صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۵۵

اخبار ویژه روزنامه‌های ۶ دی

روزنامه کیهان**

جبران بازی در زمین اسرائیل اعلام بیزاری از رژیم صهیونیستی
بازی بازیکن سابق تیم ملی و مربی فعلی تیم ملی امید، با لباس منقش به پرچم رژیم صهیونیستی، با واکنش‌های متفاوت مواجه شد. عده‌ای این کار را عامدانه دانستند اما برخی هم گفتند او خبر نداشته و به همین دلیل در میانه بازی سعی داشته با دست، پرچم رژیم صهیونیستی را بپوشاند. اما این موضوع چگونه قابل راستی‌آزمایی و فیصله است؟
ماجرا از آنجا آغاز شد که خبر آمد تیم‌ منتخب ستارگان عرب و ستارگان جهان، روز جمعه 26 آذر در دیداری نمادین به مصاف هم می‌روند. فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) تدارک‌کننده انجام این بازی و قطر میزبان مسابقه بود. اما از همان ابتدا ماجرا بودار بود. چنانکه یک تبعه رژیم کودک‌کش صهیونیست به نام اورام گرانت اسرائیلی به‌عنوان مربی تیم منتخب جهان معرفی شد. سپس معلوم شد که فیفا عمدا پرچم رژیم‌ اشغالگر قدس را روی لباس تیم عرب‌ها گنجانده است. دقیقاً به همین علت هم بود که سه اسطوره تیم ملی الجزایر به نام‌ رابح ماجر، رفیق صیفی و رفیق هلیش، به‌دلیل حضور آورام گرانتِ صهیونیست، از حضور در بازی انصراف دادند. (تیم ملی الجزایر هم چند روز بعد، قهرمانی خود در اولین جام عرب را به مردم فلسطین تقدیم کرد.) نواف التمیاط عربستانی، عماد الحوسنی عمانی، و یونس محمود عراقی هم که در این بازی شرکت کردند، پرچم صهیونیستی منقش روی پیراهن خود را در حمایت از فلسطین پاک کردند. برخی می‌گویند مهدوی‌کیا هم پرچم را خط زده و حال آنکه در تصویر او با اینفانتینیو رئیس فیفا، خط خوردگی دیده نمی‌شود.
یونس محمود بازیکن سابق تیم ملی عراق که در بازی حضور داشته، می‌گوید: قبل از بازی متوجه شدیم پیراهن نمادین فیفا منقش به پرچم اسرائیل است. البته اولین کسی که این موضوع را متوجه شد سامی ‌الجابر عربستانی بود. او به ما هشدار داد. ما در رختکن درباره این موضوع بحث و گفت‌و‌گو کردیم. ما به‌عنوان کشورهای عربی و در یک تورنمنت عربی بودیم. با مشورت همدیگر، تصمیم گرفتیم تا پرچم رژیم‌ اشغالگر را از پیراهن پاک کنیم و وارد زمین شویم.
قرائن نشان می‌دهد همه صحنه‌سازی مدیر فیفا، برای مشروعیت دادن به رژیم جنایتکار و بی‌ریشه صهیونیستی بوده است. این رژیم، همچنان که به جنایتکاری و‌ اشغالگری در میان ملت‌ها معروف است، دشمن ملت ایران هم شناخته می‌شود. رژیمی‌که به نقش‌آفرینی در ‌ترور دانشمندان ایرانی و سردار سلیمانی و اقدامات خرابکارانه اعتراف کرده و ضمنا بانی کارشکنی علیه احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای دو دهه گذشته بوده است. این رژیم نامشروع به واسطه نفوذ مافیایی لابی صهیونیستی ایپک در آمریکا، حامی ‌اصلی تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران بوده و اخیرا هم لاف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را پیش کشیده است.
با وجود چنین واقعیت‌های روشنی، سؤال این است که سرمربی تیم ملی امید چرا باید در یک بازی بی‌ربط به ایران (تیم ستارگان عرب)، با لباس منقش به پرچم رژیم صهیونیستی و در مقابل تیمی ‌با مربیگری یک صهیونیست بازی کند؟ آیا اعتبار او متعلق به خود وی بوده که این‌گونه خرج‌ها شود؟
برخی در این ماجرا با خوش بینی می‌گویند «مهدوی‌کیا برخلاف حاشیه‌سازی‌‌ها، از ابتدای بازی نسبت به حک شدن پرچم اسرائیل در کنار 210 پرچم دیگر کشورهای عضو فیفا از جمله ایران و فلسطین، حساسیت نشان داده و سعی در پوشاندن آن داشته است. بین دو نیمه او در کنار سامی ‌الجابر در حال خوش و بش کردن است که در مواجهه با دوربین فیفا، قسمتی که پرچم رژیم صهیونیستی قرار دارد را مچاله می‌کند تا واکنش خود را به این اقدام نشان دهد». بنابر این روایت، مهدوی‌کیا باید در طول 90 دقیقه بازی باید دستش بر روی پرچم صهیونیستی بوده باشد(!)
برخی برای بدگمانی خود دلیل دارند و به حمایت مهدوی‌کیا از بازی دو بازیکن دیگر در خارج کشور مقابل تیم رژیم صهیونیستی در گذشته‌ اشاره می‌کنند و اینکه او منتقدان را در ماجرای اخیر، متهم به دورویی کرد. البته در مقابل، کسانی هم به حضور وی در منزل شهید مدافع حرم سردار رضا فرزانه در سال 97 و دیدار با خانواده شهید استناد می‌کنند. و یا ابراز خوشحالی وی پس از زدن آن گل خاص به تیم ملی آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه را نشانه وطن‌پرستی‌اش می‌شمارند.
به‌نظر می‌رسد در ماجرای اخیر، اولا بیش از مهدوی‌کیا، مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مقصر هستند و باید پاسخگو باشند. اما این قصور و تقصیر مدیران ذی‌ربط، رافع مسئولیت سرمربی تیم امید نیست. ثانیا حداقل انتظار ولو با نگاه خوش‌بینانه به ماجرا و برای اینکه افکار عمومی باور کند ورود به تله‌گذاری صهیونیست‌ها و حامیان‌شان از سر غفلت و بی‌میلی بوده، این است که مهدوی‌کیا صریحا نسبت به رژیم‌ اشغالگر قدس (بانی انواع جنایت‌ها در حق ملت ایران) اعلام بیزاری کند و توپ را به زمین صهیونیست‌های بی‌آبرو برگرداند.

بسته اقتصادی دولت چگونه امید را به بازار بورس برگرداند؟
روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب تصریح کرد تصمیمات دولت درباره بورس تصمیمات کلیدی و موجب بازگشت امید به بازار است.
دنیای اقتصاد با اشاره به تصمیم 10 بندی دولت برای بازار سرمایه، از قول کارشناس می‌نویسد: بسته پیشنهادی که برای حمایت از بازار سرمایه، با همراهی کامل رئیس‌جمهور و اکثریت مطلق آرا در دولت تصویب شد، بیانگر اراده جدی دولت برای سودآوری تولید و صنایع بورسی و چشم‌‌‌انداز امیدبخش در بازار است که بعد از انتشار این خبر، بازار به آن واکنش مثبت نشان داد و در چند روز اخیر، شاخص کل بورس سبزپوش شده است.
به نظر می‌‌‌آید، سیاست اخیری که در حال حاضر، به‌عنوان بسته پیشنهادی ۱۰‌بندی منتشر و به نوعی در ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بازار سرمایه مصوب شده است، در حمایت از بازار سرمایه می‌تواند خیلی موثر واقع شود.
به طور کلی، می‌توان بسته حمایتی مزبور را به سه‌محور اصلی تقسیم‌ کرد. محور اول، مربوط به بحث تزریق نقدینگی به بازار سهام است که در این راستا دو بند دیگر بسته مزبور، با این موضوع مرتبط است. در این میان، یکی از مباحث، مربوط به تزریق نیم‌درصد مالیات فروش سهام به صندوق تثبیت بود. به نوعی برآورد شده است که در طول سال ۱۴۰۱ بالغ ‌‌‌بر۶‌ هزار میلیارد تومان مالیات از این محل تامین شود. از سوی دیگر، برآورد شده است که ۳۰‌ هزار میلیارد تومان دیگر، در قالب افزایش سرمایه، از سوی دولت به صندوق تثبیت تزریق شود. به این ترتیب، مشاهده می‌شود، چنانچه این موضوع مورد تایید قرار گیرد و مصوب شود، می‌تواند راهکار بسیار مناسب و راهگشایی برای بازار سرمایه باشد. در خصوص کمک‌‌‌های مرتبط با عدم‌‌‌تحمیل فشار قیمت تمام‌‌‌شده‌‌‌ به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس نیز مباحث نرخ گاز از سوی دولت مطرح شده است؛ به طوری که در لایحه بودجه پیشنهادی ارائه‌شده به مجلس برای سال ۱۴۰۱، عنوان شده است، سوخت شرکت‌های فولادی و پتروشیمی از محل گاز مصرفی‌‌‌شان، معادل خوراک پتروشیمی‌‌‌ها لحاظ شود. در این زمینه نیز سقفی تعیین نشده است و خوشبختانه، تنها سقف ۲هزار تومانی که در حال حاضر نیز نرخ‌ها با آن محاسبه می‌شوند، خواهد بود. به این ترتیب، موضوع مزبور نیز کمک خوب و شایانی به بازار سرمایه خواهد کرد.
فعالان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه و همچنین شرکت‌هایی که مبادرت به تولید محصولات پتروشیمی می‌کنند، در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها نیز درخواست تعدیل قیمت را دارند. در حقیقت، نرخ گازی که طبق فرمول قبلی محاسبه می‌‌‌شد، به دلیل جهش هشت‌برابری قیمت گاز در هاب اروپا، بسیار بیشتر از قیمت منطقه‌‌‌ای و نرخ صادراتی ایران است؛ به همین دلیل آن را تعدیل کردند و مبنای آن را نرخ گاز صادراتی تعیین کردند (ظاهرا این نرخ نیز تنها بر مبنای نرخ ترکیه در نظر گرفته شده است).
بحث دیگری که در بسته حمایتی مزبور به آن اشاره شده، کاهش ۵ درصدی مالیات است. این امر می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را به نوعی با رشد مواجه کند. از سوی دیگر، در مورد موضوع تعیین سقف برای نرخ سود بین بانکی و نرخ اوراق بدهی نیز باید عنوان کرد، این مصوبه، بانک مرکزی را ملزم به تعیین و در پیش گرفتن سازوکار مناسبی می‌کند تا نرخ سود بین بانکی و معاملات ثانویه اوراق بیشتر از ۲۰‌ درصد نشود. به نظر می‌رسد، این موضوع، مهم‌ترین بند بسته پیشنهادی حمایتی ده‌گانه باشد. اگر این بسته بتواند، فقط به همین یک‌مورد جامه‌‌ عمل بپوشاند و این موضوع را با مدیریت صحیح پیش ببرد و نرخ سود بین‌بانکی و به‌خصوص، حضور بانک مرکزی در معاملات ثانویه اوراق، طوری تنظیم شود که بازدهی ثانویه این نرخ‌ها بیشتر از ۲۰‌ درصد نشود، بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.
یکی دیگر از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه، بحث افزایش بهره مالکانه معادن بود که این موضوع نیز در بسته مزبور هیچ افزایشی نداشته و به همان شیوه بودجه ۱۴۰۰ است. این موضوع نیز می‌تواند کمک شایانی به عدم‌ افزایش قیمت تمام‌‌‌شده در صنایع مرتبط با این حوزه داشته باشد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد، دو محور اصلی‌‌‌ بسته ده‌گانه مزبور که با تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت و همچنین بحث عدم‌افزایش قیمت تمام‌‌‌شده مرتبط است، به نفع بازار سرمایه و فعالان این بازار باشد.
افزون بر این، در بحث سودآوری شرکت‌ها نیز چند مورد از بسته مزبور می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ یکی همان بحث کاهش ۵‌ درصدی مالیات است و دیگری بحث تسعیر نرخ ارز بانک‌هاست که متاسفانه تاکنون هیچ فرمول مشخصی نداشت و سلیقه‌‌‌ای بود؛ به طوری که بانک مرکزی طی اعلامیه‌ای این نرخ‌ها را مشخص می‌کرد. این امر نیز برای بازار سهام قابل‌‌‌پیش‌بینی نبود، اما چاره‌ای جز قبول آن وجود نداشت. حال چنین مصوبه‌ای کمک شایانی به نظام بانکی و همچنین سیستم بازار سرمایه خواهد داشت؛ به طوری که بانک‌هایی که با مازاد درآمد ارزی مواجه‌اند، به‌موقع درآمد خود را از این بابت شناسایی کنند.
به نظر می‌رسد، مجموعه‌‌‌ عواملی که در۱۰ بند دولت عنوان شده، به‌خصوص حضور رئیس سازمان بورس در جلسات ستاد اقتصادی و همچنین تصمیم‌گیری در مورد انتشار اوراق، اقدام مهم و مناسبی در راستای حمایت از بازار سرمایه باشد. به عبارت دقیق‌تر، به نظر می‌رسد، رئوس عنوان‌شده می‌تواند کمک خوبی به بازار سرمایه باشد.

اندیشکده آمریکایی: ایران حق دارد به ما اعتماد نکند
آمریکا علاقه روزافزونی به زیرپا گذاشتن تعهدات خود در توافقات دارد و همین موجب شده تا اعتبار ایالات متحده از بین برود و کشورها در مذاکرات ریسک نکنند.
این تحلیل را اندیشکده آمریکایی کوئینسی منتشر کرده و نوشت: آمریکا در پایبندی به تعهدات خود سابقه خوبی ندارد. کشورها تهدیدهای ما به تحریم و زور را باور می‌کنند اما سخت است که به آنها بقبولانیم که آمریکا قابل اعتماد است و به تعهداتش در مذاکرات عمل می‌کند.
دولت ایالات متحده با مشکل جدی بی‌اعتباری رو‌به‌روست چرا که وعده‌های دولت در زمینه لغو تحریم‌ها و واگذاری سایر امتیازات‌، باورپذیر نیست. این مسئله توانایی چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان ما با دولت‌های دیگر را تضعیف می‌کند‌، زیرا آمریکا گرایش فزاینده‌ای برای زیرپا گذاشتن حرف‌ها و پاره کردن تعهداتش دارد.
حتی زمانی که برخی کشورها تعهداتشان را رعایت می‌کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که واشنگتن در سال‌های بعدی از توافق خارج نشود و در پی حمله یا سرنگونی آنها برنیاید. عملکرد واشنگتن در برابر لیبی و ایران نمونه‌های بارزی از این عهدشکنی‌ هستند.
نتیجه پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای، خروج ترامپ از توافق و جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران بود. تندروهای جمهوریخواه اعلام کرده‌اند که هرگونه توافق توسط دولت بعدی آمریکا پاره خواهد شد. از این رو‌، دولت ایران باید با فرض حتمی بودن این ادعا برنامه‌ریزی کند.
دیپلماسی آمریکا از تکیه بیش از حد به تهدید نظامی رنج می‌برد. در چند ماه گذشته انبوهی از مقالات و نامه‌ها منتشر شده که در آن از دولت بایدن خواسته شده تا تهدیدهای نظامی علیه ایران را «معتبرتر» کند‌، گویا تمایل دولت برای توسل به زور مورد تردید جدی قرار گرفته است.
این ایده که آمریکا برای پیشرفت در مذاکرات نیاز به ایجاد ترس دارد‌، همه چیز را به عقب بازمی‌گرداند. دولت ایران نیازی به این ندارد که حتمی بودن حمله آمریکا علیه خودش را باور کند. رهبری ایران به تضمین‌های معتبری نیاز دارد تا باور کند که واشنگتن می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند، زیرا بدون چنین تضمین‌هایی تهران انگیره‌ای برای کنار گذاشتن اهرم‌های ایجاد شده در چند سال گذشته را ندارد.
استفاده افراطی از تحریم‌ها مسیر دیپلماسی را می‌بندد و موجب می‌شود کارایی پیشنهاد کاهش تحریم‌ها در ازای گرفتن امتیازات ویژه تضعیف شود. هنگامی که کشوری هدف طیف وسیعی از تحریم‌ها قرار می‌گیرد‌، انگیزه کمتری برای واگذاری امتیاز خواهد داشت. از آنجا که اعمال تحریم‌ها آسان و تلاش برای لغو آنها از نظر سیاسی دشوار است‌، گشایش وعده داده شده تحت تاثیر اقدامات اجباری دیگری قرار می‌گیرد.
آمریکا خیلی کم پیرامون معاهده‌ای به مذاکره می‌پردازد، چه رسد به عضویت در معاهدات‌، اما پیمان‌های موفق کنترل تسلیحات را‌، به دلیل کوچکترین نقض از سوی سایر کشورها با کمترین سوء ظن‌، کنار می‌گذارد. به علاوه‌، پایبندی کامل سایر کشورها به معاهدات‌، هیچ تضمینی برای عدم خروج آمریکا از‌ پیمان‌های بین‌المللی نیست. در تشکیلات سیاست خارجی آمریکا هنوز هم اجماع دو حزب قدرتمندی در زمینه مداخله نظامی و تحریم‌ها وجود دارد‌، اما وقتی نوبت به مذاکره برای‌ مصالحه‌ای می‌رسد که به نفع همه طرفین است معمولا جناح‌بندی شدید حزبی و ایدئولوژیکی به وجود می‌آید. این حقیقت پیرامون قراردادها و معاهدات سیاسی به طور یکسان صدق می‌کند. زمانی که دیپلماسی از سوی بسیاری از رهبران سیاسی و سیاستگذاران مورد چنین بی‌مهری و بی‌توجهی‌ای قرار می‌گیرد هیچ توافق مذاکره شده‌ای از نابودی در امان نیست. سیاستگذاران ما اغلب نگران این هستند که چگونه ایالات متحده می‌تواند پایبندی دولت‌های دیگر را راستی‌آزمایی کند، اما مشکل بزرگتر در حال حاضر این است که نمی‌‌توان به دولت ما برای انجام کاری اعتماد کرد که می‌گوید برای چند سال آینده آن را انجام خواهد داد.
چرا کشور دیگر باید ریسک کند و امتیازات بزرگی را در مذاکرات با آمریکا واگذار کند‌، در حالی که عملا تغییر موضع واشنگتن پس از انتخابات بعدی ریاست جمهوری حتمی است؟ اگر ایالات متحده نتواند بار دیگر چگونگی عمل به تعهدات دیپلماتیک را بیاموزد‌، دیپلماسی آمریکایی همچنان به زیان منافع ملی و به زیان صلح و امنیت بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

************

روزنامه وطن امروز**

حرکت علمی کشور باید مسأله‌‌محور باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی وعده داد در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه به موضوع سرمایه‌گذاری برای توسعه علم و تحول اقتصادی با کمک پیشرانان علمی توجه شود. 
محمدباقر قالیباف در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در محل بوستان گفت‌وگو گفت: وظیفه دارم از عزیزان‌مان در جهاد دانشگاهی تشکر کنم و به آنها خداقوت می‌گویم؛ در بازدید امروز یکی از ویژگی‌های مهم بحث علمی و فناورانه بودن حوزه‌های مختلفی بود که مشاهده کردیم. همیشه ما بحث از متخصصان داخلی می‌کنیم؛ این نمایشگاه نمادی است که می‌شود با اطمینان به نیروی داخلی اتکا کرد. حتی در مواردی که نیاز به فناوری خارجی داریم در انتقال تکنولوژی با برندهای مهم دنیا همکاری شده و از ظرفیت‌های آنها استفاده شده است. 
وی افزود: در برخی زمینه‌ها مانند پزشکی کارهای ماندگاری انجام شده است؛ هم در مرز علم حرکت می‌کنیم و هم به صورت کاربردی از آنها استفاده می‌کنیم که نمونه‌های بارز آن را در اینجا دیدیم. ما در کشور گاهی علم را برای علم و توسعه علم مورد توجه قرار می‌دهیم؛ این خوب است اما در شرایطی هستیم که باید مساله‌محور حرکت کنیم؛ این نمایشگاه نیز به صورت مساله‌‌محور بود. حالا ما سیاستمداران باید پیشرانان تحول اقتصادی را مشخص کنیم و اولویت‌ها و ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم. نقطه ضعف ما سیاستمداران همین است که با هزاران زحمت تکنولوژی می‌آورند اما جایی که باید سرمایه‌گذاری شود اول مشکل است. قالیباف ادامه داد: ما نقدینگی لجام‌گسیخته داریم ولی برای بردن آن به فضای تولید و سرمایه‌گذاری، چگونه سرمایه‌گذاری بازتولید کنیم؟ خصوصا وقتی تحریم هستیم و سرمایه‌گذاری خارجی نداریم، باید از سرمایه داخلی استفاده کنیم. این ضعف کار ما است. 
رئیس مجلس ادامه داد: ما طی سال گذشته در مجلس سعی کردیم اقدامات لازم را انجام دهیم و حالا هم باید سیستم اداری و اجرایی و مکانیزم سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی سوق دهیم، اگر این کار را نکنیم از این ظرفیت عظیم در حوزه آموزش، فرهنگ، هنر، مهندسی، پزشکی و... استفاده لازم را نمی‌کنیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۱ قدم‌های لازم را برداریم، در برنامه هفتم هم که در 6 ماه نخست سال آینده تنظیم می‌شود ضعف‌های اعمال سیاست‌ها را برطرف کنیم تا تحول اقتصادی را با کمک جوانان و پیشگامان علم رقم بزنیم. 
***
شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین:
خروج آمریکا از برجام شکست استراتژیک بود
شبکه تلویزیون جهانی چین در یادداشتی کارشناسی، خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ را شکست استراتژیک خواند که فقط سبب تقویت برنامه هسته‌ای ایران شد. 
در مقدمه این یادداشت آمده است: به‌رغم پایبندی ایران به برجام، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. ایالات‌متحده نه‌تنها این توافق را رها کرد، بلکه تمام تحریم‌ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد. 
این یادداشت می‌افزاید: به گفته انجمن کنترل تسلیحات -یک سازمان مستقر در ایالات‌متحده- زمانی که آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به توافق را ذکر نکرد، در حالی که ایران به مدت یک سال پس از خروج آمریکا به توافق کاملا پایبند بود. 
طبق این گزارش، ایران هم از سال ۲۰۱۹ شروع به کاهش تعهد کرد و به دنبال آن چند اقدام در همان سال انجام شد اما به‌رغم این اقدامات، ایران همچنان یکی از شرکت‌کنندگان برجام باقی ماند. 
به ادعای این گزارش، پیش از خروج ترامپ، ایران از توافق ۲۰۱۵ تبعیت می‌کرد که این کشور را حدود یک سال از رسیدن به نقطه‌ای که بتواند مواد کافی برای ساخت بمب اتم داشته باشد، دور نگه داشته بود اما اکنون طبق برآوردهای مختلف، زمان گریز به چند ماه کاهش یافته است. 
***
دیدار فرمانده نیروی هوایی ارتش با کارکنان وظیفه ارمنی
امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی با جمعی از کارکنان وظیفه ارمنی در ستاد نیروی هوایی ارتش دیدار کرد. 
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع‌مقدس و ادیان توحیدی، با بیان اینکه در دوران دفاع‌مقدس، جوانان ارامنه همچون سایر ادیان الهی برای دفاع از خاک و ناموس راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند، دلاورانه جنگیدند و شربت شیرین شهادت را نوشیدند، تاکید کرد: این، مُهر افتخاری بر پیشانی ادیان الهی است که همچون لاله در خون غلتیدند تا ثابت کنند ایران خاک و وطن آنهاست و هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند ذره‌ای از این خاک و آب را از آنها بگیرد. 
امیر سرتیپ خلبان واحدی در ادامه عنوان کرد: این کشور خاک شما و شما جزئی از تاریخ پرافتخار ایران هستید. شما سربازان ارامنه همچون برادران و فرزندان خونی برای ما هستید. 

**************

روزنامه خراسان**

قیمت مرغ در بازار روند افزایشی گرفت
مهر - قیمت مرغ که طی هفته های گذشته تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود، روند افزایشی در پیش گرفته و به نرخ مصوب آن (۳۱ هزار تومان) نزدیک شده است. قیمت مرغ در بازار که به دنبال افزایش عرضه طی هفته‌های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و به زیر نرخ مصوب رسیده بود مجدد روند صعودی یافته است. یک منبع آگاه مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نوسانات بازار مؤثر دانست و گفت: مطرح شدن این مباحث و جو روانی ناشی از آن در نوسانات بازار مؤثر است.
 
اکتشافات نفتی و گازی در پایین‌ترین میزان ۷۵ سال گذشته
فارس - موسسه ریستاد انرژی اعلام کرد که در سال 2021 میزان اکتشافات نفتی و گازی در جهان در پایین‌ترین سطح ۷۵ سال گذشته قرار داشته است. به گزارش راشاتودی، ریستاد انرژی اعلام کرده تا پایان ماه نوامبر مجموعه اکتشافات نفتی در جهان معادل ۴.۷ میلیارد بشکه بوده و در ماه جاری هم هیچ اکتشاف بزرگی در جهان به ثبت نرسیده و بعید است به ثبت برسد. این میزان اکتشاف نفتی از نظر پایین بودن از سال ۱۹۴۶ تاکنون بی سابقه بوده است. حجم اکتشافات نفتی در سال ۲۰۲۰ هم معادل 5/12 میلیون بشکه بوده است.
 
ثبت‌نامی‌های نهضت ملی مسکن از ۲/۲ میلیون نفر عبور کرد
مهر - طبق تازه‌ترین آمار ارائه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان بیش از دو میلیون و ۲۷۳ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید توسط رئیس‌جمهور از ۲۸ مهر در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و تا ۱۵ دی ادامه دارد.
 
طرح وزارت اقتصاد برای افزایش حقوق بازنشستگان از محل بیمه
مهر - وزیر اقتصاد از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید خبر داد. سید احسان خاندوزی مسئله «فراگیری مالی» در صنعت بیمه را امری بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: بسیاری از گروه‌ها به دلیل نداشتن آگاهی کامل، از گذشته، بدون بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای، در کسب و کارهایی فعالیت کرده‌ و الان به شرایطی رسیده‌اند که به نظر ما باید شرکت‌های بیمه‌ای، محصولات جدید را برای آن  ها تعریف کنند. وی افزود: یکی از همین موارد، مسئله افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه‌ای جدید است که مقرر شد رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه هم پیشنهادی را به سرعت آماده و ارائه کند.
 
ادعای بیکاری نیمی از مهندسان عضو نظام مهندسی
مهر - احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: اکنون حدود ۵۸۰ هزار مهندس در کشور داریم که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و برای حدود ۱۵۰ هزار نفر آن ها فرصت شغلی تعریف شده و بقیه بیکار هستند یا در شغل‌های غیرمرتبط فعالیت دارند. مبحث ۲۲ می‌تواند در دو تا پنج سال حداقل ۳۰۰ هزار شغل برای مهندسان ایجاد کند و در نتیجه نرخ بیکاری را که در جامعه مهندسین به حدود ۵۰ درصد رسیده است،کاهش دهد.

**************

روزنامه ایران**

واکنش نوروزی به حواشی جلسه معارفه فرماندار رباط کریم

خبر اول اینکه، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی نسبت به حواشی اخیر در جلسه معرفی فرماندار شهرستان رباط کریم واکنش نشان داد و گفت که من اقوامی در استان تهران ندارم و کسی را معرفی نمی‌کنم اما خودشان به من گفته بودند نیروی بومی معرفی کنید. به‌گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی روز گذشته در تذکری با اشاره به حواشی ایجاد شده در جلسه معرفی فرماندار شهرستان رباط کریم در تذکری به هیأت رئیسه گفت: باید هیأت رئیسه از ما دفاع کند.
وی توضیح داد: یا به ما نگویند برای انتخاب فرماندار از محل خود کسی را برای فرمانداری معرفی کنید یا اگر افرادی را معرفی می‌کنیم، برای احترام یک نفر را قبول کنند. بعد هم نگویند ما استانداریم و هر‌کاری بخواهیم انجام می‌دهیم.
نماینده رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودشان به من گفته بودند نیروی بومی معرفی کنید اما بعد حرف دیگری می‌زنند و با روزنامه ایران مصاحبه می‌کنند.

استقبال روسیه از سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

خبر دیگر اینکه، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره میزان غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران در آستانه دورهشتم مذاکرات برچیدن تحریم‌‌ها استقبال کرد. به گزارش مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز گذشته در پیامی توئیتری درباره اظهارات محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که اعلام کرده است تهران غنی‌سازی بیش از ۶۰ درصد انجام نمی‌دهد، نوشت: این موضعگیری در آستانه هشتمین دور مذاکرات وین که فردا آغاز می‌شود، پیام مثبتی است.

احراز هویت دو تن از شهدای گمنام دفاع مقدس

با خبر شدیم که، فرمانده تیپ ۱۷۷ شهید نصر اصفهانی نیروی زمینی ارتش از احراز هویت شهید نعمت شکیبایی صنوبری از شهدای ارتش در تربت حیدریه خبر داد. به‌ گزارش روابط عمومی ارتش، سرهنگ بختیار کرمی‌نیا، فرمانده تیپ ۱۷۷ شهید نصراصفهانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تربت حیدریه، گفت: ستوان دوم وظیفه شهید نعمت شکیبایی اردیبهشت سال ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی غرب کارون مفقودالاثر شده بود که پس از ۲۸ سال پیکر مطهر این شهید تفحص و پس ازانجام آزمایش«دی ان ای» هویت این شهید والا مقام احراز و سال ۱۳۹۰ در الشتر لرستان به خاک سپرده شد.
همچنین روز گذشته هویت شهید جمال جعفرزادگان از شهدای شهرستان جهرم که در سال ۱۳۹۹ طی مراسمی باشکوه به‌عنوان شهید گمنام در بافق یزد به خاک سپرده شده بود با آزمایش DNA، شناسایی شد. به گفته رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران جهرم شهید جعفرزادگان متولد 1344 در جهرم است که داوطلبانه به جبهه اعزام شد و در سال 1362 در فکه به فیض شهادت نائل آمد.

هشدار رسانه صهیونیستی به «نفتالی بنت»

شنیدیم که، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» مشهورترین رسانه رژیم صهیونیستی در مطلبی ضمن انتقاد شدید از رفتار رژیم اسرائیل درخصوص مذاکرات هسته‌ای 1+4 با ایران، نوشت: «با برجام یا بدون برجام؛ دست از جنجال و هراس افکنی بردارید، نه اکنون ۱۹۳۸ است و نه ایران، آلمان نازی!» به گزارش این رسانه صهیونیستی، نسخه‌برداری از روش هوچی‌گری نتانیاهوی پوپولیست و این ادعا که گویی اکنون ۱۹۳۸ است و ایران هم آلمان نازی، به اسرائیل کمکی برای متقاعد کردن متحدانش نمی‌کند.» این رسانه اسرائیلی پیشنهاد داد که «نفتالی بنت» باید به جای آن پنهانی و محترمانه با «بایدن» بر سر مسأله ایران کار کند.

ادامه کارشکنی امریکا در مسیر احیای توافق هسته‌ای

دست آخر اینکه، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا در حالی هفته گذشته با «نفتالی بنت»، نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد که این مقام امریکایی در این دیدار اعلام کرده گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای در مرحله‌ای شکننده و حساس قرار گرفته است. به گزارش رسانه «چاینا دیلی» سالیوان در کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که «توافق و همکاری برای رسیدن به راهبرد و هدفی مشترک برای برطرف ساختن چالش‌های کنونی و حفظ امنیت امریکا و اسرائیل، امری الزامی است.»
در همین چهارچوب «سالیوان» مدعی شده که برای احیای توافق هسته‌ای تنها چند هفته فرصت باقی مانده است. به گزارش این رسانه چینی حتی با وجود پیشرفت عملی مذاکرات وین، امریکا همچنان بر فقدان راه حلی واضح برای بازگشت به توافق هسته‌ای، پافشاری می‌کند. جدیدترین دوره مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 از امروز (دوشنبه) در وین آغاز خواهد شد.

**************

روزنامه شرق**

دزموند توتو درگذشت

دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل و اسقف اعظم پیشین کلیسای آنگلیکن در آفریقای جنوبی، در ۹۰‌سالگی در کیپ‌تاون درگذشت. او مبارزی خستگی‌ناپذیر علیه آپارتاید و نژادپرستی و کنشگری در راه صلح و آشتی بود. به گزارش دویچه‌وله، توتو در هفتم اکتبر ۱۹۳۱ به دنیا آمد. او ابتدا به‌عنوان معلم کار می‌کرد، اما در سال ۱۹۵۷ در اعتراض به سیاست آموزشی نژادپرستانه رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، معلمی را رها کرد و وارد دنیای روحانیت شد. او تحصیلات خود را در آفریقای جنوبی و انگلستان گذراند. توتو در سال ۱۹۷۸ دبیر کل شورای کلیساهای آفریقای جنوبی و سپس اولین اسقف سیاه‌پوست کلیسای آنگلیکن ژوهانسبورگ و پس از آن نیز اسقف اعظم کیپ‌تاون شد. دزموند توتو مبلغ خستگی‌ناپذیر مبارزه خشونت‌پرهیز بود و در سال ۱۹۸۴ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. در نوامبر ۱۹۹۵، نلسون ماندلا، رئیس‌جمهوری وقت آفریقای جنوبی او را به عنوان رئیس «کمیسیون حقیقت و آشتی» منصوب کرد. او این مسئولیت را تا زمان ارائه گزارش نهایی این کمیسیون در اکتبر ۱۹۹۸ بر عهده داشت. توتو جایزه مارتین لوترکینگ، صلیب لیاقت آلمان (۱۹۹۶) و ده‌ها عنوان دکترای افتخاری را کسب کرد. در سال ۲۰۱۶ کتاب «کتاب شادی-شادمانی استوار در دنیای ناپایدار» توتو منتشر شد که با همکاری چهاردهمین دالای لاما آن را نوشت. دزموند توتو صدایی بلند علیه بی‌عدالتی در جهان، علیه جنگ در عراق و علیه رژیم‌های خودکامه بود. او حامی جنبش‌های دموکراسی‌خواهی و آزادی‌خواهی بود. توتو در سپتامبر ۲۰۱۲ در مقاله‌ای در روزنامه آبزرور خواستار محاکمه جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در دادگاه کیفری بین‌المللی به دلیل حمله به عراق شد. سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت که مرگ این روحانی «فصلی دیگر از سوگواری در وداع ملت با نسلی برجسته در آفریقای جنوبی است». او افزود که اسقف اعظم توتو در به‌جاگذاشتن «آفریقای جنوبی آزاد» کمک کرده است. رامافوسا، او را به عنوان یک میهن‌پرست بی‌همتا توصیف کرد، رهبری اصولگرا و عمل‌گرایی که به بینش کتاب مقدس که گفته ایمان بدون عمل مرده است، معنا داد.

 

**************************************************************

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات