صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۷۱

اخبار ویژه روزنامه‌های ۸ اردیبهشت

کیهان**

آژیر قرمز در اسرائیل در آستانه روز جهانی قدس
یک روزنامه صهیونیستی در آستانه روز جهانی قدس، نسبت به حملات سایبری سنگین علیه اسرائیل ابراز نگرانی کرد.
تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت: «اداره ملی سایبری اسرائیل طی هشدار سالانه خود در روز یکشنبه علیه احتمال حمله‌های سایبری در «روز قدس» ایران و پایان ماه رمضان هشدار داد. پیش‌بینی می‌شود حوالی
۲۹ آوریل، به وب‌سایت‌های اسرائيل حمله سایبری بشود، پیام‌های پروپاگاندا پخش شود و به سیستم‌های اطلاعاتی اسرائیل حمله می‌شود.
ایران در سال ۱۹۷۹، سالی که انقلاب اسلامی صورت گرفت، روز قدس، یا روز اورشلیم را پایه نهاد. این روز با سخنرانی‌های ضداسرائیلی، مراسم، و تهدیداتی مبنی بر آزاد‌سازی اورشلیم از سلطه اسرائيل 
برگزار می‌شود. 
احتمال می‌رود وب‌سایت‌های اسرائیل در ۲۹ آوریل امسال یا حوالی این تاریخ هک شوند. این تلاش‌ها با همکاری هکرهای ضد اسرائیلی سراسر جهان و با هشتگ OPJerusalem# هماهنگی شده است.
اداره ملی سایبری اسرائيل گفت سال گذشته در این روز، در وب‌سایت‌هایی که هک شدند، پیام‌های ضد اسرائیلی و به هواداری اسرائیل ظاهر شدند، به کمپانی‌هایی که هاست شمار زیادی وب‌سایت‌های اسرائیلی هستند حمله سایبری شد تا پیامد حمله را به حداکثر برساند. همچنین، تلاش‌هایی برای هک سیستم‌های سازمان‌ها و درز اطلاعاتی صورت گرفت.
در سال ۲۰۲۰، در شماری از وب‌سایت‌هایی که هک شده بودند، ویدئویی پخش شد که شبیه‌سازی بمباران شهرهای اسرائيل را نشان می‌داد، و حاوی پیا‌م‌های تهدیدآمیز با محتوای نابودی کشور یهود بود.
امسال عملیات OPJerusalem# با اوج تنش‌های شدید در تل‌آویو که شاهد درگیری مکرر پلیس با آشوبگران فلسطینی بوده، مصادف خواهد بود. تل‌آویو و اورشلیم در ماه گذشته که عید پسح با رمضان همزمان شد، دچار آشوب‌های شدید بوده است. تپه معبد مقدس، که محل معابد یهودی یادشده در تورات است، مقدس‌ترین مکان در دین یهود است. 
اداره سایبری ملی اسرائیل گفت در ماه گذشته در حمله‌های سایبری،‌ و به خصوص در حمله‌های معروف به محروم‌سازی از خدمات، یا DDoS که هکرها با ارسال‌ترافیک زیاد باعث می‌شوند وب‌سایت از دسترس خارج شود، همچنین حمله‌های تخریب ظاهر، که هکرهای نمای بیرونی وب‌سایت را تغییر می‌دهند، افزایش چشمگیری مشاهده شده است. هفته گذشته یک گروه هکر هوادار ایران مسئولیت حمله سایبری محروم‌سازی از خدمات که وب‌سایت رسمی  اداره فرودگاه‌های اسرائيل را موقتا از دسترس خارج نمود را به‌عهده گرفت».
 
رکورد تورم را 2 بار شکستید قیافه حق به جانب هم می‌گیرید؟!
دبیرکل حزب کارگزاران ضمن اذعان به کاهش تورم پرسیده که چرا باید طی 4 سال متوالی، تورم 40 درصد را تجربه کنیم؟
روزنامه سازندگی از قول حسین مرعشی نوشت؛ «اقتصاد ایران با مشکلات کاملاً واقعی و جدی مواجه است و حل و فصل این مشکلات مستلزم انتخاب راهکارهای کاملاًً علمی، هماهنگ و با مدیریت منسجم امکان‌پذیر است. این وضعیت اقتصادی است که ۴ سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده است. به‌رغم اینکه روند تورم این روزها کاهنده است ولی در بهترین شرایط پیش‌بینی می‌شود تورم 
از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد کاهش پیدا کند. 
سوال مهم و اساسی این است که ریشه مشکلات کجاست و چرا این روند متوقف نمی‌شود؟
مشکل اول این است که در ایران سقف درآمدهای دولت، عموما با خوش‌بینی در بودجه پیش‌بینی می‌شود اما محقق نمی‌شود. این در حالی است که بســیار سخاوتمندانه درآمدها هزینه می‌شود و هر هزینه‌ای که مربوط و غیرمربوط به دولت است از سبد هزینه‌های دولت حذف نمی‌شـود.
مشکل دوم، موضوع تحریم‌های بسیار سنگین بین‌المللی است. اگرچه مدت کوتاهی اسـت کـه ما می‌توانیم مقدار بیشتری نسبت به دو سه سال پیش نفت خودمان را به شرکت‌های کوچک و فرعی در چین بفروشیم ولو با تخفیف اما آنچه برخی از مسئولان را از واقعیت‌های تلخ تحریم‌های سنگین منحرف کرده این است که گمان می‌برند می‌توانند با این فروش اندک، کشـور و اقتصاد ایران را بـه راحتی اداره کنند. پس نباید تصور کرد که می‌توان با حفظ وضعیت فعلی و گشایش‌های اندک، کشور را در بخش اقتصادی اداره کرد. گشایش‌های کوتاه‌مدت و کوچک، می‌توانند با اندک فشاری دوباره مسدود شـوند.
مشکل سوم ناکارآمدی دستگاه‌های اداری است که در هزینه‌کرد همین بودجه که با کسری مواجه اسـت ســؤال اینجاست که وقتی اقتصاد ایران دچار یک عدم تعادل بسیار وحشتناک شده و برای چهارمین سال مردم تورم ۴۰ درصد را تجربه می‌کنند نباید دولت و مجلـس و مقامـات تصمیم‌گیر امـر اقتصاد ایران را به بهترین کارشناسان اقتصادی ارجاع بدهند؟ نباید بهترین دانشمندان ایرانی که در ایران هستند یا دانشمندان ایرانی که در دسترس هستند را دعوت به همکاری کرد؟»
مرعشی در ادامه می‌نویسد: «آخرین مشکل، گرانی است. آقای رئیس‌جمهور چرا با مردم صادق نیستید؟ چرا به مردم مشکلات واقعی اقتصاد را نمی‌گوئید؟ چرا دائم در پشت‌ تریبون اعلام می‌کنید که معیشت مردم را با مذاکرات گره نزده‌ایم؟ مگر قرار بود که شما گره بزنید؟ گره وجود دارد.  اگر لازم است کشور و تحریم اداره شود به صراحت به مردم بگوئید ما برای دستیابی به یک هدف مهم دیگری باید تورم را تحمل کنیم. چرا سخنانی گفته می‌شود که با واقعیت‌ها منطبق نیست؟ 
خلاصه کلام اینکه مدیریت اقتصاد در اختیار دولت است. دولت سـقف درآمدها را برآورد می‌کند. دولت هزینه‌ها را رقم می‌زند. دولت به کسری بودجه دامن می‌زند. دولت در عرصه بین‌المللی مدیریت اقتصاد بین‌المللی را بر عهده ‌دارد. اگر گرانی وجود دارد و قابل کنترل نیست، علتش در درون دولت است.»
طلبکاری دبیرکل حزب کارگزاران در حالی است که این حزب، از مؤتلفان اصلی دولت مدعی تدبیر و امید بود و این دولت دومین نرخ بالای تورم ظرف چند دهه اخیر را به ارث گذاشته است. البته رکورد اول تورم هم متعلق به دولت سازندگی، یعنی همان دولتی است که آن هم توسط همین تکنوکرات‌های لیبرال‌مآب و غربگرای کارگزاران اداره می‌شد! نخستین سوال از آقای مرعشی این است که چرا هرگاه غربگراها دولت را در اختیار گرفته‌اند، تورم و گرانی به شکل افسارگسیخته افزایش پیدا کرده است؟
نکته دوم این است که وی اعتراف می‌کند تورم در طول 3 سال قبل از دولت فعلی روند افزایشی داشته  اما طی 7-8 ماه اخیر روند کاهشی پیدا کرده است. خب! دولت باید در این زمان محدود و با وجود روندهای تورم‌سازی که ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات با سوءمدیریت به یادگار گذاشته‌اند، معجزه و شق‌القمر می‌کرد؟! به رکود کشاندن 8 ساله اقتصاد کشور با اسم رمز برجام، ضایعه بزرگی است که در کنار شرطی‌سازی اقتصاد به 9 برابر کردن نقدینگی، ایجاد کسری بودجه بی‌سابقه و استقراض‌های بی‌پشتوانه، به مثابه کارخانه‌ تولید تورم عمل کرده است. در حالی که این روند طی 8 سال پدید آمده، طبیعی است که اصلاح‌ و تغییر آن زمان می‌برد.
از سوی دیگر دبیرکل کارگزاران در حالی از دولت فعلی طلبکاری می‌کند و آدرس مذاکره دوباره می‌دهد، که هم می‌داند بانی کسری بودجه دولت ائتلافی مورد حمایت وی بوده و هم خبر دارد که این بلبشوی اقتصادی در اثر ادعای رفع تحریم‌ با مذاکره پدید آمده است. او بهتر از هرکس می‌داند شمار تحریم‌ها در دولت سابق، با وجود برجام، بیش از دو برابر شد. با این همه دولت جدید توانسته صادرات نفت را بی‌اعتنا به تحریم‌ها افزایش دهد.
نکته بعدی، ادعای «تحریم‌های بین‌المللی» است و حال آنکه تحریم‌های فعلی، تحریم‌های یکجانبه آمریکاست و نه تحریم‌های بین‌المللی.
از سوی دیگر برخلاف ادعای مرعشی، درآمدهای کشور اکنون ثبات و تنوع بیشتری نسبت به دوره شرطی شدن با برجام پیدا کرده، ضمن اینکه همین مقاومت به علاوه برخی عوامل همسو موجب 2 تا 3 برابر شدن قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی شده است. جهت اطلاع آقای مرعشی حجم تجارت خارجی یک ماه اخیر تقریبا با اوج اجرای برجام (سال 1396) برابری می‌کند.
نهایتا درباره ادعای مرعشی مبنی بر اینکه ریشه مشکلات اقتصادی را در حل نکردن مسئله تحریم دانسته، باید بیانیه چند سال پیش حزب کارگزاران را یادآور شد که پس از اعتراضات مردمی و سوال مجلس از روحانی، تصریح کرده بود «دولت فاقد استراتژی اقتصادی است. اوج سرگشتگی را می‌توان در سیاست ارزی که بستر ویژه‌خواری اخلالگران را فراهم ساخت. دولت فاقد استراتژی و مجمعی از بوروکرات‌های بی‌انگیزه است». در 3 سال آخر دولت روحانی بالغ بر 60 میلیارد دلار ارز و 60 تن طلا به شکل رانتی واگذار شد.
 
پادویی مدیریت ‌اشرافی و آروغ نگرانی برای کشور و انقلاب
خبرگزاری خبرآنلاین مدعی نگرانی برای غرق شدن کشور شد!
سردبیر این خبرگزاری وابسته به برخی مدیران دولت سابق، به نقل از سردبیر خود نوشت: «جناب رئیسی، بسیاری از هم‌نسلان من نه از بحبوحه انقلاب‌ ترسیدند، نه از حوادث ‌تروریستی اول انقلاب، نه جنگ تحمیلی، نه حوادث 7۸، ۸۸، 9۸ و... اما بعد از رئیس‌جمهور شدن شما در انتخابات ۱۴۰۰ در غیاب اکثریت ملت، و ناکارآمدی دولت سیزدهم، نگران غرق شدن مملکتند. از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود».
پیمانکاری خبرآنلاین برای مدیریت ‌اشرافی بیرون رانده شده از دولت در ماه‌های اخیر، در حالی است که همین رسانه در دوران هشت ساله دولت تدبیر و امید صرفا سرگرم ماله‌کشی روی فجایع مدیریتی دولت بود: نه از واگذاری بیش از 500 هزار میلیارد تومان رانت در جریان حراج میلیارد‌ها دلار ارز دولتی و سکه نگران می‌شد، نه تورم 700 تا 1000 درصدی اقلام مختلف نگرانش می‌کرد، نه دیپلماسی التماسی و اظهار عجز مقامات دولت وقت مانند نوبخت و زنگنه مبنی بر اینکه حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشم، نه فساد و اختلاس چند ده هزار میلیارد تومانی در صندوق فرهنگیان و شرکت‌ها و کارخانه‌های مفت واگذار شده، نه نابودی برنامه هسته‌ای، نه دامن زدن به اغتشاش و آشوب در آبان 1398، و نه جرأت دادن به دشمن در زمینه زیر پا گذاشتن یکطرفه توافق و ‌ترور شهید سلیمانی.
نکته بعدی اینکه نویسنده متن مذکور عمدا نمی‌گوید در انقلاب یا دفاع مقدس و چالش‌های مشابه کجا بوده، چرا که اصلا نقشی در این موارد یا موارد مشابه نداشته است. البته کارنامه او در دهه اخیر و پادویی برای ‌اشرافیت غربگرا روشن است چنانکه با اطلاع از بی‌آبرویی مدعیان اعتدال و اصلاحات، خود را به‌عنوان «ما اصولگرا‌ها» در رسانه جا زده و از همین طریق عنوان دزدی و تلاش برای برچسب زدن به اصولگرایان و نیروهای انقلابی، ارتزاق کرده است.
این نکته هم گفتنی است که «خبرآنلاین» در تاریخ 19 بهمن 92، یادداشتی موهن با عنوان «جایزه بهترین کارگردانی برای روحانی؛ در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی» منتشر کرد که احتمالا جناب سردبیر و شرکا خواب بودند و آن روزها احساس نگرانی نمی‌کردند. در آن تحلیل موهن و آمیخته با وقاحت آمده بود: «توزیع سبد کالا با شیوه‌‌‌ای که انجام شد، نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیرقابل پیش‌‌‌بینی باشد. او دقیقاًً همین- ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن زیر دست و پا- را پیش‌‌بینی می‌‌کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت. نگاه کنیم به اظهارات اخیر وندی شرمن که گفته «شما در اخبار دیدید ایران اخیرا به‌طور قابل مشاهده‌‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه توزیع کرده تا نشان دهد کاهش محدود تحریم‌‌‌ها، تأثیر مستقیم داشته». این دقیقاًً همان نتیجه‌‌ای بوده که روحانی از توزیع سبد کالا داشته، روحانی به یک نمایش برای ارائه در جشنواره‌‌های خارجی نیازمند بود؛ اینکه مردم حاضرند برای چند کیلو مرغ و برنج با هم درگیر شوند. درست است که روش توزیع چندان مناسب نبود، اما اگر بتوان جایزه فستیوال جهانی را به خود گرفت، به تحقیر چند روزه‌‌‌ای که بازیگران آن شدند، می‌‌ارزید»!
جهت اطلاع جناب سردبیر، دوران نگران‌کننده همان دورانی بود که سوءمدیریت فاحش از سر و کول مدیریت ‌اشرافی در دولت بالا می‌رفت. اما حالا که دولتی با انگیزه و همت سر کار آمده و بسیاری از شاخص‌های اقتصاد را مثبت و یا شتاب شاخص‌های منفی گرفته، طبیعتاً باید آمریکا، اسرائیل و انگلیس نگران باشند، نه کسانی که ماسک اصولگرا به‌صورت زده‌اند.
و نکته آخر اینکه ائتلاف متبوع خبرآنلاین (خاتمی و 16 حزب و گروه اصلاح‌طلب) در انتخابات 1400، با قاطعیت از آقای همتی حمایت می‌کرد، اما با بی‌اعتنایی مطلق قاطبه مردم مواجه شد.
 

******************

خراسان**

شکسته شدن تحریم داخلی در حوزه ارز
فارس - سازمان امور مالیاتی هفته گذشته با صدور بخشنامه‌ای، معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور را از طریق گمرکات ورودی جهت اجرا به ادارات امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. پیش از این معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور منوط به ارائه اسناد مبنی بر منشأ خارجی و پرداخت مالیات در مبدأ بود که با وجود تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای فعالان ایجاد کرده بود.
 
۱۰ درصد سهمیه قرعه‌کشی برای مالکان خودروهای فرسوده
ایسنا - در جریان سهمیه‌هایی که از قرعه‌کشی خودرو در سال جاری کنار گذاشته شده، ۱۰ درصد هم برای دارندگان خودروهای فرسوده پیش‌بینی شده است. بر اساس بند (ف) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، حداقل ۱۰ درصد از خودروهای عرضه شده در قرعه‌کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص یابد، مشروط به این که در هنگام تحویل خودروی جدید، خریدار گواهی اسقاط خودروی فرسوده خود را تحویل دهد.
 
وزیر اقتصاد اعلام کرد: 
هوشمندسازی یارانه ها در دستور کار دولت 
وزیر اقتصاد با بیان این که تورم جهانی پس از جنگ اوکراین و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، موجب افزایش قیمت ها در فروردین شد،اظهار کرد:سیاست دولت برای حفظ قدرت خرید کالاهای اساسی در حال جمع‌بندی است.خاندوزی در گفت و گو با فارس با بیان این که تورم عمدتاً منشأ پولی دارد و دلیل عمده آن در میان مدت و بلندمدت به عوامل طرف هزینه و رشد نقدینگی باز می‌گردد،تصریح کرد: نرخ رشد بالای نقدینگی یک معضل ساختاری در کشور است که در طی زمان ایجاد شده و برطرف کردن کامل این معضل، پدیده‌ای زمان‌بر است که عمدتاً بر عهده بانک مرکزی بوده و از سوی آن بانک در حال انجام است.وی همچنین به بسته «هوشمندسازی یارانه ها» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: تکلیف بودجه ۱۴۰۱ به دولت درباره ارز ترجیحی مشخص است، در تشبیهی دقیق ما در دولت به دنبال آن هستیم که مزرعه اقتصاد ایران را به جای آبیاری غرقابی، هوشمندانه و هدفمند آبیاری کنیم و یارانه ها واقعا موجب حفظ قدرت  پرداخت شود.
 

******************

ایران**

همزمان با اعلام جزئیات برنامه روز جهانی قدس در ایران صورت گرفت
حضور هیأت عالی رتبه حماس در تهران

یک هیأت عالی‌رتبه جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست دکتر «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی و رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی این جنبش صبح دیروز وارد تهران شد. به گزارش دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، «اسامه حمدان» از دیگر رهبران حماس و دکتر «خالد قدومی» نماینده این جنبش در ایران این هیأت را همراهی می‌کند. این هیأت قرار است در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کند و خلیل الحیه به ایراد سخنرانی بپردازد. همچنین قرار است هیأت حماس دیدارهایی با مقامات کشورمان داشته باشد.

جزئیات برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس


رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری مراسم روز جهانی قدس در ۹۰۰ شهر خبر داد و مسیرهای 10گانه راهپیمایی تهران را اعلام کرد. به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور روز چهارشنبه در نشست خبری راهپیمایی روز جهانی قدس گفت: این مراسم در تهران از ساعت ۱۰ صبح از مسیرهای ۱۰ گانه به سوی دانشگاه تهران آغاز می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور خاطرنشان کرد: امسال پس از وقفه دو ساله در برگزاری راهپیمایی مردمی روز جهانی قدس به دلیل شیوع بیماری کرونا، هماهنگی لازم برای انجام راهپیمایی روز قدس، همزمان با تهران در بیش از ۹۰۰ شهر کشور با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و رنگ‌بندی استان‌ها از مساجد بزرگ و میادین اصلی به سمت میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار می‌شود. وی افزود: همچنین مراسم روز جهانی قدس به شکل راهپیمایی یا تجمع مردمی در بیش از ۹۰ کشور جهان با حضور مردم مسلمان و آزادگان دیگر ادیان الهی در حمایت از قدس شریف و فلسطین مظلوم و محکومیت رژیم ددمنش صهیونیستی برگزار می‌شود. موسی‌پور از برپایی همایش بزرگ فلسطین مظلوم در ورزشگاه غزه با حضور مردم مظلوم غزه و به شکل تصویری با سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس و دیگر رهبران مقاومت خبر داد و گفت: کنگره قدس شریف پنجشنبه {امروز} با حضور دانشجویان و طلاب جوان و دیگر اقشار مردمی در سالن اجتماعات لانه جاسوسی سابق شیطان بزرگ برگزار می‌شود.


در افتتاحیه همایش «همه پرسی فلسطین» مطرح شد
مقاومت و همه‌پرسی دو روی سکه استیفای حقوق ملت فلسطین

گروه سیاسی/ افتتاحیه همایش بین‌المللی «همه پرسی فلسطین» روز گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. به گزارش «ایران»، جلال درخشه دبیر علمی این همایش اظهار داشت: جمهوری اسلامی طرحی را برای حل و فصل مسأله ارائه داده که به عنوان طرح همه پرسی فلسطین توسط مقام معظم رهبری بیان شد. این طرح بخشی از راه حل مسأله فلسطین است و در طول طرح مقاومت اسلامی قرار می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی نماد انحصاری تروریسم دولتی


علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه، دیگر سخنران این همایش بود. وی با بیان اینکه در میان تمام موضوعاتی که در قضیه فلسطین اهمیت داد، هیچ مسأله‌ای به اهمیت انسان اعم از جان و حقوق بشر نیست، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی، «منشور مجسم نقض حقوق بشر جهانی» است.این دیپلمات ارشد کشورمان با ذکر این نکته که هفت دهه است که رژیم صهیونیستی، «مالک انحصاری دایرة المعارف جامع نقض حقوق بشر» است، اظهار داشت: موضوع فلسطین، یک اختلاف بر سر تکه‌ای از سرزمین نیست، چرا که رژیم صهیونیستی «نماد نقض نظام‌مند (سیستماتیک) حقوق بشر» در گستره تاریخ و در سطح جهانی است.وی با بیان اینکه حمایت غربی‌ها از صهیونیست‌های اشغالگر، ادعاهای لیبرالیسم درباره حقوق بشر و دموکراسی را به چالش کشیده است، خاطرنشان کرد: تروریسم محصول تجاوز و اشغالگری صهیونیست‌ها است، لذا رژیم صهیونیستی حقیقتاً «نماد انحصاری تروریسم دولتی» است. وی ادامه داد: راه‌حل مسأله فلسطین از طریق سخت‌افزاری یعنی مقاومت و نرم‌افزاری یعنی همه‌پرسی ممکن است. مقاومت و همه‌پرسی دو روی سکه استیفای حقوق ملت فلسطین هستند که در عمل هر یک که زودتر به نتیجه برسند، منجر به حل و فصل پایدار قضیه فلسطین خواهد شد.

تغییر زمین بازی به سمت جبهه مقاومت


محمدهادی طحان نظیف عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این همایش درباره ابعاد حقوقی همه پرسی فلسطین به سخنرانی پرداخت. وی تأکید کرد: طرح برگزاری همه پرسی که بر مبنای حق تعیین سرنوشت استوار است ابتکار جمهوری اسلامی است که اهمیت آن پس از ۳۰ سال که رهبری آن را عنوان کردند، امروز بر جهانیان آشکار شده است. وی ادامه داد: این ابتکار دموکراتیک جمهوری اسلامی زمین بازی را به سمت جبهه مقاومت تغییر خواهد داد.

پایان دور نخست سفرهای استانی تا یک سالگی دولت

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد که آیت‌الله رئیسی تا پایان تابستان به 11استان باقی‌مانده کشور سفر می‌کند. این امر به معنای پایان دور نخست سفرهای استانی، حتی پیش از سالگرد تشکیل دولت سیزدهم خواهد بود.
به گزارش ایرنا، سیدصولت مرتضوی سفر رئیس‌جمهور به قزوین را آخرین سفر استانی در ماه مبارک رمضان دانست و با بیان اینکه بعد از عید فطر سفرها با شتاب بیشتری انجام می‌شود، گفت: فعلاً ۵ تا ۶استان برای سفر آماده شده و سفر به ۱۱استان باقی‌‌مانده نیز در بازه زمانی سه ماه‌ونیم به پایان می‌رسد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره اینکه آیا با کاهش بیماری کرونا در کشور دیدارهای مردمی رئیس‌جمهور در سفرها از سر گرفته می‌شود، گفت: هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده و به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد اما اگر ستاد شرایط را عادی اعلام کند، برای ارتباطات گسترده‌تر با مردم اقدام می‌شود.
وی درباره اجرای مصوبات سفرها نیز با بیان اینکه درباره 120درصد مصوبات سفرهای سال ۱۴۰۰ از محل منابع عمومی دولت تأمین و تخصیص اعتبار شد، افزود: مصوبات برخی برنامه‌ها و طرح‌ها برای تعدادی از استان‌ها مربوط به ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و حتی ۱۴۰۳ است که قرار شده متناسب با توان پرداخت، برنامه‌ریزی انجام شود و اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام در صدر برنامه‌های دولت قرار دارد.

 

******************

وطن امروز**

شمخانی در دیدار رئیس پارلمان عراق:
به هرگونه اقدام علیه امنیت خود واکنش قاطع نشان می‌دهیم
 
دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق با اشاره به پیوندهای ناگسستنی فرهنگی، سیاسی و امنیتی میان ایران و عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند. 
وی قانون اساسی و رویه‌های حقوقی عراق را مبنای مناسبی برای عبور از چالش‌های سیاسی در این کشور عنوان کرد و افزود: منابع و ثروت ملی عراق زمانی می‌تواند در مسیر توسعه همه‌جانبه کشور استفاده شود که استحصال و صادرات آن صرفا با مدیریت و نظارت دولت مرکزی انجام شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به برخی اقدامات غیرقابل قبول که از داخل خاک عراق علیه منافع ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله‌جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان، با اقتدار به هر گونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند، واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد. 
شمخانی با بیان اینکه بازگشت عراق به جایگاه واقعی خود در جهان اسلام و دنیای عرب نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد، افزود: همکاری همه‌جانبه برای ایجاد عراق قدرتمند، ثروتمند، توسعه‌یافته و باثبات در همسایگی ایران، سیاست دائمی و غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی است. دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند با حضور در پروژه‌های اقتصادی و فنی عراق روند همکاری‌های ۲ کشور در این حوزه را بیش از گذشته تقویت کنند. 
در این دیدار محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز با اشاره به دوستی پایدار ۲ کشور بر تقویت بیش از پیش مناسبات تهران - بغداد تاکید کرد. حلبوسی با اشاره به رویکرد ضد اسرائیلی دولت و ملت عراق خاطر‌نشان کرد: پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است تا از این طریق از هرگونه اقدام احتمالی برای گام برداشتن در این مسیر جلوگیری ‌کند. 
 
* نباید قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی شکسته شود
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس پارلمان عراق گفت: همه کشورهای اسلامی باید تلاش کنیم قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی شکسته نشود. 
محمدباقر قالیباف با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چه در سطح حاکمیت و چه در سطح مردم، همواره به دنبال ثبات و امنیت در عراق و رشد و توسعه این کشور هستند، یادآور شد: آرزوی قلبی ما، ایجاد عراق قوی و ایران قوی برای تسهیل روابط دوجانبه و جهانی است. وی در ادامه با اعلام حمایت از تصمیم‌گیری‌های ملت و دولت عراق در سرنوشت خود بیان داشت: اوج حمایت‌های جمهوری اسلامی از عراق را در حمله بی‌رحمانه داعش به عراق دیدیم که باعث شد شهدای بزرگی همچون ابومهدی المهندس و شهید سلیمانی و ده‌ها شهید ایرانی و عراقی دیگر در این راه فدا شوند تا گروه‌های تروریستی نابود شده و امنیت و ثبات را شاهد باشیم. قالیباف پیوند میان ایران و عراق را ناگسستنی دانست و با بیان اینکه امروز به ایران قوی و عراق قوی برای مناسبات و توسعه آن در سطح منطقه‌ای و جهانی نیاز داریم، ابراز امیدواری کرد دولت عراق بزودی تشکیل شود. 
وی همچنین با اشاره به قانونی که برای جرم‌انگاری ارتباط با رژیم صهیونیستی در مجلس عراق در حال تصویب است، گفت: همه کشورهای اسلامی باید تلاش کنیم قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی شکسته نشود. 
***
تغییری در دستور کار دولت نیست
سخنگوی دولت گفت: استیضاحی در مجلس شورای اسلامی و تغییری در دستور کار دولت نیست. 
علی بهادری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: برخی نمایندگان به صورت فردی مسائلی را مطرح می‌کنند اما هیچ استیضاحی در صحن مجلس شورای اسلامی وجود ندارد اما وقتی نماینده‌ای نظر شخصی خود را بیان می‌کند، این شایعه دامن ‌زده می‌شود که تغییری در حال انجام است اما دولت و مجلس تغییری در دستور کار ندارند. 
وی تاکید کرد: البته نظارت بر عملکردها وجود دارد اما تغییر اعضای کابینه شایعاتی است که در فضای مجازی و رسانه‌ها وجود دارد. بهادری‌جهرمی درباره تغییر ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت گفت: تغییر در ترکیب کمیسیون‌های دولت یک مساله طبیعی و منظم و مستمر است و به واسطه مشغله یا اولویت وزرا انجام می‌شود. 
وی ادامه داد: 3 ماه پیش هم ترکیب کمیسیون‌های دولت تغییر کرده بود که این هم به پیشنهاد خود وزراست، زیرا آنها به خاطر حجم زیاد کار خود این درخواست را دارند که در کمیسیون‌های کمتری حضور داشته باشند. سخنگوی دولت افزود: اعضای هیات دولت حق شرکت در همه جلسات کمیسیون‌ها را دارند اما جلسات کمیسیون‌ها با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد. در اینجا هم مساله تکلیف مطرح است هم حق حضور. یعنی وقتی وزیری عضو کمیسیون باشد، تکلیف حضور دارد اما اگر عضو نباشد، حق حضور در کمیسیون را دارد و وزرا بیشتر مایلند حق حضور در کمیسیون‌ها را داشته باشند، زیرا برخی اعضا فرصت حضور در جلسات کمیسیون‌ها را ندارند. 
 

**************

شرق**

به گفته سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، به‌تازگی دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات تعدادی از دولتمردان دولت حسن روحانی در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت برگزار شده و به اتهام تورم، تفهیم اتهام شده‌اند. چند روز پیش بود که آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان، گفت: «فقر، گرانی، زلزله، سیل، فساد، سلطه ظالمان و... به نوعی امتحان است و انسان باید بداند چگونه با امتحان‌های الهی مواجه شده و از آن خارج شود». حال دقیقا به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی که با شروع به کار دولت سیزدهم، نه‌تنها ترمز آن کشیده نشده بلکه شدت هم گرفته، دولتمردان کابینه روحانی متهم شده‌اند و دولتمردان فعلی مبرا از هرگونه خطا و اشتباه تطهیر می‌شوند. تناقضی که در رسانه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در اصلاح روند فعلی اصولگرایان تأثیری نداشته است.

روز گذشته علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، درباره اسامی مدیران دولت سابق که به دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت فراخوانده شده‌اند، به برنا گفته است: «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دولت یازدهم و دوازدهم، بیژن نامدار‌زنگنه وزیر سابق نفت، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی به این دادگاه‌ها فراخوانده شده‌اند و قرار است آنها پاسخ‌گوی عملکرد خود درباره ارز چهارهزارو 200 تومانی، کرسنت، خط فقر و عملکرد شستا، مسکن و... باشند». او توضیح داده که «از چند ماه پیش روند رسیدگی به تخلفات دولتمردان یازدهم و دوازدهم آغاز شده و اخیرا سرعت بیشتری گرفته است». به گفته این نماینده مجلس «ارز چهارهزارو 200 تومانی، کرسنت و ضعف تولید و فروش نفت و گاز و عدم سرمایه‌گذاری لازم در این بخش‌ها و فسخ قراردادهای بین‌المللی در این زمینه، توسعه خط فقر و پول‌پاشی مدیران در شستا و سیاسی‌کاری‌ها در آن و همچنین افزایش قیمت مسکن و عدم اتمام پروژه مسکن مهر بخشی از موضوعات و تخلفاتی است که در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت به مسئولان ارشد دولت حسن روحانی گوشزد شده است».

مجلس‌یازدهمی‌ها با شروع به کار خود وقتی با در بسته استیضاح مواجه شدند، فریاد محاکمه سر دادند و حال با اتمام دوره ریاست‌جمهوری روحانی و آغاز دولت مورد حمایت مجلس، همچنان نمایندگان اصولگرا به دنبال تسویه‌حساب سیاسی هستند و گویی تنها چاره حل مشکلات کشور در تخریب چهره دولتمردان دولت تدبیر و امید خلاصه شده است و این بار هم اتهام تورم که البته مشکلی بزرگ در اقتصاد ایران است و ماجرای عدم کنترل تورم داستان دیروز و امروز نیست و عمری به درازای چهار دهه دارد. بی‌ثباتی اقتصادی و مشکلات ناشی از آن بعد از تحریم‌های ظالمانه و یک‌طرفه آمریکا در چند سال اخیر زندگی را بر مردم سخت کرده است که احیای برجام و متعاقب آن رفع تحریم‌ها می‌توانست مرهمی بر این زخم‌ها باشد که فعلا در دولت اصولگرایان اتفاق نیفتاده است.

به هر حال بهارستان‌نشینان به جای یافتن راهی برای حل این معضل، مدت‌هاست به دنبال محاکمه روحانی و کابینه تدبیر و امید بودند. بارها شاهد قرائت گزارش‌ها و تحقیق و تفحص‌ها در رابطه با عملکرد کابینه و شخص روحانی بودیم و پرونده‌های بسیاری هم به قوه قضائیه تا امروز ارسال شده است. حال بعد از مدت‌ها شاهد خبر جدید در این رابطه هستیم که تفیهم اتهام دولتمردان کابینه روحانی است؛ هرچند تا مرحله تعیین تکلیف دادرسی و صدور حکم راه بسیار است و نمی‌توان به صرف تفهیم اتهام رأی به محکومیت داد؛ اما اگر این‌چنین که عزم مجلس برای محاکمه وزرا جزم است، برای نظارت بر علملکرد وزرای فعلی هم تلاش می‌شد، حداقل با روند افسار‌گسیخته گرانی‌ها، وعده‌های بی‌عمل آزاد‌شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران و کنترل و کاهش تورم مواجه نبودیم. این در حالی است که اصولگرایان به‌شدت اعتقاد دارند اقتصاد را به برجام گره نزده‌اند و قادر به کنترل وضعیت اقتصادی هستند؛ اما در عمل مردم شاهد کوچک‌شدن سفره‌های خود و سخت‌شدن معیشت‌شان هستند.

چند ماه قبل بود که نماینده خمینی‌شهر در مجلس گفته بود: واقعیت آن است که آنچه در مذاکرات هسته‌ای وین بین آقای عراقچی و طرف‌های 1+5 رخ داده است، جرم محسوب می‌شود و دادستانی باید علیه روحانی اعلام جرم کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان مجلس یازدهم از هیچ تلاشی برای ادامه تحریم‌ها و خروج ایران از برجام و تحمیل کمرشکن آثار اقتصادی ادامه تحریم‌ها بر زندگی مردم فروگذار نکرده‌اند. اینکه برخی نمایندگان اصولگرا همان‌گونه که خود بارها گفته‌اند وظیفه‌ای جز تخریب و پایین‌کشیدن دولت روحانی نداشته‌اند، امری جدید نیست. تا‌کنون چندین شکایت از روحانی و وزرایش به قوه‌ قضائیه ارسال شده است که به دلیل مستند و مستدل‌نبودن مدارک ارسالی، در حد تهدید نمایندگان برای محاکمه روحانی باقی‌ مانده بود. حتی اصرار نمایندگان برای محاکمه دولتمردان قبلی موجب انتقاد مقام معظم رهبری هم شده است. قالیباف در‌این‌باره سال گذشته گفت: «مقام معظم رهبری در حاشیه نامه‌ای که در آن رسانه‌ای‌شدن گزارش یکی از کمیسیون‌های مجلس پیش از بررسی و صدور حکم در دادگاه صالحه اعتراض شده، مرقوم فرمودند «شکایت بجا است و نباید پیش از اثبات جرم، موضوع را رسانه‌ای می‌کردند، دنبال کنید و به نحوی جبران شود».

به هر حال صدای اصولگرایان بسیار بلند است و اینکه از تفهیم اتهام کابینه دولت قبل مانند اثبات جرم سخن می‌گویند، امر جدیدی نیست؛ اما اینکه نتیجه دادگاه و محاکمه در دستگاه قضا چه باشد، باید در انتظار دادگاهی علنی برای روشن‌شدن ابعاد این اتهامات ماند.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات