صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۱ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امنیت و قدرت دفاعی، اقتصاد و رفاه عمومی و آسودگی معیشتی مردم، قدرت سیاست‌ورزی و چانه‌زنی برای تأمین منافع ملی و فرهنگ و سبک زندگی جذب ملت‌ها برای هر کشور عمق راهبردی ایجاد می‌کند. هیچ‌یک از این بازو‌های قدرت ملی نباید به نفع یک رکن و بازوی دیگر قطع شود. (۱۹/۱۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

نکته‌ای که دیده نشد

یکی از بخش‌های مهم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری که در رسانه‌ها مغفول و مسکوت ماند، اشاره ایشان به بخش نرم‌افزاری جهاد تبیین بود. ایشان ضمن تأکید بر لزوم نوآوری در حوزه جهاد تبیین فرمودند که «سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه نو در بیان ذکر بشود».

نکات تحلیلی: واقعیت آن است که مکاتب الحادی قرون معاصر نتوانستند پاسخگوی نیازهای متنوع جوامع باشند؛ لذا انسان خسته مدرن به دنبال راه‌های تازه‌ای برای شکستن قفس تنگ و نفس‌گیر زندگی ماشینی است. این خلأ باعث گردیده که عرفان‌های کاذب و اندیشه‌های تخدیری در قرن ۲۱ رشد و گسترش فزاینده‌ای یابند؛ اندیشه‌هایی که یا مانند «اشو» جامعه را به بی‌بندوباری اخلاقی می‌کشاند و یا مانند کافکا و صادق هدایت به نیهیلیسم و پوچ‌گرایی. نیاز جوامع به معنویت و حرف نو و نبود محتوای فاخر توحیدی باعث می‌گردد که تیراژ چاپ برخی کتب نویسندگان الحادی به بیش از 70 میلیون نسخه برسد. از سویی آنچه این خلأ را تقویت و نیاز به جهاد تبیین را مهم‌تر جلوه می‌دهد، این است که جوامع نوین با وجود سرگردانی معنوی، با یک رشد فزاینده آگاهی و سطح تحصیلات کلاسیک مواجه هستند. به‌عنوان نمونه در کشور ایران، سواد جامعه در طول 43 سال، از حدود 40 درصد به بیش از 90 درصد ارتقا یافته است.

با فهم این موضوع است که می‌توان گفت جمهوری اسلامی با یک مکتب غنی شیعی، تمدن چند هزارساله و داشتن یک کارنامه ضد سلطه می‌تواند حرف‌هایی نو و بدیع داشته باشد. لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما خیلی حرف نگفته داریم. فرض کنید حالا یک قلم، بحث محیط‌زیست است، یک قلم بحث معامله‌ با حیوانات است، یک قلم بحث خانواده است؛ این‌ها سبک زندگی است دیگر». البته این امر مستلزم دو قید است؛ اول نوآوری در فرم و دوم نوآوری در محتوا. البته این نوآوری‌ها الزامات و تحذیراتی نیز دارد؛ اولاً مانند برخی مداحی‌ها به اصل ضربه نزند و ثانیاً برخی روش‌های اصیل و مؤثر مانند منبر به حاشیه نرود.

نکته راهبردی: امروزه با سطح سواد داری 90 درصدی و ضریب نفوذ 70 درصدی شبکه‌های اجتماعی، جامعه ایرانی نیازمند روایت‌هایی نو و بدیع است و اصل آن است که اگر نیروهای اصیل انقلاب دست به تبیین و روایت گری نزنند، طرف مقابل روایتگر و تبیین‌کننده خواهد شد و آنچه را روایت می‌کند قطعاً در تعارض با واقعیت‌ها بوده و نامطلوب انقلاب اسلامی است. (نویسنده یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                       

آمریکایی‌ها دبه کردند؟!

«انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا آخرین نتایج از مذاکرات وین را با اعلام تنفس مذاکرات، این‌گونه اعلام کرد که «بر سر همه‌چیز به توافق رسیده‌ایم و باید به پایتخت‌ها برگردیم تا مشکل پیش‌آمده را سریع حل کنیم و برگردیم!». وی افزود: «به نقطه‌ای رسیدیم در مذاکرات که باید مکثی کنیم و به پایتخت‌ها بازگردیم». پس از اعلام تنفس در مذاکرات وین، برخی اخبار حکایت از آن دارد که این وقفه به پیشنهاد جوزف بورل، هماهنگ‌کننده برجام انجام شده و طرف‌ها در نظر دارند بعد از وقفه، روند را ادامه دهند.

گزاره تحلیلی: این شگرد آمریکایی‌هاست که تمامی عوامل را برای ایجاد عملیات روانی علیه حریف بکار گیرند. آمریکایی‌ها به اتفاق طرف‌های اروپایی تلاش دارند تا افکار عمومی را در ایران با این گزاره که مذاکرات به پایان رسیده است، به گروگان خود درآورند. بی‌شک این یک عملیات رسانه‌ای بزرگ است. درحالی‌که بخشی از اختلافات کماکان باقی مانده و برخی ملاحظات نیز به آن افزوده شده؛ اما طرف‌های مقابل این‌گونه القا می‌کنند که مذاکرات به پایان رسیده و اختلافات تمام شده است. این اقدام صرفاً برای این است تا در مقابل خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات، امتیاز بیشتری ندهند و انتفاع اقتصادی مدنظر ایران محقق نشود. بارها شنیده شده که توافقی برای جمهوری اسلامی مطلوب خواهد بود که حداقل انتظار یعنی تولید انتفاع اقتصادی پایدار نماید. اکنون که مذاکرات به گام نهایی رسیده، آمریکایی‌ها حسن نیت لازم را نشان نداده و بازی جدیدی را با همدستی طرف‌های اروپایی دنبال می‌کنند. به گفته مرندی، مشاور رسانه‌ای گروه مذاکره‌کننده کشورمان در وین، «دزدی دریایی آمریکا و مصادره ۲ کشتی با محموله نفتی ایران، باقی ‌ماندن نام‎های تروریستی، خواسته‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت‌ها و افراد از رژیم تحریم‌های فشار حداکثری، مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف و حل شوند». به گفته این تحلیلگر ارشد سیاسی، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند این واقعیت را پنهان می‌کنند که خواستار رفع تحریم و دادن تضمین نیستند». موضع جدید روسیه و درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا و اخذ تضمین مکتوب در این خصوص نیز شاید به‌عنوان موضوعی جدید مطرح باشد؛ اما آمریکائی‌ها به‌خوبی می‌دانند که این مسئله اصلی نیست؛ کنار هم قرار دادن این گزاره‌ها در کنار یکدیگر، خبر از این واقعیت می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال انتفاع اقتصادی ایران نیستند و می‌خواهند در روند مذاکرات اخلال ایجاد کنند. این کار یک هدف بیشتر ندارد، آن‌ها می‌خواهند برای فرار از اتخاذ یک تصمیم سیاسی، زمین بازی را تغییر داده و فشار را به داخل ایران برای تعدیل مواضع جمهوری اسلامی، منتقل نمایند.

جمع‌بندی: برای جمهوری اسلامی، رعایت خطوط قرمز و تأمین منافع اقتصادی در گفتگوها حیاتی است و در این رابطه از حداقل خواسته‌های خود عدول نمی‌کند. آمریکایی‌ها اکنون دبه کرده‌اند تا امتیاز ندهند. اتکا به مسائل برون برجامی و نمایش تبلیغاتی و عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی نمی‌تواند اراده جمهوری اسلامی را سست کند. آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که اگر امروز این فرصت تاریخی را از دست داده و توافق نکنند، در آینده کار برای آن‌ها سخت‌تر شده و خود را برای امتیازات بیشتری باید آماده کنند؛ لذا به نظر می‌رسد، با مقاومت ایران بر سر خواسته‌های به حق خویش، آمریکا و غرب به جای بازی در یک میدان سوخته و بی‌نتیجه، در مسیر صحیح و کم‌هزینه‌تر قدم برداشته و درنهایت مسیر را برای توافق هموار نمایند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ اخبار

قفس آمریکایی برای حفاظت از قاتلان سردار سلیمانی!

«سی.بی.اس» خبر داده شماری از مقام‌های دولت ترامپ که در تصمیم‌گیری برای ترور سردار سلیمانی نقش داشته‌اند تحت حفاظت شدید قرار گرفته‌اند. این شبکه آمریکایی گفته به دو گزارش که وزارت خارجه آمریکا تقدیم کنگره کرده دست‌یافته که در آن به «تهدیدهای جدی و موثق» برای جان پامپئو و برایان هوک اشاره شده. این ارزیابی‌های محرمانه نشان می‌دهد، وزارت خارجه آمریکا سال ۲۰۲۱ و همچنین سال ۲۰۲۲ بر ضرورت حفاظت‌های ۲۴ ساعته از این دو مقام سابق آمریکایی تأکید داشته است. حفاظت سنگین از پامپئو که احتمال می‌رود یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ هم باشد در زمان‌های حضور او در جلسات مختلف، مشهود است و باعث جلب‌توجه شده است. یک نشریه آمریکایی نیز گزارش داده دولت آمریکا حدود ۲.۱۷۵.۰۰۰ دلار برای حفاظت از «برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا که در ترور سردار سلیمانی نقش داشته‌اند، هزینه می‌کند. با وجود پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی از سوی ایران در مجامع بین‌المللی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از ترور این شهید بزرگوار، انتقام سخت از عاملین این جنایت را در دستور کار خویش قرار داده است.

دلیل نگرانی آمریکا از جنگ اوکراین!

آمریکا ۱۵ مرکز تحقیقاتی ساخت سلاح‌های بیولوژیک و میکروبی در اوکراین داشته که در آن‌ها آزمایش‌های فوق سری انجام می‌گرفته است و حالا نگران است که دست روس‌ها بیفتد! ویکتوریا نولاند (معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا) در جلسه کنگره گفته است: «اوکراین دارای آزمایشگاه‌های تحقیقات بیولوژیکی است و ما نگران آن هستیم که نیروهای روسیه کنترل این آزمایشگاه‌ها را به دست گیرند». آمریکا دستورالعمل‌های انهدام این آزمایشگاه‌ها را به اوکراین داده بود که توسط برخی رسانه‌ها افشا شده است. اکنون برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند، ویروس کووید در آزمایشگاه زیستی اوکراین ساخته‌شده و در چین به‌عنوان اولین کشور پخش شده است. به بیان این رسانه‌ها، قرار بوده با ساختن یک ویروس کاملاً جدید و هوشمند در آزمایشگاه زیستی اوکراین بسیاری از جمعیت یا نژادهای خاص را از بین ببرند و فقط عده‌ای محدود زنده بمانند. گفته می‌شود خانواده جو بایدن به بهانه مشاوره نفت، در این آزمایشگاه‌ها فعالیت داشته‌اند. در جریان تبلیغات انتخاباتی آمریکا، ترامپ خواستار بررسی منافع اقتصادی پسر بایدن در اوکراین شده و حمایت بایدن از عضویت اوکراین در ناتو را در راستای منافع شخصی او و خانواده‌اش در این کشور می‌دانست.

بازرس ریاست جمهوری: در تمامی پرونده‌های فساد، بانک‌ها دخیل‌اند!

«درویشیان» بازرس ویژه ریاست جمهوری در ششمین همایش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: «مهم‌ترین چالش نظام ما وجود بستر فساد در بانک‌ها است. هیچ پرونده فسادی پیدا نمی‌کنید که یک سر آن به بانک‌ها وصل نباشد. تقریباً همه بانک‌ها بیشتر از میزان مقرر شورای پول و اعتبار از مردم سود می‌گیرند. ۱۰۰ میلیون وام به مردم می‌دهند، ۲۰ درصد آن را بلوکه می‌کنند اما سود صد میلیون را از مردم می‌گیرند. گاهاً تا ۲۴ درصد از مردم سود گرفته می‌شود. بانک‌های خصوصی یک‌ مشکل مضاعفی شده‌اند و گاهاً تا ۴۰ درصد هم سود می‌گیرند».

هشدار رسمی ایران به رژیم صهیونیستی در سازمان ملل!

«تخت‌روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن نیروهای مستشاری ایران در سوریه را جنایت‌کارانه و تروریستی خواند و نسبت به ارتکاب این اقدامات شرورانه توسط این رژیم در منطقه هشدار داد. در این نامه آمده که ایران درعین‌حال که رژیم اسرائیل را مسئول کامل تمامی عواقب این اقدامات جنایت‌کارانه می‌شناسد و به‌طورجدی به این رژیم هشدار می‌دهد، حق ذاتی دفاع از خود در پاسخ به چنین اعمال مجرمانه‌ای را در هر زمانی که تشخیص دهد، محفوظ می‌دارد.

اخبار کوتاه

شعار «ما قاسم سلیمانی هستیم» در ترکیه/ گروهی از معترضان به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا، شعار «ما همه قاسم سلیمانی هستیم» سر دادند. معترضان که پرچم‌های حزب‌الله و انصارالله را در دست داشتند، شعارهای دیگری نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «سلام بر حزب‌الله» سر می‌دادند. پیش‌ازاین نیز برخی مسلمانان ترکیه‌ای، پرچم‌های نصب‌شده رژیم صهیونیستی در مسیر عبور رئیس این رژیم در آنکارا را پایین کشیده و به‌جای آن پرچم فلسطین را نصب کرده بودند.

ضرب الأجلی دیگر از رئیسی!/ رئیس‌جمهور در جریان سفر به مازندران گفت: «جنگل در مازندران در حال تعرض است و در قلب جنگل، ساختمان در حال ساخت است؛ این موارد اصلاً پذیرفتنی نیست. فردا استاندار مازندران باید کارگروه تشکیل دهد و برای لغو مجوز و تخریب این ساختمان‌ها اقدام شود». رئیسی در سفر خود به گیلان دستور آزادسازی سواحل را داده بود که این دستور در ادامه با ضرب الأجل 20 روزه ابلاغ شد که به گفته سخنگوی دولت، 99 درصد از سواحل کشور در این بازه زمانی آزاد شد.

انصراف بهزاد نبودی از ریاست جبهه اصلاحات!/ با توجه به اتفاقات به‌وجود آمده در جبهه اصلاحات و گسترده شدن اختلافات درونی و سیاسی، بهزاد نبوی در نامه‌ای برای انصراف از مدیریت در جبهه اصلاحات ایران نوشته: «به دلیل کهولت و عوارض ناشی از آن، امکان ادامه مسئولیت ندارم و توان و جسارت پذیرفتن نامزدی ریاست این جمع را در خود نمی‌بینم». اصلاحات بعد از دو شکست‌های پی‌درپی در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا و کاهش جدی مقبولیت اجتماعی، دچار اختلافات شدید شده‌اند و هرروز شاهد کنار کشیدن یک چهره سیاسی از بدنه حزبی این جریان هستیم.

اقدام مثبت دولت در احیاء واحدهای اقتصادی/ با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین صندوق ‌کارآفرینی امید و نهضت احیای واحدهای اقتصادی، رسیدگی به مشکلات واحدهای اقتصادی نیمه فعال و غیرفعال برای احیاء، نوسازی و فعال‌سازی واحدهای اقتصادی، شتاب می‌گیرد. اعتبار انجام این تفاهم‌نامه بالغ‌بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان و با هدف‌گذاری احیای ۱۰۰۰ واحد تولیدی است.

رفع تصرف ۲۷ هزار هکتار از اراضی ملی فقط در یک سال/ سخنگوی دستگاه قضا گزارش داد: «امسال بیش از ۴۸ هزار پرونده مرتبط با جرائم زمین داشتیم که ۲۹ هزار و ۵۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم شده است. ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی رفع تصرف شدند که ارزش تقریبی آن ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. ۱۹ هزار و ۵۰۰ حکم قلع‌وقمع بنا داشتیم».

رکوردشکنی بودجه‌ای دولت در طرح‌های عمرانی/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد: «در یازده ماه امسال ۹۶ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی به طرح‌های عمرانی پرداخت شد. درمجموع با بیش از ۷۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به زیرساخت‌های موردنیاز تولید، اشتغال و زیر برنایی اختصاص پیداکرده؛ دولت به رشد غیر تورمی التزام عملی دارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات