صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۷۸

زمینه‌سازی اختلافات

دومین مرحله انتخابات اولین دوره مجلس در روز 19 اردیبهشت 1359 برگزار شد. در این مرحله اقلیتی از طرفداران بنی‌صدر که رئیس‌جمهور وقت بود[...]
پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی
دومین مرحله انتخابات اولین دوره مجلس در روز 19 اردیبهشت 1359 برگزار شد. در این مرحله اقلیتی از طرفداران بنی‌صدر که رئیس‌جمهور وقت بود، به مجلس راه یافتند و از طرف سازمان مجاهدین خلق و گروهک مسعود رجوی نماینده‌ای به مجلس اول راه نیافت. 
ابوالحسن بنی‌صدر با وجود اینکه در مقام ریاست‌جمهوری بود و فرماندهی کل قوا را هم در اختیار داشت، به شدت به همراهی گروهک‌ها و هواداران آنها احساس نیاز می‌کرد و قصد داشت اکثریت مجلس را در اختیار داشته باشد تا بتواند نخست‌وزیر و اعضای کابینه را از آن خود بکند. به همین دلیل وعده‌هایی به سران این گروهک‌ها داده بود که در تشکیل دولت به آنها سهمی در قدرت داده می‌شود. بسیاری از مردم از ترفندهای سیاسی بنی‌صدر آگاه شده بودند و مخالفت او با روحانیت همراه امام راحل را نمی‌توانستند تحمل کنند و عملکردهایی که در این چند ماهه از خود به جای گذاشته بود، پایگاه‌هایی اجتماعی‌اش روز به روز به افول می‌رفت. در این فرصت چهار ماهه او در رویدادها اقداماتی انجام داد که برخی از شخصیت‌ها از او به عنوان خائن یاد می‌کردند که در این مختصر، فهرست‌وار به چند مورد آن اشاره می‌شود:
1ـ مردم به خوبی رهنمودهای امام خمینی(ره) را می‌شنیدند که همواره بر رعایت موازین اخلاقی و رعایت وحدت و پرهیز از اختلافات تأکید می‌کردند؛ ولی بنی‌صدر به این رهنمودها چندان توجهی نداشت. 
2ـ بنی‌صدر با هدف در دست گرفتن اکثریت مجلس و با این شعار که هیچ‌کس حق معرفی برای مردم ندارد، از طریق دفتر هماهنگی و همکاری‌های مردمی با رئیس‌جمهور اقدام به تشکیل کنگره انقلاب اسلامی کرد و دفتر رئیس‌جمهور به طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات نامزد معرفی نخواهد کرد؛ اما همه دیدند که دفتر هماهنگی و همکاری‌های مردم با رئیس‌جمهور مستقلا در تهران و شهرستان‌ها کاندیدا معرفی و از آنها حمایت کرد. 
3ـ درباره ماجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در خاطراتش می‌گوید: «از طریق آقای مسعود رجوی [سردسته منافقین] که گفته شده بود اینها [یعنی شورای انقلاب با رهنمود امام] قصد بستن دانشگاه‌ها را دارند. با تعطیلی دانشگاه‌ها مخالفت کردم و گفتم: شما برنامه‌تان زدن رئیس‌جمهور است.» یعنی در برابر امام موضع مخالفت گرفت. 
4ـ مورد دیگر مرتبط با قضیه تجاوز نظامی آمریکایی‌ها به حریم ایران است. پس از شکست مفتضحانه آمریکایی‌ها، آنها اعلام کردند «عملیات» با شکست روبه‌رو شد و اسناد سری و مهمی در درون هلی‌کوپترها بر جای مانده است.
بنی‌صدر که آن موقع فرماندهی کل قوا را برعهده داشت، دستور داد تا هلی‌کوپترهای به جا مانده از عملیات آمریکایی‌ها بمباران شود و اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند.
5ـ همین اقدامات در این مدت چهار ماه ریاست‌جمهوری‌اش به حیثیت وی ضربه سنگینی زد؛ به ویژه در مواردی که در برابر گروهک سیاسی مسلح مانند منافقین موضع قاطعی نگرفت و همواره با آنها از در نرمش و سازشکاری وارد می‌شد و حتی آنها را مسلح هم می‌کرد. به این ترتیب، روز به روز پایگاه اجتماعی‌اش را از دست داد و زمینه‌سازی اختلافات ایجاد شد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات