صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۳۳
حنیف غفاری؛ كارشناس روابط بین الملل

چرا "منظومه مقاومت" باید شکل گیرد؟

نباید فراموش کرد که غرب اکنون استراتژی "بازتولید تروریسم تکفیری" و " خلق کانون‌های بحرانی"در منطقه را در دستور کار قرار داده است. در چنین شرایطی هم افزایی اعضای جبهه مقاومت در ذیل یک ساختار پویا به نام " منظومه مقاومت" الزامی بوده و این روند نیز با توجه به واقعیات جاری، در منطقه در حال شکل گیری است که بدون شک ایران در ترسیم منظومه مقاومت و اتصالات آن ، نقش بسیار تعیین کننده ای را ایفا خواهد کرد.

 جمهوری اسلامی ایران به یکی از کانون‌های مهم دیپلماسی و مقاومت در منطقه تبدیل شده است. سفر مقامات متعدد منطقه ای و اروپایی به ایران از یک سو و انسجام جبهه مقاومت در مواجهه با تحرکات رژیم اشغالگر قدس در منطقه جملگی سبب شده است تا بیش از پیش از نقش محوری و کانونی تهران در نظام بین الملل رونمایی شود. سفر رئیس جمهوری سوریه و امیر قطر  به تهران و دیدارهای مهم این دو سیاستمدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقطه آشکارساز نوعی هم افزایی موثر میان تهران با دوحه و دمشق محسوب می شود. "هم افزایی بازیگران منطقه ای"  به مراتب نسبت به " همکاری بازیگران منطقه ای " موثر تر بوده و مولد فرصت‌های مشترک زیادی برای آنها می باشد.
پیروزی سوریه در جنگ با تروریسم که به برکت خون شهدای مقاومت صورت گرفت، گامی هم در راستای تبدیل " محور مقاومت " به "جبهه مقاومت" بود. اکنون شاهد شکل گیری جبهه مقاومت در کلیه نقاط منطقه هستیم و گفتمان مقاومت،به مثابه گفتمانی فراگیر موفق به مهار گفتمان سازش و متعلقات آن شده است. حتی آشکارسازی روابط برخی کشورهای عربی و رژیم اشغالگر قدس نیز قدرت تضعیف گفتمان مقاومت را نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت. اکنون زمان آن رسیده است تا " جبهه مقاومت" تبدیل به " منظومه مقاومت" شود. شکل گیری منظومه مقاومت، به معنای ایجاد روابط مستقیم، علی-معلولی و هم ارز میان ارکان و اعضای جبهه مقاومت می باشد.
نباید فراموش کرد که غرب اکنون استراتژی "بازتولید تروریسم تکفیری" و " خلق کانون‌های بحرانی"در منطقه را در دستور کار قرار داده است. در چنین شرایطی هم افزایی اعضای جبهه مقاومت در ذیل یک ساختار پویا به نام " منظومه مقاومت" الزامی بوده و این روند نیز با توجه به واقعیات جاری در منطقه در حال شکل گیری است. بدون شک جمهوری اسلامی ایران در ترسیم منظومه مقاومت و اتصالات آن ، نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای را ایفا خواهد کرد. منظومه مقاومت، به خوبی ماهیت ، راهبردها و تاکتیک‌های دشمنان را رصد و تحلیل کرده  و در قبال هر یک از آنها راهکارهای قاطعانه و موثر را ترسیم می کند. این منظومه راهبردی و گفتمانی، جنس پدافندی نداشته و اتفاقا در بسیاری از موارد آفندی و بر مبنای "کنشگری فعال" عمل می کند. تحرکات خطرناک رژیم صهیونیستی در غزه، کرانه باختری ، جولان جملگی الزام مواجهه همه جانبه  اضلاع جبهه مقاومت با توطئه های تل آویو را دوچندان ساخته است.این مواجهه در ذیل منظومه مقاومت صورت خواهد گرفت و جایی برای تنفس دشمن صهیونیستی باقی نخواهد گذاشت.
شالوده منظومه مقاومت را "گفتمان مقاومت" تشکیل می دهد.گفتمانی که فرصت ساز و آگاهی بخش بوده و اساسا دشمنان قدرت درک ماهیت و اصالت آن را ندارند. قطعا اصلی ترین وظیفه و ماموریتی که همه اجزای منظومه مقاومت بر روی آن اتفاق نظر خواهد داشت،  تقویت و بسط همین گفتمان مقدس و اصیل خواهد بود. اساسا پیروزی بزرگ جبهه مقاومت بر تروریسم تکفیری و حامیان غربی و صهیونیستی آن جملگی پیوستی گفتمانی داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات