صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۴۲

اخبار ویژه روزنامه‌های 9 اسفند

روزنامه کیهان

ایران هم با برجام 2 سرزمین بی‌دفاع می‌شد

ارگان حزب کارگزاران با بیان اینکه «کیف در آستانه سقوط است»، اوکراین را «سرزمین بی‌دفاع» توصیف کرد.

روزنامه سازندگی ذیل همین تیتر و تصویر «چند شهروند اوکراینی با اسلحه‌های چوبی»! نوشت: درگیری‌ها در اوکراین تشدید شد و نظامیان روس به دروازه‌های کیف رسیدند؛ ارتش از مردم خواسته برای مقابله به کوکتل مولوتف متوسل شده، یا به‌دنبال پناهگاه باشند یا در خانه بمانند. رسانه‌ها از درگیری سنگین در 80 کیلومتری پایتخت خبر دادند. مقام‌های آمریکایی با استناد به داده‌های اطلاعاتی‌شان مدعی‌اند کیف به زودی سقوط خواهد کرد.

ولادیمیر زلنسکی گفت پوتین به‌دنبال از میان بردن دولت اوکراین است. مقام‌های روس نیز این ادعا را تایید کرده و گفتند خواهان سرنگونی دولت اوکراین هستند و بعد از تسلیم ارتش با کیف رایزنی را آغاز خواهند کرد. همزمان سی‌ان‌ان به نقل از سخنگوی کرملین نوشته، روسیه نمایندگانش را برای گفت‌وگو با کیف به مینسک، پایتخت بلاروس اعزام کرد. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که نظامیان این کشور جزیره مار واقع در دریای سیاه را تصرف و فرودگاه استراتژیک هاستومل را از کنترل اوکراینی‌ها خارج کردند.

در این میان یکی از مقام‌های نظامی آمریکا به نیویورک‌تایمز گفت که نیروهای روس تاکنون با استفاده از بیش از 100 موشک بالستیک میان‌برد و کوتاه‌برد، تاسیسات نظامی و پدافند هوایی اوکراین را هدف قرار دادند. روسیه همچنین در محدوده دریای سیاه از موشک‌های پرتابی توسط ناوهای جنگی استفاده کرده است.

تیتر روزنامه حزب کارگزاران و «سرزمین بی‌دفاع» توصیف کردن اوکراین در حالی است که این کشور صاحب سلاح اتمی بود و با وعده‌های آمریکا، خلع سلاح شدن را پذیرفت و پس از آن هم قبول کرد که تدریجا تبدیل به پایگاه نظامی - جاسوسی آمریکا در ناتو شود که همین برای روسیه نگران‌کننده بود. اما آمریکا و ناتو در روز حادثه، اوکراین را تنها گذاشتند.

یادآور می‌شود چند سال قبل، کانال وابسته به مرحوم هاشمی پدر معنوی حزب کارگزاران مدعی شده بود «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»(!)

هاشمی پیش از آن هم در تاریخ 30 مرداد 95، ضمن سخنانی در نشست مدیران وزارت آموزش و پرورش به خطا گفته بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند. این راه در ایران باز شده و مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند».

البته تحقیقات بعدی نشان داد ژاپن و آلمان در رده هشتم و نهم کشورها از نظر بالاترین هزینه‌های نظامی قرار دارند.

روحانی نیز همان ایام، از برجام 2 سخن گفته بود که محتوای آن از نگاه آمریکا محدود کردن برنامه نظامی و موشکی ایران بود!

رویترز: حملات سایبری ایران به دشمنانش بسیار پیشرفته است

«سرویس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس می‌گویند که گروه هکری موسوم به «مادی‌واتر» (آب گل‌آلود) مرتبط با ایران، پشت حملات گسترده سایبری از آسیا تا آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی است».

وبسایت رادیو فردا در گزارشی به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: بررسی‌های اداره تحقیقات فدرال آمریکا، آژانس امنیت زیرساخت‌ها و امنیت سایبری آمریکا همراه با دیگر نهادهای امنیتی این کشور و بریتانیا نشان می‌دهد گروه هکری و جاسوسی «مادی‌واتر» مرتبط با ایران، پشت حملات گسترده به اهداف مخابراتی، دفاعی، دولت‌ها و بخش‌های نفت و گاز از آسیا تا آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی است. نام این گروه هکری سال‌هاست که برای نهادها و شرکت‌های امنیتی سایبری آشناست و ژانویه امسال، فرماندهی سایبری ارتش آمریکا برای اولین بار «وزارت اطلاعات» و «سپاه پاسداران» را متهم کرد که از گروه «مادی‌واتر» برای هک کردن شبکه‌های کامپیوتری در نقاط مختلف جهان و ضربه‌زدن به «دشمنان و رقبا» استفاده می‌کند. این چندمین گروه هکری مرتبط با ایران است. کشورهای غربی بارها نگرانی خود را از فعالیت‌های مخرب سایبری ایران، روسیه، چین و کره شمالی اعلام کرده‌اند.

اخیرا شرکت امنیت سایبری «آی‌بی‌ام ایکس فورس» نیز سه گروه هکری عمده تهدیدکننده فضای مجازی طی سال ۲۰۲۱ را معرفی کرد که «مادی‌واتر» یکی از آنها بود و افزوده بود که روش‌های استفاده شده توسط این مهاجمان سایبری «پیشرفته و دفاع‌گریز» است و آنها از شیوه‌های مختلف برای پنهان نگهداشتن فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

سرویس‌های امنیتی آمریکا و بریتانیا دقیقا اعلام نکرده‌اند هدف حملات گروه «مادی‌واتر» کدام کشورها و مشخصا چه پروژه‌ها و نهادهایی بوده، اما قبلا نام این گروه در حملات سایبری از ترکیه، اردن تا اسرائیل، آمریکا و اروپا مطرح بوده است.

فرماندهی سایبری ارتش آمریکا می‌گوید، گروه «مادی‌واتر» در سال‌های گذشته در تقلای گردآوری داده‌ها از شرکت‌های مخابراتی و سایر سازمان‌ها در سراسر خاورمیانه بوده است. سارا جونز، یک تحلیلگر ارشد داده‌ها در شرکت امنیت سایبری «مندینت»، در این زمینه گفته که ایران تیم‌های متعددی را برای جاسوسی، حمله و گردآوری اطلاعات از راه سایبری به‌کار گرفته است.

به گفته جونز، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران از این تیم‌ها برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در راستای تقابل ایران با دشمنان و رقبایش در سراسر منطقه استفاده می‌کنند

اوکراین اگر خلع سلاح نشده بود می توانست از بازدارندگی آنها استفاده کند

سایت اصلاح‌طلب نواندیش ضمن رد ادعای برخی هم طیفانش که می‌گویند سلاح‌های اتمی برای اوکراین قابل استفاده نبود و به همین دلیل هم واگذار کرد، نوشت: بعد از حمله روسیه به اوکراین اظهارنظرهای گوناگونی در مورد تحویل سلاح‌های اتمی اوکراین به روسیه در قبال تضمین امنیتی مسکو و واشنگتن در سال‌های پس از فروپاشی شوروی صورت گرفت تا جایی که یکی از سفرای اوکراین در آمریکا این را یک اشتباه بزرگ خواند.

به دنبال این تحلیل برخی از تحلیلگران عمدتا واقع گرا اعتقاد داشتند که جهان به سمت رقابت تسلیحاتی هسته‌ای حرکت کرد و حتی سلاح هسته‌ای می‌تواند یک عامل بازدارنده مهم باشد.

این تحلیل‌ها حتی ابعاد جهانی هم به خود گرفت تا جایی که‌هانس کریستنسن، مدیر پروژه اطلاعات هسته‌ای در آمریکا مدعی شد اوکراین قدرت هسته‌ای نبوده و ادعاها در این زمینه اشتباه است. وی در توئیتی نوشت: «نه نه نه! اوکراین یک «قدرت هسته‌ای» نبود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، سلاح‌های اتمی شوروی در اوکراین باقی مانده بود. مسکو کلیدها را در اختیار داشت و اوکراین نمی‌توانست از آنها استفاده کند. آنها در نهایت به روسیه بازگردانده شدند».

اما واقعیت ماجرا چیست، آیا اوکراین واقعا قابلیت استفاده از این سلاح‌ها را نداشت که اگر نداشت اصرار قدرت‌های بزرگ برای تحویل آن چرا این‌قدر زیاد بود.

جان مرشایمر در سال 1993 طی مقاله‌ای برای فارن افرز با عنوان «پرونده بازدارندگی سلاح‌های اتمی اوکراین» تحویل سلاح‌های اتمی از سوی اوکراین را یک اشتباه خواند و در همان مقطع پیش‌بینی کرد که چنین اقدامی باعث خواهد شد تا روسیه در آینده به اوکراین حمله کند، او در همین مقاله ابعاد فنی توانایی‌های اوکراین را هم برشمرد. به گفته مرشایمر اوکراین 46 موشک اتمی SS-24s مجهز بوده که توانایی شلیک آنها را هم داشت، به گفته این نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل کی اف در آن مقطع حتی مشغول افزایش توانایی فرماندهی و استفاده از این سلاح‌ها را

نیز بود.

****************************

روزنامه خراسان

دیده بان ایران مدعی شد: به دنبال تجمع اخیر گروهی از مخالفان  جنگ اوکراین مقابل سفارت این کشور در خیابان باهنر تهران، حداقل سه تن بازداشت شدند و موبایل برخی دیگر از افراد حاضر در این تجمع ضبط شد. گفتنی است تعدادی از خانواده هایی که فرزندانشان در اوکراین مشغول تحصیل هستند هم در این تجمع حضور داشتند و از توجه ناکافی وزارت خارجه و سفارت ایران برای خروج ایرانیان مقیم اوکراین از این کشور، ابراز گلایه و نگرانی می کردند.

 اعتماد آنلاین نوشت: رسانه تصویری وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ـ نگار ـ اعلام کرد: پیرو گسترش برخی شایعات در خصوص ادعای ارتباط نویسنده‌ای یهودی به نام کاترین پرز شکدم با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا...‌العظمی خامنه‌ای، شایان ذکر است این رسانه، ستون‌نویس ثابت یا غیرثابت ندارد و نویسنده مزبور هیچ ارتباط مستقیمی با پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir نداشته   و این  نویسنده در سال های 94 تا 96 مطالب و یادداشت هایی را ارسال کرده که برخی از آن ها منتشر شده است.

************************

روزنامه وطن امروز

شمخانی در دیدار رئیس دفتر امنیت ملی سوریه:

حضور آمریکا در سوریه بزرگ‌ترین مانع ثبات است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نقش آمریکا در ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و جهانی گفت: حضور آمریکا در سوریه بزرگ‌ترین مانع تحقق صلح و ثبات است.

دریابان علی شمخانی در دیدار سرلشکر علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه که به تهران سفر کرده است با تبیین نقش مخرب آمریکا در ایجاد بحران‌های منطقه‌ای و جهانی که با هدف سلطه بر کشورهای جهان و غارت منابع آنان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: حضور آمریکا در سوریه نیز که با همین هدف صورت گرفته امروز بزرگ‌ترین مانع تحقق صلح و ثبات در این کشور است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به افزایش تحرکات سیاسی و میدانی آمریکا برای تسلیح، آموزش و هدایت گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: تداوم این روند نه‌تنها مخل امنیت سوریه، بلکه تهدید‌کننده امنیت منطقه است. وی گسترش تروریسم، ایجاد ناامنی و تغییرات قومیتی با اهداف تجزیه‌طلبانه را از راهبردهای اصلی نظام سلطه در سوریه ذکر کرد و افزود: متاسفانه برخی همسایگان سوریه در زمین بازی دشمنان ثبات و امنیت منطقه ایفای نقش می‌کنند.

شمخانی با بیان اینکه راه مقابله با این توطئه‌های شرورانه، حفظ انسجام ملی و روحیه و مشی مقاومت است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در سخت‌ترین شرایط و در اوج شرارت گروه‌های تروریستی و حامیان‌شان در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد، همچنان در کنار ملت و دولت سوریه خواهد ماند. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین با اشاره به روابط خوب ۲ کشور بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای تسهیل و تسریع در اجرای توافقات میان تهران و دمشق بویژه در حوزه اقتصادی تاکید کرد.

***

تکذیب همکاری نویسنده یهودی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر انقلاب

همکاری «کاترین پرز شکدم» با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تکذیب شد.

رسانه تصویری وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای - نگار- اعلام کرد: پیرو گسترش برخی شایعات درباره ادعای ارتباط نویسنده‌ای یهودی به نام کاترین پرز شکدم با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، شایان ذکر است این رسانه ستون‌نویس ثابت یا غیرثابت ندارد و نویسنده مزبور هیچ‌گونه ارتباط مستقیم با پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir نداشته است.

رسانه تصویری وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تاکید کرده است: این نویسنده صرفا در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ از طریق برخی فعالان رسانه‌ای علاقه‌مند به انقلاب اسلامی، مطالب و یادداشت‌هایی را در موضوعات مرتبط با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی ارسال کرده که برخی از آنها در این رسانه منتشر شده و پس از سال ۱۳۹۶ نیز هیچ‌گونه ارتباطی با این رسانه نداشته است. اما با توجه به تغییر مواضع و رویکردهای اخیر این نویسنده و عدم رعایت قواعد حرفه‌ای، مطالب نویسنده مزبور از این رسانه حذف شد.

***

مناسبات دیرینه تهران- ایروان هر روز ابعاد جدیدی می‌یابد

وزیر امور خارجه در پیامی به وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: مایه خرسندی است که مناسبات دوستانه و نزدیک ۲ کشور بر اساس پیوندهای ‌دیرینه تاریخی و تمدنی و منافع مشترک هر روز گسترش یافته و ابعاد جدیدی می‌یابد.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به پیام تبریک آرارات ‌میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان به مناسبت چهل‌و‌سومین سالگرد پیروزی ‌انقلاب اسلامی ایران، با قدردانی از این پیام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر ‌پایه اراده ملت بزرگ ایران و تکیه بر ارزش‌های متعالی اسلامی همواره در جهت توسعه روابط با همه کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه بر مبنای اصول کوشیده است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در این ‌چارچوب مایه خرسندی است که مناسبات دوستانه و نزدیک ۲ کشور بر اساس پیوندهای ‌دیرینه تاریخی و تمدنی و منافع مشترک هر روز گسترش یافته و ابعاد جدیدی می‌یابد. وی تاکید کرد: یقین ‌دارم با تلاش‌های متقابل و تحقق طرح‌های همکاری میان ۲ کشور در عرصه‌های مختلف، ‌بیش از پیش شاهد گسترش و تحکیم مناسبات ۲ ملت و تحکیم ثبات و امنیت در سطح ‌منطقه خواهیم بود.

***

سرپرست سفارت ایران در لهستان:

اقدامات لازم برای اسکان ایرانیان انجام شده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با حسین غریبی، سرپرست سفارت ایران در لهستان، آخرین وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین را که به لهستان رسیده‌اند، جویا شد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات به عمل آمده، از سفیر کشورمان خواست علاوه بر فراهم آوردن همه گونه امکانات ضروری برای ایرانیان شامل استقرار در مکان مناسب و رسیدگی‌های لازم دیگر، مایحتاج مورد نیاز از جمله مواد غذایی و بهداشتی در اختیار اتباع کشورمان قرار گیرد.

سرپرست سفارت کشورمان نیز در این تماس با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ایرانیان تاکید کرد: اقدامات لازم برای اسکان و تامین دیگر مایحتاج ایرانیان انجام شده و انتقال هوایی ایرانیان از ورشو به تهران در حال انجام است. وی در عین حال اشاره کرد به دلیل صف طولانی در مرز، ورود به لهستان با کندی انجام می‌شود.

********************************

روزنامه ایران

در پی ابتلا به اُمیکرون، قالیباف در دفترش قرنطینه شد

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی از ابتلای رئیس مجلس شورای اسلامی به کرونا خبر داد و گفت که محمدباقر قالیباف در دفتر کارش قرنطینه شده است. به گزارش ایسنا، احسان عسکری مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بعد از بروز علائم سرماخوردگی، نتیجه تست اُمیکرون آقای دکتر قالیباف مثبت اعلام شد. الحمدلله حال عمومی‌شان مساعد بوده و در دفتر کار مجلس قرنطینه هستند و امور مربوطه را پیگیری می‌کنند وطبیعتاً برای عدم انتقال بیماری به سایرین از حضور در صحن علنی خودداری خواهند کرد.»

برگزاری جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی آذین خودرو سارینا

  پس از دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر تعجیل در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، جلسه رسیدگی به پرونده آذین خودرو سارینا صبح دیروز برگزار شد. در این جلسه تعدادی از شکات به بیان چگونگی فریب خوردن خود توسط متهمان پرونده پرداختند و نظرات خود را مطرح کردند. رئیس کل دادگستری البرز در حاشیه این جلسه رسیدگی با برخی از شکات این پرونده به گفت‌و‌گو پرداخت و ضمن استماع صحبت‌های شکات، قول مساعد داد تا این پرونده به فوریت رسیدگی و رأی آن تا پایان سال صادر شود.

نمی توانیم هر آرزویی را در بودجه بیاوریم

معاون سازمان برنامه و بودجه در انتقادی نسبت به اضافه شدن برخی بندها به لایحه بودجه، این روند را زمینه‌ساز عدم تحقق این مصوبات و درنهایت درج در گزارش‌های تفریغ بودجه دانست و گفت: علت محقق نشدن این مصوبات، این نیست که دولت آن را انجام نمی‌دهد بلکه درج موضوعاتی است که ارتباطی با بودجه ندارد. به گزارش ایرنا، این اظهارنظر سید حمید پورمحمدی پس از آن بیان شد که نمایندگان در نشست علنی روز گذشته خود، با پیشنهاد نماینده شیراز مبنی بر الحاق یک جز به‌بند ج تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. پورمحمدی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: بند ج تبصره ۸ هزینه‌ای و بودجه سند دخل یا خرج است و نمی‌توانیم هر فکر، ایده و آرزویی را در بودجه بیاوریم، چرا که دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه مصوب را تدوین کرده و بیان می‌کند که هیچ‌یک از احکام محقق نشده، اما باید به این نکته دقت کرد که علت عدم تحقق مصوبات این نیست که دولت آن را انجام نمی‌دهد، بلکه درج موضوعاتی است که ارتباطی با بودجه ندارد.

****************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات