صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۴۴

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۸ فروردین

کیهان**

ورشکسته‌های سیاسی را چه به شرط‌گذاری برای نظام؟!
 
اصلاح‌طلبان با سوابق عملکرد پرخسارت‌شان، در جایگاهی نیستند که برای نظام شرط بگذارند.
روزنامه فرهیختگان در نقد و بررسی مواضع افراطیون مدعی اصلاحات مبنی بر شرط‌گذاری برای نظام نوشت: اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 98 به‌دلیل چسبندگی به دولت روحانی و عملکرد نا‌مطلوب این دولت با چالش شدید سرمایه اجتماعی مواجه بود. در چگونگی پشت‌سر گذاشتن این چالش طیف رادیکال اصلاح‌طلبان قهر با صندوق رای به بهانه ردصلاحیت‌های شورای نگهبان را در پیش گرفتند و طیف‌های متعادل‌تری مثل کارگزاران نیز ترجیح دادند با دادن لیست راه تحریم انتخابات را در پیش نگیرند.
سعید حجاریان که همواره سعی داشته به‌عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات اعلام موضع کند یکی از افرادی است که پاسخ اول را برای بقای سیاسی برگزیده است. «از فتح سنگربه‌سنگر تا مشارکت مشروط» عنوان گفت‌وگویی است که نوروز امسال سالنامه نوروزی روزنامه «شرق» با حجاریان داشته است. 
اصلاح‌طلبان در هر سه میدان مهم انتخاباتی اخیر یعنی ریاست‌جمهوری، مجلس و شورای شهر مطلقا شکست خورده بوده‌اند و اساسا بدنه‌ای ندارند که به آنها قدرت شرط گذاشتن برای شرکت در انتخابات را بدهد.
شاید برخی طیف‌های رادیکال اصلاح‌طلبان در پاسخ به این شکست‌ها مدعی شوند که اساسا به‌دلیل ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات حضور فعالانه نداشته‌اند و درنتیجه شکست را نپذیرند. این مدعا اما با بررسی لیست‌های انتخاباتی شورای شهر تهران کاملا زیرسوال می‌رود. در انتخابات شورای شهر تهران لیست انتخاباتی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که با عنوان جمهور و امضای محمد خاتمی دست‌به‌دست می‌شد نتوانست هیچ توفیقی کسب کند تا جایی که علی اعطا، عضو حزب اتحاد ملت و سرلیست این لیست حتی بین 30نفر اول نیز قرار نگرفت.
با توجه به حمایت جریان اصلاحات از کاندیداتوری روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 تصویر روحانی کاملا به اصلاحات در اذهان عمومی گره خورده است. عباراتی همچون «تکرار می‌کنم» محمد خاتمی در انتخابات96 که در حمایت از روحانی استفاده شد نیز این گره‌خوردگی را بیشتر کرده است.
در این میان حجاریان که در ایام اوج اصلاحات ایده حداکثری فتح سنگربه‌سنگر را مطرح می‌کرد و اکنون مشارکت مشروط را تکرار می‌کند، سابقه طرح ایده‌ تحریم انتخابات را نیز داشته است.
عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات هم درباره ایده حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس98 و اقبال عمومی به آن می‌گوید: «اگر تردید عمومی برای حضور در انتخابات از بین نرود، نه مشارکت چندانی در انتخابات وجود خواهد داشت و نه اصلاح‌طلبان لیست مورد حمایت خود را به شکل گذشته ارائه می‌دهند.» 
بررسی اظهارات اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد طرح موضوع مشارکت مشروط بیش از آنکه یک ایده سیاسی واقعی باشد، نمایشی برای حفظ وجهه سیاسی درمقابل رقبا است. صاحبان ایده مشارکت مشروط شاید در کوتاه‌مدت بتوانند پوستینی از یک جناح سیاسی مدعی را برای اصلاح‌طلبان بدوزند اما در بلندمدت با بدون جواب گذاشتن مساله اصلی اصلاحات یعنی جبران سرمایه اجتماعی ازبین‌رفته، این پوستین را از درون تهی کرده و اصلاحات به‌معنای یک جناح سیاسی را به‌طور کامل به پایان  خواهند رساند.
 
پژواک دوباره صدای اسرائیل در روزنامه اجاره‌ای
کسی که از سوی رئیس‌مجلس اصلاح‌طلبان متهم شده بود صدای اسرائیل است، می‌گوید ایران برای توافق باید کوتاه بیاید.
احمد شیرزاد همان کسی است که در مجلس ششم مدعی شد ایران درباره برنامه هسته‌ای دروغ گفته و دم خروسش بیرون افتاده است. مهدی کروبی در واکنش به این اظهارات از تریبون مجلس تصریح کرد که شیرزاد حرف‌های اسرائیل را تکرار می‌کند و تبدیل به صدای اسرائیل شده است.
این فرد بدسابقه حال در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: من فکر می‌کنم که باید محاسبه مجددی توسط تیم مذاکره‌کننده صورت بگیرد و با توجه به شرایط بالاخره سعی کنند که به توافقی برسند. به نظرم می‌آید گاهی صحبتهایی که از سوی دیپلمات‌های ایرانی شنیده می‌شود‌، برای مثال صحبت‌هایی که سخنگوی وزارت خارجه بیان می‌کند و می‌گوید همه چیز منتظر تصمیم سیاسی آمریکاست‌، معنای دیگرش این است که ما شـرط یا خواسته‌ای را مطرح کرده‌ایم که به طرف مقابل می‌گوییم اگر این شرط را بپذیرید به توافق می‌رسیم‌، در این شرایط طرف مقابل شرط متقابلی می‌گذاردیا خواسته دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید اگر شما بپذیرید ما آماده توافقیم. آنها هم دقیقا مشابه همین صحبت‌ها را بیان می‌کنند.
او می‌افزاید: شاید عاملی که باعث شده است مقام‌های کشورمان کند حرکت کنند و عکس‌العمل زیادی در مورد مسائل مرتبط با برجام از خود نشان ندهند‌، ‌اندکی بهبود در مسـائل اقتصادی‌، به خصوص مسئله فروش نفت است. همان طورکه همه می‌دانیم چینی‌ها تحریم را تا‌ اندازه زیادی کنار زده‌اند و نفت ما را به وفور خریداری می‌کنند و یکسری خریدارهای دیگر هم اضافه شده‌اند. این واقعیت تا ‌اندازه‌ای مسئولان دولتی را خوشحال کرده است‌، به طوری که آقای وزیر نفت باد به غبغب می‌اندازد که این کارها را ما کرده‌ایم‌، در حالی که این مسائل مشخصاً نتیجه تحولات سیاسی در نتیجه مذاکرات و تغییر دولت در آمریکاست. چه کسی ‌است که مسئله به این سادگی را نفهمد؟ فکر کردید آقای روحانی دلش نمی‌خواست نفت بفروشد؟ همه می‌دانیم که درآمد نفت در اقتصاد ایران تا چه‌اندازه مهم است. اینکه وزیر نفت و اعوان و انصارش با همکاری صدا و سیما در بوق و کرنا کنند که فروش نفت به رغم وجود تحریم‌ها نتیجه مدیریت ماست‌، حرف بسیار کودکانه و نابخردانه‌ای است و نتیجه تحولات سیاسی است. شیرزاد گفت: این تحولات در حوزه فروش نفت‌خام ‌اندکی انگیزه‌ها را کند کرده است. تصور می‌کنند دولتمردان که وضعیت مطلوب است و ما می‌توانیم نفتمان را بفروشیم اما برداشته شدن تحریم‌ها بسیار مهم‌تر از صرفا فروش نفت است. مسئله مبادلات بانکی‌، مسئله به رسمیت شناخته شدن در نظام اقتصاد جهانی و بسیاری از مسائل و مشکلاتمان درگیر تحریم‌هاست. به صرف اینکه بر اثر شرایط خاص در یک دوره زمانی تعدادی بشکه نفت خام بیشتر فروخته‌ایم نباید تصور کنیم دیگر تمام است و هر قدر هم مذاکرات کش پیدا کرد ایرادی ندارد. ما داریم فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. 
نکته متناقض در اظهارات این عضو حزب منحله مشارکت آن است که از یکسو می‌گوید طرف ایرانی برای دسترسی به توافق، کوتاه بیاید و از طرف دیگر، برخی از لغو تحریم‌ها را مبادلات بانکی، حضور در اقتصاد جهانی معرفی کند. به عبارت دیگر اگر هدف از لغو تحریم‌ها، امکان آزاد مبادلات بانکی و جلب سرمایه‌گذاری خارجی است، طرف آمریکایی حاضر نیست به چنین تعهدی عمل کند و بنابراین دعوت به توافق در چنین وضعیتی، صرفا دعوت به استقبال دوباره از کلاهبرداری برجامی آمریکاست.
نکته جالب درباره فروش 1/5 میلیون بشکه‌ای نفت این است که افراطیون و برخی دولتمردان سابق ادعا می‌کردند بدون برجام نمی‌شود حتی یک بشکه نفت فروخت، اما صادرات نفت ایران با برجام در سال 99 به زیر چندصدهزار بشکه هم کاهش یافت و امثال نوبخت می‌گفتند که نمی‌توانیم حتی یک قطره نفت هم بفروشیم.
از طرف دیگر، این نماینده سابق مجلس، مرتکب یک ادعای دروغ هم شده و آن این است که مقاومت و هنر ایران در شکستن تحریم‌ها و رساندن صادرات نفت به 1/5 میلیون بشکه را به مذاکرات و تغییر دولت آمریکا را نسبت می‌دهد؛ و حال آن که دولت آمریکا سفت و سخت بر سر تحریم‌ها ایستاده و هرچند هفته یک بار تحریم جدیدی را اعلام و اعمال می‌کند. اما با این وجود، ایران موفق شده بی‌اعتنا به برجام FATF به عادی‌سازی تدریجی صادرات نفت خود بپردازد. همچنین در همین دوره صادرات نفتی نیز 40 درصد افزایش داشته و حجم تجارت خارجی در سال 1400 با سال 1396 (سال اجرای برجام) برابری کرده است.
 
مشارکت 30 درصدی مردم نگرانی بزرگ در انتخابات فرانسه
«چهار روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اصلی‌ترین نگرانی نهادهای دولتی و کاندیداها عدم استقبال مردم و میزان مشارکت ناچیز است». 
وب‌سایت رادیو فرانسه با انتشار این خبر نوشت: روز یکشنبه آینده، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ۱۲ نامزد با یکدیگر رقابت خواهند داشت.
نتایج تمام نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد امانوئل ماکرون و مارین لوپن به دور دوم خواهند رسید.ماکرون بخت زیادی دارد که برای پنج سال دیگر در این مقام باقی بماند.
بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها در دور اول رأی‌گیری، امانوئل ماکرون ۲۷ درصد، و خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» (جبهه ملی سابق) ۲۳ درصد آراء را به دست خواهند آورد. نفر سوم احتمالاً ژان لوک ملانشون خواهد بود که همچنان «چپ افراطی» یا «چپ رادیکال» توصیف می‌شود.
رادیو فرانسه می‌افزاید: انتخابات امسال در حالی برگزار می‌شود که رسانه‌ها و افکار عمومی فرانسوی‌، بعد از دو سال مشغله ذهنی بی‌وقفه در مورد کرونا، یکمرتبه با جنگ اوکراین مواجه شدند. شبکه‌های خبری کشور تقریباً ۲۴ ساعته از اوکراین و خطر بحران‌هایی چون کمبود گاز و بنزین یا افزایش تورم و بالا رفتن هزینه زندگی صحبت می‌کنند. در این وضعیت به‌نظر می‌رسد که شهروندان فرانسوی چندان دل به انتخابات نداده‌اند.
در نظرسنجی‌های مختلف، ۳۷ درصد از مردم گفته‌اند که خود را به جنبش‌های اعتراضی نزدیک می‌بینند. ۵۵ درصد نیز خود را به‌طور کلی «ناراضی از اوضاع» توصیف می‌کنند. براساس برخی آمارها، میزان عدم مشارکت در دور اول شاید به ۳٠ درصد برسد. 
کسانی که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند معمولاً رفتار خود را چنین توجیه می‌کنند که «در هر صورت هیچ چیز عوض نخواهد شد» و یا «نتیجه از قبل معلوم است». اقلیت کوچکی نیز پاسخ می‌دهند که هیچیک از دوازده کاندیدا را نمی‌پسندند.
اما اگرچه تقریباً تمامی مؤسسات نظرسنجی لوپن و ماکرون را برنده دور اول، و ماکرون را برندۀ نهایی می‌دانند، ولی در مورد ارزیابی میزان عدم مشارکت با یکدیگر توافق ندارند. این پدیده ناشی از آنجاست که چند روز مانده به رأی‌گیری، هنوز شمار زیادی از شهروندان فرانسوی تصمیم قطعی خود را نگرفته‌اند. بدین‌ ترتیب، این احتمال وجود دارد که انتخابات آینده، حداقل در مورد میزان مشارکت، با نتایجی غافلگیرکننده همراه باشد.

********************************

خراسان**

رئیس مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد خبر داد: 
دستور رئیس‌جمهور برای صدور الکترونیک استعلام مجوزهای کسب و کار 
 
بردبار: رئیس‌جمهور  روز گذشته از فعالیت‌های درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بازدید و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به تسهیل آغاز فعالیت‌های اقتصادی و رونق کسب و کار، تولید و افزایش اشتغال منتهی شود. در همین حال رئیس مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از دستور رئیس‌جمهور برای صدور انواع استعلام‌های مربوط به دریافت مجوز کسب و کارها به صورت الکترونیک خبر داد و گفت: پس از الکترونیکی شدن فرایند صدور مجوز و پیوستن اغلب دستگاه‌ها به درگاه ملی صدور مجوزها، رئیس‌جمهور در بازدیدی که از این درگاه داشتند دستور قاطعی دادند که استعلام‌ها نیز به صورت الکترونیک توسط دستگاه‌ها صادر شود.
امیر سیاح در گفت‌وگویی تلویزیونی  خبر داد:  به‌جز وزارت علوم، وزارت بهداشت و بانک مرکزی که هنوز به سامانه صدور مجوزها متصل نشده‌اند بقیه دستگاه‌های دولتی به این سامانه متصل شده‌اند؛ البته تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی هنوز متصل نشده‌اند و خیلی عقب هستند.
سیاح از مردم خواست دستگاه‌هایی که در ارائه مجوز الکترونیک دچار مشکل هستند یا مراحل آن را به صورت الکترونیک در سامانه نمایش نمی‌دهند به این مرکز معرفی کنند تا به دستگاه قضایی یا نظارتی معرفی شوند.
وی درخصوص گرفتن استعلام الکترونیک به عنوان بخشی از فرایند صدور مجوز الکترونیک از طریق این سامانه نیز گفت: این گام سختی است و در هفته پایانی اسفند از دستگاه‌ها خواستیم که این فرایند نیز الکترونیک شود تا مردم برای گرفتن یک استعلام دچار سردرگمی در ادارات نشوند. وی از دستور رئیس‌جمهور برای الکترونیکی شدن استعلام‌ها نیز خبر داد و گفت: در درگاه ملی مجوزها ذیل هر مجوز شرایط و مدارک و هزینه و زمانی که مردم برای دریافت آن  نیاز دارند نوشته شده است و اگر دستگاهی چیزی اضافه بر این موارد یا کاغذ یا مراجعه حضوری از مردم خواست؛ ذیل هر مجوز دکمه اعلام مغایرت وجود دارد که مخاطب در صورت فشردن این دکمه شرایط را برای بررسی ما فراهم می‌کند. به گفته وی،هم اکنون که کار به تازگی شروع شده است نمی‌شود وجود چنین مواردی را انکار کرد ولی در صورت مغایرت این سیستم به صورت خودکار به دستگاه نظارتی اعلام می‌کند.
 
صرفه جویی 300 هزار میلیاردی در بودجه 1400 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح عملکرد بودجه 1400 از کاهش بیش از 300 هزار میلیاردی دولت در بودجه سال گذشته خبر داد. 
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، سید احسان خاندوزی در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که دولت پیشین، از مجلس شورای اسلامی مجوز هزینه 1327 هزار میلیارد تومان را در قالب بودجه گرفته بود، اظهار کرد: استراتژی ما با دولت قبلی متفاوت بود و به همین دلیل ترمز مخارج را کشیدیم و شاهد بودیم که در پایان سال، مجموع هزینه کرد دولت، تنها حدود هزار و چهار هزار میلیارد تومان شد که از این رقم، 53 درصد سهم هزینه‌های جاری بود.
وی افزود: از این رقم، حدود 707 هزار میلیارد تومان (معادل 70 درصد) هزینه‌های جاری بود و به طور مشخص، 700 هزار میلیارد آن بابت حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری پرداخت شد. خاندوزی میزان هزینه اختصاص یافته عمرانی در سال 1400 را نیز 136 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که با توجه به تنگنای اقتصادی موجود، از رشد نسبتاً خوبی برخوردار بود.
وزیر اقتصاد با اعلام این که برای اولین بار در سال 1400 رکورد 110 درصد وصولی مالیات با رقم خالص 300 هزار میلیارد تومان را زدیم، درآمدهای مربوط به "سایر درآمدها"ی دولت را نیز دارای رشدی 250 درصدی اعلام کرد که به گفته وی با رایزنی‌ها و جلسات کاری متعدد با متصدیان امور از محل‌هایی چون سود سهام دولت در شرکت‌های دولتی، سهم دولت در معادن و. . .  حاصل شد.
خاندوزی حدود 7 درصد درآمدهای دولت در سال 1400 را از محل صندوق توسعه ملی، 20 درصد (معادل 199 هزار میلیارد تومان) فروش نفت و 30 درصد فروش اوراق نقدی و غیر نقدی و اسناد خزانه اعلام کرد.
وزیر اقتصاد همچنین از تسویه 54 هزار میلیارد تومان تنخواه بودجه که دولت قبل در ابتدای سال از بانک مرکزی دریافت کرده بود، خبر داد.
 

*********************

ایران**

................خبر در حال تکمیل است

 

********************

جوان**

اصرار وزیر جنگ اسرائیل به جنگ ترکیبی علیه ایران

بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهار‌شنبه در نشستی با سفرای ۸۰ کشور گفت: «جهان باید ایران را تحت فشار بگذارد تا در غیاب توافق، از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود دست بردارد».
او در اشاره به توافقی که در وین در حال مذاکره بوده، ادعا کرد که برخلاف آن، یک توافق هسته‌ای خوب «توافقی است که تاریخ انقضا نداشته باشد که به ایران مشروعیت بدهد تا برنامه هسته‌ای خود را پس از پایان آن پیش ببرد و همچنین با نظارت گسترده در همه جا و در هر زمان و نظارت بر موشک‌های بالستیک که ایران در حال توسعه آن است، همراه باشد.»
بخش پایانی سخنان او جالب توجه است که گفته: «اگر توافقی وجود نداشته باشد، جهان باید «طرح ب» را اجرایی کند که «استفاده از زور، استفاده از فشار اقتصادی و استفاده از فشار دیپلماتیک» است.»
سخنان وزیر جنگ صهیونیست‌ها یادآور اشاره‌ای است که رهبر معظم انقلاب بهمن ماه گذشته به نحوه جنگ دشمنان با ایران داشتند. ایشان در دیدار فرماندهان و اعضای نیروی هوایی ارتش فرمودند: «دشمنان ما، جبهه دشمن -چون دشمن یک جبهه است؛ یک جبهه عظیم است- امروز دست زده به یک تهاجم ترکیبی؛ تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است؛ یعنی جنبه اقتصادی در آن هست، جنبه سیاسی در آن هست، جنبه امنیّتی در آن هست، جنبه رسانه‌ای در آن هست، جنبه دیپلماسی در آن هست -از همه جهت یک حمله ترکیبیِ دسته‌جمعی را شروع کرده‌اند- ما هم در مقابل بایستی حرکتمان حرکت ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم.»
اسرائیل و جبهه دشمنان ایران سال‌هاست استفاده از زور، فشار اقتصادی و فشار سیاسی را همزمان علیه ایران استفاده می‌کنند. علاوه بر آن جنگ رسانه‌ای را هم علیه ایران پیش می‌برند و حالا سخنان صریح وزیر جنگ اسرائیل شاهدی دیگر بر این جنگ ترکیبی ا‌ست.

ریگی برای سال‌های همزیستی مسالمت‌آمیز بود؟

هر زمان مشکلی در جامعه روی می‌دهد و اتفاقی خاص می‌افتد، اصلاح‌طلبان دست به کار می‌شوند تا ماهی خود را از آب گل‌آلود صید کنند. شاید تصور بر این بود که ترور سه طلبه در حرم رضوی برای سیاسی‌کاری اصلاح‌طلبان جایی نگذارد، اما کسی که بخواهد بیراهه برود، بهانه را جور می‌کند!
اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد به زعم خود به بررسی ریشه‌های این جنایت پرداخته است. او به همین بهانه مدح دولت اصلاحات را گفته، به حواشی بازی ایران و لبنان اشاره کرده و در نهایت، تلویحاً ترور روی داده در حرم رضوی را نتیجه اقدامات چهره‌های سیاسی و حاکمیتی در کشور دانسته است!
گرامی مقدم ابتدا از این نوشته که «یکی از گفتمان‌های برجسته‌ای که در زمان دولت اصلاحات، تلاش شد ابعاد مختلف آن در جامعه ترویج شود، بحث مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز بود. گفتمانی که متأسفانه طی سال‌های بعد، جای خود را به گفتمان‌هایی خشن، افراطی و سلبی داد تا جایی که امروز جلوه‌هایی عینی از خشونت در جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند.» در واقع اولین ماهی سیاسی روی خون روحانی مشهدی را با خشن و افراطی و سلبی نامیدن گفتمان رقیب سیاسی خود صید کرده است. آیا موضوع جنایتی که در حرم رضوی رخ داد، یک موضوع سیاسی داخلی ا‌ست که بتوان اینگونه نتیجه‌گیری کرد؟ افراط تکفیری و سلفی چه ربطی به رقابت‌های سیاسی داخلی ایران دارد؟ اگر دلیل جنایت مشهد به دست یک تبعه خارجی که تنها یک سال در ایران سکونت داشته، گفتمان خشن پس از دولت خاتمی است، پس عبدالمالک ریگی که در دولت اصلاحات اسلحه به دست گرفت و با همین تفکرات تکفیری و سلفی آدم می‌کشت، نتیجه کدام گفتمان است؟! تحلیلی که به همین سادگی مثال نقضش درمی‌آید، چه ارزشی جز سیاسی‌کاری و فریب مخاطب بی اطلاع دارد؟
او در ادامه، با مقایسه نیرو‌های حفاظت استادیوم امام رضا مشهد با قاتل طلبه مشهدی آورده: «یک روز این رفتار‌های خشن در شمایل برخورد با بانوان در جریان بازی ایران و لبنان و روز دیگر در جریان حمله یک فرد افراطی به طلبه‌ها در حرم رضوی.»
و بعد می‌نویسد: «نباید فراموش کرد که پدیده‌های عمومی و اجتماعی ارتباط مستقیمی با قوانین زیربنایی فیزیکی دارند. همان طور که اسحاق نیوتن در قرون گذشته ثابت کرد که هر عملی با عکس‌العمل مناسب خود همراه است... در همه کتب دینی تأکید شده که اگر باد بکاری، توفان درو می‌کنی و اگر مهر بکاری، عشق و محبت برداشت خواهی کرد. نمی‌توان توقع داشت که برخی چهره‌های سیاسی و حاکمیتی در کشور، گفتمان و رفتار‌های خشن را ترویج کنند و بعد جلوه‌های خشونت در جامعه بروز نکند... زمانی که از تریبون‌های عمومی گفتمان خشن ترویج می‌شود و برخلاف قانون اعلام می‌شود که علاقه‌مندان به موسیقی، باید یک شهر خاص را ترک کنند، طبیعی است که این نوع گفتمان به شکل و شمایل دیگری در قالب رفتار‌های خشن بروز می‌کند.»
چه اصراری است که از هر حادثه‌ای بخواهیم به نتیجه‌ای یکسان که از قبل در ذهن‌مان بوده برسیم؟ اسماعیل گرامی مقدم می‌خواهد هر طور شده، جنایت در حرم رضوی را با وقایعی که خود دوست دارد پیوند بزند و به نتیجه‌ای که از قبل گرفته، برسد.
ادامه یادداشت او روال مضحک‌تری را هم طی می‌کند و او محدود شدن انتخابات و وجود نظارت استصوابی را هم به بروز چنین خشونت‌هایی در جامعه ربط می‌دهد: «وقتی برخی افراد و جریانات انتخابات را محدود می‌کنند و با استفاده از ابزار‌هایی، چون نظارت استصوابی افراد مقبول عمومی جامعه را به بهانه عدم احراز صلاحیت از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حذف می‌کنند، یکی از جلوه‌های بارز خشونت در جامعه است.» حال اگر از آن قاتل که ایرانی هم نیست بپرسیم نظارت استصوابی چیست، بعید است بتواند کلامی بگوید!
مع الاسف توجیه کردن خشونت و سیاسی کاری روی خون دیگری، روالی است که اصلاح‌طلبان بار‌ها طی کرده‌اند و نمی‌خواهند قبول کنند که وقتی توجیه گر خشونت می‌شوند، راه را برای خشونت‌های بعدی باز می‌کنند.

 

*******************

آفتاب یزد**

کنفرانس مطبوعاتی دموکرات‌ها برای ابراز نگرانی از توافق احتمالی با ایران


جمعی از دموکرات‌های کنگره آمریکا قصد دارند برای بیان آنچه «نگرانی‌ها درخصوص توافق احتمالی جدید با ایران» خوانده‌اند، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری اسرائیل نشنال نیوز، یک گروه متشکل از ۱۵ نماینده دموکرات کنگره آمریکا قرار است یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و در آن نگرانی‌های خود را نسبت به توافق احتمالی جدید با ایران
مطرح کنند.
بنابر این گزارش، در اثنای انتشار برخی گزارشات مبنی بر پیشرفت در مذاکرات وین، برخی قانونگذاران آمریکایی نسبت به توافق هسته‌ای جدید ابراز نگرانی کرده‌اند. این رسانه نوشت: ماه گذشته نیز یک گروه دو حزبی متشکل از ۲۱ عضو کنگره به رهبری جاش گاتهایمر و الین لوریا به همراه تام رید از دولت بایدن خواستند تا به نگرانی‌های مربوط به توافق جدید با ایران که در آستانه شکل‌گیری است، رسیدگی کند. این قانون‌گذاران گفته‌اند که با توجه به وجود گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به پایان است، چند موضوع نگران‌کننده وجود دارد که همچنان روی میز مذاکره باقی مانده است. این پایگاه خبری در ادامه گزارش داد: نزدیک به یک ماه پیش نیز حدود ۲۰۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران بدون تایید کنگره با همان سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مواجه خواهد شد.
آن‌ها همچنین در نامه خود نوشتند: ما هر توافقی در وین را که برای تصویب به سنای آمریکا به‌عنوان یک معاهده ارائه نشود - ازجمله هر توافق محرمانه‌ای که به‌طور مستقیم یا در حاشیه مذاکرات رسمی با ایران صورت گیرد- غیرالزام‌آور در نظر خواهیم گرفت.
علاوه‌براین، پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن اوایل هفته جاری در گزارشی نوشت که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در حال پیش بردن یک رویه قانونی به منظور ممانعت از اقدام احتمالی دولت این کشور برای خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران هستند. هدف از این طرح جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی مرتبط با سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی از امتیازاتی است که دولت جو بایدن تلاش می‌کند برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران به این کشور بدهد، توافقی که به‌نظر می‌رسد در آستانه نهایی شدن قرار دارد.
طرح جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی مرتبط با سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی از امتیازاتی است که دولت جو بایدن تلاش می‌کند برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران به این کشور بدهد، توافقی که به نظر می‌رسد در آستانه نهایی شدن
قرار دارد.

گانتس: دنبال توافقی خوب و بدون تاریخ انقضاء در زمینه مسئله هسته‌ای ایران هستیم! 


وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای با سفرای کشور‌های خارجی در فلسطین اشغالی درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفت رژیم صهیونیستی خواهان «توافقی خوب» در زمینه کنترل برنامه هسته‌ای ایران است که تاریخ انقضا نداشته باشد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تایمز آو اسرائیل، بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همراه یائیر لاپید، وزیر امور خارجه این رژیم در جلسه‌ای با ۸۰ سفیر کشور‌های خارجی در فلسطین اشغالی، در بخشی از اظهاراتش به موضوع برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‎ای پرداخته و با مطرح کردن ادعا‌هایی گفت: از زمانی که در آگوست دیدار کردیم، ایران از ۱۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در سطح ۶۰ درصد به ۵۰ کیلوگرم رسیده است. [ایران]به پنهان کردن توانمندی‌ها [ی هسته‌ای]مکان‌های زیرزمینی مخفی ادامه داده و در فردو آبشار جدیدی از سانتریفیوژ‌ها را نصب کرده است. وقت تنگ است. گانتس ادامه داد: ما یک توافق خوب می‌خواهیم، توافقی که تاریخ انقضا نداشته باشد تا به ایران اجازه قانونی توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را بدهد؛ [توافقی]با نظارت گسترده همیشگی به تمامی محل‌ها؛ و [توافقی]با نظارت بر برنامه موشکی ایران که در حال توسعه است. او همچنین گفت: هیچ خلائی وجود ندارد و بدون یک توافق، ما باید پلان B [نقشه دوم]را تعیین کنیم، اعمال قدرت کنیم و فشار اقتصادی و فشار دیپلماتیک به کار بگیریم.

جمهوری چک؛ نخستین کشور عضو ناتو که برای اوکراین تانک ارسال کرد


جمهوری چک برای اوکراین تانک و خودرو‌های جنگی پیاده‌نظام ارسال کرد و به نخستین کشور عضو ناتو تبدیل شد که خودرو‌های زرهی سنگینی را که کی‌یف درخواست کرده بود، برای این کشور تامین کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی تلگراف، بیش از ۱۲ فروند تانک تی-۷۲ و تعدادی خودروی جنگی پیاده‌نظام بی‌وی‌پی-۱ در قطار‌های باری به مقصد اوکراین بارگیری شدند. این خودرو‌ها قدرت جنگی لازم را برای ارتش اوکراین در بحبوحه مبارزاتش با روسیه فراهم
خواهند کرد.
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، در تحول قابل توجه دیگری، جمهوری چک و اسلواکی که با اوکراین مرز مشترک دارند.
در نظر دارند تا تاسیسات صنعتی نظامی خود را راه‌اندازی کنند تا تجهیزات نظامی آسیب‌دیده اوکراین را تعمیر کنند.

**************************************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات