صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۴ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در جنگ‌های سخت با سلاح‌های قدیمی دیگر نمی‌شود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و با این چیزها، نمی‌شود به جنگِ توپ و موشک و مانند این‌ها رفت. در جهاد تبیین هم همین‌جور است؛ با شیوه‌های قدیمی [نمی‌شود کار کرد]. (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

اصلاح‌طلبان در سال 1401

با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال و پس از گذشت قريب به 9 ماه از ناکامي اصلاح‌طلبان در انتخابات، فرصت مناسبي براي بررسي چرايي شکست نامزدهاي موردحمایت اين جريان فراهم آمده است. البته اخباري نيز از برنامه‌ريزي و تدبير اين جريان براي آينده حکايت دارد. به‌تازگی سايت اعتماد آنلاین، مصاحبه‌اي را با بهزاد نبوي، فعال سياسي اصلاح‌طلب داشته که گفته است: «در هر انتخاباتي ما بايد از مدت‌ها قبل جامعه را براي شرکت در انتخابات آماده کنيم. مگر اينکه شرايطي پيش بيايد که درنهایت بگوييم ما حتي يک نفر را هم نداريم که به شما معرفي کنيم تا در انتخابات شرکت کنيد. يک اقدام ديگري هم که بايد انجام دهيم اين است که اگر توانستيم مردم را به پاي صندوق‌هاي رأي بياوريم، بايد فعالانه در انتخابات شرکت کنيم».

گزاره‌های تحليلي: 1- اين اظهارات به‌خوبی حکايت از آن دارد که اصلاح‌طلبان هرچند در سرگيجه حاصل از شکست در انتخابات به سر مي‌برند، اما بخش عاقل و صاحب برنامه‌شان بيکار ننشسته و از همينک به دنبال برنامه‌ريزي براي تسخير نهادهاي قدرت در انتخابات‌هاي پيش رو هستند که اولين آن انتخابات مجلس است که در زمستان سال 1402 فرا خواهد رسيد. 2- اصلاح‌طلبان در تداوم حرکت خود و با فاصله گرفتن از جايگاه رسمي قدرت، مسير "جامعه‌محوري" را پيشه خود ساخته‌اند و تلاش دارند تا به ترميم پايگاه اجتماعي خود و جذب هوادار جديد و اعتمادساز نزد مردم بپردازند. آنان معتقدند که: «... اگر مردم در پاي صندوق‌هاي رأي حضور داشته باشند، باز هم مي‌شود خاتمي را آورد و باز هم مي‌شود آقاي روحاني را آورد و باز هم مي‌شود مجلسي مانند مجلس ششم را شاهد بود». 3- کسب اعتبار نزد افکار عمومی از جانب اصلاح‌طلبان تنها با سياست‌هاي ايجابي دنبال نمي‌شود، بلکه به‌طورجدی بر روي اقدامات تخریبی‌شان نيز حساب باز کرده‌اند. دراین‌بین تقسيم کاري شده است و رادیکال‌های قلم به دستشان از مصطفي تاج‌زاده تا محمد مهاجري، پيشگام تخريب دولت شده‌اند! مهاجري طي توئيتي با به‌کارگیری هشتک "دولت_هيچ"، خطاب به رئيس‌جمهور منتخب مردم نوشته است: «جناب آقاي رئيسي! تيم پرجمعيت مذاکرات وين بعد از هفته‌ها اتلاف وقت، موفق به هيچ کاري نشد تا لااقل اولين دستاورد دولت ديده شود. دولت شما باوجود حاکميت يکدست، نتوانست حتي متن برجام را که توسط دولت قبل تهيه شد و علي باقري هم قبولش داشت، نهايي کند. خسته نباشيد واقعاً!».

تعطيلات نوروزي فرصتي براي نشست و برخواست‌هاي غيررسمي اين جريان خواهد بود و با آغاز سال کاري، شاهد پويايي و انسجام بيشتري از اين جريان خواهيم بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                 

آمریکایی‌ها ماست‌ها را کیسه کردند!

به دنبال جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاردن شرارت‌های این رژیم، مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها در اربیل عراق مورد اصابت موشک‌های نقطه زن سپاه قرار گرفت؛ اقدامی که واکنش‌های گوناگونی به دنبال داشت.

گزاره‌های خبری: مهم‌ترین واکنش به اقدام آشکار سپاه علیه مواضع رژیم صهیونیستی در عراق را از سوی آمریکا شاهد بودیم؛ 1- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این حمله، با محکوم کردن سوری آن، تنها مدعی شد: «هیچ‌یک از پرسنل یا تأسیسات ایالات‌متحده در نتیجه حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل آسیب ندیده است». وی افزود: «شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حملات مذکور مستقیماً علیه ما صورت گرفته است». 2- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: «هیچ‌یک از تأسیسات آمریکایی در این حمله مورد اصابت موشک قرار نگرفته است»؛ این سکوت آمریکایی‌ها که متحد اصلی رژیم صهیونیستی در جهان شناخته می‌شوند، در منطقه‌ای که روزی ادعای راهبری آن را داشتند، معنادار است.

گزاره تحلیلی: در تحلیل پیام‌های اقدام جمهوری اسلامی ایران در «نابودی مرکز موساد در اربیل» سه دسته‌بندی حائز اهمیت است: 1- به رژیم صهیونیستی این پیام مخابره شد که جمهوری اسلامی راهبرد «صبر استراتژیک» را کنار گذاشته و «راهبرد تقابل گسترده» را در دستور کار قرار داده است. بر اساس این راهبرد، هیچ کنشی بدون واکنش نخواهد بود و رژیم صهیونیستی باید تاوان اقدام خود را پس دهد. 2- پیام دوم برای کشورهای منطقه بود؛ در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد چالش در ایران، تلاش کرد در مناطق مرزی ایران برای خود پایگاه ایجاد کند. این حمله حاوی این پیام به کشورهای همسایه بود که جمهوری اسلامی ایران حضور این رژیم اشغالگر در مرزهای خود را برنمی‌تابد؛ بنابراین، به‌منظور حفظ امنیت خود نباید اجازه فعالیت به رژیم صهیونیستی دهند. 3- پیام سوم برای آمریکا بود؛ این کشور با مشکلات اساسی اقتصادی و اجتماعی و همچنین با قدرت‌های نوظهور جهانی همچون چین روبه‌رو است و به اذعان اندیشمندان غربی، رو به افول است. ضمن این‌که ایران هرگز تهدید مستقیم و حتی غیرمستقیم برای آمریکایی‌ها نبوده است و مشکل آمریکا با ایران اسلامی، در نفوذ شدید رژیم صهیونیستی و لابی‌های صهیونیست از قبیل آیپک در سیاست‌گذاری این کشور است؛ اگر مقامات آمریکایی مستقل بوده و به دنبال منافع ملی خود بودند، می‌فهمیدند که به صلاحشان است همچون حمله موشکی اخیر سپاه، ماست‌های خود را کیسه کنند، در مسائل غرب آسیا دخالت نکنند و برای حفظ آبرو هم که شده، در آینده نزدیک این منطقه را ترک کنند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه              

خواب آرام؛ آرزوی دست‌نیافتنی برای صهیونیست‌ها!

المیادین گزارش داد، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که نظامیان این رژیم پس از تهدید ایران به انتقام، وضعیت آماده‌باش در سرزمین‌های اشغالی را تشدید کرده‌اند. این اقدام حتی پس از هدف قرار دادن مراکز موساد در اربیل توسط ایران تشدید شده است؛ چراکه ایران هنوز به‌صورت رسمی اعلام نکرده که آیا اقدام موشکی در اربیل همان انتقام بوده است یا خیر. روعی شارون، مفسر نظامی کانال اسرائیلی کان می‌گوید: «امروز ما در حال گذراندن مرحله پرتنشی هستیم که در آن تهدیدات زیادی به‌واسطه شلیک پهپاد از ایران و از طریق متحدان آن از یمن و عراق وجود دارد و این مسئله باعث خواهد شد که نتوانیم آرام بخوابیم». نیر دفوری، مفسر نظامی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «اسرائیل مدت‌هاست که در حالت آماده‌باش در سطح بالایی است؛ چراکه ایرانی‌ها خواهان انتقام هستند و ارزیابی این است که شاهد تکرار چنین حملاتی در آینده نزدیک خواهیم بود».

▼ اخبار

خواست ایران از عراق: مستقل و امن باش!

در حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل، هیچ‌یک از قواعد آمره بین‌المللی نقض نشده است و به استناد ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، اقدامی در راستای دفاع مشروع از سوی جمهوری اسلامی بوده است. دولت عراق باید توجه ویژه‌ای به حساسیت‌ها و خطوط قرمز امنیتی ایران داشته باشد. اینکه خاک عراق به محل تعدی و تجاوز به امنیت ملی ایران تبدیل برای جمهوری اسلامی غیرقابل‌تحمل است. جمهوری اسلامی هزینه زیادی برای تأمین امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی و تضمین حاکمیت ملی عراق از طریق مبارزه با گروه‌های مختلف تروریستی ازجمله داعش داده است. همین چند سال پیش داعش تا دوسوم عراق را اشغال کرده و تا بغداد رسیده بود. فضای امنی که امروز در عراق حاکم است بخش عمده‌ای از آن ناشی از کمک‌های مستشاری، میدانی، سیاسی و غیره تهران به بغداد است. این فضای امن، امروز نباید به فرصت و بستری برای نقض امنیت ملی ایران تبدیل شود. در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. رژیم صهیونیستی بارها از خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضدانقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی صورت گرفته است. ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد چه توسط گروهک‌های ضدانقلاب و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. در ملاقات‌ها گفته شده و انتظار از دولت عراق این است که یک‌بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار بگیرد».

حمله بی‌سابقه سایبری به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی!

دیروز در حمله سایبری گسترده و بی‌سابقه، تمامی سایت‌های با پسوند gov.il متعلق به دولت صهیونیستی، ازجمله سایت پست این رژیم از دسترس خارج شدند. شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خبری گزارش داد تمامی سایت‌های وزارتخانه‌های دولتی در رژیم صهیونیستی دچار اختلال شده است و وزرای این رژیم نیز نمی‌توانند این سایت‌ها را باز کنند. به ادعای این رسانه، این حمله سایبری، وب سایت‌های دولتی را فلج کرد و ارزیابی این است که رسانه‌های صهیونیستی ادعا کردند که هکرهای ایرانی پشت این حمله سایبری هستند. روزنامه هاآرتص نیز با بیان این‌که، وب‌سایت‌های وزارت کشور، بهداشت، دادگستری و رفاه و همچنین دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از کار افتاده‌اند، به نقل از یک منبع آگاه در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این بزرگ‌ترین حمله سایبری است که علیه اسرائیل صورت می‌پذیرد و تخمین زده می‌شود که یک کشور یا یک سازمان بزرگ پشت آن باشد! رسانه‌های صهیونیستی نیز خبر دادند، به دلیل وسعت بسیار زیاد این تهاجم، وزارت جنگ اسرائیل هم وارد این پرونده شده است. «رافائل فرانکو» یکی از کارشناسان برجسته امنیت سایبری در رژیم صهیونیستی هم شرایط فعلی را فوق‌العاده و بی‌سابقه توصیف کرد.

ملاک دختران ایرانی برای انتخاب همسر!

«حدیث میرزا محمدی» پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی، با اشاره به پیمایش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گفت: «بر اساس نتایج این پیمایش که در اسفند ۱۳۹۷ با هدف بررسی دیدگاه جوانان کشور در خصوص ازدواج و تشکیل خانواده انجام شده و جامعه آماری آن شامل جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله «مجرد» کشور با تعداد نمونه ۳۰۲۱ نفر در مناطق شهری و روستایی انجام شد، اگرچه ۶۰.۱ درصد از جوانان معتقدند ازدواج کردن در زندگی یک «ضرورت» است و «موافق» امر ازدواج هستند؛ اما 38.9 درصد جوانان نیز این‌طور اعلام کرده‌اند که «لازم نیست» حتماً ازدواج کنند. میانگین سن مطلوب برای ازدواج آقایان حدود ۲۸ سال و برای خانم‌ها حدود ۲۳ سال است، اما درعین‌حال عملاً شاهد افزایش سن ازدواج و تجرد هستیم. مهم‌ترین دلیل پسران جوان برای ازدواج نکردن «بالا بودن هزینه زندگی مشترک» و «نداشتن شغل» بوده است. نزدیک به ۶۰ درصد دختران، شرایط موردنظرشان برای دلخواه بودن همسر، به ملاک شغل و درآمد مناسب اختصاص دارد».

اخبار کوتاه

دستور کار مقرهای جاسوسی رژیم صهیونیستی در عراق!/ رئیس اتحادیه علمای مسلمانان عراق در استان دیالی گفت که موساد علاوه بر اربیل در پنج استان دیگر نیز مقر دارد و کار آن‌ بر پنج هدف اصلی متمرکز شده است که برجسته‌ترین آن‌ها، فتنه‌انگیزی، ایجاد منازعات قومی و فرقه‌ای، نفرت‌پراکنی، ترور، فساد اخلاقی مردم، اشاعه مواد مخدر در سطح وسیع و هرزگی در بین جوانان است. «جبار المعموری» تصریح کرد: «مردم عراق تلاش مقامات اربیل در انکار وجود مقر‌های موساد را باور نمی‌کنند، زیرا آن‌ها متوجه شده‌اند که چنین مقرهایی سال‌هاست وجود دارد و فروش نفت به اسرائیل بهترین گواه بر آن است».

ایران در مدار رشد اقتصادی قرار گرفت!/ بانک مرکزی اعلام کرد: «تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت در ۹ ماهه سال جاری به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش 4.1 و 3.4 درصدی برخوردار بوده است». وزیر صنعت نیز در خصوص برنامه‌ریزی دولت برای رساندن رشد اقتصادی در 1401 به 8 درصد، اظهار کرد: «برنامه‌ریزی برای دستیابی به رشد هشت‌درصدی برای اقتصاد اتفاق عجیبی نیست، چون معادل سطح تولیدی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کشور وجود داشته است و سال آینده کار ما فقط بازیابی است».

ما یکی از آن شش کشوریم!/ در دنیا متداول است که پرنده‌های رادارگریز را از لایه‌های کامپوزیتی می‌سازند. این بدنه‌های کامپوزیتی در برابر لیزرهای پرتوان آسیب‌پذیرند برای همین با استفاده سلاح‌های لیزری آن‌ها را منهدم می‌کنند. در حال حاضر تنها شش کشور دنیا فناوری پیچیده ساخت سلاح‌های لیزری را در اختیار دارند و ایران یکی از آن شش کشور است.

شورای نگهبان: ما از قانون مستثنی نیستیم!/ «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان در پیام توئیتری نوشت: «شورای نگهبان امروز (23 اسفندماه) در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، مستثنی شدن خود را از ورود اطلاعات حقوق و مزایا به سامانه پیش‌بینی‌شده در قانون، مغایر قانون اساسی شناخت».

میزبانی قم از زائران نیمه‌شعبان!/ رئیس ستاد مردمی اجتماعات مهدوی بابیان اینکه برای ایام نیمه شعبان ۱۵۰ موکب در بلوار پیامبر اعظم و ۳۰ موکب خارج از بلوار هماهنگ شده و برپا خواهند شد، گفت: «بیش از ۱۲۰ غرفه فرهنگی با موضوعات عفاف و حجاب و شهدا و ... برپا می‌شود».

قیمت میوه شب عید اعلام شد/ سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از تعیین قیمت میوه تنظیم بازاری شب عید خبر داد. بر اساس نظرات کارشناسی اعضای ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلو پرتقال ۹ هزار تومان، سیب قرمز ۱۱ هزار تومان و سیب زرد ۱۲ هزار تومان تعیین شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات