صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۳ فروردین ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) خدیجه کبرى علیها‌الصلاةوالسلام در آغاز اسلام ایمان آورد؛ بزرگ‌ترین حرکت را به عنوان یک بانوى کامله و عاقله و بزرگوار انجام داد، اول مؤمن به اسلام او بود، بعد هم همه ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد و تأثیر این کار را کسانى مى‌دانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمک‌های مالى را به مبارزین تجربه کردند. (02/03/1365) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                 

فسادستيزي و شفافيت

چند روزي است که خبر اعلام اسامي ابربدهکاران بانکي موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته است. مبتني بر اين خبر، رئیس‌جمهور در ديداري که با مديران عامل بانک‌ها داشته، به‌صراحت اعلام کرده که بانک‌ها بايد بر بدحساب‌ها سخت بگيرند و اسامي اين بدهکاران بانکي را منتشر کنند. به دنبال اين ماجرا خاندوزي، وزير اقتصاد اعلام کرد: «براي اولين بار در تاريخ بانکداري کشور، ۱۱ بانک دولتي زيرمجموعه وزارت اقتصاد با انتشار فهرست بدهکاران بزرگ بانکي در اين زمينه پيشگام شدند و تقريباً تمام بانک‌های دولتي به‌غیراز بانک قرض‌الحسنه مهر ايران و بانک توسعه تعاون که اعلام کرده‌اند بدهکاران بدحساب بالاي ۱۰۰ ميليارد توماني ندارند، در سايت‌هاي خود چنين فهرستي را منتشر کرده‌اند».

گزاره‌هاي تحليلي: 1- در طول دهه‌هاي گذشته، همواره بالا بودن مطالبات معوق بانک‌ها و فريز شدن بخشي از منابع بانکي در دست عده‌اي بدهکار، يکي از معضلات نظام بانکي کشور بوده است؛ معضلي که از ميانه دهه 1380 شدت گرفت و تاکنون نيز ادامه دارد. درحالی‌که در طول اين سال‌ها از ابربدهکاران و بدهکاران بانکي سخن به ميان مي‌آمد، اما مردم با نام آن‌ها آشنا نبودند. این‌که چه کساني تسهيلات دريافت کرده‌اند و به هر دليل بازنگردانده‌اند. حال براي نخستين بار فهرست بدهکاران بانکي انتشار عمومي پيدا کرده، اقدامي که در راستاي مبارزه با فساد و تحقق شفافيت، کارکرد مهمي دارد و موجب اعتباربخشي براي دولت خواهد بود. 2- رئیس‌جمهور با شعار مبارزه با فساد و الزامات آن در دستگاه اجرايي ازجمله تحقق شفافيت به ميدان آمده است و امروز بايد شاهد اين وعده‌ها باشيم که اقدام فوق در اين راستا ارزيابي می‌شود. 3- مبارزه با فساد ازجمله اقداماتي است که به‌شدت مي‌تواند موجب اميدآفريني در جامعه گردد و اعتبارزا و اعتمادزا براي دولت باشد. مردم تشنه مبارزه با فسادند و وجود آن در دستگاه‌هاي اجرايي کشور، آزارشان مي‌دهد! هر اقدامي در اين مسير هر چند کوچک، نتايج بزرگي در اذهان عمومي ايجاد کرده و به ‌سادگی مي‌توان رضايت و خرسندي جامعه از آن را مشاهده نمود.

نکته پایانی: هرچند اقدام دولت و بانک‌ها در معرفی ابربدهکاران امری قابل‌تحسین است؛ اما همان‌گونه که دولت قول آن را داده، افشای اطلاعات ابربدهکاران نباید تنها خلاصه به چند نام با اطلاعات ناقص بانکی شود، بلکه می‌بایست مبالغ کلان بدهی این افراد به مردم اطلاع‌رسانی شده و در ادامه تعقیبات قانونی و قضایی از آنان نیز در دستور کار قرار گرفته و سرانجام این پرونده‌ها نیز به اطلاع عموم برسد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز               

اتحاد غرب‌گرایان افغان با منافقین در آلبانی

روز گذشته تعداد انگشت‌شماری در افغانستان با به همراه داشتن چند گاری سنگ به سفارت و کنسولگری کشورمان در کابل و هرات حمله کردند.

گزاره‌های خبری: 1- یک منبع مطلع درباره ماجرای تجمع در مقابل کنسولگری ایران در هرات گفت: «معترضین در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، به‌صورت از قبل برنامه‌ریزی شده و با به همراه داشتن کیسه‌های سنگ در مقابل نمایندگی کشورمان حضور یافته و در خلال اعتراضات، اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت درب و پنجره‌های کنسولگری نمودند. نیروهای محافظ نمایندگی کشورمان با شلیک تیر هوایی اقدام به پراکنده‌ کردن این افراد کردند و درنهایت با حضور مولوی «اسلام‌جار» والی حکومت در هرات در مقابل نمایندگی سیاسی کشورمان، این قائله ختم شده است». 2- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این واقعه، با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چندلایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مهاجران افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه گران و بدخواهان دو کشور هشدار داد. خطیب زاده در افزود: «متأسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهارنظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش‌ازپیش مردم و مسئولین دو کشور را می‌طلبد». 3- بر اساس آنچه منابع امنیتی افغانستان ادعا می‌کنند، آی‌پی منتشرکنندگان کلیپ‌های ضدایرانی در افغانستان، از آی‌پی‌های کشور آلبانی است. کمپ تیرانا در آلبانی چند سالی است محل حضور اعضای گروهک نفاق «مریم رجوی» است که به انجام جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ایران و کشورهای همسایه می‌پردازند و این بار با اضافه شدن منافقین افغانستانی به این کمپ، آتش عملیات تخریب دوستی میان دو ملت همسایه شعله‌ورتر شده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- بعد از فرار آمریکا از افغانستان، بخش قابل‌توجهی از بدنه تربیت‌شده آمریکا در افغانستان از این کشور فرار کردند. افرادی نظیر «مریم سما» که رهبر جریان ایران‌ستیزی در مجلس افغانستان بود، به کشور آلبانی مهاجرت و گروه‌های رسانه‌ای مشترک ایرانی- افغان تحت امر امریکا به وجود آوردند و این گروه با تولید و نشر محتوای مغرضانه، قصد تحریک دو ملت علیه یکدیگر را دارند. 2- در ‏سال‌های اخیر بارها شاهد فضاسازی علیه افغانستانی‌های داخل ایران بوده‌ایم، موضوعی که این روزها خصوصاً بعد از اقدام تروریستی در حرم رضوی، شدت گرفته است و به‌طوری‌که ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری در بستر فضای مجازی در هفته‌های اخیر بیان‌گر این واقعیت است که اقداماتی برنامه‌ریزی‌شده از سوی مرکزیتی واحد برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران و افغانستان در خصوص مخاطرات اخلاقی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی حضور مهاجرین افغانستانی در ایران در حال پیگیری است که نیاز به هوشیاری مسئولان دو کشور دارد.

نکته پایانی: ایجاد درگیری و نزاع میان دو ملت ایران و افغانستان ازجمله آرزوهای کشورهای غربی متخاصم است، به همین خاطر به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و با کمک غرب‌گرایان فراری و حتی داخلی در دو کشور، درصدد انجام اقداماتی در کف خیابان هستند که خنثی‌سازی این نقشه‌های شوم، بیش‌ازپیش هوشیاری مردم و مسئولان امنیتی دو کشور را می‌طلبد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه                            

ترس از شفاف‌سازی!

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: «از ۱۸۷ شرکت صندوق بازنشستگی، ۱۵۳ شرکت زیان ده هستند، این در حالی است که به مدیران اغلب شرکت‌ها حقوق‌های بالای ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود». اسکندری افزود: «دوست دارم در مورد نجومی‌بگیران شفاف‌سازی کنم؛ اما می‌ترسم!».

▼ اخبار

حقایق جدید از تلفات آمریکایی‌ها در عین‌الأسد

ارتش آمریکا تا آبان‌ماه سال گذشته از افزایش دادن شمار سربازانی که به دلیل آسیب دیدن در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الأسد شایسته دریافت مدال شجاعت بودند خودداری می‌کرد، زیرا طبق اذعان رسانه‌های آمریکا، انجام این کار با سیاست واشنگتن که کوچک نمایی تبعات حمله بود تناقض داشت. نتایج تحقیق شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا در آبان‌ماه سال گذشته نشان می‌داد ارتش عمداً و برای کوچک نمایی تبعات حمله، ده‌ها نفر از کسانی که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الأسد در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ زخمی شده‌ بودند را واجد دریافت مدال شجاعت و مزیت‌های پزشکی پس از آن تشخیص نداده است. بااین‌حال، اکنون با اضافه شدن اسامی ۵ مصدوم دیگر که به‌تازگی به آن‌ها مدال اعطا شده، شمار سربازانی که در حمله ایران زخمی شده و به آن‌ها مدال شجاعت اعطا شده، به ۷۳  نفر رسیده است.

هشدار جهانی برای افزایش فقر و گرانی مواد غذایی

بانک جهانی با انتشار گزارشی در خصوص تبعات درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین، اعلام کرد: «کشورهای منطقه اروپا و آسیای مرکزی به دلیل ارتباطات قوی تجاری، مالی و مهاجرتی با روسیه و اوکراین، احتمالاً بیش از سایر نقاط جهان متحمل آسیب اقتصادی حمله نظامی روسیه به اوکراین خواهند شد. روسیه صادرکننده عمده انرژی و فلزات است و اروپا ۴۷ درصد گاز طبیعی و ۲۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. همچنین روسیه و اوکراین بیش از ۲۵ درصد صادرات جهانی گندم را در اختیار خود داشته‌اند؛ بنابراین، کمبود عرضه و قیمت‌های بالاتر انرژی و مواد غذایی به تورم فزاینده دامن می‌زند». بانک جهانی بر پایه سناریوهای سازمان ملل مبنی بر شدت‌گیری جنگ و طولانی بودن مدت آن، نسبت به افزایش فقر در سرتاسر جهان به دلیل کمبود مواد غذایی و گرانی هشدار داده است. در این اوضاع، ذخایر غلات چین نیز رکوردهای تاریخی این کشور را شکسته است. سال گذشته یک مقام چینی اعلام کرد که ذخیره غلات چین به بالاترین میزان خود در طول تاریخ این کشور رسیده است، این کشور به اندازه‌ تأمین ۱۸ ماه ذخیره گندم در اختیار دارد.

حضور پوششی صهیونیست‌ها در منطقه برای جاسوسی از ایران!

«نور نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی، از حضور تجهیزات پروازی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در پایگاه‌های آمریکا در برخی کشورهای منطقه خبر داد و نوشت: «مستندات تصویری دقیقی نیز وجود دارد که تأیید کننده اطلاعات میدانی است». در این گزارش آمده است: «مسئولین ارشد کشورهایی که کارشناسان پوششی اسرائیل در آن‌ها حضور پیدا کرده‌اند در جریان این شیوه حضور نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کشورهای خود هستند اما ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند. موضوع حائز اهمیت، حضور پوششی این نیروها در برخی کشورهایی است که روابط نزدیکی با ایران دارند. هدف اصلی صهیونیست‌ها، جاسوسی و جمع‌آوری مستقیم اطلاعات از پایگاه‌ها و نقاط حساس ایران است».

دود شدن قبر عباس افندی در سکوت مرگبار رسانه‌ای!

درحالی‌که چند روز از واقعه آتش گرفتن قبر یک‌صد میلیون دلاری عبدالبها در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد و درحالی‌که کمترین اتفاق در خاک رژیم صهیونیستی به‌سرعت در دنیا پخش می‌شود، همه رسانه‌های غربی و حتی عربی هیچ اشاره‌ای به این افتضاح امنیتی رژیم صهیونیستی و مصیبت بهائیان نکرده‌اند. حتی خود سایت خبری رسمی بهائیت سکوت مرگبار کرده است. فقط نشریه جروزالم پست یک خبر چندخطی با عنوان یک آتش‌سوزی مختصر در خیابان شالوم حاقالی عکا درج کرده است. محل آتش‌سوزی در باغ بهجی در شمال عکا واقع است و در آن یکی از رهبران این فرقه ضاله (عباس افندی ملقب به عبدالبها) دفن شده است. بهائیت از چند سال پیش تدارک احداث این مقبره را به مناسبت یکصدمین سال‌مرگ عباس افندی با عنوان مسخره پیام‌آور صلح و عدالت برای این جاسوس انگلیسی و دارنده نشان وفاداری و خدمتگزاری به ملکه انگلیس را شروع کرده بود.

اخبار کوتاه

رئیس‌جمهور: از همه توان‌ها استفاده می‌کنیم به‌جز یک گروه!/ سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در دیدار ذاکرین اهل‌بیت(ع) گفت: «دولت به همه احترام می‌گذارد اما بانیان وضع موجود نباید در عرصه‌های مدیریتی استفاده شوند».

اصلی‌ترین برنامه وزارت ارتباطات از زبان وزیر!/ وزیر ارتباطات اجرای فازهای مختلف شبکه ملی اطلاعات را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارتخانه متبوع خواند و ادامه داد: «بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام‌گرفته مقرر شد حدود ۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات امسال اجرایی شود». زارع پور با بیان اینکه ماهواره‌های متعددی در دست پرتاب داریم، ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران باید به‌زودی به یکی از صادرکنندگان خدمات فضایی منطقه و کشورهای اسلامی تبدیل شود، چون ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که هم توان ساخت ماهواره بومی را داریم و هم  پرتاب آن با پرتابگر بومی انجام می‌شود».

دیپلماسی آب!/ وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین وزارتخانه‌های خارجه، کشور و نیرو برای پیگیری تخصصی موضوعات مرتبط با رودخانه‌های مرزی و سدسازی در برخی کشورهای همسایه، گفت: «در طول فعالیت دولت سیزدهم دیدارهای دو جانبه‌ای هم با ترکیه، عراق و افغانستان جهت پیگیری حق آبه های مرزی داشتیم».

سید حسن نصرالله: ناامیدی فلسطین توهم دشمنان است/ دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «آنچه در فلسطین می‌گذرد پیامدهای بزرگی در نبرد با اشغالگران و آینده رژیم صهیونیستی خواهد داشت. اگر روی ناامیدی مردم فلسطین شرط‌بندی می‌کنید، دچار توهم هستید».

بایدن به‌زودی به توافق هسته‌ای با ایران بازمی‌گردد!/ «بیل هگرتی»، سناتور جمهوری‌خواه گفت: «اطلاعات رسیده به ما نشان می‌دهد جو بایدن به‌زودی به توافق فاجعه‌بار هسته‌ای با ایران بازمی‌گردد. بایدن نمی‌خواهد این توافق احتمالی را به شکل معاهده به کنگره ارائه کند و قصد دارد کنگره را دور بزند».

اقدام تروریستی حرم مطهر رضوی یک متهم دارد/ رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی خبر داد: «پس از حادثه حرم رضوی و حمله به سه روحانی، مظنونانی احضار شده‌اند ولی در حد مباشرت، معاونت و حمایت از متهم دلیلی به دست نیامده و متهم پرونده یک نفر است. آشنایی قبلی بین متهم و این سه روحانی نبوده و به دلیل تفکرات تکفیری دست به این اقدام وحشیانه زده است. متهم از طریق فضای مجازی آموزش‌هایی را در خصوص جاسازی سلاح در عملیات انتحاری دریافت کرده بوده است و با جاسازی ماهرانه سلاح را وارد حرم کرده بود».

تصاویر تخلفات خودرویی را «پلیس من» ببینید/ رئیس پلیس راهور خبر داد: «امکان مشاهده خلافی خودرو و رؤیت تصویر دوربین در اپلیکیشن «پلیس من» وجود دارد. افراد معترض با حضور در مراکز اجرائیات پلیس راهور یا هیئت‌های رسیدگی، تصویر خودرویی که جریمه شده است را مشاهده کنند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات