************

روزنامه خراسان**

حذف رسمی شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو
مهر- مرکز ملی رقابت اعلام کرد: بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای رقابت رسماً از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است. بر این اساس از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری  ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع نخواهد داشت. در این اطلاعیه تصریح شده است: شهروندان در صورتی که در این خصوص شکایتی دارند، شکایت خود را از طریق مراجع ذی صلاحی چون وزارت صمت، دادگاه‌های عمومی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و ... پیگیری کنند.
ضرب الاجل بانک مرکزی به بانک ها
ایسنا- بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها بر رعایت نرخ ۱۰ تا ۱۸ درصدی سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار تاکید کرد. طبق این بخشنامه، «بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که نرخ‌های سود علی الحساب پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اشخاص و به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری رعایت نمی‌شود، به طوری که با استفاده از روش‌های متفاوت، نرخ سود موثر سپرده‌ها فراتر از موارد مصرح در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است.»
تخم‌مرغ غیر قانونی گران شد
تسنیم- در حالی که هنوز ارز 4200 تومانی نهاده های دامی حذف نشده، در پی اعلام اخبار غیر رسمی تشکل‌های حوزه مرغ و دام در این باره، قیمت تخم مرغ طی دو سه روز اخیر به صورت غیر قانونی افزایش یافته است. در این خصوص  رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار لازم است که دولت به طور رسمی تکلیف مرغداران را مشخص و حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی از اول دی را تکذیب کند. به گفته وی، با برداشته شدن ارز 4200 تومانی نهاده های دامی، قیمت این محصولات تقریبا شش برابر می شود و به شدت روی قیمت تمام شده تخم مرغ تاثیر می‌گذارد.

**************

روزنامه ایران**

تکذیبیه نماینده پلدختر و معمولان به گزارش روزنامه ایران

خبر اول اینکه، سید حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به روزنامه ایران در خصوص گزارشی که در آن نام فرزند وی به عنوان یکی از منصوبان فامیلی در وزارت کار دوره قبل آمده است، نوشت:
«با سلام
احتراماً به استحضار می‌رساند مجری شبکه آموزش صداوسیما در مورخ 1400/09/20 در برنامه صبحی دیگر به نقل از روزنامه ایران مطلب سراسر کذبی تحت عنوان انتصابات فامیلی به اینجانب و فرزندم نسبت دادند. این درحالی است که دوره نمایندگی اینجانب حدود 5/5 سال است ولی فرزند بنده بیش از 12 سال است که در مجموعه شستا مشغول خدمت می‌باشد. اشتغال ایشان در آن مجموعه هیچ ارتباطی با نمایندگی من ندارد. پس از پیگیری از طریق ریاست محترم سازمان صداوسیما مجری آن برنامه در مورخ 1400/09/24 در همان برنامه خبر را تکذیب و عذرخواهی نمود، ولی چون مجری بیان می‌کند که منبع خبر روزنامه ایران می‌باشد برابر قانون مطبوعات نسبت به تکذیب خبر در همان ستون اقدام فرمایید.انتظار دارم با فرد یا افراد خاطی که این مطلب کذب را در آن روزنامه وزین منتشر نموده‌اند و باعث سوء‌استفاده معاندین و مخالفین و تشویش اذهان مردم می‌گردد و در شأن آن مجموعه می‌باشد برخورد مناسب انجام گیرد و به نحوی جبران گردد.»
گفتنی است در مطلب مذکور، نسبت فامیلی برخی منصوبان در وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی دولت‌های یازدهم و دوازدهم قید شده بود و «ایران» صرفاً این نسبت را قید کرده و هیچگونه ادعای بیشتری نسبت به نوع و چگونگی انتصاب این افراد ذکر نکرده بود.

آزادی ۶ ماهیگیر ایرانی زندانی در بنگلور هند

خبر دیگر اینکه، ۶ ماهیگیر ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت بودند تبرئه شده و به کشور بازگشتند. به گزارش ایسنا، سر کنسولگری کشورمان در حیدرآباد هند در فضای مجازی اعلام کرد: با تلاش‌های سرکنسولگری ایران در حیدرآباد، سفارت ایران در دهلی نو و با همکاری مقامات هندی، شش ماهیگیر ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر ماه‌ها در شهر بنگلور هند بازداشت شده بودند، پس از تبرئه از اتهامات، به میهن اسلامی بازگشتند.

به‌خدا قسم، چیزی از آنها باقی نمی‌گذاریم

شنیدیم که، تصویری از دیوارنگاره میدان فردوس بغداد همزمان با خروج سربازان امریکایی از عراق منتشر شده است که طرحی را از جمله ماندگار شهید ابومهدی المهندس خطاب به نیروهای اشغالگر امریکایی نشان می‌دهد: «از امروز دیگر در امنیت نخواهند بود؛ به‌خدا قسم، چیزی از آنها باقی نمی‌گذاریم.»

روزنامه اصلاح‌طلب: نیروی قدس پیاده‌نظام امریکا بود!

دست آخر اینکه، روزنامه اعتماد در مطلبی که به نقد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی پرداخته نوشته است: «در جنگ با داعش، نیروهای تحت امر شهید سلیمانی در عمل نیروی پیاده یک ائتلاف بزرگ بودند که بمباران هوایی آن را ارتش امریکا و متحدانش برعهده داشتند». به گزارش رجانیوز، این روزنامه سپس ادعا کرده «موارد همکاری میان ایران و امریکا کم نیست و همسویی منافع ما هم در اموری قابل بررسی است» و اینطور نتیجه‌گیری می‌کند که «حتی اگر بخواهیم شر امریکا را از سر ملت دفع کنیم و تحریم و فشارهای این کشور را کاهش دهیم، با داشتن رابطه بهتر به هدف‌مان می‌رسیم». رجانیوز در ادامه نوشت: گذشته از اینکه استدلال و نتیجه‌گیری نهایی این رسانه تا چه حد بر روند منطقی استوار است، نوع روابطی که روزنامه اعتماد میان مناسبات ایران و امریکا در منطقه برقرار کرده جالب توجه و حاوی یک تحریف بسیار بزرگ تاریخی است.

**************

روزنامه شرق**

حمله موشکی‌ حوثی‌ها به عربستان
عربستان سعودی اعلام کرد در پی حمله موشکی حوثی‌های یمن به شهر جیزان، سه نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. خبرگزاری گزارش داد یکی از کشته‌شدگان شهروند عربستان و دیگری شهروند یمن بود. در میان زخمی‌ها نیز شش نفر شهروند عربستان هستند و یک نفر بنگلادشی است. شبکه خبری المسیره گزارش داد یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مورد حمایت حوثی‌ها گفت: نیروی موشکی توانسته پایگاه‌های مهم و بسیار حساس عربستان در جیزان را با سه موشک بالستیک پیشرفته هدف قرار دهد. این موشک‌ها به صورت دقیق به اهداف مدنظر اصابت کرد. این اقدام در راستای پاسخ مشروع به جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی و محاصره کشورمان است. او افزود: اگر نظام سعودی به حماقت، تجاوز و جنایت خود ادامه دهد، عملیات کوبنده‌ای را انجام خواهیم داد. در همین حال، سفارت آمریکا در ریاض، حمله موشکی حوثی‌ها را به‌شدت محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شبه‌نظامیان شد. در بیانیه این سفارتخانه آمده است كه حملات حوثی‌ها جان شهروندان سعودی و 70 هزار شهروند آمریکایی ساکن در این کشور را به خطر می‌اندازد. سفارت آمریکا افزود: حوثی‌ها برای پایان‌دادن به درگیری‌ها در یمن باید در گفت‌وگو‌های سیاسی شرکت کنند.

میشل عون:
لبنان به 7 سال زمان نیاز دارد
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت کشور او برای خروج از بحرانی که به آن گرفتار شده است، به شش تا هفت سال زمان نیاز دارد. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت لبنان از دو سال پیش دچار بحران اقتصادی و سیاسی شده که بدترین بحران این کشور از زمان جنگ داخلی تاکنون است. لبنان در حال حاضر سومین سال بحران مالی خود را می‌گذراند که از سال ۲۰۱۹ شروع شد. این بحران باعث شده واحد پولی لبنان ۹۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد.در همین حال، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در سخنانی گفت: ما مصمم هستیم بر همه موانع در مسیر اتحاد مجدد دولت غلبه کنیم و همچنین گام‌هایی را تکمیل کنیم که برای قرار‌دادن لبنان در مسیر بهبودی و نجات برداشته‌ایم.  

 

**************************************************************

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات