صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۵۴۱۶
انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و صف‌آرایی جریان‌های سیاسی ‌ـ ۱۳

اتمام حجت

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

در حالی که جریان فتنه‌گر تلاش داشت با گسترش ناآرامی‌ها، خواسته‌های نامشروع و غیرقانونی خود را مطالبه کند، نظام اسلامی تلاش داشت با تعامل و رایزنی فرصتی برای شنیدن حرف‌ها را فراهم آورد تا اگر مطالبه بحق و قانونی وجود دارد، بررسی و رسیدگی شود. در این مسیر بود که خبر دیدار نمایندگان چهار نامزد انتخاباتی با رهبر معظم انقلاب اسلامی انتشار یافت که افکار عمومی را نسبت به بازگشت آرامش و پایان یافتن اغتشاشات امیدوار کرد. رهبر معظم انقلاب در آن دیدار خطاب به نمایندگان نامزدها گفتند:

«من خودم شخصاً در این انتخابات هم مثل همه انتخابات‌های گذشته‌ـ شماها همه‏تان مسئولان هستید، بوده‏اید، ممشای بنده را می‌دانید‌ـ به مسئولان كشور اعتماد كردم؛ به وزارت كشور، به شورای نگهبان؛ در حالی كه می‌دانید در موارد متعدد، مسئولان از سلایق مختلف بودند؛ اما من به مقام مسئولی كه می‌شناسم و قاعده كار او را می‌دانم، اعتماد می‌كنم. در این نوبت هم همین جور است؛ من اعتماد می‌كنم، اما این اعتماد من موجب نمی‌شود كه اگر چنانچه شبهه‏ای در ذهن كسانی هست، این شبهه دنبال نشود و تعقیب نشود و بررسی نشود و حقیقت قضیه آشكار نشود؛ نه، شبهات را برطرف كنید، منتها آن چیزی كه از همه مهم‌تر است، این است: همه سعی كنید وحدت ملی و وحدت كشور را حفظ كنید؛ هركسی به نحوی، هر كسی وظیفه ‏ای دارد.»

اما متأسفانه این دیدارها و توصیه‌ها بر مواضع غیرقانونی موسوی تأثیر نداشت و وی بار دیگر با صدور بیانیه‌ای تحریک‌آمیز از کشته‌شدگان این روزها با نام شهید یاد و اعلام کرد: «از همگان درخواست می‌کنم بعدازظهر روز پنج‌شنبه 28 خردادماه به هرصورت ممکن، اعم از اجتماع در مساجد و تکایا و یا برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز با استفاده از نمادهای سوگواری همدردی خود را با بازماندگان اعلام کنند و بدیهی است که خود نیز در این مراسم شرکت خواهم کرد.» تجمع غیرقانونی پنج‌شنبه در میدان امام خمینی تهران که با حضور موسوی همراه شد، محصول بیانیه فوق بود. این تجمعات غیرقانونی به صورت‌های مختلف تا روز پنج‌شنبه (28/3/1388) ادامه یافت و این در حالی بود که موسوی و همراهانش، هواداران‌شان را به حضور در این تجمعات دعوت می‌کردند. برای نمونه «زهرا رهنورد» همسر میرحسین‌موسوی صبح روز چهارشنبه با حضور در دانشگاه تهران از دانشجویان این دانشگاه خواست تا در تجمعات خیابانی حاضر شوند.

در حالی که بخش اغتشاشگر، برگزاری تجمعات غیرقانونی را دنبال می‌کرد، بخشی دیگر از طراحان این صحنه، به‌دنبال زیر سؤال بردن نهادهای قانونی و قانون اساسی بود و پیشنهادهای غیرقانونی دیگر را مطرح می‌كرد که تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» و تحت‌الشعاع قرار دادن شورای نگهبان، در همین راستا بود. زیر سؤال بردن جایگاه قانونی شورای نگهبان‌ـ که مبتنی بر قانون اساسی عالی‌ترین مرجع نظارت بر انتخابات است‌ـ از سوی کسانی صورت می‌گرفت که مدعیان قانون‌گرایی بودند؛ ولی در این مرحله در برابر قانون اساسی ایستادند و جامعه را به سوی هرج و مرج کشاندند. شدت گرفتن تجمعات خیابانی که به تنازعات و اغتشاشات و وارد کردن خسارات به اموال عمومی و ناامن کردن محیط زندگی مردم انجامید، خروجی اتاق جنگ روانی جریان دوم خرداد در هفته پایانی خردادماه 1388 بود.

در این میان، خبری مبنی بر برگزاری نماز جمعه تهران با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد. اخبار از آن جهت به مهم‌ترین خبر آن ایام بدل شد که تا آن زمان معمولاً حضور رهبری در نماز جمعه و سخن گفتن مستقیم با مردم، فرصتی برای پایان دادن به مناقشات و کلام ایشان فصل‌الخطابی برای همه گروه‌های سیاسی بوده است. دغدغه‌مندان نظام اسلام امید داشتند تا سخنان معظم‌له با همراهی و پذیرش همه طرف‌های مناقشات انتخاباتی همراه شود.

امام جمعه تهران در بخشی از سخنان‌شان با اعلام صریح، راهکار خود را برای حل این اختلاف پیش آمده مطرح کرد و با هشدار به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فتنه‌انگیز گفت: «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب‌های قانونی شكسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده‏اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد كرد. بنابراین همه چیز دنبال بشود، انجام بگیرد، كارهای درست، بر طبق قانون. اگر واقعاً شبهه ‏ای هست، از راه‏های قانونی پیگیری بشود. قانون در این زمینه كامل است و هیچ اشكالی در قانون نیست. همان‌طور كه حق دادند كه نامزدها نظارت كنند، حق دادند كه شكایت كنند، حق دادند كه بررسی بشود. بنده از شورای محترم نگهبان خواستم كه اگر در مواردی خواستند صندوق‌ها را بازشماری بكنند، با حضور نمایندگان خود نامزدها این كار را بكنند. خودشان باشند، آنجا بشمرند، ثبت كنند، امضا كنند. بنابراین، هیچ مشكلی در این جهت وجود ندارد.»

رهنمودها و هشدارهای معظم‌له به جریان‌های سیاسی که با حمایت میلیون‌ها نمازگزار همراه بود، نوید همراهی همه نیروهای انقلاب را می‌داد؛ اما رفتارهای صورت گرفته از سوی موسوی و برخی جریان‌های همسو با وی، نشان از حرکت وی در مسیر خطرناک انتحار سیاسی و رویارویی با نظام اسلامی داشت.

پیام تبریک حضرت آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی به رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بعد از سخنان روشنگرانه معظم‌له در خطبه‌های نمازجمعه، واکنش قابل تقدیری بود که ملت انقلابی از مراجع و علمای عالی‌قدر شیعه انتظار داشت و سبب شد تا نام مرجع عالی‌قدر شیعه برای همیشه تاریخ به بزرگی و تیزبینی ثبت شود. در این پیام مهم آمده است: «بیانات روشنگرانه جناب‌عالی که توأم با تذکر یاد خدا و سکینه الهی و معنویت بود، مبشر وحدت و صفا در جامعه اسلامی بود. این بیانات بار دیگر نقش ارزنده ولایت فقیه را بر همگان نشان داد و ثابت کرد که تأکید امام راحل عظیم‌الشأن که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند، یک واقعیت تردیدناپذیر است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات