صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۵۳۹۵

مردم با خلق حماسه‌ی نهم دی درصدد نفی و طرد چه مواردی بودند؟

مهمترین عناصر سلبی این حماسه عبارت‌اند از:
الف. فتنه‌ستیزی: بارزترین ویژگی حماسه نهم دی و مهمترین فلسفه‌ و دلیل شکل‌گیری آن، مقابله با فتنه‌ای بود که با همدستی عوامل داخلی و دشمنان خارجی، طی آن تلاش می‌شد تا موجودیت نظام و کشور را در معرض فروپاشی قرار دهد. بنابراین، بعد از آنکه تداوم اقدامات مخربانه و ساختارشکنانه‌ی فتنه‌گران، با گذشت هشت ماه، فروکش نکرد و سران و عوامل فتنه در مدت مذکور همچنان از هر فرصتی برای عرض‌اندام استفاده می‌کردند و حتی به ساحت عاشورای حسینی(ع) هم توهین و بی‌حرمتی کردند، کاسه‌ی صبر ملت سرریز شد و با ورود به صحنه، عملاً اعلام کردند که بیش از این دیگر توان تحملِ اقدامات ساختارشکنانه و ضدارزشی اهالی فتنه را ندارند.
ب. آشوب‌ستیزی: وجه دیگر شکل‌گیری حماسه‌ی نهم دی، مخالفت و نفی و طرد آشوب‌آفرینی فتنه‌گران و ملتهب‌سازی فضای سیاسی و عمومی کشور توسط آنها بود. درواقع، در حماسه‌ی نهم دی به هرگونه آشوب، اغتشاش و تحرک هزینه‌ساز و ضدامنیت و آرامش عمومی نَه گفته شد و اساساً یکی از محرک‌های مهم در شکل‌گیری حماسه نهم دی، همین برنتافتن ناامنی و آشوب بود.
ج. طرد سکولاریسم: فتنه 88 اگرچه ابتدا با بهانه‌ی وقوع تقلب در انتخابات شکل گرفت و سران داخلی فتنه با همین بهانه، در روزهای ابتدایی توانستند بخشی از مردم را نیز با خود همراه کنند، اما بعد از آنکه سران فتنه از پی‌گیری اعتراض خود به نتیجه انتخابات از مجاری قانونی خودداری کردند و بویژه بعد از خطبه تاریخی رهبری معظم انقلاب در نماز جمعه تهران در 29 خرداد 1388، آگاهی و شناخت عمومی از صحنه‌ی تحولات دقیق‌تر شد و بنابراین، از دامنه‌ی حمایت‌های مردمی از سران فتنه بشدت کاسته شد. اقدامات سران فتنه ادامه داشت تا اینکه بتدریج لایه‌های زیرین آن نمایان‌تر شد و بتدریج، روندی که از اعتراض به نتیجه‌ی انتخابات شروع شده بود، به مبارزه با ارزش‌ها و نمادهای هویتی جامعه ختم شد و جالب آنکه با حمایت سران فتنه نیز همراه شد، به گونه‌ای که آقای موسوی در بیانیه شماره 17 خود که بعد از حوادث عاشورای 88 صادر شد، توهین‌کنندگان به عزای حسینی را «ملت خداجو» نامید. بنابراین، از این به بعد بود که کاسه‌ی صبر انقلابی و اسلامی مردم لبریز شد و با خروش عظیم خود، سکولاریسمی که در بطن فتنه نهفته بود را به محاق بردند.
د. بیگانه‌ستیزی و مداخله‌ستیزی: یک ویژگی مهم فتنه 88، نقش‌آفرینی بیگانگان در همه‌ی مراحل آن؛ از شکل‌گیری تا تجهیز و به اوج رساندن دامنه‌ی آشوب و فتنه و حمایت‌های اعلامی و اعمالی مختلف از فتنه در کشور بود. متأثر از این عوامل، وقتی مردم مشاهده می‌کردند که دشمنان غدار انقلاب و مردم، براحتی از فتنه‌گران حمایت می‌کنند و در نقطه‌ی مقابل، فتنه‌گران حاضر به برائت از دشمن و تفکیک راه خود از دشمن نیستند، بیش از پیش به وحدت‌نظر و هدف آنها با دشمنان پی‌ بردند و با خلق حماسه‌ی عظیم خود در نهم دی ماه نشان دادند که اجازه نمی‌دهند این اتصال و ارتباط دشمنان و فتنه‌گران تداوم داشته باشد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات