صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۷۹

ادامه اصلاح سیاست‌های پولی و مقابله همزمان با گرانفروشی

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در حاشیه دیدار هنرمندان در پاسخ به سؤالی در خصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه چهار سال تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت: دستور کار اصلی دولت در زمینه معیشت در این 8 ماه، مهار اسب سرکش تورم بود چرا که چهار سال تورم بالای 40 درصد و رشدهای اقتصادی منفی یا نزدیک به صفر، به قدرت خرید مردم بویژه قشرهای ضعیف آسیب‌های جدی زده  است. 
وی افزود: بنابراین فوری‌ترین دستور کار، جلوگیری از سیل تورم و تلاش برای بهبود قدرت خرید خانوار شد. اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که نرخ تورم دوازده ماهه از حدود 60 درصد در شهریور 1400 به 46 درصد در اسفند 1400 رسیده (یعنی بیش از 13 واحد درصد کاهش داشته است). 
رئیسی تصریح کرد: البته این به این معنی نیست که در این مدت قیمت کالاها و خدمات افزایش نداشته است؛ اما موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدّی، جلوی آن سیل تورمی را بگیرد. آیا این یعنی سیل تورم و خرابی‌های آن متوقف شده؟ خیر اما نشان دادیم می‌توانیم سرعت تورم را کم و در ماههای آینده نیز ان‌شاءالله کمتر و کمتر کنیم تا به تدریج اقتصاد ملی بتواند از زیر آوار تورمی کم ر راست کند.
رئیس جمهور افزود: البته در کنار تورم به عنوان علت ساختاری گرانی، بعضی سوء استفاده‌ها نیز وجود دارد که اساساً دستگاههای نظارتی دولت موظف به جلوگیری از این سوء استفاده‌ها هستند. رئیسی گفت: باید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود این تورم ساختاری، برای تامین منافع و اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی  به مردم تحمیل نکنند، وظیفه بخش‌های نظارتی در اینجا آن است که مراقبت کنند تا در حق مردم اجحاف نشود.
وی گفت: کما اینکه تا کنون هم اقدامات نهادهای نظارتی در این عرصه نتیجه بخش بوده و توانسته در مواردی، دستهای پشت پرده در ایجاد فشار گرانی به مردم را شناسایی و اقدامات مخرب آنها در بازار را خنثی کند.
رئیسی در پایان گفت: دولت اقدام موثر در هر دو بخش یعنی تداوم اصلاح سیاست‌های پولی- مالی، و مبارزه با گران‌فروشی  را انشاالله با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را به تدریج کم و کمتر کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات