صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۳ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ساده‌لوحانه‌تر و ناشیانه‌تر از پیشنهاد کسی که می‌گوید قدرت دفاعی را برای حساس نشدن دشمن، کاهش دهیم وجود ندارد. اگر به کسانی که می‌خواستند برخی بازو‌های قدرت ملی را قطع کنند، اجازه این کار داده می‌شد، ایران، امروز با خطرات بزرگی مواجه بود. (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                     

معنای اقدام سپاه

حمله موشکی به پایگاه اطلاعاتی و مرکز شرارت رژیم صهیونیستی در اربیل عراق، اثرات و معانی استراتژیک و مشخصی برای دشمنان ملت ایران و کشورهای همسایه همکار با دشمن داشت: 1- حمله اعلام شده سپاه به مواضع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، چه قبل و چه پس‌ازاین عملیات، دارای اهمیت بالای نظامی است و از سویی اشراف اطلاعاتی قوای نظامی ایران بر تمامی تحرکات و پایگاه‌های دشمن در منطقه حکایت دارد؛ از سوی دیگر دشمن را متوجه می‌کند که سپاه پاسداران توان و جسارت انجام عملیات‌های مشابه را داراست. 2- رژیم صهیونیستی اگرچه به خیال خود کوشیده است که با چیدن نیروهای اطلاعاتی در اطراف مرزهای ایران، دست به اقدامات ایذایی علیه ایران بزند، اما به‌زودی شاهد خواهیم بود که برای این پایگاه‌ها دو راه بیشتر وجود ندارد؛ یا آن‌ها را جمع خواهد کرد و یا سپاه آن‌ها را با موشک‌های کوتاه برد شخم خواهد زد. 3- اشراف اطلاعاتی سپاه بر تمامی پایگاه‌های آشکار و مخفی رژیم صهیونیستی به‌گونه‌ای است که اسامی تمامی افسران و ساعت‌های ورود و خروج آن‌ها را به مقرها و مهمانان مزدور آن‌ها را در اختیار دارد و با جسارت در طرح‌ریزی و اجرای عملیات علیه دشمن، نشان داده که هر زمان اراده کند، توان گرفتن تلفات انسانی بیشتر از دشمن را داراست. 4- ممکن است برخی کشورهای منطقه در مواضع اعلامی، حمله به پایگاه صهیونیستی را محکوم کنند اما مسئولین همین کشورها به‌صورت غیرعلنی عملیات نظامی ایران را علیه جوخه‌های متحرک ترور و ناامنی را تأیید کرده‌اند و ازآنجایی‌که تحت فشار آمریکایی‌ها هستند، چاره‌ای جز بیان این جملات دیپلماتیک ندارند. البته جمهوری اسلامی بر اساس قوانین بین‌المللی حق برخورد با متخاصم در خارج از مرزهای سرزمینی را دارد و بارها به مسئولین کشورهای همسایه اعم از عراق و آذربایجان و افغانستان و پاکستان هشدار داده است که اگر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از داخل سرزمین آن‌ها مورد تهدید قرار بگیرد، ایران در عمل متقابل علیه گروهک‌ها و رژیم‌های ثالث، اراده استفاده از سلاح خود را دارد و در این زمینه تنها امنیت ملی را مبنای عمل خود قرار می‌دهد.

نکته راهبردی: از زمان اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، هراس شدیدی در بین نظامیان و مردم این رژیم ایجاد شده که تأثیر خود را بر بازارهای مالی این رژیم نیز گذاشته است ولی در داخل ایران موجی از شادی در میان مردم ایجاد کرد که حاکی از پشتوانه مستحکم داخلی برای ادامه انتقام‌گیری از تروریست‌های صهیونیستی است. با توجه به هشدارهای سپاه به مقامات صهیونیستی، در صورت تکرار هرگونه گستاخی علیه منافع و نیروهای نظامی ایران، منافع حیاتی آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار می‌گیرد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز                 

ناقض اصلی حقوق بشر در جهان

عربستان سعودی 81 نفر را در یک روز اعدام کرد که 41 نفر از آن‌ها شیعه بودند. عربستان دلایل اعدام‌ها را جرائم مرتبط با تروریسم عنوان کرده است. این اقدام عربستان، واکنشی از سوی مجامع بین‌المللی نداشت و تنها برخی کشورها همچون ایران این اقدام را محکوم کردند.

گزاره خبری: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این اقدام عربستان را مغایر با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین‌الملل، اصول انسانی و رویه‌های حقوقی پذیرفته‌شده و بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضایی دانست و تأکید کرد: «اعدام و خشونت افسارگسیخته راه‌حل بحران‌های خودساخته نیست و دولت عربستان نمی‌تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی‌های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوءاستفاده کند». خطیب‌زاده با یادآوری اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان، سکوت و بی‌عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به این‌گونه اقدامات را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره‌برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود دانست.

گزاره‌های تحلیلی: در رابطه با وضعیت حقوق بشر در عربستان و اقدامات ریاض در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است: 1- سازمان حقوق بشر در تابستان سال جاری گزارشی را منتشر کرد و در آن نمرات مختلفی برای کشورها از نظر تأمین امنیت از سوی دولت، توانمندسازی و کیفیت زندگی در نظر گرفت. عربستان سعودی در میان ۳۶ کشور موردمطالعه، از نظر تأمین امنیت از سوی دولت از ۱۰ امتیاز نمره 2.4 را کسب کرد که این بدترین امتیاز پس از مکزیک محسوب می‌شود. همچنین مرکز مطالعاتی «فریدم هاوس» (خانه آزادی) در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی برای اولین بار در صدر لیست ناقضان حقوق بشر قرار گرفت. 2- این اولین بار نیست که عربستان اقدام به اعدام دسته‌جمعی می‌کند و این اقدامات مسبوق به سابق بوده که نمونه بارز آن در سال 2016 و اعدام شیخ نمر رخ داد. 3- عربستان بسیاری از شیعیان را به همراه برخی افراد مرتبط با تروریسم اعدام می‌کند تا از این طریق جنایت‌های خود را بپوشاند. شیعیان عربستانی و کسانی که حتی کوچک‌ترین نقد و مخالفتی با سیستم خفقانی آل سعود دارند، با بهانه‌های واهی همچون تروریسم اعدام می‌شوند. 4- این اقدام آل سعود نشان داد که این رژیم همچنان به نقض حقوق بشر شیعیان عربستانی ادامه می‌دهد و به همین دلیل ایران نیز پنجمین دور از گفتگوهای دوجانبه با عربستان را که به اذعان مسئولین این کشور و وزیر خارجه عراق، قرار بود روز چهارشنبه همین هفته در بغداد برگزار شود را به حالت تعلیق درآورد.

درمجموع، یک تناقض رفتاری در مجامع بین‌المللی نسبت به اقدامات برخی کشورهای همسو با غرب وجود دارد و تعاریف دوگانه از حقوق بشر توسط این مجامع موجب می‌شود که اقداماتی همچون اعدام دسته‌جمعی و تجاوز 8 ساله عربستان به خاک یمن و کشتار ملت‌های مظلوم، با واکنشی از سوی این مجامع روبرو نشود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                       

بیانیه هسته‌ای 160 نماینده مجلس!

در جلسه علنی دیروز مجلس، بیانیه ۱۶۰ نماینده در مورد مذاکرات هسته‌ای قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «از گروه مذاکره‌کننده کشورمان می‌خواهیم که در مذاکرات وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب ندانند و با ایستادگی جهت حفظ منافع ملی و مطالبات اصلی و حفظ خطوط قرمز، اهداف اعلامی را بدون فوت وقت پیگیری کنند. اکنون که بحران اوکراین، نیاز غرب را به عرصه انرژی ایران افزایش داده است، نباید بدون توجه به خواسته‌های به‌حق ایران، نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تأمین شود. حفظ عناصر اساسی برنامه هسته‌ای کشورمان در داخل، قوی‌ترین تصمیم برای تکرار نشدن خطای آمریکا در بدعهدی است. رفع تحریم‌ها باید جامع و مؤثر باشد. رفع بخشی از تحریم‌ها یا رفع تحریم‌ها صرفاً روی کاغذ، تأمین‌کننده منافع ملی ما نیست».

 ▼ اخبار

واکنش عراقی‌ها به محکوم کردن عملیات سپاه از سوی ترکیه

رسانه‌ها و برخی جریان‌های سیاسی عراقی محکوم شدن حمله به مرکز موساد در اربیل از سوی آنکارا را بهت‌آور خوانده و تأکید کردند کشوری که هرروز شمال عراق را موشک‌باران می‌کند در جایگاه محکوم کردن دیگران نیست. شبکه تلویزیونی «الأتجاه» عراق گزارش داد: «درحالی‌که ترکیه با ده‌ها موشک عراق را هرروز بمباران می‌کند و بخشی از اراضی آن را اشغال کرده، در بیانیه‌ای حملات موشکی را به مرکز موساد در اربیل محکوم کرده است». «محمد الربیعی» سخنگوی گروه جهادی – سیاسی «عصائب اهل الحق» نیز در توئیتی نوشت: «هرکس که با حمله موشکی به مراکز موساد در هرکجا که باشد، مشکل دارد، بهتر است سرش را به نزدیک‌ترین دیوار در دسترس بکوبد!». سایت خبری «النباء» عراق نیز در این راستا نوشته است که ترکیه بمباران علیه مرکز موساد را در اربیل محکوم کرد و هم‌زمان هواپیماهای ترکیه روستاهایی از استان دهوک را بمباران کردند. بسیاری از ناظران و افکار عمومی در عراق از سیاست‌های دوگانه و فرصت‌طلب‌های ترکیه انتقاد می‌کنند و معتقدند که آنکارا قبل از محکومیت حملات دیشب باید، اول خاک عراق را ترک کرده و از بمباران و تعرض نظامی مکرر به شمال عراق دست بردارد. کاربران فضای مجازی عراق حملات روزانه ترکیه به شمال این کشور را در کنار دیگر اقدامات ثبات زدا ازجمله خرید نفت از داعش و اتهامات بی‌پاسخ درباره تغذیه تروریست‌های داعش و پناه گیری آن‌ها در استانبول و همچنین سوابق دخالت‌های آنکارا در سایر کشورها را  یادآور شده  و نوشتند، به‌طور مسلم، ترکیه با این سابقه بهتر است سکوت کند.

بمب‌های خوشه‌ای؛ سوغاتی غرب و آل سعود برای ملت یمن!

بمب‎های خوشه‎ای تولید انگلیس، فرانسه و آمریکا مورداستفاده توسط عربستان در جنگ، بلای جان یمنی‎ها شده است. مرکز مین‎زدایی صنعا اعلام کرده در بیش از 1.8 میلیون بمب بجا مانده از بمب‎های خوشه‎ای را کشف و تجمیع کرده است ولی قربانیان این بمب‎های ممنوعه در حال افزایش است. آمارهای رسمی نشان می‎دهد که بیش از 3800 غیرنظامی ازجمله زنان و کودکان در طول جنگ در اثر بمب‎های ممنوعه خوشه‎ای کشته و زخمی شده‎اند. همچنین، بمب‎های خوشه‎ای باعث تخریب بیش از 809 زمین کشاورزی و چندین تن محصول شده و بیش از 540 مرکز دامداری را تخریب کرده است. سرتیپ علی صفرة، مدیر مرکز مین‎زدایی صنعا اعلام کرد که استفاده از تسلیحات ممنوعه، عدم رعایت قوانین بین‎المللی و استفاده گسترده از تجهیزات در مناطق نظامی باعث شده که مجموع بمب‎های خوشه‎ای، مین‎ها، بقایای موشک‎ها و ... به‌جامانده بیش از 860 هزار قطعه است که به تهدیدی جدی برای جامعه یمن تبدیل شده است. بمب‎های استفاده‌شده توسط ائتلاف به رهبری سعودی به بیش از 15 نوع از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، برزیل و... تقسیم می‎شود که در برخی نقاط به اسباب‎بازی برای کودکان تبدیل‌شده و عدم مقابله و تجمیع آن، خطری جدی برای امنیت و سلامت غیرنظامیان یمنی است. خطرناک‎ترین بمب‌های تهاجمی استفاده‌شده توسط سعودی، توانایی نفوذ تا عمق 4 متری بتن نیروهای مسلح را دارد و دمای انفجار آن‌ها بین 2800 تا 3500 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به گفته کارشناسان صنعا، استفاده از این نوع بمب باعث افزایش بیماری‌های سرطانی، ناهنجاری‌های مادرزادی و مرده‌زایی شده است. همچنین بمباران مناطق کشاورزی باعث سمی شدن آب‌های زیرزمینی و تأثیر بر محصولات کشاورزی شده است.

حمایت خودجوش ورزشکار مصری از ملت فلسطین

«علی فرج»، ورزشکار مصری که اخیراً قهرمان اسکواش اوبتاسیا شده، هنگام دریافت جایزه‌اش به درخواست‌ها برای موضع‌گیری علیه روسیه در بحران اوکراین پاسخ منفی داد و به جای آن بر ضرورت حمایت از فلسطین تأکید کرد. او گفت: «می‌دانم که آنچه خواهم گفت برای من مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. ولی ازآنجایی‌که ناگهان در ورزش، سیاسی‌کاری می‌شود، ما هم می‌توانیم سخن بگوییم. باید از فلسطین سخن گفت؛ فلسطینی که 74 سال است که اوضاع مشابه اوکراین دارد». این اظهارات علی فرج مورد استقبال و تشویق حاضران شده و بازتاب رسانه‌ای در کشورهای اسلامی و عربی و حتی غربی داشته است. از زمان آغاز جنگ علیه اوکراین، سازمان‌های ورزشی بین‌المللی وابسته به غرب، ورزشکاران روسی را تحریم کرده‌اند.

اخبار کوتاه

از اقدام تنش‌زای سپاه تا اقتدار آفرینی برای کشور!/ رئیس‌جمهور دیروز در جلسه هیئت دولت با تحسین اقدام غرورآفرین سپاه در پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور 2 گفت: «دستیابی به فناوری پیشرفته حضور در فضا ازجمله جلوه‌های اقتدار ملی است که با همت نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه و وزارت ارتباطات به دست آمده است و باید با قوت بیشتر ادامه پیدا کند». البته فراموش نمی‌کنیم که مواضع صاحب همین مقام در هشت سال گذشته در خصوص آزمایش‌های موشکی و فضایی- که تنش‌زا و مانع برقراری روابط حسنه با جهان توصیف می‌شد- موجب شده بود، پیشرفت کشور در این حوزه‌ها متوقف و یا کند شود.

مارپیچ تورم- دستمزد!/ رسانه‌های منتقد دولت که خود را برای تخریب دولت در صورت تصویب افزایش کم حقوق کارگران آماده کرده بودند، با افزایش 57 درصدی حقوق کارگران، اکنون سناریوی دیگری را دنبال می‌کنند و آن تأثیر این افزایش حقوق بر افزایش تورم و گرانی در کشور است؛ خط رسانه‌ای که روزنامه مردم‌سالاری نیز دیروز آن را پی گرفت. دکتر محمدصادق علی‌پور، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: «آقایان می‌گویند، دستمزدها را افزایش ندهید چون تورم بالا می‌رود، این‌طور نیست، افزایش تورم ۱۰ مؤلفه دارد که یکی از آن‌ها دستمزد است، شما بقیه را بالا نبر! به بهانه مارپیچ تورم- دستمزد، افزایش دستمزد را کنترل می‌کنند؛ اما تورم کنترل نمی‌شود!».

واکنش کتائب حزب‌الله عراق به حمله موشکی سپاه/ کتائب حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای آورد: «بار دیگر بر ضرورت اخراج پایگاه‌های نظامی و مقرهای اطلاعاتی خارجی از کشورمان تأکید می‌کنیم. به کسانی که صدایشان بلند شد و بر حاکمیت گریه کردند و بمباران پایگاه‌های صهیونیستی را محکوم کردند، می‌گوییم: وقتی اشغالگران آمریکایی و صهیونیستی نیروها و انبارهای اسلحه عراق را بمباران می‌کردند، این صداها کجا بودند؟».

اسکوچیچ: ایران کشوری فوق‌العاده است/ سرمربی کروات تیم ملی کشورمان در واکنش به خبرهایی مبنی بر بهره‌برداری تبلیغاتی وی از موفقیت‌هایش در تیم ملی کشورمان برای پیشرفت شغلی‌اش، گفت: «تیم ملی ایران آن‌قدر بزرگ است که اشتهای من را برآورده کند و افتخار می‌کنم که سرمربی چنین تیمی هستم. به این فکر نکردم که چگونه ایران سکوی پرشی برای من است. ایران یک کشور فوق‌العاده است و مردمانی به ‌شدت مهمان‌نواز دارد. از زندگی کردن در ایران لذت می‌برم. به نظرم تصویری اشتباه و بدی از ایران در این سال‌ها ایجاد شده است».

حساب کار دست آمریکا آمده است/ وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام سپاه در اربیل، اعلام کرد هیچ‌یک از پرسنل یا تأسیسات آمریکا در نتیجه این حمله آسیب ندیده است. وزارت خارجه آمریکا افزود شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حملات مذکور مستقیماً علیه ما صورت گرفته است. این واکنش از سوی بزرگ‌ترین متحد رژیم صهیونیستی، نشان می‌دهد که آمریکا در برابر ایران، ماستش را کیسه کرده و حساب کار دستش آمده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات