صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۷۰

شروط نصرت الهی

جمله تاریخی امام خمینی(ره) درباره فتح خرمشهر که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» دریایی ژرف از معانی را در خود نهفته دارد[...]
جمله تاریخی امام خمینی(ره) درباره فتح خرمشهر که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» دریایی ژرف از معانی را در خود نهفته دارد و این سؤال را به ذهن می‌آورد که به واقع چه رخ داد که با وجود کثرت دشمن در عِده و عُده رزمندگان اسلام توانستند چنین برگ زرینی را در تاریخ رقم بزنند. 
از آیاتی از سوره مبارکه انفال برمی‌آید که چند چیز از عوامل نصرت الهی در جنگ‌هاست: «اى كسانى كه ايمان آورده‏‌اید چون با گروهى برخورد مى‌كنيد پايدارى ورزيد و خدا را بسيار ياد كنيد، باشد كه رستگار شويد(۴۵) و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست‏ شويد و مهابت ‏شما از بين برود و صبر كنيد كه خدا با شكيبايان است.»(46)
نخستین عامل ثبات قدم و پایداری است. علاوه بر این، خداوند در آیه 7 سوره مبارکه محمد(ص) می‌فرماید: «اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری می‌کند.»
بنابراین، دومین عامل برای بهره‌مندی از یاری خداوند، ذکر و یاد خداست؛ چراکه انسان اگر خود را نبیند و خدا را ببیند، پروردگار او را یاری می‌کند. به عبارت بهتر یاری خدا در گرو یاد خداست.
سومین عامل، اطاعت از خدا و رسول(ص) است، در اثر این اطاعت نکردن بود که در جنگ اُحد مسلمین شکست خوردند؛ در حالی که پیامبر(ص) حضور داشتند و اگرچه به وحی الهی این جنگ آغاز شد و خداوند وعده نصرت داده بود و وعده خود را عملی کرد، اما در نهایت به دلیل اختلاف و دنیاگرایی شکست خوردند؛ چراکه برخی گفتند سراغ غنایم برویم و برخی گفتند نرویم و این عصیان و اطاعت نکردن از پیامبر(ص) سبب شد بعد از اینکه طعم پیروزی را چشیدند، شکست بخورند.
چهارمین عامل در ادامه این آیات آن است که مسلمانان از نزاع و اختلاف به ویژه در مقابل امر پیامبر(ص) و خدا بپرهیزند؛ چرا که موجب سست شدن آنها شده و اقتدارشان از بین می‌رود.
نکته پنجم صبر است، انسان در جنگ خسارت‌هایی را نیز متحمل می‌شود. اینطور نیست که انسان همراهِ حق مصون از جراحت و مصیبت و گرفتاری باشد؛ اما باید در مقابل آنها صبر کند که خداوند با صابران است.
و عامل آخر اخلاص است؛ یعنی خداوند جورچین نصرت را بعد از ثبات قدم، ذکر، اطاعت از خدا و رسول(ص)، صبر و شکیبایی، با اخلاص و اجتناب از غرور و خودنمایی تکمیل می‌کند.
کلام تاریخی امام خمینی(ره)، عصاره کلام خدا، چنانکه در سوره مبارکه آل‌عمران خداوند می‌فرماید: اگر شما صبر و تقوا داشته باشید (تقوا عصاره همان موارد مذکور است) خداوند شما را امداد می‌کند. بنابراین، میزان یاری الهی به صبر و تقوا بستگی دارد؛ یعنی عصاره همان ثبات قدم، ذکر کثیر، اطاعت از خدا و رسول و عدم اختلاف و اخلاص. اینجاست که آیه 249 سوره بقره تجلی می‌یابد: «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات