صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۶۹

تلاش آمریکا برای ترسیم دوگانه دروغین غرب _ داعش / گروکشی نخ نمای واشنگتن در بغداد

طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی و اروپایی در مواضع علنی خود خواستار از بین رفتن بن بست سیاسی در بغداد شده اند. همگام  با این مواضع، شاهد تشدید حملات گروه تروریستی –تکفیری داعش در مناطقی از عراق هستیم.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل /حنیف غفاری

سیاستمدار شکست خورده اروپا می‌خواهد جای خالی ترامپ را پر کند - قدس آنلاین |  پایگاه خبری - تحلیلی

طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی و اروپایی در مواضع علنی خود خواستار از بین رفتن بن بست سیاسی در بغداد شده اند. همگام  با این مواضع، شاهد تشدید حملات گروه تروریستی –تکفیری داعش در مناطقی از عراق هستیم. با توجه به پیوند اساسی و بنیادینی که میان دستگاههای اطلاعاتی غرب و تروریستهای داعش وجود دارد، نمی توان به سادگی از ارتباط بحرانهای امنیتی و گره کور سیاسی به وجود آمده در عراق گذشت. به عبارت بهتر، میان بازی غرب در ایجاد بحرانهای تروریستی جدید در عراق و اصرار آن مبنی بر تشکیل دولتی عاری از گفتمان مقاومت در بغداد ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری وجود دارد.صورتبندی و کشف این ارتباط ، یکی از پیش شرطها و الزامات تحقق نگاه جامع گرایانه ما نسبت به تحولات منطقه خواهد بود.

گفت‌وگوهای راهبردی واشنگتن و بغداد آغاز شد، از رادیو زمانه

رمزگشایی از گزارش ایندیپندنت

در حال حاضر ، مقامات غربی تلاش می کنند هشدارها و پیامهای خود به سیاستمداران، دولتها و ملتهای منطقه غرب آسیا را بیشتر از طریق رسانه های خود دهند! بسیاری از تحلیلها و گمانه زنی هایی که در رسانه های غربی منتشر می شود، در حقیقت پیامهای هدفمندی است که از سوی جریانهای قدرت در آمریکا و اروپا در قالب مقاله، تحلیل یا گفت و گو با منابع آگاه یا غیر رسمی و با اهداف خاص امنیتی و سیاسی در قبال کشور یا جامعه هدف ترسیم می شود. عراق نیز از این قاعده مستثنی نیست. نشریه ایندیپندنت در خصوص تحولات داخلی عراق تحلیل خاصی را منتشر کرده که قطعا از دل آن، می توان نقشه راه خطرناک  غرب را در قبال عراق امروز  مورد واکاوی دقیق تر قرارداد.

روزنامه‌ ایندیپندنت با دنیای کاغذی خداحافظی کرد / انتشار فقط به‌صورت آنلاین  - خبرآنلاین

ایندیپندنت گزارش خود را با نقل قولی از مصطفی الکاظمی آغاز کرده و می نویسد:

"با آن‌که مصطفی‌ الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که ارتش آن کشور توانسته است از وقوع حمله‌های تررویستی در ماه رمضان جلوگیری کند، کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که وضعیت سیاسی ناپایدار عراق همچنان محیطی وسوسه‌انگیز برای ازسرگیری فعالیت‌های گروه‌های افراطی است، به‌ویژه اینکه تنش میان جناح‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت ادامه دارد و برخی طرف‌ها عمدا مانع دستیابی ارتش عراق به سلاح‌های مدرن و تجهیزات پیشرفته جنگی می‌شوند.این در حالی است که بغداد از دو هفته پیش به این سو، در حالت آماده‌باش امنیتی به‌سر می‌برد، زیرا سازمان تروریستی داعش هشدار داده است که قصد دارد با انجام حمله‌های خشونت‌آمیز در عراق، انتقام کشته‌شدن ابوابراهیم قریشی، رهبر پیشین این سازمان، را بگیرد."

نویسنده در روزنامه ایندیپندنت انگلیسی رژیم سعودی را شبیه داعش دانست –  خبرگزاری جمهوری عربی سوریه

در ادامه این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی عراق با را‌ه‌اندازی مرحله دوم عملیات «اراده استوار» از ۲۸ مارس (هشتم فروردین) در شهرهای انبار، صلاح‌الدین و دیاله موفق شدند از عملیات‌های تروریستی که داعش قصد انجام آن‌ها را در ماه رمضان داشت، جلوگیری کنند. البته عملیات «اراده استوار» بیشتر بر مناطق صحرای جزیره و بادیه در غرب، مناطق مرزی با سوریه و شهرهای غربی و شمالی که هر از چند گاهی شاهد تنش‌های فرقه‌ای و امنیتی‌اند، متمرکز بود. در پی عملیات نیروهای امنیتی عراق، مصطفی‌ الکاظمی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که نیروهای این کشور موفق شدند از حمله‌های تروریستی داعش در نقاط مختلف عراق جلوگیری کنند. همچنان نیروهای فرماندهی عملیات بغداد دو بمب‌گذار انتحاری از جمله محمد صدام المشهدانی، مسئول اداری و امنیتی داعش در بغداد، را قبل از اینکه بتوانند خود را منفجر کنند، به قتل رساندند.

افزایش تحرک داعش در عراق با حمایت آمریکا - ایرنا

و حالا دوراهی داعش _ غرب!

نقطه اوج گزارش ایندیپندنت، جایی است که این رسانه تاکید می کند به‌رغم موفقیت چشمگیر نیروهای امنیتی عراق در جلوگیری از وقوع حمله‌های تروریستی، کارشناسان عراقی هشدار می‌دهند که بن‌بست سیاسی ناشی از ناتوانی در تشکیل دولت، امنیت ملی عراق را به خطر می‌اندازد و گروه‌های تروریستی با بهره‌برداری از ناهنجاری سیاسی که ادامه دارد، در تلاش‌ هستند  فعالیت‌های تروریستی خود را افزایش دهند.

این بخش از گزارش ایندیپندنت که شاه کلید رمزگشایی از آن محسوب می شود، مبتنی بر نوعی دوگانه سازی کاذب میان داعش و غرب محسوب می شود! بازیگران آمریکایی و اروپایی در حال انتقال این پیام به عراقی ها هستند که باید میان استقرار دولتی حداقلی و طرفدار غرب در بغداد یا تشدید حملات تروریستی از سوی داعش ( که آن نیز متغیری وابسته به غرب محسوب می شود) یک گزینه را انتخاب کنند.از دید مقامات غربی بن بست سیاسی در عراق زمانی پایان خواهد یافت که گروههای طرفدار مقاومت در این کشور حضور حداقلی و کمرنگی در معادلات سیاسی و قانونگذاری این کشور داشته باشند!

جایگاه عراق در سیاست خارجی آمریکا :: مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی  ابرار معاصر تهران

گروکشی آمریکایی ها در عراق

اقدامات تروریستهای تکفیری در نقاط مختلف عراق طی هفته های اخیر،  نگرانی‌های زیادی را در میان شهروندان عراقی و کل ملت‌های منطقه برانگیخته است.این اقدامات تروریستی در حالی صورت می گیرد که آمریکا و بازیگران اروپایی همچنان بر استراتژی بلندمدت خود مبنی بر «تزریق بحران‌های مزمن امنیتی» در منطقه اصرار می‌ورزند .بر همین اساس، مقامات غربی خلق و هدایت  هم‌زمان بحران‌های سیاسی  و  امنیتی در عراق را در دستور کار خود قرار داده  اند. در این مسیر، سنتکام و پنتاگون  از بقایای داعش و ظرفیت‌های مخرب و تروریستی آن‌ها استفاده می‌کند. بقایای داعش که پس از سرنگونی خلافت این گروه متوحش و تروریستی در نقاط مرزی عراق و سوریه ساکن بوده‌اند طی سه سال اخیر آموزش‌های لازم را جهت ایجاد موج دوم تروریسم تکفیری در منطقه  ( با هدایت حامیان غربی عربی و عبری خود ) دریافت کرده‌اند.

تغییر برجام» تفاوتی با «ابطال برجام» ندارد - مشرق نیوز

صورت و حتی ماهیت بازی کاخ سفید در بغداد کاملا مشخص است. آمریکایی ها و اروپاییان عملا دست به‌نوعی  گروکشی و  تهدید علنی علیه ملت و دولت عراق زده اند.کاخ سفید، پنتاگون و سنتکام  رسما به عراق و منطقه هشدار داده‌اند که اگر با تقویت جریان مقاومت  جایگاه آن در معادلات سیاسی و اجرایی بغداد، مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی تحقق پیدا کند یا حتی تلاشی در مسیر تحقق آن صورت گیرد، واشنگتن از مهره‌های تکفیری دست‌ساز خود جهت تنظیم موازنه قدرت در منطقه استفاده می‌کند.بدیهی است که جریان مقاومت ضمن افشاگری در خصوص این بازی خطرناک غرب، قطعا با تمامی ظرفیت خود در برابر آن خواهد ایستاد. بدون شک بازنده این نبرد نیز به مانند همیشه آمریکا و مهره های آن در بغداد و دیگر نقاط منطقه خواهند بود. حقیقتی که به برکت خون شهدای مقاومت بار دیگر در آینده ای نه چندان دور به اثبات خواهد رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات