صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۰۶
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

تکرار رفتارهای پوپولیستی دولت قبلی ما را با مشکلات عدیده ای در اقتصاد کشور روبرو می کند

قطعا یکی از مهمترین روشهایی که دولت سیزدهم می تواند به مردم نشان دهد که از فضای شفاف اقتصادی دفاع می کند آزاد سازی واردات خودرو همزمان با شناور سازی نرخ خودروهاست، چرا که این موضوع منجر به از بین رفتن رانت بسیار بزرگی برای عده معدودی در کشور می شود.

به گزارش بصیرت، صنعت خودروی کشور با مشکلات و چالش های اساسی رو به روست، مشکلاتی که نه تنها این بخش، بلکه اقتصاد کشور را با تورم هایی که بخشی از آن از این ناحیه ایجاد شده تحت فشار قرار داده است. کارشناسان راهکارهای مختلفی برای توسعه صنعت خودروسازی و قرار گرفتن در مسیر نرمال عنوان می کنند که انتظار می رود خراب کارهایی دولت قبلی، با مجاهدت دولت فعلی حل و فصل شود. 

بصیرت نیز در گفت و گو با کارشناس صنعت و بازار خودرو به چند موضوع مهم حول محور چگونگی توسعه صنعت خودرو و جلوگیری از توزیع رانت دراین پرداخته است.
 
فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با بصیرت به موضوع آسیب های ناشی از عدم شناور سازی نرخ خودرو در ایران پرداخت و در این باره گفت: تمامی کارشناسان بازار و صنعت خودرو سالهاست مسوولین را به عدم قیمت گذاری دستوری دعوت می کنند.

متاسفانه علی رغم توزیع رانت و فسادهای اقتصادی که در این بخش برای عده کمی از مردم ایجاد شده شاهد پافشاری مسوولین بر قیمت گذاری خودرو هستیم. با اینکه بحث آزاد سازی واردات خودروی دست دوم مطرح شد و این موضوع بار دیگر به تعویق افتاد و با اینکه مسوولین دولتی وعده هایی برای جلوگیری از افزایش نرخ خودرو و توزیع رانت در این بخش دادند اما به دلیل قیمت گذاری دستوری هیچ کدام از وعده های داده شده تا کنون عملی نشده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وزیر صمت هر برنامه دیگری غیر از این موضوع برای بازار خودرو داشته باشد به در بسته می خورد و نمی تواند مانع افزایش قیمت در بازار خودرو شود. بی تردید دولتمردان ما باید یک بار برای همیشه با شناور کردن قیمت خودرو موافقت کنند. چرا که این موضوع به غیر از ایران در تمام خودروسازی های و صنایع خودرو وبازارهای خودروی جهان جاری و ساری است

فربد زاوه کارشناس صنعت و بازار خودرو در ادامه خاطر نشان کرد: وزارت صمت هر برنامه ای برای بازار و صنعت خودرو به غیر از آزاد سازی نرخ خودروها داشته باشد قطعا محکوم به شکست است. دولت باید به سمت عدم فعالیت های پوپولیستی در اقتصاد ایران حرکت کند، چرا که تکرار فعالیت ها و رفتارهای پوپولیستی دولت های گذشته ما را با مشکلات عدیده ای در اقتصاد کشور اداره می کند.

وی در این باره تصریح کرد: اگر دولت آقای رئیسی به دنبال تحقق شعار مبارزه با فساد اقتصادی و مبارزه با رفتارهای پوپولیستی است بهتر است این موضوع را در صنعت خودرو با شناور کردن قیمت ها آغاز کند. جلوگیری از قرعه کشی برای فروش خودرو یا روشهایی که در هیچ جای دنیا انجام نمی شود موضوع مهمی است که می تواند مهر تاییدی بر عدم فعالیتها و سیاست گذاری های ضد اقتصادی در دولت سیزدهم باشد.


زاوه کارشناس صنعت و بازار خودرو با اشاره به اینکه دولت نباید واردات خودرو را تا سال آینده به تعویق می انداخت گفت: دولت برای بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور و نجات این صنعت از وضعیت زیان دهی شدیدی که حتی نظام بانکی حاضر به اعطای تسهیلات به صنعت خودرو نیست، می بایست همزمان با شناور سازی نرخ خودرو، واردات خودروهای ارزان خارجی را دردستور کار خود قرار می داد.

بنابراین می توان گفت هر گونه مانع تراشی بر سر راه واردات خودرو کار اشتباهی است. ضمن اینکه برای این موضوع نمی توان به یک توجیه یعنی مساله ارز برای اکتفا کرد.
وی دراین باره تصریح کرد: به این دلیل که واردات خودرو موجب افزایش رقابت بین صنعت خودروسازی کشور با کشورهایی می شد که از آنها خودرو وارد می کردیم.

قطعا یکی از مهمترین روشهایی که دولت سیزدهم می تواند به مردم نشان دهد که از فضای شفاف اقتصادی دفاع می کند آزاد سازی واردات خودرو همزمان با شناور سازی نرخ خودروهاست، چرا که این موضوع منجر به از بین رفتن رانت بسیار بزرگی برای عده معدودی در کشور می شود.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه رانت در بخش خودروی کشور بسیار بزرگ است گفت: شاید بتوان گفت نزدیک به یک چهارم بودجه عمومی کشور در این صنعت رانت توزیع می شود. مشخص است کسانی که به دنبال حفظ این رانت هستند بر دولت فشار می آورند تا مانع از بین رفتن آن و مانع شفاف سازی اقتصاد شوند.

زاوه در انتهای بحث خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی برای نشان دادن عمل به وعده مبارزه با فساد خود می تواند از این موضوع قضیه را کلید بزند. یعنی با هر گونه رانت پاشی دراین بخش به شدت مبارزه کند، ضمن اینکه ورود نهادهای نظارتی و امنیتی و قوه قضاییه برای برخورد با توزیع کنندگان و گیرندگان رانت آن هم به موقع نه بعد از اتمام مسوولیت مسوولین در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

مسائل عنوان شده موضوعات مهمی است که اگر دولت آقای رئیسی به آن جامه عمل بپوشاند قطعا در توسعه و پیشرفت صنعت خودرو و کاهش نرخ تورم در اقتصاد ایران بسیار تاثیر گذار است، ضمن اینکه مایه دلگرمی مردم به دولت می شود.

 

عباسی 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
حبیبیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
سلام.واردات به گونه ایی نباشد که ضربه به تولیدات داخلی بخورد!مانند لوازم خانگی و..و..
سیدس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
0
0
با سلام
قیمت های شناور یادآور تلخی کامی از پروازهای که به خاطرات سپرده شده و اوضاع اسفناک بلیط هواپیمایی دهه اخیر و بیداد ظلمت ایرلاین های داخلی است که مدت ها عده ای فاسق تنها دوای سرطان صنعت حمل و نقل هوایی را شناورسازی قیمت بلیط ها جار می زدند و آنچه از این نوشداروی بی حکیمانه بر صنعت پروازی روا گشت قصه هزار و یکشب ترکان خاتونی است که در شب های هراسان لطفعلی خان با تبر نادر سروده شود.
پس شناورسازی قیمت ها قصه تلخی است که نامش گریزانیم .....
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات