صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۸ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شخصیت موسی‌بن جعفر (ع) در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند. حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمیماند، حتی در سخت‌ترین شرایط. (۲۳/۰۱/۱۳۶۴) *سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

پیام استیصال اوکراین؛ ضرورت قوی شدن!

این روزها جنگ اوکراین و روسیه در صدر اخبار و تحلیل‌ها قرار دارد و هر کسی از منظری به واکاوی ابعاد مختلف آن می‌پردازد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین سؤال دراین‌باره سؤال از چرایی آغاز این جنگ و عوامل و زمینه‌های تأثیرگذار بر نتایج امروز آن است. اتفاقاً این دو منظر با بیشترین وارونه‌نمایی و تقلب از سوی لشگر رسانه‌ای غرب مواجه است؛ چراکه آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن امروز ببرهای کاغذی هستند که دن‌کیشوت‌وار تنها در دنیای مجازی می‌جنگند و در عرصه واقعی و میدان، خبری از قدرت ادعایی آن‌ها نیست که اگر بود، وضع استیصال اوکراین این نبود! وابستگان فکری و متمایل به غرب هم در داخل همچنان مشغول بزک کردن و البته مظلوم‌نمایی اوکراین و بازنشر تصاویر و توئیت‌هایی هستند که ظلم به مردم اوکراین را برجسته و القاء می‌کنند. مسلماً ایران بر مبنای اصول انسانی و اسلامی با هر نوع جنگ و اشغالگری مخالف است، اما حاکمان اوکراین که دنبال پیوستن به ناتو و عملگی غرب هستند، مظلوم‌اند؟! آیا تصاویر مظلومیت و کشتار یمنی‌ها، سوری‌ها و عراقی‌ها هنوز به رسانه‌های فرصت‌طلب داخلی در این سال‌های جنگ و خون نرسیده بود؟! دریغ از یک حمایت!

متأسفانه نمی‌توان منکر اهمیت و موفقیت دشمنان غربی در حوزه جنگ شناختی و اغوای برخی افراد و جریان‌های سیاسی در دنیا و البته ایران خودمان شد؛ چراکه نشانگان به هدف نشستن تیر سوژه‌سازی و شبهه‌پردازی آن‌ها را در مواضع برخی افراد و جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی در طرفداری از غرب و به چالش کشیدن اصول مبنایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌بینیم و این علامت پیروزی آن‌ها در جنگ شناختی و کم‌کاری ما در مقابله با آن، یعنی جهاد تبیین اگر نیست، پس چیست؟

به نظر می‌رسد جنگ اوکراین هم مانند همه نبردهای تاریخ حیات بشر، در زیاده‌خواهی و روحیه سلطه‌گری ریشه دارد. البته توسعه‌طلبی طراحان و زمینه‌چینان پشت صحنه هندسه قدرت جهانی، یعنی قدرت‌های بزرگ غربی و آمریکایی که هدف اصلی آن‌ها طراحی ترتیبات امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی سبک زندگی جدید برای کل دنیاست و گسترش ناتو تنها یکی از ابزارهای آن‌هاست. اقدام پوتین از منظر مقابله با این توسعه‌طلبی، هدف مشترک همه استقلال‌خواهان دنیا ازجمله ایران اسلامی است. البته مسلماً مقابله با قدرت‌های شیطانی نیازمند قوی شدن است. امروز با دیدن استیصال اوکراین در اثر اعتماد بی‌جا به غرب و بی‌عملی آمریکا در کمک به آن‌ها، جمله حکیم انقلاب اسلامی در باب ضرورت ساخت و تقویت روزافزون قدرت درونی، بیشتر درستی و عینی بودن خود را نشان می‌دهد تا نظر کسانی که اغوای غرب ساخته «سپری شدن زمانه موشک» و «فرارسیدن هنگامه گفتمان» را بازگویی می‌کردند؛ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

عبرت‌های جنگ اوکراین

بعد از مدت‌ها تنش بین روسیه و اوکراین، نهایتاً روسیه بامداد پنجشنبه به مناطق مختلف اوکراین حمله کرد و این حملات از نظر وسعت جغرافیایی محدود به مناطق شرقی نبود. دلیل اصلی حمله روسیه به اوکراین، طرح عضویت این کشور در ناتو و اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف در طول سه سال گذشته در مرزهای غربی روسیه همچون مانورهای نظامی با ناتو بود. طرح عضویت اوکراین در ناتو از سال 2008 و در زمان جورج بوش پسر مطرح شده بود؛ اما ناتو هیچ موقع این طرح را عملی نکرد و مشخص شد که اهداف ناتو بیشتر تحرکات نظامی- امنیتی در مرزهای غربی روسیه بوده است. بااین‌وجود، بیش از خود جنگ، عبرت‌های جنگ اوکراین برای هر صاحب بصیرتی، درس‌آموز است.

1- جنگ اوکراین نشان داد که کشورهای غربی همچنان بی‌اعتمادترین کشورها در جهان هستند. در این جنگ، تاکنون هیچ کشور غربی حاضر نشده است به‌صورت عملی از کی‌یف حمایت کند و حتی به درخواست‌های رئیس‌جمهور این کشور پاسخ نداده‌اند. نمونه این‌گونه رفتارها توسط آمریکا و غربی‌ها بسیار است و می‌توان مثال‌های مختلف تاریخی از صدام حسین گرفته تا حسنی مبارک و معمر قذافی برشمرد. 2- عبرت دوم این است که هیچ کشوری نباید بر روی مؤلفه‌های قدرت خود مذاکره و نسبت به تضمین طرف مقابل اعتماد کند. در بین سال‌های 1994 و 1996، بلاروس، قزاقستان و اوکراین بر اساس معاهده بوداپست از سلاح‌های هسته‌ای خود دست کشیدند و تا آن زمان، اوکراین سومین انبار بزرگ تسلیحات هسته‌ای جهان را داشت. حتی بسیاری جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه را ناشی از خلع سلاح هسته‌ای اوکراین می‌دانند. نمونه دیگر از اعتماد به غرب در این زمینه، لیبی بود که بعد از خلع سلاح آن، کشورهای غربی با ایجاد منطقه پروازممنوع، لیبی را اشغال کردند. در مورد مشابه دیگر، آمریکا درست 17 روز بعد از پذیرش تحویل آخرین داشته‌های موشکی توسط صدام حسین، به عراق حمله کرد! 3- عبرت سوم، عدم وابستگی به سایر کشورها است. اوکراین از نظر جنگ‌افزارهای نظامی، تجهیزات پدافندی و آفندی، وابستگی کامل به آمریکا داشت. در طول جنگ اخیر اوکراین علاوه بر اینکه توانایی استفاده از این جنگ‌افزارها را نداشت، حتی با پاسخ منفی از سوی کشورهای غربی برای انتقال تجهیزات نظامی مواجه شد. این نشان می‌دهد که تکیه بر توان و تولید داخلی از مهم‌ترین عناصر برای ایجاد نمایش قدرت است.

نکته پایانی: غرب همواره برای پیاده‌سازی اهداف خود در یک کشور، ابتدا به استحاله درونی و استفاده از گزینه‌های وابسته روی می‌آورد و سپس از طریق این بستر اقدام به پیاده‌سازی طرح‌های خود می‌کند. در اوکراین، غرب ابتدا در سال 2014 در قالب انقلاب‌های رنگین، رئیس‌جمهور قانونی این کشور را برکنار و سپس رئیس‌جمهوری وابسته به خود را روی کار آورد. از سال 2014 تاکنون غرب از این بستر موجود در اوکراین برای منافع خود همچون ضربه زدن به روسیه استفاده کرده است. تاکنون این سناریو توسط آمریکا در برخی کشورهای دیگر نیز اجرا شده است. واقعیت آن است که آمریکا و غرب با اجرای این سیاست‌های مداخله‌جویانه، تنها به دنبال منافع خود هستند و هیچ دلسوزی‌ای نسبت به ملت‌ها ندارند و در بحران‌ها و جنگ‌ها پشت همین ملت‌های دلداده به شعارهای غرب را آشکارا خالی می‌کنند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                     

مرندی: مواضع رئیسی محکم‌تر از روحانی است!

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفتگو با شبکه سه سیما گفت: «موضع رسمی رئیس‌جمهور فعلی کشورمان محکم‌تر از رئیس‌جمهور قبلی است. طبیعتاً وقتی ظریف ‌می‌خواهد مذاکره کند ولی مافوقش اعلام می‌کند خزانه‌ها خالی هست یا عجله داریم، به نفع مذاکره‌کننده نیست؛ ولی وقتی باقری سر میز مذاکره می‌رود، رئیس‌جمهور تأکید دارند که حق ایران کامل به رسمیت شناخته شود، این به مذاکره‌کننده کمک می‌کند».

▼ اخبار

جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه؛ ادعا یا واقعیت!

جنگ اقتصادی آمریکا و اروپا بیش از آنکه اقتصاد روسیه را هدف قرار دهد، دامن‌گیر اقتصاد ایالات‌متحده و اتحادیه اروپایی خواهد شد. روسیه سومین تأمین‌کننده نفت آمریکا پس از کانادا و مکزیک است؛ ازاین‌رو «جنگ و تحریم» قیمت نفت را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است بهای آن را به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برساند. ایالات‌متحده در مواجهه با بحران انرژی و افزایش نرخ بهره به دره تورم یا رکود سقوط خواهد کرد. ازآنجاکه روسیه تأمین‌کننده اصلی فلزات اساسی است، «جنگ و تحریم» بهای عمده فلزات اساسی را افزایش می‌دهد. بالا رفتن قیمت آلومینیم، مس، فولاد و ... که نقش تعیین‌کننده‌ای در صنایع دارند، باعث رشد هزینه تولید و کاهش رشد اقتصادی آمریکا و اروپا می‌گردد. روسیه ۵۳ درصد نفت و ۴۶ درصد گاز اروپا را تأمین می‌کند. «جنگ و تحریم» بهای گاز طبیعی را افزایش داده و عملاً شرکت‌های پتروشیمی در این اتحادیه را در معرض تعطیلی قرار می‌دهد. نرخ گاز طبیعی در اروپا با رشد سرسام‌آور مواجه شده و قطعاً تبعات این مهم باعث ریسک کلان تورمی برای آمریکا و اروپا خواهد شد. با این تفاسیر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی پُر سروصدای آمریکا و اروپا علیه روسیه، از یک‌سو اقدامی برای پوشش دادن به عجز و ناتوانی در دفاع از امنیت متحدان است و از سوی دیگر ناظر بر تغییر محاسبات مقامات روسیه خواهد بود. (رضا سراج)

عملکرد مدیران روحانی، پاشنه آشیل دولت رئیسی!

بنا به اعلام برخی رسانه‌های داخلی، محسن بهاروند سفیر ایران در لندن به دستور وزیر امور خارجه، برکنار و به تهران فراخوانده شده است. یکی از دلایل برکناری بهاروند، برگزاری مراسم خارج از عرف در جشن سالگرد پیروزی انقلاب در محل سفارت ایران در لندن بوده است. این مراسم که تصاویری از آن نیز در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده بود، هیچ سنخیتی با آداب و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و حتی عرف دیپلماتیک نداشت. حاضرین در مهمانی سفارت، حتی پروتکل‌های اولیه حضور در اماکن دیپلماتیک ایران (ازجمله رعایت حجاب) را زیر پا گذاشته بودند. این اقدام هنجارشکنانه سفارت کشورمان موجی از ناراحتی عمومی را در پی داشت و با اعتراض گسترده افکار عمومی مواجه شد. بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل محمدجواد ظریف بود که در آخرین روزهای دولت قبل جایگزین حمید بعیدی نژاد شد. بااین‌حال عملکرد چند ماه گذشته وی در این سفارتخانه به نام دولت رئیسی نوشته شد تا بار دیگر تلنگری به دولت باشد که فرصت برای جابجایی مدیران غرب‌گرا و ناکارآمد به سر آمده و دولت در اسرع وقت باید این مدیران را تعیین تکلیف کند.

دفاع تمام‌عیار رئیسی از طب سنتی!

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: «طب سنتی و ایرانی در کشور ما طرفداران جدی دارد و افرادی در این زمینه مشغول هستند و صاحب‌نظرند. تعداد بسیاری از مردم نسبت به طب سنتی و ایرانی توجه و اطمینان دارند و تجربه کردند و تجربه آن‌ها نتیجه داده است و موجب اطمینان خودشان و اطرافیانشان شده است. ما باید حتماً راه را در این قضیه (طب سنتی) باز کنیم. دانشگاه‌های ما باید راه را باز کنند، اصلاً در دانشگاه‌های ما باید دپارتمان‌هایی برای این قضیه داشته باشند. کرسی‌های آزاداندیشی که حضرت آقا تأکید دارند، یکی از آن‌ها در مورد طب است و حتماً باید این کار بشود». در جلسه دیروز این ستاد، همچنین وزارت بهداشت گزارشی در خصوص بهره‌برداری از آموزه‌های طب ایرانی در موج ششم کرونا در قالب درمانگاه‌های تخصصی، سلامتکده‌ها و مشاوره‌های تخصصی و بررسی ۱۱۰ ایده دریافتی و صدور مجوز ده عنوان دارو توسط سازمان غذا و دارو در این حوزه ارائه داد. بنا به ادعای حکمای طب سنتی کشور، با بهره‌گیری از معلومات و داروهای طب سنتی، می‌توان در پیشگیری از وقوع بیماری کرونا و همچنین درمان بیماران کرونایی موفق‌تر عمل کرد و مانع شمار کشته شدگان ناشی از آن شد.

اخبار کوتاه

وضعیت صادرات کشور در دولت رئیسی/ «سید روح‌اله لطیفی» سخنگوی گمرک گفت: «از اول شهریورماه تا اول بهمن‌ماه سال جاری ۱۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار واردات انجام شده و ۵۴ میلیون و ۹۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۱۰۲ میلیون دلار کالا صادر شده است». لطیفی خاطرنشان کرد: «این آمارها نشان می‌دهد از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تا اول بهمن‌ماه سال جاری نسبت به ۵ ماه نخست سال، ۴۰ درصد در وزن و ۴۹ درصد در ارزش رشد واردات را تجربه کردیم و ۲۱ درصد در وزن و ۱۹ درصد ارزش صادرات افزایش داشتیم».

وزیر بهداشت: «جوانی جمعیت» تکلیفی شرعی است/ وزیر بهداشت گفت: «به موضوع جوانی جمعیت به‌عنوان یک تکلیف شرعی نگاه می‌کنیم. در پروژه‌های مختلف دشمن نتوانست هیچ صدمه‌ای به ما وارد کند بلکه ما را محکم‌تر کرد. تنها موضوعی که متأسفانه دشمن به دست خود ما، آن را اجرایی کرد، کنترل جمعیت بود. بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه تا ۹۰ درصد هزینه‌های نازایی را بیمه‌ها پرداخت خواهند کرد».

فرصت ایران از جنگ اقتصادی اروپا با روسیه/ پنج کشور اروپایی، اعلام کرده‌اند روسیه را تحریم اقتصادی می‌کنند. این تحریم، چه سودی برای ایران دارد؟ طبق آمارهای رسمی، روسیه در سال میلادی قبلی بیش از ۶۰ میلیارد دلار کالا از کشورهای اروپایی وارد کرده که بخشی از آن شامل، ۱۱۹ میلیون دلار لبنیات، بیش از شش میلیارد دلار مواد دارویی، بیش از دو میلیارد دلار تجهیزات پزشکی، بیش از چهار میلیارد دلار مواد شیمیایی و پلاستیک، ۷۹۸ میلیون دلار مواد شوینده و بیش از دو میلیارد دلار محصولات آرایشی و بهداشتی می‌شود که کشورمان در این بخش‌ها می‌توان جایگزین شده و جای پای محکمی در اقتصاد روسیه پیدا کند.

تو هم نمی‌توانی مردم فلسطین را وتو کنی!/ نماینده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه گفت: «تو می‌توانی قطعنامه را وتو کنی ولی صدای ما را نه! تو نمی‌توانی اصول ما، حقیقت و مردم اوکراین را وتو کنی!». ایالات‌متحده نیز تاکنون دست‌کم ۵۳ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره رژیم صهیونیستی را وتو کرده است!

وقتی منافع ملی در میان است!/ «رومن آبراموویچ» مالک ثروتمند و روس باشگاه چلسی انگلیس بعد از اتفاقات رخ داده بین روسیه و اوکراین و تحریم چهره‌های اول روسیه و ثروتمندان روس دیگر توسط انگلیس، با انتشار بیانیه‌ای از سرپرستی باشگاه چلسی لندن کناره‌گیری کرد. پیش‌ازاین کریس برایانت، عضو حزب کارگر پارلمان بریتانیا اعلام کرده بود، آبراموویچ و تعدادی از سرمایه‌داران روس تبار فعال در انگلیس باید به شکلی واضح اقدام‌های دولت ولادیمیر پوتین درباره اوکراین را محکوم کنند. در غیر این صورت یعنی آن‌ها حامی پوتین هستند و مشمول تحریم‌های سنگینی می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات