صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۷۰

دیدار رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودیها نشانه چیست؟/ پایان نمایش دروغین بایدن

بایدن در این خصوص حاضر شده است به بن سلمان امتیازاتی دهد ، از جمله اینکه پادشاهی وی در عربستان را پس از مرگ پدرش ملک سلمان به رسمیت بشناسد

در حالی که کمتر از یکسال و نیم از حضور بایدن در کاخ سفید سپری شده است، اکنون رئیس جمهور آمریکا بر خلاف ژست اولیه و حقوق بشری خود علیه ولیعهد سعودیها، تصمیم گرفته است به دیدار وی در ریاض برود تا بلکه معادلات بازار انرژی را در بحبوحه نبرد روسیه و اوکراین به سود منافع واشنگتن تنظیم کند! او ( بایدن) در این خصوص حاضر شده است به بن سلمان امتیازاتی دهد ، از جمله اینکه پادشاهی وی در عربستان را پس از مرگ پدرش ملک سلمان به رسمیت بشناسد و از تقویت مخالفان بن سلمان در دربار سعودی اجتناب کند!

دیدار رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودیها نشانه چیست؟/ پایان نمایش دروغین بایدن

ملاقاتی که انجام خواهد شد

بر اساس گزارش رسانه های غربی، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ممکن است ماه ژوئن برای نخستین‌بار با یکدیگر دیدار کنند.این دیدار احتمالی پس از ماه‌ها سردی روابط میان دو کشور برگزار خواهد شد و نشان‌دهنده یک چرخش اساسی در رویکرد رئیس جمهوری آمریکاست که از زمان ورودش به کاخ سفید تاکنون، درطول ۱۶ماه گذشته، حتی یک گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد سعودی نداشته، هرچند که با البته با ملک سلمان، پادشاه سعودی، به‌ویژه درمورد جنگ یمن، تلفنی گفت‌وگو کرده است.
شبکه سی‌ان‌ان به‌نقل از مقام‌های فعلی و پیشین آمریکا نوشت که مقام‌هایی در دولت بایدن درحال مذاکره با سعودی‌ها برای ترتیب‌دادن یک ملاقات حضوری میان بایدن و شاهزاده سعودی‌اند. با توجه به انتقادهای شدید و گسترده پیشین جو بایدن از رهبران عربستان سعودی، به‌ویژه شاهزاده محمد بن‌سلمان، این چرخش سیاست او درقبال سعودی‌ها احتمالا در ایالات متحده جنجال‌برانگیز خواهد شد. مقام‌هایی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند، گفته‌اند که خود جو بایدن ضمن تلاش برای جلوگیری از فروپاشی کامل روابط با عربستان سعودی، در نحوه برخورد با این کشور، محتاطانه عمل می‌کند.براساس گزارش‌ها، رئیس جمهوری آمریکا قرار است ماه ژوئن پس از رایزنی در اروپا، سفری سرزمینهای اشغالی  داشته باشد و دیدار احتمالی او با شاهزاده محمد بن‌سلمان نیز طی همین سفر در ماه آینده میلادی انجام خواهد شد. وب‌سایت خبری «اکسیوس» نیز در گزارشی نوشت آمریکا در تلاش است که تا پیش از سفر آتی جو بایدن به غرب آسیا  در اواخر ماه ژوئن، روابطش با عربستان سعودی را بهبود و توسعه بخشد.

نقش جنگ اوکراین پررنگ است
خبرها درباره تلاش بایدن برای نزدیکی با عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، درحالی مطرح می‌شود که به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده بر آن کشور، افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده و جهان همچنان ادامه دارد. به عبارت بهتر طی دوماه گذشته، مذاکرات برای بهبود روابط با عربستان سعودی فوریت بیشتری پیدا کرده است؛ زیرا درپی حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده تلاش کرده است مسکو را در سراسر جهان منزوی کند، که این مسئله به تلاطم بازارهای جهانی انرژی، افزایش بهای نفت و بالا رفتن قیمت‌ها و تورم در آمریکا منجر شده است. غرب در این وضعیت ناچار است به منابع نفتی دیگر تکیه کند و این مسئله، بحث‌ها را در دولت آمریکا درباره اهمیت حفظ روابط با عربستان سعودی تشدید کرده است.

دیدار رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودیها نشانه چیست؟/ پایان نمایش دروغین بایدن

عبور از پرونده خاشقجی
به نظر می رسد تاریخ مصرف مانور دموکراتها بر روی پرونده قتل و مثله شدن جمال خاشقجی منتقد بن سلمان رسما پایان یافته است! بایدن در حالی قصد دارد به ملاقات بن سلمان برود که حدو یکسال قبل، وی دستور انتشار اسناد محرمانه دست داشتن ولیعهد سعودیها در قتل خاشقجی را صادر کرد. بایدن پیش از انتشار این پرونده از طبقه‌بندی خارج شده در روز جمعه ۲۶ فوریه (۸ اسفند)، گزارش اطلاعات محرمانه آن را در اختیار کنگره قرار داد. انتشار گزارش به دستور کنگره پس از تماس تلفنی رئیس‌جمهوری جو بایدن با پادشاه سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود انجام شد. این گزارش چهار صفحه‌ای با عنوان «ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقچی» است و در تاریخ ۲۵ فوریه توسط آریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد. این گزارش می‌گوید شماری از اعضای تیم ۱۵نفره سعودی  که در اکتبر ۲۰۱۸ پیش از کشته شدن خاشقچی وارد استانبول شدند، افراد مرتبط با مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای در دربار سعودی بودند که مدیریت آن را مشاور نزدیک بن‌سلمان به‌عهده دارد و هفت نفر از آنان نیز اعضای زبده تیم حفاظت شخصی محمد بن‌سلمان معروف به «نیروی واکنش سریع» بوده‌اند.

تناقضات بی پایان در سیاست خارجی آمریکا
اکنون به نظر می رسد بایدن قصد دارد تمامی ژستهای نمایشی خود در محکومیت قتل خاشقجی و حتی مخالفت با جنگ یمن را کنار گذارد و نقش پشت پرده خود در حمایت از تروریسم سعودی را وارد فاز آَشکار سازند. از ابتدا مشخص بود که دولت بایدن روزنه ای را در خصوص بازگشت مناسبات قبلی با ولیعهد سعودیها باز گذاشته است! انتشار رسمی گزارش محرمانه نهادهای امنیتی آمریکا در تایید نقش مستقیم بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی و در نظر گرفتن مجازاتهایی غیرمتناسب با آن، به وضوح از این تاکتیک پرده برداشته بود. قطعا با توجه به اعلام رسمی نهادهای امنیتی آمریکا مبنی بر قاتل بودن محمد بن سلمان در پرونده خاشقجی ،‌ باید مجازات حداقلی متناسب یا این جنایت علیه وی اعمال شود اما خبری در این خصوص نبوده و در آینده نیز نخواهد بود!

پس از انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، دولت آمریکا برای ۷۶مقام سعودی محدودیت صدور روادید اعلام کرد. این محدودیت‌های صدور روادید شامل تعدادی از مقام‌های ریاض، خانواده‌های آنها و گارد سلطنتی سعودی شد اما محمد بن سلمان به عنوان عامل و فرمانده اصلی این عملیات تروریستی و خونین تحریم نشد!

مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از همان ابتدا اعلام کردند که  ولیعهد عربستان سعودی به‌رغم صدور دستور قتل جمال خاشقچی مشمول تحریم‌های جدید دولت آمریکا که قرار است علیه عاملان این ترور در نظر گرفته شود نخواهد شد.در حال حاضر، شاهد آخرین پرده از نمایش دروغین بایدن در مخالفت با قتل خاشقجی توسط بن سلمان هستیم.

این در حالیست که بر اساس آنچه تحلیلگران آمریکایی می گویند اصلی ترین معضل دموکراتها در قبال بایدن مربوط به ماجرای ارتباطات گسترده ولیعهد سعودیها  و نزدیکان بن سلمان با ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و داماد وی جرد کوشنر می باشد. ارتباطاتی که گویا هنوز ادامه دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات