صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۲۰

اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۱ اسفند

روزنامه کیهان **

گزارش بی‌بی‌سی از تأکید ایران بر عقب‌نشینی نکردن در مذاکرات
شبکه دولتی انگلیس در تحلیل بیانات اخیر رهبر انقلاب تأکید کرد: رهبران ایران بر خودداری از عقب‌نشینی در مذاکرات وین اصرار دارد.
بی‌بی‌سی گفت: «مقام‌های عالی ایرانی تأکید کرده‌اند که در روزهای پایانی مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای حاضر به عقب‌نشینی نیستند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، گفته است که ایران از «حضور منطقه‌ای»، «پیشرفت علمی هسته‌ای» و «قدرت دفاعی» خود کوتاه نخواهد آمد. و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز گفته دولتش به‌دنبال رفع تحریم‌ها است، اما از خط قرمزهایی که رهبر تعیین کرده عقب‌نشینی نخواهد کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در جلسه‌ای با اعضای مجلس خبرگان رهبری، با‌ اشاره به مسائل مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی گفت: «هیچ یک از این بازوهای قدرت ملی نباید به نفع یک رکن و بازوی دیگر قطع شود.»
او «کوتاه آمدن» در مقابل آمریکا برای رفع تحریم‌ها را «خطایی بزرگ و ضربه به قدرت سیاسی» خواند و گفت: «حضور منطقه‌ای، به ما عمق راهبردی و قوت بیشتر ملی می‌دهد چرا از آن صرف‌نظر کنیم؟»
او همچنین بر «پیشرفت علمی هسته‌ای» تأکید کرد و گفت این حوزه «به تامین نیازهای کشور در آینده نزدیک مربوط می‌شود و اگر صرف‌نظر کنیم، چند سال بعد پیش چه کسی و به کجا دست دراز کنیم؟»
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران هم روز پنجشنبه گفت دولتش در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به‌دنبال رفع تحریم‌ها است و از هیچ‌یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.
همزمان، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته آمریکا در برخورد با «پیشنهادات اصولی ایران»، پاسخ‌هایی «غیرقابل‌قبول» داده و اصرار بر «توافق سریع» نشان می‌دهد آمریکا اراده‌ای برای یک «توافق قوی» ندارد. برخی خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند همچنان سه چهار موضوع اصلی و فرعی در مذاکرات باقی است که به مسئله تحریم‌ها و تضمین‌ها برمی‌گردد وطرف غربی باید اقدام لازم را انجام دهد.»
 
مقام صهیونیست: آمریکا در حال تسلیم در مقابل ایران است
رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل گفت: آمریکا در حال تسلیم شدن در مقابل ایران است.
مئیر بن شبات، رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل در گفت‌وگو با «جروزالم‌پست» اظهار داشت: توافقی که اکنون بین آمریکا و ایران در حال شکل گرفتن است موقعیت آمریکا را در خاورمیانه تضعیف می‌کند. زیرا، حتی اگر متحدان آمریکا صریحاً آن را نگویند، اما، بوضوح می‌بینند که چنین توافقی تسلیم در مقابل ایران است که موجب تقویت جمهوری اسلامی و تشدید تهدیدهای آن در منطقه خواهد شد.
مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل، گفته است: توافق اتمی با ایران، مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه را در پی خواهد داشت و هیچ‌یک از اینها به ثبات خاورمیانه کمک نخواهد کرد. 
مئیر بن شبات در ادامه گفته است: توافق اتمی با ایران در واقع مسیر دستیابی این کشور را به سلاح اتمی خواهد گشود و خود رژیم ایران با درس‌گیری از تجربۀ جنگ در اوکراین تلاش‌های خود را برای دستیابی به سلاح اتمی دوچندان خواهد کرد.
به گمان مئیر بن شبات، از پیامدهای جانبی توافق جدید اتمی با ایران دستیابی دوباره ایران به منابع هنگفت برای تقویت «محور شیعه» از جمله حزب‌الله در منطقه است.
 
شرق: نبض جامعه دیگر با ضربان مذاکرات بالا و پایین نمی‌شود
روزنامه غربگرای شرق ادعا کرد: برجام نه یک توافق، بلکه یک افق است.
این روزنامه در یادداشتی ضمن ابراز ناخرسندی از فروکش کردن هیجان‌های گذشته نوشته است: «چـرا در حالی که با وجود برخی مشکلات و مخالفت‌ها (دلواپسان داخلی و خارجی) احیای برجام قریب الوقـوع بـه نظر می‌رسـد شـاهـد شـور و شـوق در جامعه نیستیم؟! تمام اخبار از امضای توافق حکایت می‌کند‌، اما برخلاف سال ۹۴ که نبـض جامعه با ضربان این مذاکرات می‌زد‌، جز بالا و پایین شدن چندصد تومانی دلار و طـلا يـا چنددرصدی بورس‌، کمتـر جنبش و حرکتی را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم. چرا؟! البته این روزها و پس از تجاوز روسیه به خاک اوکراین‌، فضای ذهنی جامعه معطوف به این حادثه بسیار تلخ و هولناک است‌، اما قبل از آن نیز مذاکرات برجام کمتر توجه جامعه را برمی‌انگیخت و عمدتاً تیتر رسـانه‌ها و موضوع سخنان مقامات و تحلیل کارشناسان بود. این در حالی است که به هر حال مهم‌ترین دستاورد این توافق‌، گشایش‌های اقتصادی است که اکنون مهم‌ترین معضل جامعه است.
چرا توافق برجام چندان مورد توجه و استقبال جامعه نیسـت؟! شاید چند پاسخ بتوان به این پرسش داد:
- تصور و تحلیل جامعه از زودگذر بودن این اتفاق و موقتی دانستن این توافق با توجه به سرنوشت برجام اول.
- باورنداشتن به اینکه ثمره این توافق بتواند در زندگی مردم به‌عنوان یک شهروند عادی تأثیرگذار باشـد و بخشی از این ثروت‌های آتی را روانه بهبود کار و زندگی مردم و خانواده‌هایشان کند.
به‌نظر می‌رسـد باور اجتماعی چنین است که توافق هسته‌ای به تنهایی نمی‌تواند سبب بهبود شاخص‌های زندگی در این سرزمین شود و «افق» نویی را بگشاید؛ افقی که امید و روشنی را جایگزین ابهام و ناامیدی کند. اینکه مقداری پول‌های بلوکه‌شـده کشور آزاد شود‌، گیریم ۳۰ یا ۴۰ میلیارد دلار (که البته بخش مهمی از آنها قبـلا پیش‌خور شـده و بانک مرکزی مابه‌ازای آن ریال منتشر کرده است) یا با افزایش فروش نفت و صادرات غیرنفتی ارز بیشتری روانـه خزانه دولت شود - که برف خواهد بـود و آفتاب تموز در برهوت این چندساله - نمی‌تواند افقی نو و امیدوارکننده از نظر بسیاری از مردم باشد.
شرق در ادامه خواستار برجام داخلی(!) برای امید دادن به مردم شده و نوشت: «احیای برجام‌، احیای یک قرارداد و توافق صرف نیست؛ ضرورت تغییر نگاه ما به جامعه و جهان است؛ احیای امید و آرزوهایی است که سال ۹۴ جوانه زد و در سال ۹۶ با شرکت بی‌نظیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری گل داد و... آیا پژمرد؟!
پاسخ سوالات روزنامه شرق را از یک سو باید در کارکرد فریبکارانه برخی بزک‌کنندگان برجام (از جمله همین روزنامه)، و از سوی دیگر در کارکردهای خسارت‌بار خود توافق پیدا کرد. از یک طرف وعده‌های فریبنده و خلاف واقع داده شد تا به تعبیر مدیرمسئول شرق، برجام را (ولو با دروغ) جا بیندازد، و از طرف دیگر مردم دیدند که روند برجام، عرصه تولید و اشتغال و معیشت را چگونه بر آنها تنگ کرد.
بنابراین طبیعی است که از آن هیجان‌های ساختگی درس گرفته باشند و کمتر کسی برای نفس مذاکرات ذوق‌زده شود. به یک معنای دیگر، عملکرد دولت در کنار گذاشتن رویه معطلی دولت سابق و کم کردن وابستگی به برجام و مذاکرات، طبیعتا از شرطی شدن مردم هم کاسته است. در عین حال که مردم، شناخت واقعی‌تری به آمریکا و اروپا پیدا کرده‌اند و می‌دانند که راه‌حل اصلی مشکلات را نباید در مذاکرات برجامی جست‌وجو کرد.
 
لوث کردن خیانت و جاسوسی در پوشش «پروژه شکدم»
روزنامه زنجیره‌ای با ادعای اینکه «معیارهای دوگانه اصولگرایان در ماجرای کاترین شکدم آشکار شد»، پرسید: بالاخره بی‌بی‌سی صادق است، یا دروغگو؟!
روزنامه شرق نوشت: ماجرای کاترین شکدم و جاسوس بودن یا نبودنش به موضوع داغ این روزهای رسانه‌ها تبدیل شده است؛ زنی که بعد از ازدواج با یک فرد مسلمان یمنی چنین اعلام کرد که به دین اسلام و مذهب تشیع گرویده و سپس به ایران سفر کرد . او در بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ با رسانه‌های متعـدد اصولگــرا از جمله تسنیم و تهران تایمز به گفت وگو پرداخت و اصولگرایان سعی می‌کردند از او چهره‌ای ضدصهیونیستی نشان دهند تا جایی‌که حتی شـکدم عکس یک روزنامه اصولگرای رسالت هم شد و شکدم در سال ۹۶ هم با سیدابراهیم رئیسی گفت‌وگویی انجام داد؛ اما دیری نپایید که او بعد از بازگشت به فرانسه در نوامبر ۲۰۲۱ در مقاله‌ای که در روزنامه تایمز اسرائیل منتشر کرد، نوشـت که هیچگاه مسـلمان نشده بوده است که در اسفند ۱۴۰۰ یکی از رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد اقدام به پخش این خبر کرد. از طرفی گفته می‌شود که او با تعداد زیادی از مسئولان هم دیدارهایی داشته و نقش جاسوسی را ایفا می‌کرده است.
اما حالا شـکدم در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفته که تمام این حرف‌ها کذب است و جاسوس نیست. او در این گفت‌وگو گفته است: «من جاسوس نیستم و اسرار دولتی ندارم که به اسرائیلی‌ها بفروشم. او با بیان اینکه اسرائیلی نیست، گفت: اصل و نسب یهودی داشتن مساوی با اسرائیلی بودن نیست». او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطالب مطرح شده در رسانه‌ها را تأیید می‌کند؟ عنوان کرد که حضورش در ایران صرفا برای شرکت در کنفرانسی بوده که برخی مسئولان هم در آن حضور داشته‌اند». شـکــدم ضمن غیراخلاقی خوانـدن تهمت‌های نسبت داده شـده به او و برخی مسئولان، آنها را «یک عملیات روانی» معرفی کرد که با اهداف و اغراض خاص انجام شـد. به گفته شـکـدم حتی فکر اینکه مسئولان با او رابطه داشته‌اند، ادعایی مضحک است و طرح‌کنندگان آن به‌دنبال تخریب چهره حکومت ایران بوده‌اند. 
او همچنین درمورد ادعای اینکه سفر اربعینش با اهداف جاسوسی بوده، گفت: «از چه چیزی و چه کسی باید در این سفر جاسوسی می‌کرده؟ این سفری است که همه می‌روند و یک امتیاز برای آنها محسوب می‌شود».
پس از انتشار این مصاحبه رسانه‌های اصولگرا متن گفت‌وگو را بارها و بارها بازنشر کردند و سخنان شکدم مبنی بر جاسوس نبودن را به‌عنوان یک سند معرفی کردند و مشخص نیست چطور گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی سند اصولگرایان شده و جالب‌تر آنکه پیش‌تر نـزار زاکا، تبعه لبنانی - آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بود هم در همین شبکه اتهام جاسوسی را رد کرده بود؛ اما در آن زمان اصولگرایان حرف‌های او را فاقد وجاهت می‌دانستند با آنکه در ادامه این معیارهای دوگانه اصولگرایانه، شهیندخت مولاوردی با عنوان «در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی‌شده با پوشش مسئولان نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور از طریق انعقاد قرارداد با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» متهم می‌شود؛ اما نادر طالب‌زاده که شکدم را برای مصاحبه با رئیسی دعوت کرده بود، در حاشیه امنی قرار دارد و تازه رسانه‌های اصولگرا سعی در تطهیر شـکدم دارند تا شاید به نوعی سرپوشی بر عملکرد خودشان بگذارند. در نهایت به هر حال اصولگرایان باید مشخص کنند بی‌بی‌سی قابل اعتماد است یا خیر؟ می‌شود حرف‌های منتشر شده از این رسانه را ملاک عمل قرار داد یا نه؟»
درباره این تحلیل آمیخته با شبهه روزنامه زنجیره‌ای گفتنی است: اولا این روزنامه توضیح نمی‌دهد که با چه سندی، کاترین شکدم را جاسوس تلقی کرده است؟ به صرف «گفته می‌شود»؟!
ثانیا سالانه هزاران خبرنگار یا فعال سیاسی غربی به کشور می‌آیند، از شخصیت‌ها مصاحبه و گفت‌وگو می‌گیرند یا با رسانه‌های ایرانی گفت‌وگو می‌کنند و این گفت‌وگوها منتشر می‌شود. اینکه یک تبعه خارجی به ایران بیاید، گفت‌وگو بگیرد و یا برخی مواضع کشورمان را تایید کند، چه ایرادی دارد؟ یا حتی اگر بعدا زیر حرفش بزند و نظر خود را تغییر دهد یا مثلا بگوید من مسلمان نشده بودم. الزاما از آن می‌شود که فرد جاسوسی کرده یا موفق شده جاسوسی کند؟!
ثالثا دو معیار برای تشخیص جاسوس وجود دارد؛ یکی اعلام رسمی دستگاه‌های امنیتی، دوم انتشار محتوای جاسوسی توسط جاسوس یا سرویس جاسوسی متبوع او. فرق نزار زاکا با شکدم این است که زاکا رسما به عنوان دستگاه‌های امنیتی کشورمان به عنوان جاسوس معرفی شد و موارد جاسوسی او هم روشن است. اما آیا درباره کاترین شکدم چنین ادعایی چه از سوی مراجع امنیتی کشورمان یا سرویس‌های جاسوسی متخاصم مطرح شده است؟!
روشن است که معیار جاسوس بودن یا نبودن یک فرد، شبکه بی‌بی‌سی نیست. در موضوع زاکا، مراجع امنیتی کشورمان با سند گفته‌اند که او جاسوسی می‌کرده است و ضمنا تصاویر همکاری‌های او با پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در دسترس است. بی‌بی‌سی مگر می‌تواند اسناد را انکار کند. اما در مورد کاترین شکدم، نه دوست و نه دشمن سندی برای جاسوسی او ارائه نکرده‌اند و خود او در بی‌بی‌سی این ادعا را رد کرده است. آیا این دو موضوع مثل هم است.
رابعا به نظر می‌رسد غربگرایان و رسانه‌های زنجیره‌ای سعی کردند به کمک حلقه انحرافی، خیانت‌ها و جاسوسی‌های خود را با بهانه اخیر لاپوشانی یا لوث کنند وگرنه روشن است که وزیر ارشاد دولت اصلاحات پنهانی از دولت عربستان درخواست پول کرده و برای پسر خود هزینه بورسیه را گرفته بود. یا معاون وزیر ارشاد در همان دولت که پس از فرار از کشور به استخدام شبکه سعودی اینترنشنال در لندن درآمده و علیه نظام فعالیت می‌کند. همین‌طور است ده‌ها خبرنگار و مدیر نشریات زنجیره‌ای(از دبیر سیاسی و عضو شورای سردبیری روزنامه شرق) که پس از فرار از کشور در خدمت رسانه‌های ضدانقلاب درآمد به ستایش از مواضع رژیم نامشروع صهیونیستی پرداخت. ضمنا جاسوسی را می‌توان را در محفل کسانی پیدا کرد که امضای وزیر خارجه شیطان بزرگ را تضمین می‌نامیدند و بعدها مدیر رسانه آنها اعتراف کرد برای جا انداختن برجام ناچار شده‌اند اغراق کنند و دروغ بگویند!

***************************************

روزنامه خراسان**

کاهش قیمت خودرو در روزهای پایانی سال
ایسنا - بررسی قیمت انواع محصولات پرتیراژ خودروسازان نشان می‌دهد که با توجه به رکود حاکم بر بازار همچنان دلالان و فروشندگان خودرو تابع روند کاهشی قیمت‌ها هستند. خودروها (اکثرا در محصولات ایران‌خودرو) در آخرین روز از هفته‌ای که گذشت نسبت به ابتدای هفته کاهش دو تا شش میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.
 
هجوم برنج ‌کاران به خوزستان برای اجاره زمین کشاورزی
فارس - با وجود اعلام کمبود آب برای تامین نیاز شلتوک‌کاری در فصل تابستان، تاکنون بیش از 120 هزار هکتار زمین‌ قابل کشت خوزستان برای کشت برنج توسط افرادی از دیگر استان‌های کشور اجاره شده است.
 
جذب ۸۵۰۰ کارجو با سامانه جست وجوی شغل
ایسنا - معاون اشتغال وزیر کار از ثبت ۳۳۵ هزار تقاضای اشتغال در سامانه رصد وزارت کار طی شش ماه گذشته خبر داد و با اشاره به راه اندازی سامانه جست و جوی شغل، اظهار کرد:  تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جوینده کار، ۳۱۵۰ کارفرمای متقاضی نیروی کار و ۱۷۰ هزار فرصت شغلی اعلامی از سوی کارفرمایان متقاضی نیروی کار جدید در سامانه ثبت شده و ۸۵۰۰ نفر از این طریق جذب بازار کار شدند.
 
صف طولانی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به ایران
ایسنا -غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بسیاری از شرکت‌های خارجی که در دوره‌های قبل با ایران همکاری اقتصادی داشته‌اند، در انتظار به نتیجه رسیدن برجام هستند تا بار دیگر به ایران بازگردند.وی همچنین نسبت به افزایش وابستگی به نفت پس از توافق هشدار داد.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده
گروه اقتصادی: جلسه شورای عالی کار پس از ۱۵ ساعت رایزنی صبح روز پنجشنبه ۱۹ اسفند به پایان رسید که بر این اساس حداقل دستمزد کارگران 57.4 درصد و سایر سطوح مزدی ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان برای ۱۴۰۱ افزایش یافت. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار در این باره گفت: پایه دستمزد به ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال رسید، یعنی حداقل دستمزد از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. وی ادامه داد: پایه سنوات ۲۱۰ هزار تومان، حق خواربار ۸۵۰ هزار تومان و بن مسکن ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد. تاجیک گفت: بنابراین دستمزد یک کارگر با احتساب 1.3 اولاد ۶۴,۳۳۱,۱۷۵ ریال می‌شود؛ یعنی یک کارگر با 1.3 اولاد ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان دستمزد دریافت خواهد کرد. عضو کارگری شورای عالی کار اظهار کرد: همچنین دستمزد سایر سطوح نیز ۳۸ درصد به اضافه ۵,۱۵۱,۶۶۰ ریال (۵۱۵ هزار تومان) افزایش یافت.
***
میرکاظمی: رکورد تخصیص اعتبارات عمرانی شکسته شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشت: در ۱۱ ماهه امسال تخصیص اعتبارات عمرانی کشور رکورد شکست. سیدمسعود میرکاظمی در توئیتی نوشت: در ۱۱ ماهه امسال ۹۶ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی به طرح‌های عمرانی پرداخت شد؛ بیشترین رقمی که در ۱۰ سال گذشته پرداخت‌ شده؛ ۴۰ هزار میلیارد تومان هم از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت ‌شده است. وی اظهار داشت: در مجموع ۱۳۶ هزار میلیارد تومان با بیش از ۷۰درصد رشد نسبت به  سال گذشته به زیرساخت‌های مورد نیاز تولید، اشتغال و زیربنایی اختصاص پیدا کرده است؛ دولت به رشد غیرتورمی التزام عملی دارد.
***
قیمت ۵ هزار قلم کالا کاهش یافت
وزیر صمت گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری 43درصد بود ولی با اقدامات دولت سیزدهم به 35 درصد رسیده که البته عدد بالایی است ولی سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.
سیدرضا فاطمی‌امین روز گذشته پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در کنترل تورم و مانع‌زدایی از تولید گفت: تورم، یک بیماری مزمن اقتصادی است که در چند سال اخیر با شدت بیشتری گریبانگیر کشور شده است. ما تاکنون در ۳مقطع تورم بالا داشته‌ایم.
وی گفت: مقطع زمانی اول مربوط به سال‌های 73 و 74 است که تورم اعداد 35 و 49 درصد را ثبت کرد ولی در سال‌های قبل و بعد از این 2 سال، عدد تورم پایین بود. فاطمی‌امین افزود: مقطع زمانی دوم مربوط به سال‌های 91 و 92 است که تورم اعداد 31 و 35 درصد را ثبت کرد ولی همانند سال‌های 73 و 74 عدد تورم در سال‌های قبل و بعد پایین آمد. وزیر صمت اظهار داشت: اما مقطع زمانی سوم تنها مقطعی است که تورم‌های بالا در طول 4 سال یعنی 1397 تا 1400 ادامه‌دار بوده و رکورد تورم را به 50درصد رسانده است. وی تاکید کرد: به طور کلی 3 عامل نقدینگی، قیمت‌های خارجی (نرخ ارز) و تولید بر میزان تورم به ترتیب اثرات مستقیم، غیرمستقیم و معکوس دارند اما در این بین یک موضوع مهم دیگر که باعث کنترل تورم می‌شود، وجود دارد و آن «اصلاح بازارها» است.فاطمی‌امین گفت: در 6 ماه گذشته تمرکز وزارت صمت بر اصلاح بازارها بوده است، به ترتیبی که در بازار فلزات و مواد پایه مثل سیمان و محصولات پتروشیمی نوسانات مدیریت و رفع شود. وزیر صمت گفت: ما سازوکارهای قیمت‌گذاری و تنظیم بازار در مواد اولیه را مدنظر قرار دادیم و بدین ترتیب مواد اولیه ارزان‌تری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم.
وی گفت: روند قیمت فلزات، ورق، میلگرد و شمش کاهشی بوده است که این موضوع نتیجه اصلاح سازوکارها در بورس کالاست. البته به دلیل تحولات روسیه و اوکراین برخی نوسانات در روزهای گذشته ایجاد شده که آنها نیز مدیریت خواهد شد.فاطمی‌امین گفت: در حوزه کالاهای مصرفی خانوار نیز اقدامات خوبی انجام شده است. یکی از این اقدامات «درج قیمت تولیدکننده» روی محصولات است. این کار شفافیت و نظارت را افزایش می‌دهد و در میان‌مدت (6 ماهه) باعث ایجاد رقابت می‌شود. بدین ترتیب در 5 هزار قلم کالا قیمت‌ها کاهشی بوده است. وزیر صمت گفت: نرخ تورم در شهریور سال جاری 43 درصد بود ولی با اقدامات دولت سیزدهم نرخ تورم به 35 درصد رسیده است که البته عدد بالایی است ولی سال آینده این میزان کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. وی افزود: از جمله اقدامات دولت برای رفع موانع تولید، «تسهیل مقررات صادرات» بوده است. تا اول اسفند امسال میزان صادرات ایران بدون احتساب نفت، 45 میلیارد دلار بوده است، در حالی که سال گذشته کل میزان صادرات 35 میلیارد دلار بود. 

***************************************

روزنامه ایران**

تشییع پیکر شهدای مبارزه با رژیم صهیونیستی در تهران و قم

  خبر اول اینکه، مراسم تشییع پیکر مطهر۲ شهید سپاه که ۱۶ اسفندماه در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به حومه شهر دمشق سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند روز پنجشنبه در تهران برگزار شد. مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهید «مرتضی سعیدنژاد» و شهید «احسان کربلایی‌پور» با حضور مردم تهران از حسینیه فاطمه زهرای تهران واقع در میدان سپاه آغاز شد و سپس پیکر شهید «سعیدنژاد» برای خاکسپاری به بهشت زهرا و پیکر شهید «کربلایی‌پور» به گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم منتقل شد .

اتهامات موهوم کمیته خودخوانده عربی علیه ایران

  خبر دیگر اینکه، گردهمایی چهار کشور عربی منطقه در حاشیه نشست اتحادیه عرب به محملی برای تکرار اتهامات موهوم علیه ایران تبدیل شد؛ اتهاماتی که وزارت امور خارجه کشورمان آنها را مردود اعلام کرد و مانعی بر سر راه تقویت همکاری‌های منطقه‌ای دانست. کمیته چهارجانبه عربی متشکل از عربستان، امارات، بحرین و مصر در بخشی از بیانیه خود ادعاهایی درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح کردند. پیش‌تر ایران بارها نقطه هدفگیری بیانیه‌های متعدد اتحادیه عرب با ادعاهای واهی مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه کشورمان در خلیج فارس قرار گرفته بود؛ ادعایی که قاعدتاً نمی‌توانست هرگز از یک خام‌اندیشی موهوم و بیانیه‌های ادعایی فراتر رود و محملی حقوقی پیدا کند. سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات مطرح شده در نشست اخیر اتحادیه عرب و بیانیه کمیته خودخوانده چهارجانبه در حاشیه این نشست، این گونه اقدامات بی‌ثمر را مغایر تحرکات این کشورها برای تعامل و دیپلماسی منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه گذشته خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی، با مردود شمردن بیانیه، تمامی اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در چهارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دانست و  مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد.درهمین راستا، جبهه مبارزه مردمی فلسطین ادعاهای اخیر کمیته چهارجانبه عربی علیه ایران را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، این جبهه در بیانیه خود آورده است: صادر شدن چنین مواضع و تصمیماتی از سوی اتحادیه عرب، خصمانه است و مانعی در برابر دعوت‌های همیشگی ایران برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و تمام کشورهای خواهان صلح و ثبات خواهد بود.

حفاظت ۲۴ ساعته دولت امریکا از عاملان ترور سردار سلیمانی

   دست آخر اینکه، شبکه خبری سی بی‌اس نیوز امریکا گزارش داد دولت جو بایدن برای برایان هوک و مایک پمپئو، مقامات سابق دولت دونالد ترامپ و از عاملان ترور سردار سلیمانی تدابیر ۲۴ ساعته امنیتی اندیشیده است. بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه امریکا به کنگره این کشور در ماه ژانویه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این وزارتخانه معتقد است مایک پمپئو وزیر خارجه سابق و برایان هوک مسئول امور ایران در دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا با تهدید جانی مواجه هستند. تدابیر امنیتی شدید و تیم محافظ مایک پمپئو، اخیراً جلب توجه کرده است. پمپئو که یک نامزد احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است، در برنامه‌های عمومی از جمله در کنفرانس اخیر «اقدام جمهوریخواهان امریکا»، با تدابیر شدید امنیتی حاضر می‌شود. تدابیر امنیتی درنظر گرفته شده برای وی مشابه تدابیر محافظتی برای وزرای کابینه دولت امریکا است.

***************************************

 روزنامه شرق **

سید محمد خاتمی: 
آنچه در اوکراین می‌گذرد، تجاوز یک قدرت بیگانه به سرزمینی آزاد است

جماران: سیدمحمد خاتمی در پیامی به کنگره حزب مجمع ایثارگران، تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرد. در این پیام آمده است: «آیا حاکمیت مردم بر سرنوشتشان جز در سایه ایجاد فضایی برای اینکه خواست‌ها و مطالبات مردم و در رأس آنها استقلال میهن و آزادی و برخورداری شهروندان و تقویت بنیه کشور در برابر تهدیدها و تجاوزهای بیرونی و نیز در برابر پایمال‌شدن حقوق و آزادی‌های مردم و برانداختن هیولای فساد و افساد و بی‌عدالتی و تبعیض به دست خواهد آمد؟ و هرچه در برابر پدیدآمدن چنین وضع و فضایی باشد، چه ناشی از توطئه و تهدید خارجی و چه اشکالات ساختاری و رفتاری حاکمیت و نادیده‌ انگاشته‌شدن مصالح ملت در رویکردها و چه در رفتار و منش و روش نادرست نهادهایی که باید مردمی و قانونی باشند، امری است ضدانقلابی. آنچه در اوکراین می‌گذرد، فارغ از علل و اسباب پدیدآمدن این وضع ناگوار، تجاوز یک قدرت بیگانه به یک سرزمین آزاد و سرکوب‌کردن ملتی است که به‌خصوص در این روزها نشان داد که می‌خواهد آزاد و غیروابسته زندگی کند. توسل به زور و نابودساختن زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی و فنی یک جامعه و سرکوب مردم و تحمیل خواست‌ها با مشت آهنین بر آنها، در هر صورت محکوم است و به‌خصوص ایثارگران واقعی که خود طعم تلخ تجاوز را چشیده‌اند و جانانه در برابر آن مقاومت کرده‌اند، در همدلی و هم‌سخنی با ملت اوکراین و همه ملت‌های تحت ستم از دیگران شایسته‌ترند. با آرزوی کامروایی برای همگان».

عباس عبدی:
حامیان رئیسی چوب لای چرخ برجام گذاشته‌اند

خبرآنلاین: عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در توییتی نوشت: آقای رئیسی اکنون متوجه است جماعتی مسئولیت‌ناپذیر که همواره حامی وی بودند، چگونه با تمام توان چوب لای چرخ احیای برجام و این دولت می‌گذارند. حساب کنید این جماعت در دولت اصلاحات یا دولت اصولگرای میانه‌رو روحانی چه کارها که نکردند.

اعتراض در نماز جمعه امروز تهران باعث توقف کوتاه خطبه‌ها شد
عصر ایران: هنگام خطبه‌های کاظم صدیقی در نماز جمعه تهران، یکی از حاضران از جای خود بلند شد و با صدای بلند اعتراض کرد.‌صدای اعتراض وی دقیقا مشخص نبود، اما برای دقایقی سخنرانی صدیقی را قطع کرد. بر اساس صدای پخش‌شده از رادیو تهران هنگام پخش زنده، به نظر می‌رسد وی مشکل شخصی و مالی را مطرح کرد؛ زیرا عدد 25 میلیون تومان از فرد معترض به گوش می‌رسید. صدیقی نیز در واکنش گفت که اجازه بدهد بعد از پایان نماز جمعه، به موضوع وی رسیدگی می‌کند. خطیب جمعه همچنین درخواست کرد کاری به فرد معترض نداشته باشند.

‌نماینده پیشین مجلس:
سیاست‌های دولت مورد تأیید کارشناسان اقتصادی نیست

ایلنا: نماینده پیشین مجلس عنوان کرد: وقتی موضوع به این مهمی در مدت ۱۰ دقیقه در مجلس جمع می‌شود، یعنی کاری است که گروهی از قبل پشت سر آن بوده و حالا به نتیجه رسانده است. سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده است، مورد تأیید کارشناسان اقتصادی نیست. حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی مشخصا آسیب و لطمات سنگینی به جامعه وارد می‌کند؛ به‌ویژه در بخش دارو و درمان که همین امروز نیز بخشی از مردم از لحاظ کمبود دارو و قیمت آن با مشکلات زیادی مواجه هستند. بهرام پارسایی گفت: سیاست‌های دولت عملیاتی نیست و هیچ کارشناسی آنها را تأیید نکرده است. مردم نتیجه این سیاست‌ها را احساس نکرده و در کشور هم پیشرفتی به وجود نیامده است. به نظر این مشکلات ریشه‌ای بوده و باید سیاست‌هایی که وضعیت اقتصادی مردم را به این وضعیت رسانده‌اند، اصلاح کنیم.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات