صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۴۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد:

تغییر مدیران وضع موجود و ارتقای روحیه خدمت

قطعا تفکری که برای خدمت به مردم انتخاب شود و در این مسیر موفقیتی کسب نکند و در نتیجه مشکلاتی را برای مردم بوجود بیاورد، انتظار جابجایی آن مدیر یا آن تفکر در جامعه بالا می رود.

تغییر مدیران و مسئولان اجرایی لازمه پویایی و تحرک بیشتر جامعه را بهمراه دارد. بطوری که فلسفه انتخابات در کشور نیز در همین راستاست که مردم مدیر جدید را انتخاب کند و مدیریت کشور با یک روحیه و تفکر جدید ادامه پیدا کند.  

قطعا تفکری که برای خدمت به مردم انتخاب شود و در این مسیر موفقیتی کسب نکند و در نتیجه مشکلاتی را برای مردم بوجود بیاورد، انتظار جابجایی آن مدیر یا آن تفکر در جامعه بالا می رود. در همین راستا در دولت قبل بدلیل نگاه به بیرون و نفوذ برخی، باعث ایجاد مشکلات متعدد در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شده است.

تغییر مدیران وضع موجود و ارتقای روحیه خدمت

آمدن دولت جدید امید برای بهبود شرایط بد اقتصادی دولت قبلی را دو چدان کرد که این نگاه به دولت رئیسی مسئولیت دولت وی را بیش از پیش سنگین کرده است. در واقع انتظار از دولت سیزدهم به نحوی در جامعه تشکیل شده است که به بیان صریح، استراحت را بر دولت مردان فعلی ممنون می کند. متاسفانه بعد از گذشت نزدیک به شش ماه از تشکیل دولت مردمی، تصور می شود برخی از مدیران ناکارآمد قبلی بر سر کار باشند که نه انگیزه خدمت و نه از روحیه خدمت برخوردارند. موضوعی که بارها رئیس جمهور نیز به نحوی آن را تایید کرده است و قول تغییر آن را بر مردم داده است. 

  رئیس جمهور در جریان سفرهای استانی بارها در خصوص جابجایی مدیران گفته است «هرکس کارآمدی دارد می‌توان از او استفاده کرد اما نباید از بانیان وضع موجود استفاده شود.» وی اخیرا با تاکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عنوان کرده است: « اگر بنا بر ابقای مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابجایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.»
برای بررسی این مهم و اینکه آیا مدیران وضع موجود در دولت قبل که هنوز بر مسند مدیریت هستند، عوض شده اند یا خیر با «محمد حسن آصفری» نماینده مجلس شورای اسلامی گفتگوی کوتاهی داشتیم که می خوانید.

*جناب آصفری! طبق وعده آقای رئیسی دولت وی باید مدیران وضع موجود را تغییر میداد آیا همه مدیران قبلی جابجا شده‌اند یا خیر؟
خیر به هر صورت ۵۰ درصدی شاید؛ بسیاری از مدیران هنوز در جایگاه خودشان هستند و تغییراتی انجام نگرفته است. البته ما اعتقاد داریم که مدیرانی که واقعا اعتقادی به این دولت، کمک و همیاری با او ندارند یا روحیه جهادی و انقلابی برای کارآمدی، انگیزه و دغدغه ای برای کار کردن ندارند و  یا با اعتقادات دولت در راستای فعالیت جهادی هماهنگ نیستند باید زودتر عوض شوند اما هنوز اتفاق جدی در این قضیه صورت نگرفته است.

علت این عدم جابجایی ها  یا توجه دولت به تغییر مدیران وضع موجود  چیست؟
در مورد عدم جابجایی نمیشود فعلا نظر داد ولی بالاخره برخی مدیران بالاسری در برخی دستگاه ها فاقد روحیه انقلابی  بوده اند  که این کار را انجام بدهند  لذا هنوز تکلیف روشن نشده است. علت توجه دولت به این کار هم این است که بالاخره باید مدیری روی کار بیاید که به تفکر دولت و کار جهادی و انقلابی اعتقاد داشته و  بتواند کار انجام دهد. هرچند برخی از مدیران هم هستند که آن حرکت جهادی که راس دولت شروع کرده را ادامه داده و در حال تغییرات  هستند.

*به طور کلی این جابجایی ها و تغییر مدیران وضع موجود چه مزایایی برای روند کارآمدی در دولت و احقاق حقوق مردم خواهد داشت؟
مزایای این امر این است که برای پیشبرد، پیشرفت و سرعت بخشیدن به کارها و برنامه های دولت کمک میکند و از طرفی در ارتقای  روحیه خدمت و کار جهادی در مدیران تاثیر خوبی دارد.

نکته مهم تر اینکه عدم تغییر در مدیران باعث خواهد شد اقدام شایسته ای را از دولت مردمی علی رغم تلاشهایی و روحیه عملگرد گرایی که رئیس جمهور محترم و سایر اعضای محترم هیات دولت دارند، در میدان عمل دیده نشود و  در نتیجه انتظارات و امید مردم از بین برود .تغییر مدیران وضع موجود و ارتقای روحیه خدمت

بدون شک مدیران نالایق و فسادآور باعث تباهی جامعه میشود و در نتیجه جایگاه مردمی دولت سیزدهم را خدشه دار میکنند. این گونه افراد که نه تنها از روحیه مردمی برخوردار نیستند بلکه همواره در تلاش اند که مردم را نسبت آرمانها و شعارهای انقلاب بدبین کنند. بنابراین انتظار تغییر مدیران ناکارآمد، رفتاری معقول و نیاز اساسی کشور در شرایط حساس کنونی است. 

تغییر مدیران وضع موجود و ارتقای روحیه خدمت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات