صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۷۲

اخبار ویژه روزنامه‌های ۱۵ فروردین

 کیهان**

بانیان خسارت برجام و فریب تبلیغاتی دو سر برد
غربگرایان بازی با کلمات برای وارونه­‌سازی حقیقت را خیلی خوب بلدند. آنها برجام را چیزی جدا از توافقی که آمریکای اوباما به آن عمل نکرد و آمریکای ‌ترامپ از آن خارج شد تعریف می‌کنند!».
وب‌سایت الف ضمن انتشار تحلیل فوق می‌نویسد: «همان‌طور که ظریف پیش‌بینی کرده بود تلاش دولت انقلابی برای احیای دوباره برجام با کارشکنی روسیه به شکست انجامیده است». چه چیزی همانند انتشار وسیع چنین گزاره‌هایی می­‌تواند خاطره شکست تلخ برجام را از ذهن‌ها زدوده و امید و نشاط را به اردوگاه نیروهای غربگرا در کشور ما
بازگرداند!؟ گزاره‌های قلابی که اولا این‌گونه القا می‌کنند که دولت انقلابی سرش به سنگ خورده و تازه فهمیده برجام چه گوهر گرانبهایی بوده! در نتیجه به سختی در تلاش است تا آن را دوباره زنده کند و ثانیا می‌گویند: زهی خیال باطل! مذاکره کردن که کار انقلابی­‌ها نیست، فقط تخصص آقای ظریف و دوستان است که زبان دنیا را بلدند.
ادعا می‌­کنند مجلس انقلابی در مذاکرات هسته‌ای شش ماه آخر دولت قبل کارشکنی کرده تا افتخار برجام به دولت بعد برسد!؟ آدم را یاد ضرب‌­المثل مورچه و کله­‌پاچه می‌­اندازند! آخر این برجام اگر افتخاری داشت که مدالش بر سینه همان آفرینندگانش می‌­ماند. اگر افتخاری داشت که اینقدر اصرار نداشتید بگویید: «تصمیم نظام بوده است».
نمی‌شود که به مدد داشتن پول و رسانه، هر ادعایی را به ملت خوراند. مگر نمی‌­بینند این روزها این همه موشک از داخل ایران و عراق به سمت پایگاه‌های آمریکایی روانه می‌شود!؟ این چطور ‌اشتیاقی به برجام است که جلوی این موشک‌ها را نمی‌گیرد!؟ یادمان نرفته که در زمانه ایشان، حتی ارسال ماهواره به فضا هم به‌خاطر گل روی برجام ممنوع بود؟ اگر آنگونه که ادعا می‌­کردند یک شعار روی موشک توانست کل برجام را نابود کند، آیا اصابت دهها موشک به قلب پایگاه‌های آمریکا نمی‌­تواند مذاکرات هسته‌ای را بر هم بزند!؟
حقیقت آن است که غربگرایان بازی با کلمات برای وارونه­‌سازی حقیقت را خیلی خوب بلدند. آن­ها زیرکانه برجام را چیزی جدا از آن توافقی که آمریکای اوباما به آن عمل نکرد و آمریکای ‌ترامپ از آن خارج شد تعریف می‌کنند. برجام از این دریچه، مشتی کاغذ است که درون آن کوشیده‌اند برخی امتیازات را برای ملت ایران بگیرند. حال اگر این امتیازات هیچ‌وقت به دست نیامده، تقصیر برجام نیست بلکه از بد زمانه است!
چه مغلطه‌ای! مگر می‌شود برجام را جدا از ضمانت‌های آن تعریف کرد!؟ برجامی که روی کاغذ بماند و هرگز اجرایی نشود، اصلا درخشان‌ترین متن تاریخ هم که باشد، به ارزنی می­‌ارزد!؟ قدرت و قوت هر قرارداد حقوقی را از روی ضمانت‌­های اجرایی آن است که می‌سنجند، بدون ضمانت اجرایی قوی، جز نوشته‌ای موهوم چه می‌­تواند باشد!؟ شش ماه است که مذاکره‌کنندگان ما می‌کوشند همین ضمانت­‌های اجرایی را به دست آورند تا مگر بتوانند چک وصول نشده برجام را نقد کنند. 
الان هم داستان دقیقاً همین است. قاعدتا غربگرایان نمی­‌توانند این را به مردم بگویند پس دوباره راهی پیدا کرده‌اند که شکست ادعاهایشان را پیروزی جا بزنند. آمریکایی که برجام را پاره کرده، دوست توافق نشان می‌دهند و روسیه را دشمن! چرا؟ چون روسیه هم برای تسهیل روابط تجاری با ایران، تضمین خواسته است. خب، اینکه همان چیزی است که خود ما هم می‌گوییم. از کشورهای غربی که به تجربه می‌دانیم در نهایت آبی گرم نمی‌شود، اگر برجام نتواند روابط تجاری ما با اقتصادهای بزرگی چون چین و روسیه را تسهیل کند، پس به چه دردی می‌خورد!؟
غربگرایان خوب بلدند چگونه سناریوهای دو سر برد برای خودشان تعریف کنند. به رسانه‌هایشان نگاه کنید. هر وقت ببینند مذاکرات به پیش می‌رود، می‌گویند: دیدید گفتیم که اینها هم به‌دنبال احیای همان برجام هستند! و اگر ببینند دچار وقفه و مشکل شده است، با ذوق‌زدگی فریاد می‌زنند که: دیدید گفتیم اینها
مذاکره بلد نیستند(!)

قوامی: روحانی جز ضربه زدن کار دیگری برای اصلاح‌طلبان نکرد
یک فعال اصلاح‌طلب گفت: روحانی جز لطمه‌زدن به اصلاح‌طلبان کار دیگری انجام نداد. ناصر قوامی گفت: آقای نبوی گفته است که اگر مردم پای صندوق‌های انتخابات بیایند، آقای خاتمی رأی می‌آورد یا مجلس ششمی شکل می‌گیرد اما شرطش را نگفته است؛ شرطش این است که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت
شوند.
اخیرا بهزاد نبوی ‌رئیس‌جبهه اصلاحات گفته بود «اگر مردم در انتخابات شرکت کنند، می‌شود بار دیگر فردی مانند خاتمی یا روحانی رئیس‌جمهور شوند یا مجلسی مانند مجلس ششم شکل بگیرد».
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم در واکنش به سخنان اخیر بهزاد نبوی به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای نبوی گفته است که اگر مردم پای صندوق‌های انتخابات بیایند، آقای خاتمی رأی می‌آورد یا مجلس ششمی شکل می‌گیرد اما شرطش را نگفته است؛ شرطش این است که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شوند و بتوانند رقابت کنند. در صورتی که نظارت استصوابی به همین شکل به قوت خود باقی باشد، نتیجه‌ای مشابه مجلس یازدهم به وجود می‌آید».
او ادامه داد: «مردم باور دارند که اصلاح‌طلبان قادر به اصلاح نیستند و این توان را ندارند. می‌گویند 26 سال است که اصلاح‌طلبان با این عنوان در صحنه سیاسی حضور دارند اما نتوانستند آن‌طور که انتظار می‌رفت اصلاحی مهم را رقم بزنند. بنابراین مردم خواستار اصلاح‌ هستند اما اصلاح شرایط موجود را در قدرت اصلاح‌طلبان نمی‌بینند و درست هم فکر می‌کنند».
قوامی درباره دولت حسن روحانی تصریح کرد: «بزرگ‌ترین ضربه به اصلاحات را آقای روحانی، وزرا، استاندارها و همه نزدیکانش زدند. خب حالا اسم از آقای روحانی می‌آورند. او بیاید که چه کار کند؟ مگر جز لطمه به حیثیت اصلاح‌طلبان کار دیگری هم انجام داد؟»
اظهارات فرافکنانه قوامی در حالی است که اصلاح‌طلبان روحانی و دولتش را «نامزد و رحم اجاره‌ای» می‌خواندند و از طریق او توانستند مناصب بسیاری در دولت وی بگیرند و دولت وی را برای انحراف از مصالح و منافع کشور ریل‌گذاری کنند، اما ضمنا ادعا کنند که با روحانی فاصله و زاویه دارند!

وزیر ‌اشرافی چگونه تولید مسکن را نصف کرد؟!
در حالی که ساخت مسکن در دوره دولت مدعی تدبیر و امید به نصف کاهش یافته، آمار جمعیت افراد بدمسکن دو برابر شده است.
روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: در سال ۱۳۹۰، سازندگان و انبوه‌سازان برای تولید بیش از ۷۵۶هزار واحد مسکونی مجوز ساخت گرفته‌اند اما برآوردهای آماری نشان می‌دهد که احتمالا این تعداد در پایان سال‌۱۴۰۰ به کمتر از ۳۸۵ هزار واحد می‌رسد؛ این یعنی سقوط ۴۹ درصدی برنامه‌ریزی برای تولید مسکن ایران فقط در یک دهه.
آمارهای رسمی از افول ۳۵ درصدی تعداد واحدهای مسکونی برنامه‌ریزی‌شده برای تولید از سال‌۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حکایت دارد؛ اما این وضعیت در بهار و تابستان امسال تشدید شده و تعداد واحدهای برنامه‌ریزی‌شده در پروانه‌های ساختمانی مناطق شهری کشور در این دو فصل به‌ترتیب 24/6 و 31/9 درصد نسبت به فصول مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است. با این تفاصیل و با فرض بدون تغییر ماندن میزان تولید مسکن کشور در فصول پاییز و زمستان امسال، قطعا تولید مسکن در سال‌جاری نزولی است و این میزان نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد و نسبت به سال۱۳۹۰ بیش از ۴۹ درصد کمتر خواهد بود.
در همین حال، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی پیرامون وضعیت بدمسکنی نوشت: براساس آمار رسمی و به‌روز شده، در حالی که جمعیت کل کشور در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ معادل ۶ درصد افزایش یافته، سرعت رشد جمعیت بدمسکن ساکن در بافت‌های فرسوده شهری، در همین بازه زمانی، ۱۲ درصد بوده است. این موضوع به معنای افزایش سرعت رشد جمعیت بدمسکن در هسته‌های درونی و میانی شهرهاست. آمارها نشان می‌دهد جمعیت کشور در سال ۹۵ و مطابق سرشماری نفوس و مسکن برابر ۸۰ میلیون نفر بوده که این میزان با ۶ درصد رشد در سال ۹۹ به حدود ۸۵ میلیون نفر رسید.
آمارهای به‌روزرسانی شده از مجموع جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده شهری که یکی از انواع اصلی جمعیت بدمسکن در کشور شناخته می‌شوند حاکی است، این میزان که در سال ۹۵
برابر ۱۱ میلیون و۶۰۰ هزار نفر بوده است در سال ۱۴۰۰
به ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار نفر افزایش یافته است. این موضوع نشان‌دهنده رشد ۱۲درصدی جمعیت بدمسکن ساکن در بافت‌های فرسوده شهری تنها به فاصله ۵ سال است. نرخ رشد یا سرعت رشد جمعیت کل کشور در فاصله سال‌های ۹۰ تا پایان ۹۹ برابر ۱۳ درصد بوده است، این در حالی است که در این ۱۰ سال جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده که یک گروه اصلی از جمعیت بدمسکن در کشور محسوب می‌شوند
۳۰ درصد رشد کرده است.
یادآور می‌شود جزو افتخارات وزیر ‌اشرافی دولت روحانی که مسکن مهر را مزخرف می‌خواند، این بود که در پنج سال وزارتش حتی یک خانه هم نساخته است!

گاردین:
ایران در حال جنگ ‌ترکیبی علیه اسرائیل است
ایران علیه اسرائیل یک جنگ ‌ترکیبی راه انداخته و اگر بخواهد می‌تواند از محورهای گوناگون ضربه بزند.
روزنامه گاردین با تأکید بر مطلب فوق نوشت: در یک کلیپ ویدئویی مربوط به ماه‌های پس از خروج دونالد ‌ترامپ از برجام که به تازگی منتشر شده، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل بر خود می‌بالد که در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، در برابر همه جهان ایستاده، کوتاه نیامده و شخصا ‌ترامپ را متقاعد کرده که از آن خارج شود. اکنون چهار سال پس از آن، هم نتانیاهو از دفتر نخست‌وزیری بیرون انداخته شده و هم ‌ترامپ از کاخ سفید و در ایران هم یک رئیس‌جمهوری میانه‌رو، رفته و یک تندرو به جای او نشسته است. پیروزی ژئوپولیتیک نتانیاهو هم، اکنون به سرچشمه نگرانی فزاینده ساختارهای امنیتی و سیاسی اسرائیل تبدیل شده است.
دانی سیترینوویچ که از 2013 تا 2016 رئیس بخش پژوهشی اطلاعات ارتش اسرائیل بود، می‌گوید: «فشار حداکثری، ‌ترورها و حملات خرابه‌کارانه اسرائیل، هیچ کدام تأثیری نداشتند و تنها کاری که کردند این بود که برنامه هسته‌ای ایران را به پیش راندند.»
توافق احیاشده هسته‌ای، همان چارچوب زمانی برجام را حفظ می‌کند به این معنی که محدودیت‌های وضع شده بر غنی‌سازی اورانیوم ایران، در سال 2025 به پایان می‌رسد. برای اسرائیل، این نتیجه بسیار بدتر از توافق 2015 است. تهران، نه تنها به پیشرفت فنی چشمگیری دست یافته که تنها برای سه سال آینده تحت نظارت قرار خواهد داشت بلکه به‌زودی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش را نیز به دست خواهد آورد ضمن آنکه تحریم‌های این کشور از جمله در زمینه صادرات نفت هم برداشته می‌شود.
یک مقام رسمی ارتش اسرائیل می‌گوید: «ایران اکنون در بخش‌های زیادی از منطقه، جای پای خود را محکم کرده آن هم نه فقط در جنبه نظامی بلکه همچنین با پیوندهای اقتصادی و فرهنگی. اگر تکثیر پهپادها را هم به این وضعیت اضافه کنیم، به یک جنگ‌ترکیبی می‌رسیم. اگر آنها بخواهند به اسرائیل صدمه بزنند، محورهای پرشماری برای این کار دارند.»
سیترینوویچ می‌گوید: «این مسائل، دیگر از هم جدا نیستد. برای مثال، در جنگ ماه مه گذشته میان اسرائیل و حماس، شاهد بودیم که نمی‌توانیم تنها به حماس حمله کنیم. حزب‌الله هم درگیر بود و دیدیم که راکت‌هایی از لبنان شلیک شد. ما درگیر یک جنگ سایه هستیم اما باید قواعد بازی را رعایت کنیم. اگر در برخورد با ایران زیاده روی کنیم، مثلا به تاسیسات هسته‌ای‌اش حمله کنیم، با تشدید درگیری در بسیاری از جبهه‌ها روبه‌روخواهیم بود.»

 

***************

 روزنامه وطن امروز **

آمریکا دلسوز ملت‌ها نیست

 رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی نزول برکات الهی برای ملت عراق و تمام مسلمانان جهان، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از وحدت، استقلال، امنیت و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق حمایت می‌کند، ‌اظهار داشت: کوچک‌ترین ناامنی در عراق را به زیان همه منطقه می‌دانیم، لذا از تحقق منافع مردم عراق و استقرار دولت قوی در این کشور استقبال می‌کنیم.  حجت‌‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه تهران و بغداد صرفا رابطه همسایگی ندارند، بلکه ۲ ملت از رابطه برادرانه و خویشاوندی برخوردار هستند، گفت: گام‌های خوبی در توسعه و تعمیق روابط ۲ کشور برداشته شده است و مصمم هستیم سطح روابط و همکاری‌های ۲ کشور در همه زمینه‌ها با تمام ظرفیت ارتقا یابد و توسعه روابط دوجانبه و منطقه‌ای تهران و بغداد به روابط نزدیک در سطح بین‌المللی بینجامد. رئیس‌جمهور در ادامه تلاش برای استقرار امنیت و آرامش در منطقه را بدون دخالت بیگانگان مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: گذشت زمان حقانیت بیانات رهبر معظم انقلاب را که آمریکا به هیچ عنوان دلسوز ملت‌های مسلمان منطقه بویژه عراق نیست، ثابت کرده است و امروز بر همگان آشکار شده که بیگانگان صرفا به دنبال منافع و سلطه‌گری خود هستند. رئیسی خاطرنشان کرد: هر کشوری در منطقه که نسبت به اهداف سلطه‌گرانه آمریکا و رژیم صهیونیستی غفلت کند هم منافع ملت خود را پایمال کرده و هم مورد غضب ملت‌های مسلمان قرار خواهد گرفت.  برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق هم در تماس تلفنی خود با رئیسی ضمن تبریک حلول ماه رمضان، بر لزوم همکاری مشترک ۲ کشور برای غلبه بر چالش‌های منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: استقرار ثبات و امنیت در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این زمینه به نقش فعال جمهوری اسلامی ایران امیدوار هستیم.  رئیس‌جمهور عراق خاطرنشان کرد: تهران و بغداد در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از اشتراک نظر و اهداف فراوانی برخوردار هستند و با تقویت سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌ها می‌توانیم گام‌های مفید و موثری برای تامین منافع ملت‌های خود و ملت‌های منطقه برداریم. برهم صالح در ادامه افزود: راه‌حل بحران‌های منطقه صرفا اراده خود کشورها و راه‌حل درون‌منطقه‌ای بدون دخالت اجانب است. رئیس‌جمهور عراق با تاکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ۲ کشور گفت: ظرفیت‌های اقتصادی ۲ کشور می‌تواند در خدمت منافع ۲ ملت قرار بگیرد.

*** جهان اسلام بیش از هر زمانی به  به آموزه‌های قرآنی نیاز دارد رئیس مجلس در پیامی به همتایان خود در کشورهای اسلامی حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت.  در متن پیام تبریک محمدباقر قالیباف آمده است: «ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای تعالی روح انسان و تقویت برادری، همکاری و همبستگی میان مسلمانان با هر نژاد، رنگ و ملیتی است. بر این باورم، امروز جهان اسلام بیش از هر زمانی به تمسک به آموزه‌ها و معارف عمیق قرآنی و اسلامی نیاز دارد. امیدوارم شاهد تحکیم و تقویت انسجام و وحدت میان امت اسلامی در پهنه گسترده جهان اسلام باشیم. با اغتنام از فرصت؛ از خداوند متعال موفقیت و بهروزی جنابعالی، سربلندی و سعادت دولت و ملت کشورتان و عزت و پیشرفت روزافزون جهان اسلام را مسئلت می‌نمایم».  

 

**************

روزنامه خراسان**

گرانی گوشت در آغاز رمضان
تسنیم - قیمت انواع گوشت قرمز در روزهای اخیر افزایش عجیب و غریبی را تجربه کرده است، به‌ طوری که بر اساس مشاهدات میدانی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در فروشگاه شرکت پشتیبانی امور دام که مسئولیت تنظیم بازار را به‌ عهده دارد ۱۹۷هزار تومان فروخته می‌شود.
 
آغاز جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از امروز
ایسنا - وزیر صمت گفت: عملیات جمع‌آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از روز ۱۵ فروردین‌ در چند استان آغاز شده و به تدریج در تمامی استان‌ها انجام خواهد شد.
 
نرخ مصوب فروش خرما در بازار رعایت نمی‌شود
فارس - رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان این که بازار نرخ مصوب فروش خرما را رعایت نمی‌کند، گفت: بر اساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید خرما را با سود 12 درصد بفروشند اما معمولا با 50 درصد افزایش می‌فروشند. رشید فرخی تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو رطب مضافتی در سردخانه 40 هزار تومان و خرمای کبکاب کیلویی 20 هزار تومان است و با شرایط فعلی گرانی نهاده‌ها و نرخ تورم این قیمت بالایی نیست، اما زمانی که این گونه محصولات به بازار می‌رسد، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم که در این باره باید مسئولان نظارتی نظر بدهند و اقدام کنند.
 
مصرف بنزین از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت
مهر - میانگین مصرف بنزین کشور با رقم ۱۱۲ میلیون لیتر در ایام تعطیلات نوروز از تمام پیش‌‌بینی‌ها فراتر رفت؛ رقمی که در صورت تداوم می‌توانست کشور را به وارد کننده بنزین تبدیل کند. این در حالی است که در دو ماه گذشته میانگین مصرف بنزین تنها ۹۰ میلیون لیتر بوده است.
 

 **************

 روزنامه ایران**

**************

روزنامه جوان**

وحشت در قلب سرزمین‌های اشغالی

عملیات‌های استشهادی در مناطق اشغالی فلسطین به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و تنها در یک ماه شهرک‌های صهیونیستی میزبان ۱۶ عملیات فلسطینی‌ها علیه اشغالگری بوده است. در حالی که در مدت یک ماه گذشته تقریباً هر دو روز یک بار، بخشی از مناطق اشغالی تحت تأثیر عملیات‌های گروه‌های فلسطینی بوده است، اکنون همزمان با آغاز ماه رمضان، سایه ترس و وحشت همه شهر‌ها و مناطق اسرائیل را فراگرفته است. یکی از رهبران حماس هم با اشاره به اینکه مقاومت دیگر به جغرافیای خاصی محدود نیست، تأکید کرده است: عملیات آتی فلسطین بزرگ‌تر خواهد بود. همزمان «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرده که اکنون دوره سختی برای تل‌آویو است. اگرچه هر سال همزمان با آغاز ماه رمضان، مقامات و رهبران اسرائیلی خود را برای تشدید عملیات استشهادی جوانان فلسطینی آماده می‌کردند، امسال ماه رمضان متفاوت از سال‌های گذشته آغاز شد و حداقل از یک ماه قبل از ماه رمضان، اوضاع در خیابان‌های شهر‌های اسرائیلی آرام نبوده است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که میانگین تعداد عملیات‌های شهادت‌طلبانه در فلسطین اشغالی، یک رکورد تاریخی را به ثبت رسانده، چرا که این آمار عملیات‌ها در مجموع یک ماه، ۱۶ عملیات شهادت‌طلبانه از سوی ۱۱ شهید فلسطینی بوده و منجر به کشته‌شدن ۱۱شهرک‌نشین و زخمی‌شدن ۳۲ صهیونیست دیگر شده‌اند و به همین خاطر این عملیات‌ها به عنوان شدید‌ترین عملیات‌ها از زمان انتفاضه چاقو در سال ۲۰۱۵ تاکنون محسوب می‌شوند. هشدار حماس همزمان با رمضان
در بامداد اولین روز ماه رمضان، سه مبارز مقاومت از گروهان‌های قدس در شهر جنین به شهادت رسیدند. گروهان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سه نفر از مبارزان این گروهان‌ها به نام‌های «صائب عباهره» ۳۰ ساله، «خلیل طوالبه» ۲۴ ساله و «سیف ابولبده» ۲۵ ساله به دست اشغالگران اسرائیلی به شهادت رسیدند. در همین حال، رژیم صهیونیستی صبح شنبه اعلام کرد که در درگیری مسلحانه با مبارزان مقاومت در جنین واقع در شمال کرانه باختری چهار نفر از نیروهایش زخمی شدند.
همزمان یکی از رهبران حماس با اشاره به اینکه مقاومت دیگر به جغرافیای خاصی محدود نیست، تأکید کرد: عملیات آتی فلسطین بزرگ‌تر خواهد بود. «مشیر المصری»، از رهبران جنبش حماس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: دشمن از سوی برخی نهاد‌های عربی چتر حمایتی را برای ارتکاب جنایات خود دریافت می‌کند، اما اشغالگران نباید صبر ما را محک بزنند. المصری تأکید کرد: اشغالگران تلاش کردند جهت‌گیری فلسطینی‌های داخل اراضی اشغالی را منحرف کنند، اما پس از اینکه آن‌ها هویت فلسطینی خود را ثابت کردند، در این زمینه شکست خوردند. اظهارات المصری اشاره‌ای است به عملیات «بنی براک» در روز سه شنبه دوهفته قبل و کشته شدن پنج شهروند اسرائیلی و عملیات یک شنبه گذشته که دو اسرائیلی در تیراندازی در شهر الخضیره از پا درآمدند و نیز عملیات دیگری در بیست و دوم مارس جاری در بئر السبع که چهار شهرک‌نشین کشته شدند.
این رهبر حماس در ادامه گفت: مقاومت در حال ارزیابی شرایط بوده و انگشتش روی ماشه است، جنبش مردمی فلسطین نیز در حال حاضر حاکم بر اوضاع است و اشغالگران در تسلیم کردن آن‌ها شکست خورده‌اند.

 

**************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات