صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۴۵
مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار و صنعت خودرو

تصویب آزاد سازی خودرو در هیئت دولت، یک تصمیم درست است / اصلاح صنعت خودروسازی با ایجاد فضای رقابتی

برای رشد صنعت خودروی داخلی در حین اینکه واردات انجام می شود، مجلس باید برنامه های دولت را نقد کند و از وزارت صمت برای ارتقای صنعت خودروی داخلی و در کنار آن واردات خودروی با کیفیت که بتواند در خودروساز ما انگیزه ایجاد کند، وارد کار شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفت و گو با مرتضی مصطفوی

برنامه وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو/ خودرو‌های وارداتی با چه قیمتی به  ایران می‌رسند؟

به گزارش بصیرت، هیات دولت در تازه ترین مصوبه خود واردات خودرو را با تاکید بر آزاد سازی واردات خودروی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است. وارد سازی خودروی اقتصادی به گونه ای دنبال میشود که اقشار متوسط به پایین جامعه قدرت خرید خودروی اقتصادی با کیفیتی را داشته باشند، ضمن اینکه توسعه صنعت خودروی ایران و رشد کمی و کیفی در جریان رقابتی که ایجاد می شود، مساله مهمی است که انتظار می رود بخش مهمی از حوزه کاری وزارت صمت در بخش صنعت خودروسازی باشد.کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با بصیرت نگاهی دارد به مصوبه دولت واهمیت زمینه سازی برای توسعه کمی و کیفی صنعت خودروسازی داخلی در رقابتی که باید ایجاد شود.

ثبات شرایط اقتصادی نوید بخش اتفاقات خوب در صعنت خودرو سازی سال جاری خواهد  بود

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با بصیرت در خصوص واردات خودرو و تصمیم درست دولت مبنی بر آزاد سازی واردات خودرو گفت: کارشناسان اقتصادی و بازار و صنعت خودرو بارها بر این موضوع تاکید کردند تا کنون به این دلیل که واردات خودرو ذی نفع واحدی نداشت سایر نهادهای از مجلس شورای اسلامی تا شورای نگهبان و حتی نیروی انتظامی نیز در این بخش دخالت می کردند، در حالی که تعیین کننده واردات خودرو و آزاد سازی واردات فقط و فقط باید دولت و وزارت صمت باشد تا خود نیز در این حوزه پاسخگوی مردم و تقاضای بازار باشد. آنچه در موضوع تصمیم گیری واحد دولت و وزارت صمت برای واردت خودرو حائز اهمیت است، جلوگیری از ایجاد تضاد منافع در این بخش است.

سه نفع واردات برای خودروسازان

وی در این باره خاطر نشان کرد: به این دلیل که وارد شدن سایر ارگان ها و نهادها و دخالت در کاری که مسوول آن دولت است منجر به تضاد منافع می شود، و تضاد منافع نیز معمولا یا سیاست ها را ابتر یا ناقص یا منتفی می کند که واردات خودرو نیز یکی از این موارد به شمار می رود.

علت دخالت دولت و مجلس در صنعت خودرو چیست؟ - صفحه اقتصاد

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: از این منظر مساله واردات خودرو فقط به وزارت صمت مرتبط بود، چرا که وزارت صمت متولی رشد و ارتقای صنعت خودروست، بنابراین تصویب آزاد سازی خودرو در هیئت دولت تصمیم درستی بوده و انتظار می رود وزارت صمت با توجه به برنامه ای که باید ارائه کند این موضوع را پیش ببرد، چرا که یکی از اثرات واردات خودرو برای صنعت خودروسازی ایران که از بازارهای جهانی عقب افتاده، ایجاد رقابت برای رسیدن به رشدی است که در صنعت خودرو اتفاق افتاده است.

5 مساله مخالفان واردات خودرو

کارشناس بازار خودرو همچنین تصریح کرد: ضمن آزاد سازی واردات خودروی خارجی برای حمایت از این صنعت و بازار امید می رود وزارت صمت با توجه به اهمیت تعرفه گذاری مشخص اقدام به واردات خودروی اقتصادی مناسب با بودجه مردم کند. این موضوع اگر درست انجام شود، در واقع وزارت صمت می تواند با ابزار تعرفه بازی کند، به طوری که واردات خودرو بتواند بهره وری را در صنعت خودرو افزایش دهد، بنابراین وزارتخانه برای روند هر چه بهتر واردات خودرو و در کنار آن حمایت از صنعت خودروسازی که باید رشد کند می بایست سیاست های درستی اتخاذ کند که صنعت خودروسازی ایران در مسیر رشد باشد.

چرا در صنعت خودرو هیچ چیز سر جای خودش نیست؟ - صفحه اقتصاد

مرتضس مصطفوی در ادامه افزود: برای رشد صنعت خودروی داخلی در حین اینکه واردات انجام می شود، مجلس باید برنامه های دولت را نقد کند و از وزارت صمت برای ارتقای صنعت خودروی داخلی و در کنار آن واردات خودروی با کیفیت که بتواند در خودروساز ما انگیزه ایجاد کند، وارد کار شود، در غیر این صورت در مهلت به سر آمده مجلس می تواند حتی اقدام به استیضاح وزیر کند.

وزیر صمت: واردات خودرو محدودیت نخواهد داشت | سایت انتخاب

وی در این باره تصریح کرد: به عبارت بهتر مجلس می تواند بر ارتقای کیفی و وعده های داده شده برای رشد صنعت خودرو نظارت کند اما در سایر مسائل مجلس نباید وارد بحث شود چرا که ارتباطی به مجلس ندارد و دولت تصمیم گیرنده است. اگر واردات خودرو به درستی انجام نشود، یعنی خودروسازان ما در روند رقابتی قرار نگیرند واردات خودرویی که روی کاغذ آمده در نهایت نمی تواند منجر به اصلاح صنعت یا بهره وری در صنعت خودروسازی کشور شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات