صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۸۶

دوگانه‌ «سپاه-رفع‌تحریم» بازی آمریکا/لزوم صراحت کلام در مواضع ملی

همزمان با اعلام توقف در مذاکرات وین و در شرایطی که به‌نظر می‌رسد مذاکرات در ایستگاه یکی‌مانده به آخر بواسطه‌ی لجبازی و خصومت طرف آمریکایی متوقف شده است، در داخل ایران مقامات و آحاد مختلف مردم بر لزوم رعایت خطوط قرمز کشورمان در لغو کلیه‌ی تحریم‌ها و بهره‌مندی کامل کشور از نتایج اقتصادی رفع تحریم‌ها تاکید دارند.
یکی از موضوعات مهمی که همواره به عنوان خط قرمز کشورمان در مذاکرات بیان شده است، رفع تحریم‌های غیرقانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین رفع تهمت‌های ظالمانه از این نهاد دفاعی و امنیت آفرین است.
از آنجایی که سپاه پاسداران در سال‌های اخیر با ورود به بحران‌های صادراتی آمریکایی‌ها در منطقه، آن‌ها را دچار شکست کرده است، همواره مورد کینه‌توزی غرب به ویژه آمریکایی‌ها بوده است.
آمریکا به دنبال دوگانه‌سازی سپاه - رفع تحریم‌ها است
اکنون که با مقاومت مذاکره‌کنندگان کشورمان، آمریکایی‌ها به اهداف خود نرسیدند، با طرح دوگانه‌های واهی (سپاه-رفع‌تحریم‌ها) برای ایجاد شکاف در بین مسئولان و اذهان مردم در تلاش هستند.
از این رو حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته (شنبه) در گفتگوی تلویزیونی به موضوع اهمیت رفع تحریم‌های سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: در موضوع سپاه پاسداران حتماً آنچه برای ما مهم است این است که باید جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من در واقع به نوعی مقامات عالی سپاه از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعاً دیدید منافع کشور در این توافق، جمع بندی این است که دارد حاصل می‌شود، اصلاً موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.
شریعتمداری: چگونه می‌توان امنیت کشور و مردم این مرز و بوم را با آمریکای جنایتکار تاخت زد!؟
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اکنون این سوال از آقای امیر عبداللهیان در میان است که اگر آنگونه که به درستی اعلام کرده اید «بایستی جایگاه سپاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد» چگونه می‌توان امنیت کشور و مردم این مرز و بوم را با آمریکای جنایتکار تاخت زد!؟
وی تاکید کرد: ممکن است بفرمائید هرگز چنین نظری نداشته‌اید! در این صورت، طرح آن به چه معنی است و با کدام انگیزه صورت گرفته است!؟
شریعتمداری تصریح کرد: اشاره فرموده اید که فرماندهان عالی رتبه سپاه اعلام کرده اند که «اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد»! و از آن با عنوان «اوج از خود گذشتگی و ایثار سپاه یاد کرده اید»! که باید گفت: اولاً انتساب این سخن به فرماندهان سپاه با هیچ یک از ویژگی‌های بارها شناخته شده فرماندهان سپاه همخوانی ندارد! و به یقین برداشت خطایی داشته اید! و ثانیاً فرماندهان سپاه به خوبی می‌دانند که سپاه پاسداران به عنوان امانت الهی و ملی در اختیار آنان است و اظهارات جنابعالی اتهام به برجسته‌ترین مدافعان اسلام و ایران است. ثالثاً؛ از خود گذشتگی فرماندهان سپاه در مقاومت جانانه آنها در برابر دشمنان و دفاع ایثارگرانه از جان و مال و ناموس و خاک پاک ایران است.
خضریان: مجلس طبق قانون راهبردی از منافع مردم کوتاه نمی‌آید
علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر به مصاحبه‌ی امیرعبداللهیان واکنش نشان داد و گفت: سخنان جناب حسین امیرعبداللهیان در قامت وزیر امور خارجه پیرامون دوگانه‌سازی میان منافع سپاه و مردم از آن جهت که موضوع انتفاع فردی در آن مجموعه مطرح نیست و در نهایت برخلاف منافع ملی است و تکمیل کننده طراحی دشمن برای ایجاد شکاف بین ارکان نظام و مردم می‌باشد؛ حرف بسیار غلطی بود.
وی افزود: ضمن اینکه انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی با عنایت به سیاست قطعی نظام در لغو کلیه تحریم‌ها با تضامین واقعی و عملی که قابل راستی‌آزمایی باشد، در مذاکرات وین عمل نماید؛ چرا که مجلس طبق قانون راهبردی از منافع مردم عزیز ایران تا حصول اطمینان از توافق خوب، کوتاه نمی‌آید.
خرازی: سپاه ایران را نجات داد
صبح امروز (یکشنبه) هم کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در جریان برگزاری نشست دوحه ضمن توصیف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک ارتش ملی گفت: نمی‌توان سپاه را به‌صورت سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرد این برای ایرانی‌ها بسیار مهم است که سپاه از فهرست خارج شود؛ اما این تنها موضوع نیست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تضمین‌ها و دیگر موضوعات اشاره کرد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر سپاه از فهرست آمریکا خارج نشود، آیا در تهران به عنوان طرفی که توافق را به هم زده است، مورد سرزنش قرار نمی‌گیرد، تاکید کرد: با شما موافق نیستم. می‌دانید که سپاه بود که کشور را در برابر داعش نجات داد. داعش در سوریه و عراق بود و با فروپاشی بغداد و دمشق، قصد هجوم به ایران را داشت، اما سپاه ایران را نجات داد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران می‌گوید: سپاه نماد امنیت ایران است. همه در ایران به سپاه احترام می‌گذارند و تاکید دارند که از فهرست آمریکا خارج شود. سپاه نهادهای مهم اقتصادی در ایران دارد که اگر از فهرست آمریکا خارج نشود، روابط ایران و خارج اتفاق نمی‌افتد. بنابراین خروج سپاه از فهرست آمریکایی نه تنها از منظر غرور ملی ایران، بلکه از نظر اقتصادی نیز اهمیت دارد.
پاسخ امیرعبداللهیان به انتقادات در خصوص سخنان اخیرش درباره سپاه
اما پس از چند ساعت از این اظهارنظرهای مختلف، امیرعبداللهیان در توضیحات تکمیلی از مصاحبه‌ی شب گذشته‌ی خود تصریح کرد: روشن است که از این واضح‌تر نمی‌شد در خصوص جایگاه محوری سپاه پاسداران سرافراز صحبت کرد. سپاه پاسداران همواره حافظ کشور و ملت بوده و هست و آنچه گفته شد رویکرد فرماندهان عالی است که حتی لحظه‌ای تأمین و حفاظت از منافع ملت به شرط دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار عقب نیفتد.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در عین حال همانطور که به دقت در مصاحبه توضیح داده شد، چنین توافقی فقط با رعایت کامل خطوط قرمز و بدیهیات چنین توافقی می‌تواند حاصل شود و لذا برداشت دور از ذهن و بعیدی که برخی از عزیزان از صحبت‌های دیروز کرده‌اند، نادرست است و موضوع اصلاً عبور و یا مصالحه بر سر خطوط قرمز نیست. توصیه‌ام مرور دوباره مصاحبه دیروز است.
لزوم صراحت کلام در اعلام مواضع ملی
به نظر می‌رسد مسئولین کشورمان در روزهای پیش‌رو باید قبل از بیان مواضع و اظهارات خود، در عدم شبهه آفرینی آن دقت کنند و مانع از پرتاب توپ آمریکایی‌ها در زمین کشورمان شوند؛ چه بسا طرف آمریکایی با اتخاذ مواضع مبهم و متناقض به دنبال ایجاد اختلاف در سطوح مختلف از مسئولین کشورمان و در نهایت معرفی ایران به عنوان مقصر اصلی عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات است. اکنون همگان می‌دانند که حصول توافق در گرو پایان خصومت و لجبازی طرف آمریکایی است.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات