صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۰۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 8 اسفند

روزنامه کیهان **

میدل ایست مانیتور: اسرائیل بازنده بزرگ بحران اوکراین است

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، اسرائیل را بازنده بزرگِ جنگ اوکراین معرفی کرد.

این رسانه در توضیح ارزیابی خود می‌نویسد: وقوع جنگِ مذکور عملا موجب شده تا تل‌آویو راهی به جز عیان کردنِ مواضع مبهم خود و طرفداری روشن از روسیه و یا آمریکا در چهارچوب بحران اوکراین نداشته باشد. مسئله‌ای که در نهایت می‌تواند تبعات به شدت مخرب و منفی را برای اسرائیل، به‌ویژه در بُعد منطقه‌ای و در قالب رویه‌ها و سیاست‌های آن در خاورمیانه به همراه داشته باشد.

فاصله تل‌آویو تا کیِف پایتخت اوکراین حدودا سه هزار کیلومتر است با این حال، بحران روسیه و اوکراین (جنگ اوکراین) تاثیرات قالب توجهی را بر اسرائیل دارد «نفتالی بنت» نخست‌وزیر اسرائیل تلاش‌های زیادی انجام داد تا میان روسیه و اوکراین، در جریان ملاقات اخیر خود با پوتین در شهر سوچی، میانجی‌گری کند. در این راستا، وزیر خارجه اسرائیل نیز با همتای روس خود رایزنی‌های زیادی را داشته است.

با این همه، با توجه به اوج گیری بحران اوکراین و آغاز درگیری میان دو طرف، هر دو تلاش عمیقا شکست خوردند. شاید یکی از مهمترین دلایل این مسئله این نکته باشد که اساسا حجم و وزنِ بحران اوکراین، از قد و قواره اسرائیل به مراتب بزرگتر است و در عین حال روس‌ها نیز این احساس را داشته‌اند که رژیم اسرائیل به جای اینکه یک میانجی‌گرِ بی‌طرف باشد، دنباله رو سیاست‌های دولت‌های غربی است.

 شکی نیست که منافع نظامی و اقتصادی اسرائیل ایجاب می‌کند که اسرائیل روابط خوب و مستحکمی را هم با روسیه و هم با آمریکا داشته باشد. با این حال، اوج گیری بحران اوکراین، عملا اسرائیل را به وضعیت بدی دچار کرده است. این مسئله می‌تواند اسرائیل را مجبور سازد تا در نهایت یک کشور را برگزیند و باید گزینه توسعه روابط با هر دو طرف را کنار بگذارد. البته که اتخاذ این رویکرد نیز به نحوی جدی، منافع آن را در هر دو کشور به خطر خواهد‌انداخت.

ارزیابی اسرائیل این است که در صورت وخامت بحران اوکراین، این مسئله بدون تردید موجب خواهد شد تا آمریکا از معادلات منطقه خاورمیانه دور مانده و منحرف شود و عملا اسرائیل را در منطقه مذکور بدون هرگونه حمایتی رها کند. البته که این مسئله همسو با رویه و سیاست خروج نظامی آمریکا از خاورمیانه است که در ماه‌های اخیر از افغانستان و عراق آغاز شده است. در این فضا، به احتمال فراوان دیگر کشور‌ها وارد عرصه معادلات منطقه خاورمیانه خواهند شد تا جای خالی آمریکا را پُر کنند. مسئله‌ای که کاملا در تضاد با منافع اسرائیل است و حتی برای آن یک تهدیدِ وجودی به حساب می‌آید.

رژیم اسرائیل سعی دارد همچون همیشه از تمامی طرف‌ها نفع ببرد، اما در شرایط کنونی، با فشار‌های جدی و مشابهی از سوی واشنگتن و مسکو رو به رو است تا در نهایت یک کشور را برای خود انتخاب کند.

آمریکا مهمترین حامی سیاسی و دیپلماتیک اسرائیل در جهان است و به چیزی کمتر از حمایت قطعی آن از مواضع خودش در چهارجوب بحران اوکراین تن نمی‌دهد. اگر هم اسرائیل بخواهد از روی منفعت‌طلبی‌اش، از این مسئله طفره رود، تنش‌ها میان تل‌آویو و واشنگتن اوج خواهند گرفت و تردیدی نیست که شاهد ایجاد شکاف‌های جدی میان دو طرف، آن هم در شرایطی که روابط اسرائیل با کشوری نظیر چین (یکی دیگر از رقبای بین‌المللی مهم آمریکا) نیز در حال افزایش است، خواهیم بود.

تسلیحات اسرائیلی نیز مولفه دیگری هستند که در جریان بحران جاری در اوکراین باید به آنها توجه داشت. قرارداد‌های تسلیحاتی اسرائیلی با اوکراین و کشور‌های همسایه، عمیقا روسیه را نگران کرده و می‌کند. مسئله‌ای که موجب شده تا اخیرا فشار‌های روسیه به اسرائیل جهت متوقف کردن این روند و قرارداد‌ها افزایش یابد.

روس‌ها به طور خاص تاکید داشته‌اند که فروش تسلیحات ضدتانک از سوی اسرائیل به کشوری نظیر اوکراین باید هر چه سریع‌تر متوقف شود، زیرا این قبیل تسلیحات می‌توانند به نحو گسترده‌ای در جریان حمله زمینی روسیه به اوکراین، علیه نیرو‌ها و ‌تانک‌های روسی استفاده شوند. البته که اسرائیل هم به خوبی می‌داند هیچ توانی جهت مقاومت در برابر این فشار‌ها ندارد، زیرا روسیه در پاسخ به تداوم این قبیل رویه‌های اسرائیل، می‌تواند تحریم‌های سختی را (در صورت لزوم)، علیه تل‌آویو وضع و تحمیل کند. از این رو، هر چه بحرانِ اوکراین عمیق‌تر شود، اسرائیل نیز بیش از پیش غرق در این بحران خواهد شد.

اسرائیل نمی‌خواهد روند تحولات به سمتی حرکت کند که عملا تمامی پل‌هایِ پشت سرش خراب شوند. این یک کابوس تمام عیار برای اسرائیل است. حداقل تا به امروز اسرائیلی‌ها و چرخه‌های تصمیم‌گیری آنها به این نتیجه نرسیده‌اند که بایستی چه موضعی را در مواجهه با اوج‌گیری بحران در اوکراین اتخاذ کنند.

گزینه مطلوب برای اسرائیل، عدم حمله روسیه به اوکراین بود. در بحران جاریِ، اگر اسرائیل به سمت واشنگتن یا مسکو متمایل شود، می‌تواند خصومت‌ها علیه این رژیم را از سوی طرف‌های ثالت، تحریک و تشویق کند.

 غرب‌گرایان تحقیر می‌شوند چون سنگ آمریکا را به سینه می‌زنند

یک سایت غربگرا در تحلیلی، ارزیابی خود از نگاه اصولگرایان به تحولات اوکراین را منتشر کرد.

عصر ایران درباره علل «رضایت نسبی یا شادمانی این طیف» نوشت:

- سرِ آمریکا به پوتین و اوکراین گرم می‌شود و در مذاکرات هسته‌ای فشار کمتری وارد می‌سازد چون جبهۀ جدیدی گشوده شده است.

- همان‌گونه که شاهد بودیم قیمت نفت رو به فزونی گذاشته است. درست است که ایران به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند نفت خود را به اندازۀ مورد نیاز ارزی بفروشد.

- اگر آمریکا به حمایت جدی از دولت اوکراین برنخیزد و آنها را تنها بگذارد، زمینۀ تحقیر در ادبیات اصول‌گرایی فراهم خواهد شد چندان که خواهند گفت آمریکا متحدان خود را تنها می‌گذارد و دل به آن نبندید.

- چنانچه مذاکرات احیای برجام در وین با شکست رو به رو شود و شورای حکام پروندۀ ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستند این بار احتمال وتوی روسیه وجود دارد.

- هر چه قدرت‌های بزرگ جهان با هم درگیر باشند فرصت تنفس و استفاده از این شکاف را به کشورهای دیگر می‌دهند. اختلاف قدرت‌های بزرگ به سود ایران است و این فقره فراتر از آن است که در ایران چه طیفی سر کار باشد.

اشاره «عصر ایران» به موضوع «تحقیر غرب‌گرایان» در حالی است که خود این طیف،‌اسباب ابراز حقارت و اعتراض منتقدان را فراهم کرده‌اند؛ چنان که همواره مدعی اتکای به غرب و سپردن اختیار خود به آنها بوده‌اند و حتی پس از خیانت آمریکا و غرب به اشرف غنی در افغانستان و زلنسکی در اوکراین، باز هم سنگ آمریکا و غرب را به سینه می‌زنند.

 افراد دغدغه‌مند نمی‌توانند حامی هرج و مرج فضای مجازی باشند

هیچ قانونی و مدیریتی در فضای مجازی وجود ندارد و تقریباً جزو معدود کشورهایی هستیم که فضای مجازی آنها ول است.

روزنامه همشهری با اشاره به برخی مخالفت‌های صورت گرفته با طرح صیانت از حقوق کاربران فصل مجازی نوشت: چه کسانی شاکی هستند؟ خب از بی‌بی‌سی‌ و اینترنشنال و رسانه‌های لندن‌نشین و همراهان داخلی‌شان که توقعی غیر از تخریب نداریم. اما جالب اینجاست که اکنون گروهی در داخل از طرح صیانت شکایت می‌کنند که هر روز از آشفتگی محتوای نامناسب در شبکه‌های اجتماعی می‌نالند؛ همیشه نسبت به آسیب این شبکه‌ها برای فرزندان‌شان ابراز نگرانی می‌کنند و از کلاهبرداری‌های رایج در فضای مجازی گلایه‌مندند.

خب حالا یک‌بار وضعیت این روزهای فضای مجازی کشور را مرور کنیم؛ وقتی که به اکثریت پیام‌ها و تصاویر رد و بدل شده در این شبکه‌ها نگاه می‌اندازیم، بسیاری از آنها را فاقد اصول اخلاقی پذیرفته شده جامعه‌مان می‌بینیم؛ پیام‌ها و عکس‌هایی که حریم‌های خصوصی را درمی‌نوردند و مرزهای اخلاق را زیر پا می‌گذارند و به حرمت اشخاص هجوم می‌برند. در ضمن مثل روز هم مشخص است که دشمن در فضای مجازی، آرایش جنگی گرفته است. نه اینکه امروز این اتفاق افتاده باشد، سال‌هاست دارند برای ملت ما در این فضا برنامه‌ریزی می‌کنند. ما هم سال‌هاست دست روی دست گذاشته‌ایم و آرایشی برای حضور در این جنگ سایبری نداریم.

علت چیست؟ هیچ قانون و مدیریتی در فضای مجازی وجود ندارد. تقریبا جزو معدود کشورهایی هستیم که فضای مجازی در کشورمان کاملا ول است. بسیاری از کشورها، سال‌هاست در این زمینه قانون دارند و اعمال مدیریت می‌کنند، اما در کشور ما سال‌هاست با شعار «آزادی بیان» از ول‌شدگی فضای مجازی، نه‌تنها دفاع، بلکه نسبت به آن افتخار هم می‌کنند. درحالی‌که در کشورهای دیگر برای فضای مجازی‌شان، خط‌قرمز و قانون دارند و آن را کنترل می‌کنند، ما با این شعار که ملت را از فضای مجازی محروم نکنید، جلوی وجود هر قانون و خط‌قرمزی را گرفته‌ایم.

چه اتفاقی افتاده است؟ جایی که قانون تمام شود، هرج‌ومرج شروع خواهد شد. قانون را وضع می‌کنند تا اگر بین مردم اختلافی پیش آمد، به آن مراجعه کنند و طبق آن، اختلافات پیش آمده را حل و فصل کنند. اما وقتی که ناظر قانون، وجود نداشته باشد، تکلیف چه می‌شود؟ یا در جایی که قانون، صریحا مشخص نباشد، چه باید کرد؟ و وقت‌هایی که اصلا ناظران قانون نمی‌توانند در موارد پیش آمده دخالت کنند، پس چه‌کسی باید دخالت کند؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آن وجود دارد و بیشتر ما نیز از آن استفاده می‌کنیم، اما استفاده از آن، اگر مقید به چارچوب‌های مشخصی نباشد می‌تواند تبدیل به آسیبی شود که خودمان هم این روزها از آن نالان هستیم. اما اگر چارچوبی داشته باشد، طبعا نه‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه شکل آموزشی، اطلاع‌رسانی، سرگرمی و فرهنگ‌سازی هم به‌خود می‌گیرد. تعارف را کنار بگذاریم. آیا پیام‌های رد و بدل شده، به فرهنگ و اخلاق و شعور فردی و اجتماعی ما ضربه می‌زنند یا نمی‌زنند؟ بپذیریم که صیانت، کنترل کردن، قانون داشتن و مدیریت کردن، معنایش این نیست که قرار است ملت را از فضای مجازی محروم کنیم.

 آفتاب یزد: تکیه به غرب اوکراین را گرفتار فاجعه کرد

اوکراینی‌ها متوجه هستند که زلنسکی، با تکیه اشتباه به غرب، کشورش را در معرض فاجعه قرار داد».

روزنامه آفتاب یزد که زمانی نه چندان دور از سیاست‌های غربگرایانه حمایت می‌کرد، ارزیابی فوق را به نقل از علی بیگدلی که او هم از تحلیل‌گران خوش‌بین به غرب به شمار می‌رود، منتشر کرده است.

آفتاب یزد از قول بیگدلی نوشت: پوتین منتظر یکی از رهبران قوی اروپا است تا رو در روی او بنشیند و این تضمین را اخذ کند که ناتو کاری به اوکراین ندارد مسئله‌ای که اگر اتفاق نیفتد آن وقت باید شاهد یک فاجعه در ابعاد جهانی باشیم.»

آنچه شاهد آن هستیم تلاش روسیه برای فشار بر غرب است تا کاری به اوکرایــن و تلاش برای پیوند زدن این کشــور به ناتو نداشته باشـد؛ موضوعی که اگر برای مسکو مسجل نشود آن وقت باید شاهد اتفاقات تلخی باشیم.»

بیگدلی با ایـن تأکید که «غربی‌هـا اکنون بیش از اندازه شـلوغ کردند و این باعث شده که آنها مجبور به پاسخگویی به مردم خودشان و مردم دنیا شوند» ادامه می‌دهد: واکنش‌هایی که انجام دادند مقداری زود بود و باعث زحمت خودشان شـد.

بیگدلی ضمن رد این موضوع که پیوستن اوکراین به ناتو برای همیشه منتفی شده می‌گوید: خیر، نمی‌شود این را گفت. حتی آقای زلنسکی به طور غیرمستقیم به پوتین گفت که تعهد می‌دهم اوکراین عضو ناتو نشود و پوتین قبــول نکرد و گفت آمریکا و دبیر کل ناتو باید تعهد بدهند که هیچ گاه به اوکراین نظر ناتویی نخواهند داشت. غرب نبایستی خود را اینقدر اسیر این ماجرا می‌کرد. خواسته یا ناخواسته علیه میل روسیه رفتار کرد و الان پوتین به عنوان یک قدرت غیرقابل رقیبی درآمده و این امتیازی کـه غربی‌ها در نتیجه کم توجهی به پوتین دادند دیگر قابل برگشت نیست. اگر روسیه بر اوکراین پیروز شـود این امتیازی است که روسیه به چینیها داده برای حمله به تایوان.

این تحلیلگر می‌گوید: اگر قطب قدرت از جامعه غربی به جامعه شرقی منتقل شود خیلی چیزها به هم خواهد ریخت و نقشه سیاسی اروپا کاملا عوض خواهد شد و نگرانی غربی‌ها به همین دلیل است. جابه‌جایی قدرت در فضای اندیشه و ایدئولوژی به زیان غرب تمام می‌شـود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار می‌دارد: براساس گزارش‌هایی که در اختیار داریم مردم اوکراین در زمانی که این کشـور تحت نظـارت یک رئیس‌جمهور طرفدار روسیه اداره می‌شد راضی بودند میزان بیکاری بسـیار کم بود. اوکراین سالیانه چیزی حدود 20 درصد از تجارت خارجه‌اش با چینی‌ها است و این از زمـان دوره قبل از آقای زلنسکی که دولت دست طرفداران روسیه اداره می‌شد بوده است. بعد از آمدن آقای زلنسکی غربی‌ها نتوانستند سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه‌ای در اوکراین انجام دهند. الان وضعیت که بهتر نشده بدتر هم شده و وضعیت تورم و گرانی و بیکاری به صورت منفی بالا رفته است مصداق این ادعا این اسـت که الان در اوکراین علی‌رغم اینکه در آستانه حمله سراسری روسیه است واکنش داخلی ندیدیم و همـه مردم فـرار کردند و این نشان دهنده عدم دلبستگی به سرنوشت اوکراین است. وی می‌گوید: اگر قرار باشـد غربیها قدم جلو نگذارند و باب مذاکرات مسدود بماند روسیه ناچار است برای پاسخ دادن به افکار عمومی به سمت جلو حرکت کند و کی‌یف را بگیرد و این باز هم به نفع روس‌ها تمام می‌شود. اما اگر غربی‌ها در همین مرحله وساطت کنند و این دو جمهوری کوچک را واگذار کننـد به نفع غربی‌ها خواهد بـود هر چقدر غربی‌ها زودتر بتوانند این حرکت را متوقف کنند به نفع غرب خواهد بود و اجازه ندهند پوتین به عنوان قدرت اول جهان معرفی شود که این برای آینده غربی‌ها زیان‌آور خواهد بود. در غیر این صورت پوتین می‌تواند طی یک ماه اوکراین را تصرف کند و مردم هم نشان دادند آن دلبستگی را به حکومت جوان آقای زلنسکی ندارند.

*********************************

روزنامه خراسان**

شرق-سیدحسین موسویان‌، به این روزنامه گفت:ایران باید ضمن این که روابط حسنه با روسیه را حفظ می کند و گسترش می‌دهد، به ملاحظات امنیت ملی روسیه احترام بگذارد و توسعه‌طلبی ناتو را هم محکوم کند، اما نباید از سیاست جنگ و حمله نظامی روسیه به خاک یک کشور همسایه حمایت کند. ایجاد این تصور بین مردم و جامعه جهانی که ایران در این جنگ متحد روسیه است، به مصلحت کشور نیست و هزینه خواهد داشت.

 اعتماد –این روزنامه نوشت:از آن جا که اکنون دغدغه اصلی بحران اوکراین است،ایران می‌تواند از شرایط به وجود آمده برای پاک کردن پرانتزهای باقی‌مانده در مذاکرات و اتمام آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده کند، چراکه تامل در تاریخ سیاست خارجی غرب به‌ویژه آمریکا بیانگر این مهم است که این کشور و متحدان آن به‌ندرت خود را همزمان درگیر دو بحران خارجی می‌کنند.

 کیهان-این روزنامه نوشت: با دقت در ابعاد بحران اوکراین و واکنش‌های جهانی به آن، بهتر می‌توان فهمید که چرا رهبر معظم انقلاب بر موضوع «قوی شدن» - در تمام ابعاد- تاکید دارند و به شدت با هرگونه سازش در زمینه آن چه امنیت کشور را به صورت مستقل و نه وابسته به دیگران، تامین می‌کند، مخالف هستند.

 دنیای اقتصاد-این روزنامه نوشت: آمارهای اولیه برگرفته از اطلاعات فایل‌‌‌های فروش مسکن دو شهر پرند و پردیس برگرفته از داده‌‌‌های بازار نیازمندی‌‌‌های آنلاین دیوار نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه جاری، در شهر جدید پردیس، ۲۵ درصد و در شهر جدید پرند ۱۹ ‌درصد افزایش یافت.

 جمهوری اسلامی-این روزنامه نوشت:مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید بدون ملاحظات سیاسی، جنگ‌افروزی روسیه را به صراحت محکوم و به مسئولان کرملین گوشزد کنند که راه صحیح، پیگیری مسئله از مجرای سیاسی و گفت وگوهای «مسکو – کی‌یف» است. ما نباید فراموش کنیم که روس‌ها در غیرقابل اعتماد بودن اگر بدتر از آمریکایی‌ها نباشند بهتر از آن ها نیستند.

**********************************

روزنامه ایران**

شلمچه آماده استقبال از پیکر پاک 60 شهید

همزمان با سالروز شهادت امام کاظم(ع)، پیکر‌های مطهر بیش از ۶۰ شهید دوران دفاع مقدس که در مناطق عملیاتی فکه، جزیره مجنون، شرق دجله و شلمچه توسط گروه‌های تفحص کمیته جست‌و‌جوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح کشف شده‌اند، امروز به آغوش میهن اسلامی بازخواهند گشت.

آییـــن استـــــقبال از شــــــهدای تازه تفحص شده با حضور کاروان‌های راهیان نور و مردم آبادان و خرمشهر، از ساعت ۹:۳۰ صبح در مرز شلمچه برگزار می‌شود. به گزارش فارس، این شهدا در عملیات‌های والفجر مقدماتی، خیبر، بدر، کربلای ۵ و تک دشمن در سال پایانی جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

۲۵ میلیارد تومان از اموال تملیکی بین نیازمندان توزیع شد

در ادامه تلاش‌ها برای سامان یافتن انبار‌های اموال تملیکی در کشور و پس از سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور به استان بوشهر و بازدید از انبار‌های اموال تملیکی در این استان، ۲۵ میلیارد تومان از اموال دپو شده بین نیازمندان توزیع شد.

به گزارش میزان، بر این اساس محموله قابل توجهی از کالا‌های قاچاق شامل پوشاک، کیف و کفش و انواع نوشت‌افزار به ارزش تقریبی

 ۲۵ میلیارد تومان در انبار‌های اموال تملیکی وجود داشت که بخشی از این کالا‌ها پس از هماهنگی صورت گرفته و صدور مجوز‌های لازم از سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، جهت توزیع بین نیازمندان به کمیته امداد امام خمینی(ره) و اداره کل بهزیستی بوشهر واگذار شد و در مورد بخشی دیگر، فرایند لازم در حال انجام است.

38 سفیر در فهرست تغییر

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد محسن بهاروند سفیر ایران در لندن، در کنار ۳۷ سفیر دیگر در فهرست تغییر هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، پنجشنبه گذشته برخی رسانه‌ها خبر برکناری بهاروند از سفارت ایران در لندن را مخابره کرده بودند.

این رسانه‌ها، علت این برکناری را انتشار تصاویری از برپایی جشن سالگرد پیروزی انقلاب در محل سفارت ایران در لندن عنوان کرده بودند که با حواشی همراه بود و طی آن، حاضران در میهمانی سفارت، حتی پروتکل‌های اولیه حضور در اماکن دیپلماتیک ایران، از جمله رعایت حجاب را زیر پا گذاشته بودند.

بهبود وضعیت و عملکرد سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور یکی از مهم‌ترین مطالبات حامیان دولت در حوزه سیاست خارجی است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آینده کشور در گرو میز مذاکره نیست

سخنگوی دولت گفت: آینده این کشور نه در گرو میز مذاکرات، بلکه در گرو کار و تلاش جامعه ایرانی و توجه به ظرفیت عظیم جوان نخبه ایرانی و در گرو توجه به کارگر ایرانی است.

علی بهادری‌جهرمی در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای ۶ ماهه وزارت مردم که در طبقه یازدهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه پیشگامی این وزارتخانه در کاهش زمان صدور مجوز کم‌هزینه نبوده اما اقدام ارزشمندی است، گفت: طی 6 ماه اخیر ۲ جلسه شورای عالی اشتغال و یک جلسه شورای عالی رفاه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده است که نشان می‌دهد هم دولت مردمی و هم وزارت رفاه در حل مشکلات این حوزه بسیار جدی هستند.

وی در ادامه افزود: آینده این کشور نه در گرو میز مذاکرات، بلکه در گرو کار و تلاش جامعه ایرانی و توجه به ظرفیت عظیم جوان نخبه ایرانی و در گرو توجه به کارگر ایرانی است. با این نگاه که دولت در حوزه اصلاح جهت حرکت از نگاه بیرون به ظرفیت‌های درونی دارد، وزارت رفاه نقش کلیدی و محوری پیدا می‌کند. سخنگوی دولت با بیان اینکه در زمینه توجه به زیست‌بوم اشتغال، اصلاح نظام مدیریت شرکتی و اصلاح نظام صندوق‌های بازنشستگی گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: حرکت ۶ ماه گذشته ما را نسبت به تحقق اهداف تعیین‌شده امیدوار می‌کند. بهادری افزود: پیش‌برنامه‌ای در زمینه رفع فقر مطلق هفته گذشته ارائه شد و رئیس‌جمهور دستگاه‌ها را مکلف کرد با محوریت وزارت رفاه برنامه‌ای برای رفع فقر مطلق تهیه و اجرایی کنند و در این مسیر از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت متمرکز استفاده شود.

***

به ‌دنبال تنظیم مقررات اینترنتی هستیم

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس شورای اسلامی گفت: من در جلسه رأی‌گیری کلیات ۳ بار گفتم موافقان و مخالفان صحبت کنند اما هیچ‌یک از اعضا مخالف نبودند و فقط آقای رشیدی اگر چه عضو نبود، به‌ عنوان مخالف و بدون محدودیت صحبت کرد.

رضا تقی‌پور در نشست با خبرنگاران گفت: نسخه‌های قبلی در عین حال که نکات مهمی داشتند، مورد احترام بودند و قابلیت بررسی و تبدیل شدن به قانون را داشتند اما در این نسخه موضوع قانون را به چند بحث محدود کردیم و به همین دلیل هم اسمش تغییر کرد، از این ‌رو روی تنظیم مقررات تأکید کردیم. در هسته مرکزی این بحث، شورای‌ عالی فضای مجازی داریم اما در سطح پایین‌تر تکالیف روشن نیست. نظام حکمرانی لایه‌های دیگری دارد و آن لایه‌ها قانون‌گذاری، تنظیم‌گری، اجرا و کاربران و مردم هستند که نقش اصلی را دارند، پس باید به این 5 مقوله توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: آخرین قانون در این حوزه مربوط به 13 سال پیش است، ما یک خلأ و نقص جدی در این حوزه داریم. عده‌ای مغالطه می‌کنند و می‌گویند با وجود شورای ‌عالی فضای مجازی نیاز به قانون نداریم. رهبری درباره شورای ‌عالی فضای مجازی فرمودند به مصوبات ترتیبات قانونی داده شود. اکثر حقوقدانان معتقدند جای قانون‌گذاری مجلس را هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند بگیرد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمرکز طرح بر تنظیم مقررات است، درخواست می‌کنم از متن صحبت شود تا دچار حاشیه نشود، فصل اول تعاریف است و فصل دوم به نظام تنظیم مقررات پرداخته است. در ماده ۲ گفتیم کمیسیون عالی مربوط به شورای‌ عالی فضای مجازی است و نمی‌توانیم ترکیب آن را تغییر بدهیم پس ساختار روشن و منسجم است. ذیل این کمیسیون، تنظیم‌گرها وجود دارند که اکنون برخی تنظیم‌گرها وجود دارد، اما درباره فضای مجازی نداریم. طبق این قانون اجازه داده می‌شود آنجا که تنظیم‌گر وجود ندارد تنظیم‌گر ایجاد شود.

***

تشریح وضعیت ناوگروه ۸۰ نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن

 دریادار ایرانی گفت: ناوگروه ۸۰ نداجا هم‌اکنون در محدوده خلیج عدن و دریای سرخ مشغول اجرای مأموریت در حوزه اسکورت یگان‌های شناور، کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران است.

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین وضعیت ناوگروه ۸۰ نداجا گفت: ناوشکن دنا، ناو پشتیبانی بندرعباس و ناو پشتیبانی تنب در قالب ناوگروه ۸۰ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در محدوده خلیج عدن و دریای سرخ مشغول انجام وظیفه خود در حوزه اسکورت یگان‌های شناور، کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران هستند.

دریادار ایرانی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در سطح نداجا گفت: از آنجا که افسران و دانش‌آموختگان نیروی دریایی باید آموزش‌های تئوری را در عرصه عمل به مرحله تجربه برسانند، همزمان با اجرای مأموریت ناوگروه ۸۰، تعدادی از دانشجویان در این ۳ فروند شناور مستقر هستند که فرصت بسیار خوبی برای تجربه آموزش‌ها در عرصه عمل است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی در حوزه دیپلماسی دریایی نیز فعال و هدفمند است، تاکید کرد: اگر شرایط کرونایی اجازه دهد، این ناوگروه در طول مسیر اجرای مأموریت، حتما بازدیدهایی از بنادر کشورهای دوست و همسایه خواهد داشت.

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات