صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۷ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امسال روز قدس با سال‌های دیگر فرق دارد. فلسطینی‌ها هم در ماه رمضان گذشته و هم ماه رمضان امسال فداکاری‌های بزرگی از خودشان نشان داده‌اند. اشتباه بزرگ این است که فکر کنیم راه کمک به فلسطین ارتباط با صهیونیست‌هاست. امیدواریم خداوند عاقبت کار را در قضیه فلسطین به‌زودی به نیکی و خوشی به سرانجام برساند و فلسطینی‌ها را بر سرزمین خود مسلط کند. (۰۶/۰۲/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

مطالبه گری و اميدآفريني

حکيم فرزانه انقلاب اسلامي بار ديگر اقشار مختلف دانشجويان را به حضور پذیرفتند و با حوصله و سعه‌صدر به ديدگاه‌ها و نظرات نمايندگان آن‌ها گوش داده و در ادامه بیاناتی ایراد فرمودند. ازجمله مسايل مهمي که معظم له بدان پرداختند، مسئله مطالبه گری در جنبش دانشجويي بود. ایشان يادآور شدند: «مطالبه گری شما به‌گونه‌اي باشد که هم در بيان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پيدا نکنيد».

نکات تحليلي: 1- حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در طول سال‌های اخير، جامعه را به سمت تقويت فرهنگ مطالبه گری سوق داده است. از نگاه ايشان جامعه پويا، جامعه مطالبه‌گر است؛ جامعه‌اي که در آن ولی‌نعمتان جامعه که مردم باشند، از نمايندگان و خادمان خود که مسئولين باشند، مطالبه گري مي‌کنند. در اين نگاه، آن روي سکه مطالبه گری، پاسخگويي است! به واقع اين مردم هستند که با مطالبه گری‌شان مسئولين را به پاسخگويي سوق خواهند داد. 2- «فريضه مطالبه گری» وظيفه عمومي است که همگان را دعوت به خود مي‌کند. پرسش‌گري و مطالبه گری، جلوه سياسي فريضه امربه‌معروف و نهي از منکر است که اگر در جامعه اسلامي به فرهنگي عمومي بدل گردد، خواهد توانست به‌مثابه موتوري قدرتمند در مسير تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي عمل نمايد. روحيه مطالبه گری است که مي‌تواند مانع آن گردد که آفات دنياگرايي، کاخ‌نشینی و اشرافيت، عافيت‌طلبي، منفعت‌گرايي و ... بر بدنه انقلاب و مسئولين عارض شود و انقلاب را به منجلاب محافظه‌کاري و ارتجاع و انحطاط بکشاند. 3- نکته اساسي در اين ميان توجه به اين حقيقت است که مطالبه گری روح تحقق اميدواري و اميدآفريني در جامعه است و موتور محرکي است که مي‌تواند معضلات را حل کرده و کار چرخش چرخ حکمراني را در مسير آرمان‌ها و قله‌ها هموار سازد و در خدمت مبارزه با فساد و انحرافات به کار آيد؛ لذا اميدآفرين است و جامعه را به پويايي و تکاپو دعوت مي‌کند. همين مسئله، خود شاخص مهمي است که ميتواند مطالبه گری واقعي را از مطالبه گری بدلي تمييز دهد! به واقع اگر مطالبه گری با القاء ياس و نااميدي به جامعه همراه باشد و با بزرگنمايي ضعف‌ها و کاستی‌ها دم‌خور گردد، ديگر نمي‌توان نام آن را مطالبه گري گذاشت! اين همان الگويی از مطالبه گري است که موردپسند دشمنان ملت نيز قرار مي‌گيرد و به یک‌باره مطالبه‌گران که براي اصلاح جامعه تلاش مي‌کنند را خواسته يا ناخواسته در صف مشترکي با بيگانگان و دشمنان ملت قرار می‌دهد و حمايت آنان را برمي‌انگيزاند. اينجا است که بايد در مورد انحراف در خط مطالبه گري ترديد نمود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                 

فروپاشی؛ سرنوشت محتوم رژیم اشغالگر

با گذشت 74 سال از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، این رژیم نه‌تنها نتوانسته خود را در ابعاد سیاسی، حقوقی، امنیتی، نظامی و ... در سرزمین‌های اشغالی تثبیت کند، بلکه امروز بیش از هر زمان دیگری دچار فروپاشی از درون شده و مسیر نابودی آن تسهیل و تسریع شده است.

گزاره‌های خبری: 1- بر اساس یک نظرسنجی که به‌تازگی توسط جنبش «پنیما» انجام‌گرفته و در وبگاه خبری «اسرائیل الیوم» منتشر شده است، 47 درصد صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی، با توجه به خطراتی که بقای آن‌ها را تهدید می‌کند، از اینکه فاجعه‌ای رخ دهد و موجودیت آن‌ها را در منطقه تهدید کند، نگران هستند. این تعداد که حدود نیمی از جمعیت رژیم صهیونیستی را در برمی‌گیرد، نگران این موضوع هستند که فاجعه دوم برای یهودیان پس از (هولوکاست)، به موجودیت آنان در فلسطین پایان دهد. 2- شاخص‌های جمعیتی در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که درصد رشد جمعیت صهیونیست‌ها نسبت به اعراب در فلسطین اشغالی کمتر است. با توجه به درگیر‌ی‌های مستمر میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها و خطرات امنیتی که از جبهه‌های مختلف خارجی، رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کنند، اغلب یهودیان ساکن در اراضی اشغالی گزینه «مهاجرت معکوس» یا «مهاجرت بی‌بازگشت» را ترجیح می‌دهند که همین مسئله تأثیر منفی بر رشد جمعیت اسرائیلی‌ها دارد. 3- شبکه تلویزیونی آی 24 رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: «افزایش چشمگیر خرید سلاح در اسرائیل (فلسطین اشغالی) یک معنی دارد و آن این است که مردم اسرائیل برای تامین امنیت خود، هیچ اعتمادی به دولت ندارند. ممکن است عجیب به نظر برسد؛ در جایی که در هر خیابان آن نیروی پلیس وجود دارد، چرا باید شهروندان سلاح حمل کنند؟ نیروهای امنیتی اسرائیل برآورد می‌کنند تا 400 هزار سلاح غیرقانونی در جوامع عرب در مقایسه با 150 هزار سلاح قانونی که اسرائیلی‌ها حمل می‌کنند، وجود داشته باشد».

گزاره‌های تحلیلی: متغیرهای متعددی از دو ناحیه «درونی» و «بیرونی» وجود دارد که نشان می‌دهد، رژیم نژادپرست صهیونیستی با چالش‌های موجودیتی متعددی مواجه شده است: 1- کاهش انسجام داخلی، بی‌ثباتی و آشفتگی نظام سیاسی، بحران‌های اقتصادی، هرج‌ومرج، گسست و شکاف‌هایی که رژیم اشغالگر قدس با آن مواجه است. 2- گسترش عملیات‌های راهبردی مقاومت اسلامی در سرزمین‌های اشغالی که عملاً این رژیم را با یک تهدید موجودیتی واقعی مواجه کرده است. 3- عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی که اگرچه در کوتاه‌مدت یک امتیاز تلقی می‌شود، اما با توجه به مخالفت افکار عمومی جهان اسلام، قطعاً در میان مدت و بلندمدت، پیامدهای بزرگی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت. 4- عدم برخورداری رژیم صهیونیستی از عمق استراتژیکی، یک پاشنه آشیل جدی در نبردهای این رژیم با مقاومت اسلامی محسوب می‌شود. ابعاد مرزهای فلسطین اشغالی حداکثر ۱۳۷ کیلومتر است و به این ترتیب جبهه داخلی رژیم صهیونیستی و تأسیسات حساس آن، فاصله زیادی با مرزها ندارد و این جبهه اولین منطقه‌ای است که در جنگ احتمالی، هدف موشک‌ها قرار خواهد گرفت.

نکته پایانی: حیات و بقای رژیم صهیونیستی به چیزی جز «نژادپرستی» که دربرگیرنده مجموعه‌ای از رفتارهای تروریستی، خشن، نسل‌کشی، سلطه‌جویانه، بحران‌آفرین، جنایات سازمان‌یافته علیه بشریت و اشغالگری بنا نشده است. با توجه به اینکه رژیم‌های آپارتاید به سرنوشت مشترکی مبتلا شده و از صحنه روزگار محو می‌شوند؛ همچنان که درباره رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی دیدیم، رژیم آپارتاید صهیونیستی نیز قطعاً به همان «سرنوشت محتوم» آفریقای جنوبی دچار شده و موجودیت آن در تمام ابعاد وجودی از بین خواهد رفت. (حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

تلاش مقام‌های اروپایی برای خارج کردن مذاکرات وین از رکود

چهل‌وسه نفر از مقام‌های ارشد سابق کشورهای اروپایی از قبیل «خاویر سولانا»، مسئول سیاست خارجی اسبق اتحادیه اروپا، «جک استراو» وزیر خارجه پیشین انگلیس و «هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه سرگشاده‌ای با موضوع مذاکرات وین منتشر کردند و خواستار نشان دادن انعطاف در مذاکرات وین از سوی دولت‌های آمریکا و ایران شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «در برهه‌ای که همکاری‌های فرا آتلانتیک برای پاسخ به حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین حیاتی‌تر شده است، برای رهبران آمریکا و اروپا اشتباه بزرگی است که اجازه بدهند فرصت برای خنثی کردن بحران هسته‌ای در خاورمیانه از دست برود. برجام موفقیت‌آمیز بود. حفظ منافع حاصل از توافقی که محدود کردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را محدود می‌کند، سطح غنی‌سازی آن را محدود می‌کند؛ و جدول زمانی برای انباشت مواد شکافت پذیری را که می‌تواند برای یک سلاح بالقوه استفاده شود، تمدید می‌کند، دلیلی است که دولت‌های اروپایی تصمیم بی‌ملاحظه دولت ترامپ مبنی بر کنار گذاشتن توافق را بدون جایگزینی مناسب، رد کردند و پس از خروج ایالات متحده در سال 2018 برای زنده نگه‌داشتن این توافق سخت تلاش کردند (!!!). راهبردی که ایالات متحده بیش از دو سال پس‌ازاین خروج (از توافق برجام) تنها مبتنی بر "فشار حداکثری" دنبال کرد، تنها نتیجه‌ای جز تشدید تنش هسته‌ای، جنگ خطرناک منطقه‌ای و محرومیت اقتصادی برای مردم ایران نداشت. میراث این خطای راهبردی را امروزه می‌توان بر حسب موارد ذیل سنجید: میزان تُن اورانیوم غنی شده‌ای که ایران از آن زمان انباشته کرده است، ازجمله اورانیوم غنی‌شده تا درجه نزدیک، هزاران سانتریفیوژ پیشرفته در حال چرخش و بازه زمانی به سرعت رو به کاهش ایران برای دستیابی به زمان گریز».

سپاه خودرو ساخت، وزیر وقت معترض شد!

اسماعیل کوثری از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس و نماینده فعلی مجلس در گفتگوی اخیر خود، در خصوص علت عدم ورود مستقیم سپاه به عرصه خودروسازی کشور، گفت: «سپاه در سال ۷۱ یا ۷۲ به صنعت خودروسازی ورود کرد و در این سال خودرویی را ساخت که در نمایشگاه بین‌المللی در آن سال به نمایش درآمد. مقام معظم رهبری سوار بر آن خودرو شدند؛ اما بهزاد نبوی، وزیر صنایع آن زمان از ورود سپاه به صنعت خودروسازی انتقاد کرد و از مقام معظم رهبری خواست سپاه به این صنعت ورود نکند و کار ساخت خودرو را خودروسازان انجام دهند. اگر گذاشته بودند، مسئله تولید خودروی ملی، باکیفیت و ارزان، اکنون در کشور برطرف شده بود و مشکلاتی که امروز گریبان مردم را گرفته است، نداشتیم. درست است که دولت، دولت جمهوری اسلامی است اما تفکر و عملکردها آنطور که باید و شاید خالصانه و صادقانه نیست. حداقل در این سال‌ها ما چنین چیزی را ندیدیم. هنوز تفکری در کشور وجود دارد که دنبال منافع شخصی خود است و این منافع را بر منافع ملی ارجح می‌داند».

رسانه آمریکایی: کشورهای عربی خواهان روابط با ایران، به آمریکا بی‌اعتماد شده‌اند

یک شبکه آمریکایی با پرداختن به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه، مطرح کرد، علت روی آوردن کشورهای منطقه به رقبای منطقه‌ای‌شان، ازجمله مذاکرات مستقیم عربستان سعودی با ایران، بی‌اعتمادی این کشورها به سیاست‌های آمریکا در زمینه تامین امنیت‌ در منطقه است. سی‌ان‌ان گزارش داده است: «کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی که از شاهد بودن تمایل رو به افول آمریکا به مسائل امنیتی‌شان ناامید شده‌اند، اخیراً سعی داشته‌اند خودشان کنترل امور را به دست بگیرند و به دشمنان و رقبایشان روی آورده‌اند تا اختلافاتی را حل کنند که می‌تواند اقتصادشان را با نابسامانی و اخلال مواجه کند». گزارش این شبکه می‌افزاید: «نارضایتی از آمریکا آن‌قدر در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس عمیق شده است که برخی به جای این‌که نقش واشنگتن در منطقه را ضامن صلح و ثبات بدانند آن را بر هم زننده صلح می‌دانند».

اخبار کوتاه

جزئیات ملاقات مقامات ایران و طالبان بر سر مسائل مرزی/ «مرتضوی» معاون سفارت ایران با «شبیر احمد» سرپرست طالبان در ساماندهی امور مرزی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. شبیر احمد در این دیدار اعلام کرد، سیاست ما در قبال ایران، عدم بروز هرگونه درگیری و حرکت به‌سوی همکاری‌های همه‌جانبه مرزی است. بزرگان حکومت، به‌ویژه وزیر دفاع دستور داده‌اند هیچ فردی اجازه بروز کوچکترین درگیری را در مرزهای ایران ندارد و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است. مقرر شد هیئت چهار نفره افغانستان بعد از عید فطر با مقامات ایران دیدار و مسائل مرزی را حل‌وفصل کنند.

سید حسن نصرالله: مسئله فلسطین، جان تازه‌ای یافته است/ دبیرکل حزب‌الله لبنان در آستانه روز قدس و در اهمیت این روز گفت: «روز به روز حکمتی که در نام‌گذاری روز قدس از سوی امام خمینی (ره) نهفته است، آشکارتر می‌شود. مسئله فلسطین، جان تازه‌ای یافته و طرفداران، مجاهدان و حامیانی پیدا کرده که حاضرند در راه قدس فداکاری کنند. راهبرد رژیم صهیونیستی این است که مردم منطقه فلسطین را فراموش کنند».

النخاله: شهید سلیمانی اسوه مجاهدان راه قدس است/ دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین گفت: «ایران با تمامی تعهد برای آزادی فلسطین و قدس، ایستاده و مقاومت و خانواده‌های شهدا را در آغوش خود گرفته و همچنین افق وسیعی را در مقابل مجاهدین گشوده است. روز قدسی که امام خمینی (ره) مبتکر آن بود، روز وحدت کلمه مسلمانان در تمامی جهان برای یاری قدس و فلسطین و مردم مظلومش است. شهید سلیمانی همواره مدافع و حامی قدس بود تا اینکه به شهادت رسید و الگو و اسوه همه مجاهدین راه قدس شد».

ترکیه در مرزهایش با ایران دیوار می‌کشد!/ وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: «عملیات ساخت دیوار مرزی ۲۹۵ کیلومتری بین مرز ترکیه و ایران تا سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد. تمامی مرزهای شرقی با دیوارها، برج‌ها و دوربین‌های حرارتی کنترل خواهد شد». بزرگ‌ترین دغدغه ترک‌ها در مرز با ایران، قاچاق مواد مخدر و ورود مهاجران خارجی مانند افغانستانی‌ها به ترکیه است.

هشدار انصارالله به آل سعود: به گریه می‌افتید/ «یوسف الفیشی» از رهبران انصارالله یمن گفت: «الحوثی، رهبر انصارالله می‌تواند بدون دخالت یمنی‌ها در عمق ریاض عملیات انجام دهد؛ زیرا معارضان و مخالفانی در عربستان هستند که حاضر به انجام این کار شوند. اگر نبرد به مرحله‌ نبرد وجودی و به مرحله‌‌ای فراتر از شکستن استخوان برسد، ممکن است شاهد عملیات در ریاض باشید. اگر صنعا از کارت‌های خود استفاده کند به گریه خواهید افتاد».

قراردادهایی برای جلوگیری از سوزاندن سرمایه‌های ملی/ وزیر نفت از امضای بیش از ۲۸ قرارداد برای جمع‌آوری گازهای مشعل خبر داد. با اجرای این طرح‌ها از هدر رفت سرمایه‌های ملی جلوگیری شده و به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
لیلا سعد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
1
0
مطالب فوق العاده مفید، جامع و با محتوا بودن خدا خیرتون دهد ،با تشکر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات